Dat is in algemene zin altijd waar. Maar als ik een alcoholist op zijn verslaving/zonde wijs hoeft er bij mij niet zoveel te veranderen toch? Bij hem wel. Op de G.S. werd er door een afgevaardigde ook schuld beleden vanwege het afwijken op beide thema’s maar op de vraag of ze hun beleid dan weer in overeenstemming gingen brengen met de synodale besluiten was het antwoord: Nee.Middenrefo schreef: ↑09 feb 2026, 12:47Prof. Selderhuis gaf afgelopen zaterdag aan dat je dan vooral naar jezelf moet kijken en niet naar de ander. Daar ligt waarschijnlijk de kern van het probleem. En dat geldt ook voor mijzelf.huisman schreef: ↑09 feb 2026, 12:38Ik begrijp @MidMid en @merel. Verootmoediging moet ook handen en voeten krijgen. Dat is wat @merel zegt en waar ze over twijfelt. Die twijfel deel ik maar dat zal wel ongeloof zijn.merel schreef: ↑09 feb 2026, 12:27Het was niet mijn insteek om iemand die hierbij aanwezig is geweest te kwetsen. Ik ben blij dat jullie een fijne avond hebben gehad.MidMid schreef: ↑09 feb 2026, 11:20
Wanneer je maar iets van de inhoud van de avond hebt meegekregen, weet je dat je met zo'n uitspraak het initiatief en de uitvoering zeer tekort doet.
Het was nooit bedoeld om een scheuring te voorkomen.
Het is nooit gepresenteerd als dé oplossing.
Het was een gezamenlijk moment van schuld belijden en van verootmoediging.
Wíj hebben gefaald en wíj hebben Uw Kerk besmeurd door óns handelen. Dat was de toon!
En het was goed, zeer goed.
Indrukwekkend en stil makend om te bedenken dat er op zoveel plaatsen mensen bij elkaar waren, verenigt in één zingen, één bidden en één luisteren.
Mijn cynisme komt door meerdere negatieve ervaringen tijdens conflicten in de kerk waarbij men de mond vol had van schuld belijden en verootmoediging en onderwijl overtuigd was van eigen gelijk en doorging op dezelfde weg. Als (inmiddels) buitenstaander zie ik dat eerlijk gezegd nu ook; links door te treden buiten de synodale afspraken en rechts door het oprichten/doorzetten van Rijnsburg.
Dan wordt het wel lastig hoe je zo’n schuldbelijdenis/verootmoediging moet wegen.