Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Michaels schreef: 05 feb 2026, 10:30
DDD schreef: 05 feb 2026, 09:46 Ik vind eerlijk gezegd dat je als christen wel erg onoplettend moet leven wil je niet door hebben dat zeven torens, waarvan één groter met een preekstoel, een symbolische betekenis hebben.
(...)
Dit is wel erg suggestief geformuleerd. Hoewel het waar is dat één van de zeven rondingen iets groter is, is dit architectonisch met het blote oog, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, nauwelijks waarneembaar.
Ik ben er één keer geweest, geloof ik, en het viel mij wel op. Ik snap dat niet iedereen even goed om zich heen kijkt, maar ik vind het wel duidelijk hoor. Sommige mensen zien nog niet of er paardenbloemen of madeliefjes in een grasveld staan. Dat is de norm niet.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: 04 feb 2026, 16:18 Ik blijf het een mooi gebouw vinden. Maar ik snap ook dat de belastingen onbetaalbaar werden als de kosten voor het gebouw door de samenleving zouden worden gedragen. Merkwaardigerwijs is het geen monument. Ik blijf het met de GG in Gouda en in Westzaan een van de vijf mooiste kerken van de GG vinden.
En het restant van jouw top-5?

Westzaan is inderdaad een pareltje. Gouda heeft een beetje de pech dat het gebouw op een bedrijventerrein staat. Ik had het graag in een andere omgeving gezien.

Groningen heeft ook best een mooi gebouw met een fraai orgel en een goede akoestiek. Het oude kerkgebouw van Utrecht was ook mooi.

Verder ook mooie ontwerpen: Dordrecht, Enkhuizen, Hilversum, Leiderdorp.
DDD

Bericht door DDD »

Ik dacht, voordat ik nu een gebouw over het hoofd zie, laat ik drie gebouwen in het midden. Maar ik heb verder niet een heel uitvoerige studie gedaan.

Oostvoorne en Hoofddorp vind ik ook mooi, en Capelle-Middelwatering ook (in ieder geval tot aan de recente 'renovatie'). Scherpenzeel vind ik ook best mooi voor zijn omvang. Sliedrecht en Leiderdorp zijn op hun eigen manier ook fraai. Vlaardingen ook.

Maar Zeist, Gouda en Westzaan vind ik toch het mooiste, denk ik.
Charles

Bericht door Charles »

Westzaan, Leiderdorp, Deventer, Rijssen Noord. Dan heb je het wel gehad volgens mij.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 05 feb 2026, 22:42 Ik dacht, voordat ik nu een gebouw over het hoofd zie, laat ik drie gebouwen in het midden. Maar ik heb verder niet een heel uitvoerige studie gedaan.

Oostvoorne en Hoofddorp vind ik ook mooi, en Capelle-Middelwatering ook (in ieder geval tot aan de recente 'renovatie'). Scherpenzeel vind ik ook best mooi voor zijn omvang. Sliedrecht en Leiderdorp zijn op hun eigen manier ook fraai. Vlaardingen ook.

Maar Zeist, Gouda en Westzaan vind ik toch het mooiste, denk ik.
Leuk te lezen dat je Scherpenzeel ook in jouw rijtje hebt staan. Ik vind het ook een mooi gebouw ondanks het massale. Het concept met de wijk eromheen, de zalen en de parkeerplaats achter de kerk is een geslaagde.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Je ziet in Scherpenzeel dat daar een professional aan heeft gewerkt. Het is misschien groter dan ideaal voor een mooi gebouw, een kathedraal uitgezonderd, maar het zit goed in elkaar.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef: 05 feb 2026, 09:46 Ik vind eerlijk gezegd dat je als christen wel erg onoplettend moet leven wil je niet door hebben dat zeven torens, waarvan één groter met een preekstoel, een symbolische betekenis hebben.

Maar verder een mooi stukje.
Ik moet denken aan de graanschuren van Josef als ik die kerk zie. Maar de kerkgebouw is niet zo heel belangrijk. Ze zeggen weleens dat vroeger waren kerken van hout en de preken van goud.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Niet iedereen heeft oog voor architectuur.

Als je geen kijk op architectuur (en de daarmee verbonden symboliek) hebt hoef je nog geen oogkleppen op te hebben. Niet iedereen is op alle terreinen van het leven even sensitief en dat hoedt ook niet.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

KDD schreef: Gisteren, 13:34

Maar verder een mooi stukje.
Ik moet denken aan de graanschuren van Josef als ik die kerk zie. Maar de kerkgebouw is niet zo heel belangrijk. Ze zeggen weleens dat vroeger waren kerken van hout en de preken van goud.
Dan doelt men wellicht op de kerkgebouwen die tijdens en na de afscheiding als nood werden opgericht. Vaak met de gedachte om op termijn weer terug te keren naar de Hervormde Kerk.
De kerkgebouwen in de vroegchristelijke periode waren wel degelijk mooie ontwerpen.

Ik vind het wel eens jammer dat in de reformatorische traditie er weinig aandacht is voor het ontwerp van het kerkgebouw. Ik vind de ontwerpen van bijvoorbeeld Van Beijnum vaak saai en van weinig inspiratie getuigen. Ik krijg soms de indruk dat binnen de calvinistische traditie men iets te rigoureus te werk is gegaan. Wel soberheid in de kerkgebouwen, geen soberheid in huis en auto.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Konijntje schreef: Gisteren, 18:28
Ik vind het wel eens jammer dat in de reformatorische traditie er weinig aandacht is voor het ontwerp van het kerkgebouw. Ik vind de ontwerpen van bijvoorbeeld Van Beijnum vaak saai en van weinig inspiratie getuigen. Ik krijg soms de indruk dat binnen de calvinistische traditie men iets te rigoureus te werk is gegaan. Wel soberheid in de kerkgebouwen, geen soberheid in huis en auto.
Ik ben zelf groot liefhebber van de kunst rijke interieurontwerpen van katholieke kerken. De protestantse zijn mij te saai.

Qua plattegrond prefereer ik de kruiskerk.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb persoonlijk de voorkeur voor schuurkerken, en eenvoudige gebouwen, zoals in de UK de non-confirmistische chapels. Zoals op mijn profielfoto bijvoorbeeld.

De nieuwtestamentische gemeente bestaat uit levende (levendgemaakte) stenen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie