Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: 09 feb 2026, 12:47
huisman schreef: 09 feb 2026, 12:38
merel schreef: 09 feb 2026, 12:27
MidMid schreef: 09 feb 2026, 11:20

Wanneer je maar iets van de inhoud van de avond hebt meegekregen, weet je dat je met zo'n uitspraak het initiatief en de uitvoering zeer tekort doet.
Het was nooit bedoeld om een scheuring te voorkomen.
Het is nooit gepresenteerd als dé oplossing.
Het was een gezamenlijk moment van schuld belijden en van verootmoediging.
Wíj hebben gefaald en wíj hebben Uw Kerk besmeurd door óns handelen. Dat was de toon!
En het was goed, zeer goed.

Indrukwekkend en stil makend om te bedenken dat er op zoveel plaatsen mensen bij elkaar waren, verenigt in één zingen, één bidden en één luisteren.
Het was niet mijn insteek om iemand die hierbij aanwezig is geweest te kwetsen. Ik ben blij dat jullie een fijne avond hebben gehad.

Mijn cynisme komt door meerdere negatieve ervaringen tijdens conflicten in de kerk waarbij men de mond vol had van schuld belijden en verootmoediging en onderwijl overtuigd was van eigen gelijk en doorging op dezelfde weg. Als (inmiddels) buitenstaander zie ik dat eerlijk gezegd nu ook; links door te treden buiten de synodale afspraken en rechts door het oprichten/doorzetten van Rijnsburg.
Ik begrijp @MidMid en @merel. Verootmoediging moet ook handen en voeten krijgen. Dat is wat @merel zegt en waar ze over twijfelt. Die twijfel deel ik maar dat zal wel ongeloof zijn.
Prof. Selderhuis gaf afgelopen zaterdag aan dat je dan vooral naar jezelf moet kijken en niet naar de ander. Daar ligt waarschijnlijk de kern van het probleem. En dat geldt ook voor mijzelf.
Dat is in algemene zin altijd waar. Maar als ik een alcoholist op zijn verslaving/zonde wijs hoeft er bij mij niet zoveel te veranderen toch? Bij hem wel. Op de G.S. werd er door een afgevaardigde ook schuld beleden vanwege het afwijken op beide thema’s maar op de vraag of ze hun beleid dan weer in overeenstemming gingen brengen met de synodale besluiten was het antwoord: Nee.

Dan wordt het wel lastig hoe je zo’n schuldbelijdenis/verootmoediging moet wegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP

Bericht door ZWP »

huisman schreef: 09 feb 2026, 13:52
merel schreef: 09 feb 2026, 12:27

Het was niet mijn insteek om iemand die hierbij aanwezig is geweest te kwetsen. Ik ben blij dat jullie een fijne avond hebben gehad.

Mijn cynisme komt door meerdere negatieve ervaringen tijdens conflicten in de kerk waarbij men de mond vol had van schuld belijden en verootmoediging en onderwijl overtuigd was van eigen gelijk en doorging op dezelfde weg. Als (inmiddels) buitenstaander zie ik dat eerlijk gezegd nu ook; links door te treden buiten de synodale afspraken en rechts door het oprichten/doorzetten van Rijnsburg.
Ik begrijp @MidMid en @merel. Verootmoediging moet ook handen en voeten krijgen. Dat is wat @merel zegt en waar ze over twijfelt. Die twijfel deel ik maar dat zal wel ongeloof zijn.
Prof. Selderhuis gaf afgelopen zaterdag aan dat je dan vooral naar jezelf moet kijken en niet naar de ander. Daar ligt waarschijnlijk de kern van het probleem. En dat geldt ook voor mijzelf.
Dat is in algemene zin altijd waar. Maar als ik een alcoholist op zijn verslaving/zonde wijs hoeft er bij mij niet zoveel te veranderen toch? Bij hem wel. Op de G.S. werd er door een afgevaardigde ook schuld beleden vanwege het afwijken op beide thema’s maar op de vraag of ze hun beleid dan weer in overeenstemming gingen brengen met de synodale besluiten was het antwoord: Nee.

Dan wordt het wel lastig hoe je zo’n schuldbelijdenis/verootmoediging moet wegen.
Heb je nu niet door dat je reageert met "Ja, maar"...?
En dat je dus meteen weer naar de ander kijkt?
huisman

Bericht door huisman »

ZWP schreef: 09 feb 2026, 14:03
huisman schreef: 09 feb 2026, 13:52

Natuurlijk, maar ik zeg wat ik zeg en plaatst niet uitsluitend sociaal wenselijke berichten. Wat is schrijf is het gevoel bij veel CGK leden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

ZWP schreef: 09 feb 2026, 14:03
Dat geldt toch voor beide kampen? Beiden hebben zicht verootmoedigd en eigen zonden beleden, maar is niet van plan om anders te handelen.
MidMid

Bericht door MidMid »

'k Zou zeggen begin met de overdenking terug te luisteren. Is slechts tien minuten van je tijd.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: 09 feb 2026, 14:19 'k Zou zeggen begin met de overdenking terug te luisteren. Is slechts tien minuten van je tijd.
Gedaan en nu de vrucht. Kort geding zal nu wel ingetrokken worden ? Daarna 21 maart afgeblazen. Kerkenraden keren terug van hun ongehoorzaamheid. Rijnsburg c.s. gaan terug in de kerkelijke structuren enz. Of ben ik nu te concreet? Excuses dan, maar woorden moeten daden worden en dan begrijp ik @merel goed.
HHR

Bericht door HHR »

huisman schreef: 09 feb 2026, 14:28
MidMid schreef: 09 feb 2026, 14:19 'k Zou zeggen begin met de overdenking terug te luisteren. Is slechts tien minuten van je tijd.
Gedaan en nu de vrucht. Kort geding zal nu wel ingetrokken worden ? Daarna 21 maart afgeblazen. Kerkenraden keren terug van hun ongehoorzaamheid. Rijnsburg c.s. gaan terug in de kerkelijke structuren enz.
Ik neem aan dat MidMid en Middenrefo dit voor ogen zien.
Als iedereen dit wil zou dat mooi zijn.
merel

Bericht door merel »

Ook gedaan en dan opnieuw de vraag; en nu?
MidMid

Bericht door MidMid »

Gedaan en nu de vrucht. Kort geding zal nu wel ingetrokken worden ? Daarna 21 maart afgeblazen. Kerkenraden keren terug van hun ongehoorzaamheid. Rijnsburg c.s. gaan terug in de kerkelijke structuren enz. Of ben ik nu te concreet? Excuses dan, maar woorden moeten daden worden en dan begrijp ik @merel goed.
Misschien als antwoord op je vraag Psalm 33:8 zingen?

Waarom meteen weer dat handelen?
Geduld is nog altijd een christelijke deugd en vrucht...
Vrucht kun je niet dwingen, die groeit en die ontvang je. Die laat zich niet dwingen of 'haasten'.

Dat activisme of resultaat gerichte volg ik niet...
MidMid

Bericht door MidMid »

HHR schreef: 09 feb 2026, 14:30
Gedaan en nu de vrucht. Kort geding zal nu wel ingetrokken worden ? Daarna 21 maart afgeblazen. Kerkenraden keren terug van hun ongehoorzaamheid. Rijnsburg c.s. gaan terug in de kerkelijke structuren enz.
Ik neem aan dat MidMid en Middenrefo dit voor ogen zien.
Als iedereen dit wil zou dat mooi zijn.
Als je de overdenking serieus hebt beluisterd, zal je vooral vragen stellen waarbij 'ik' en 'mij' en rol spelen...
Overigens is dat ook de enige 'knop' waarop ik invloed heb. Mijn gedrag, mijn spreken, mijn handelen, etc.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: 09 feb 2026, 14:47
Misschien als antwoord op je vraag Psalm 33:8 zingen?

Vrucht kun je niet dwingen, die groeit en die ontvang je. Die laat zich niet dwingen of 'haasten'.

Ik zie geen activisme in mijn bijdrage. Als na deze bidstond er niets veranderd en kort gedingen gewoon doorgaan ben jij toch hoopvol? Ga ik over nadenken want dat gevoel bespeur ik bij mijzelf niet.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: 09 feb 2026, 15:33
MidMid schreef: 09 feb 2026, 14:47 Misschien als antwoord op je vraag Psalm 33:8 zingen?

Ik zie geen activisme in mijn bijdrage. Als na deze bidstond er niets veranderd en kort gedingen gewoon doorgaan ben jij toch hoopvol? Ga ik over nadenken want dat gevoel bespeur ik bij mijzelf niet.
'Gedaan en nu de vrucht. Kort geding zal nu wel ingetrokken worden ? Daarna 21 maart afgeblazen. Kerkenraden keren terug van hun ongehoorzaamheid. Rijnsburg c.s. gaan terug in de kerkelijke structuren enz. Of ben ik nu te concreet? Excuses dan, maar woorden moeten daden worden en dan begrijp ik @merel goed.'

Voor mij is dit activisme. Heel veel wat zou moeten gedaan worden.
'Woorden moeten daden worden.' kan ik niet anders uitleggen dan een oproep tot 'doen'.

En dat kort geding is zo van de baan als EH de roepende taak teruggeeft aan de classis.
Vragen van de andere kerken om daar niet mee door te gaan is afdwingen dat ze zich niet langer voegen in de meerdere structuur en dus zich niet (laten) vertegenwoordigen in de meerdere vergaderingen en uiteindelijk niet de GS Hoogeveen 2027. Maar deze discussielijn wordt een herhaling van zetten.
HHR

Bericht door HHR »

Bid en werk is alleen 'Bid' geworden dus.
Bijzonder.
MidMid

Bericht door MidMid »

HHR schreef: 09 feb 2026, 15:56 Bid en werk is alleen 'Bid' geworden dus.
Bijzonder.
Dat kan van tijd tot tijd een zeer heilzame houding zijn. Niet vanuit passiviteit, maar vanuit onvermogen.
Met de mond belijden 'wij weten het niet', 'wij zijn vastgelopen' en vervolgens hele stappenplannen uitrollen, lijkt mij eerder van met de mond het ene belijden en met de handen het andere doen...

Niets doen en geduld oefenen lijkt momenteel voor de kerken moeilijker, dan doen.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: 09 feb 2026, 15:48
huisman schreef: 09 feb 2026, 15:33
MidMid schreef: 09 feb 2026, 14:47 Misschien als antwoord op je vraag Psalm 33:8 zingen?

'Gedaan en nu de vrucht. Kort geding zal nu wel ingetrokken worden ? Daarna 21 maart afgeblazen. Kerkenraden keren terug van hun ongehoorzaamheid. Rijnsburg c.s. gaan terug in de kerkelijke structuren enz. Of ben ik nu te concreet? Excuses dan, maar woorden moeten daden worden en dan begrijp ik @merel goed.'

Voor mij is dit activisme. Heel veel wat zou moeten gedaan worden.
'Woorden moeten daden worden.' kan ik niet anders uitleggen dan een oproep tot 'doen'.

En dat kort geding is zo van de baan als EH de roepende taak teruggeeft aan de classis.
Vragen van de andere kerken om daar niet mee door te gaan is afdwingen dat ze zich niet langer voegen in de meerdere structuur en dus zich niet (laten) vertegenwoordigen in de meerdere vergaderingen en uiteindelijk niet de GS Hoogeveen 2027. Maar deze discussielijn wordt een herhaling van zetten.
Je laatste alinea laat zien dat er tot nu toe weinig is veranderd. Eerst de ander (EH) en dan wij. Ik zie trouwens nog steeds geen activisme in mijn opsomming. Het zijn wel daden die laten zien dat de woorden waar zijn.
Plaats reactie