Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Klopt. Wat dacht je van:
- Eerlijk onbekeerd belijdenis doen:
- Mensen zonder Christuskennis ouderling of diaken laten zijn;
- Weinig mensen die deelnemen aan het heilig avondmaal;
- Mensen die precies weten wat rechtzinnig is; maar wel zonder Christus kunnen leven. Dag in dag uit.
Nu sla je door, maar het mag ook niet.
Maar de kerk bestaat niet uit enkel bekeerde mensen, dat is niet zo.
En is veel H.A. tafels dan wel goed?
Je kunt beter blijven zitten dan onrechtmatig aangaan.
- Eerlijk onbekeerd belijdenis doen:
- Mensen zonder Christuskennis ouderling of diaken laten zijn;
- Weinig mensen die deelnemen aan het heilig avondmaal;
- Mensen die precies weten wat rechtzinnig is; maar wel zonder Christus kunnen leven. Dag in dag uit.
Nu sla je door, maar het mag ook niet.
Maar de kerk bestaat niet uit enkel bekeerde mensen, dat is niet zo.
Zijn ze paar jaar geleden in GG Wageningen afgestapt 
[/quote]
Ja dat kan.
Maar ik ben maar vam de OGG.
Maar ik ken wel GG waar het wel is.
[/quote]
Ja dat kan.
Maar ik ben maar vam de OGG.
Maar ik ken wel GG waar het wel is.
-
MGG
Merkwaardig dat het aantal predikanten harder krimpt dan het aantal leden. Het aantal uitschrijving is hoger dan het aantal overlijdens. Prima als jij denkt dat de krimp vooral door vergrijzing komt, maar dat is niet de realiteit.DDD schreef: ↑13 feb 2026, 20:50Nee, er komen juist helemaal niet zoveel kaartenbakleden bij.MGG schreef: ↑13 feb 2026, 19:10Het hangt vanzelfsprekend met elkaar samen. Er komen ook kaartenbakleden bij. Bij gelijk blijvende kerkgang zou het ledental niet zo hard dalen. De daling van predikant plaatsen en leden laat zien dat de belangstelling daalt.DDD schreef: ↑13 feb 2026, 17:48Die dalingen zijn niet hetzelfde. In de PKN (breed bezien) sterven bijvoorbeeld veel oudere kaartenbakleden. Dat is iets heel anders dan een gemeente waarin de helft van de jongeren die tot bekering komt, vertrekt.MGG schreef: ↑13 feb 2026, 16:19
Het heeft niets met ontkennen te maken alleen de duiding is vaak subjectief en daar mag je neem ik aan best een vraag over stellen.
Het ledental daalt serieus. Ik verwacht in 2025 een min van 400-500. Ik ben alleen niet overtuigd dat dit vooral of alleen binnen de GG speelt. Je ziet in de breedte serieuze dalingen. Van OGG tot PKN zie ik zorgelijke dalingen.
-
JvW
Omdat ze op zoek zijn naar preken waar ze iets van leren en waar ze begrijpen wat er gezegd wordt.GGotK schreef: ↑13 feb 2026, 19:15Wat zou de reden zijn dat de jeugd vertrekt uit 'linkse' GG's?JvW schreef: ↑13 feb 2026, 13:25Het punt is dat je niet echt ziet in de ledenaantallen wat er gebeurd. De groei van die kleine gemeenten kan goed zijn door verhuizingen vanuit andere gemeenten of geboorten. Mijn algehele indruk is dat er echt veel jeugd weggaat (al dan niet na belijdenis gedaan te hebben). Dat zie ik in ieder geval in mijn omgeving gebeuren. En veel mensen die allang weg zijn, maar hun lidmaatschap niet opgevraagd hebben.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
De vraag is of het klopt dat er jeugd vertrekt uit zogenoemde linkse GG's. Het zijn vaak voor de jeugd prettige gemeenten waar veel ruimte is om je leven te leiden naar believen.GGotK schreef: ↑13 feb 2026, 19:15Wat zou de reden zijn dat de jeugd vertrekt uit 'linkse' GG's?JvW schreef: ↑13 feb 2026, 13:25Het punt is dat je niet echt ziet in de ledenaantallen wat er gebeurd. De groei van die kleine gemeenten kan goed zijn door verhuizingen vanuit andere gemeenten of geboorten. Mijn algehele indruk is dat er echt veel jeugd weggaat (al dan niet na belijdenis gedaan te hebben). Dat zie ik in ieder geval in mijn omgeving gebeuren. En veel mensen die allang weg zijn, maar hun lidmaatschap niet opgevraagd hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
JvW
Dat is voor mij geen vraag hoor, of onze gemeente moet een uitzondering zijn. Wel vervolgens behoorlijk wat mensen die verhuizen naar onze gemeente. Daardoor lijkt het per saldo mee te vallen. Maar dat is dus schijn.pierre27 schreef: ↑13 feb 2026, 21:20De vraag is of het klopt dat er jeugd vertrekt uit zogenoemde linkse GG's. Het zijn vaak voor de jeugd prettige gemeenten waar veel ruimte is om je leven te leiden naar believen.GGotK schreef: ↑13 feb 2026, 19:15Wat zou de reden zijn dat de jeugd vertrekt uit 'linkse' GG's?JvW schreef: ↑13 feb 2026, 13:25Het punt is dat je niet echt ziet in de ledenaantallen wat er gebeurd. De groei van die kleine gemeenten kan goed zijn door verhuizingen vanuit andere gemeenten of geboorten. Mijn algehele indruk is dat er echt veel jeugd weggaat (al dan niet na belijdenis gedaan te hebben). Dat zie ik in ieder geval in mijn omgeving gebeuren. En veel mensen die allang weg zijn, maar hun lidmaatschap niet opgevraagd hebben.
Jaco van Westenbrugge
-
De Rijssenaar
Dat zeggen ze hier altijd. Die is ook van kerk af.. maar je hebt gelijkReformer schreef: ↑13 feb 2026, 20:11Die gaan dus niet van de kerk af.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 17:55 @DDD Jah dat is wel bijzonder inderdaad. Je ziet bij ons mensen van kerk af gaan die vaak juist het geloof kennen en Jezus mogen leren kennen. Ook andere leden natuurlijk. Maar ook heel veel van dat soort mensen. Juist waarvan je dan denkt: heh dat zijn voorbeelden en waarmee je goed gesprek kon hebben. Die vertrekken…
-
MGG
Naar wat voor soort gemeentes vertrekken de jongeren? Soms denk je jammer dat ze weggaan, dit had onze gemeente ook moeten bieden. Helaas zijn er ook jongeren die bijvoorbeeld kiezen voor overdopen en evangelische gemeentes. Ook dan is het jammer dat zij weggaan, maar dan ligt het op een ander level. Je kan moeilijk overdopen aanbieden om mensen te behouden.JvW schreef: ↑13 feb 2026, 13:25Het punt is dat je niet echt ziet in de ledenaantallen wat er gebeurd. De groei van die kleine gemeenten kan goed zijn door verhuizingen vanuit andere gemeenten of geboorten. Mijn algehele indruk is dat er echt veel jeugd weggaat (al dan niet na belijdenis gedaan te hebben). Dat zie ik in ieder geval in mijn omgeving gebeuren. En veel mensen die allang weg zijn, maar hun lidmaatschap niet opgevraagd hebben.Bobber schreef: ↑13 feb 2026, 13:22Je ziet een tendens dat verschillende grotere gemeenten stabiel blijven of dalen in ledenaantallen.
Sommige kleinere gemeenten laten echter weer een groei zien (al dan niet door een predikanteffect).
Laatst gewijzigd door MGG op 13 feb 2026, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
JvW
Naar allerlei soorten: pkn (soms gb), evangelisch, cgk, baptist, huisgemeenten. Veelal begint de zoektocht niet om de vorm, wel om de boodschap en de ‘taal’ van die boodschap. En als de zoektocht eenmaal begint, dan kan dat uitmonden in een heel andere gemeente.MGG schreef: ↑13 feb 2026, 21:37Naar wat voor soort gemeentes vertrekken de jongeren? Soms denk je jammer dat ze weggaan, dit had onze gemeente ook moeten bieden. Helaas zijn er ook jongeren die bijvoorbeeld kiezen voor overdopen en evangelische gemeentes. Ook dan is het jammer dat zij weggaan, maar dan ligt het op een ander leven. Je kan moeilijk overdopen aanbieden om mensen te behouden.JvW schreef: ↑13 feb 2026, 13:25Het punt is dat je niet echt ziet in de ledenaantallen wat er gebeurd. De groei van die kleine gemeenten kan goed zijn door verhuizingen vanuit andere gemeenten of geboorten. Mijn algehele indruk is dat er echt veel jeugd weggaat (al dan niet na belijdenis gedaan te hebben). Dat zie ik in ieder geval in mijn omgeving gebeuren. En veel mensen die allang weg zijn, maar hun lidmaatschap niet opgevraagd hebben.
Maar niet alleen jongeren vertrekken, ook gezinnen en ouderen. De onderlinge band in de gemeente is heel goed, dat zorgt ervoor dat mensen niet snel de definitieve stap zetten. Geen idee of dat punt in andere (linkse) gemeenten ook speelt.
Jaco van Westenbrugge
Onrechtmatig aangaan is net zo goed zonde als onrechtmatig afblijven. Dan verloochen je uiteindelijk Christus als jouw Zaligmaker, net zoals petrus deed.mark1985 schreef:
Het is jammer dat er mensen wegtrekken uit hun kerkverband. Je zag bij ons een beetje een verschuiving. Er kwamen ogg-ers bij en gingen er een flink aantal over maar de hhg. Ondertussen zijn wij verhuisd en ook geen lid meer van de gergem omdat er in onze huidige woonplaats geen ellende - verlossing - dankbaarheid wordt/werd verkondigd. Maar een soort derde weg van: tja, ik kan het niet zelf en och mocht het eens gebeuren. Ik kan me daar voor een groot deel echt wel in vinden maar niet op de manier waarop het daar verteld werd. Mogelijk is er het eea veranderd want de kerkenraad heeft een andere samenstelling maar wij hebben het moeilijke besluit gemaakt om over te gaan naar de hhg. Ik heb er geen spijt van maar het is nog steeds een pijnpunt.
Daar zit dan toch een inconsequente lijn in?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Dat ik als man er niet kom? Of dat ze bij de vrouwenvereniging geen hoed dragen? Ik zie het inconsequente niet maar help me eens...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bh catechisatie wel en bij een vrouwenvereniging niet. Maar daar heb ik al meer over uitgeweid, of we wel consequent met de hoed omgaan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!