ING-top 316% méér salaris in 4 jaar......

HHR

Re: ING-top 316% méér salaris in 4 jaar......

Bericht door HHR »

Ik kon niet zo snel een ander topic vinden dus maar hier.
In een vraag en antwoord op Refoweb las ik het volgende:
Refoweb schreef:De voorzitter van de Raad van Bestuur van Siloah (stichting gehandicaptenzorg Gereformeerde Gemeenten) staat op de rol voor 174.00 euro en een andere lid van diezelfde RvB voor 161.000 euro (jaarverslag 2024)
Ik heb niets tegen stevige salarissen en zeker niet in de commerciële wereld, maar ik vind dit stevige salarissen voor een kerkelijke organisatie. Die als openingszin dit op de website zet: "Siloah wil mensen dienen die kwetsbaar zijn vanwege hun beperking. Dit doen we niet alleen omdat we geloven dat het onze opdracht is onze naaste lief te hebben, maar juist ook omdat we dit ervaren vanuit ons hart."
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het belachelijk veel geld voor zo'n organisatie. Ik zie niet in waarom het nodig is om meer dan een ton te verdienen.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Dat is wel heel veel geld! Het personeel heeft waarschijnlijk een veel lager loon..

Maar wat te denken van dominees. Die verdienen ook veel te veel. Groot salaris en dan ook nog een huis krijgen. Mag van mij ook minder.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... gemeenten/
DDD

Bericht door DDD »

Nou, onze dominee verdient niet extreem veel hoor. Wel meer dan veel gemeenteleden denk ik, maar echt niet absurd.

Het adviesbedrag is voor zover ik weet het salaris van een basisschooldirecteur. Dat lijkt mij heel redelijk. Als je als kerkenraad graag iemand op de preekstoel hebt die erg door geld gedreven wordt, kun je natuurlijk wel meer bieden. Op die manier zie je dat sommige gemeenten altijd een dominee hebben. De vraag is natuurlijk wel, of je daar dan blij mee moet zijn.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 10:01 Dat is wel heel veel geld! Het personeel heeft waarschijnlijk een veel lager loon..

Maar wat te denken van dominees. Die verdienen ook veel te veel. Groot salaris en dan ook nog een huis krijgen. Mag van mij ook minder.

Natuurlijk verdient het persoon veel minder. Iets met moeilijkheid van de baan en verantwoordelijkheid. Vaak krijg je in zulke rollen overuren niet betaald waardoor het wat vertekent.

Telt ook voor dominees. Als je het loon deelt door het aantal gewerkte uren, dan valt het vaak alles mee. Dominees krijgen vanzelfsprekend geen huis. In een huis van de kerk wonen klinkt heel leuk, maar is fiscaal zeer onaantrekkelijk. Daarbij loopt je ook kapitalen aan waardestijging mis. Geen huis bezitten is zeer onaantrekkelijk.
Laatst gewijzigd door MGG op 05 feb 2026, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
HHR

Bericht door HHR »

Salaris predikant is niet overdreven inderdaad.
Ging mij om bestuurders van stichtingen uit onze achterban.
Dat salaris is echt te hoog.
Terri

Bericht door Terri »

HHR schreef: Gisteren, 08:03 Ik kon niet zo snel een ander topic vinden dus maar hier.
In een vraag en antwoord op Refoweb las ik het volgende:
Refoweb schreef:De voorzitter van de Raad van Bestuur van Siloah (stichting gehandicaptenzorg Gereformeerde Gemeenten) staat op de rol voor 174.00 euro en een andere lid van diezelfde RvB voor 161.000 euro (jaarverslag 2024)
Ik heb niets tegen stevige salarissen en zeker niet in de commerciële wereld, maar ik vind dit stevige salarissen voor een kerkelijke organisatie. Die als openingszin dit op de website zet: "Siloah wil mensen dienen die kwetsbaar zijn vanwege hun beperking. Dit doen we niet alleen omdat we geloven dat het onze opdracht is onze naaste lief te hebben, maar juist ook omdat we dit ervaren vanuit ons hart."
Is dat diezelfde organisatie waar zo'n gedoe is over het voortbestaan van de zorgboerderij in Tricht, na een brand?
ZWP

Bericht door ZWP »

HHR schreef: Gisteren, 10:23 Salaris predikant is niet overdreven inderdaad.
Voor de goede orde: dit zijn de werkgeverslasten. Er zit nog heel wat tussen om tot een netto maandsalaris te komen. Dan heb je het denk ik over ongeveer € 7 à 8k netto per maand. Veel, maar toch niet onbehoorlijk veel?

Ik vind dat dit soort organisaties goede bestuurders verdient, daar mag je best wat voor betalen.
huisman

Bericht door huisman »

In de CGK zijn salaris predikanten inderdaad niet overdreven. Ze hebben een universitaire opleiding en dan verdienen ze eigenlijk onder de maat.

Bestuurders stichtingen verdienen wel veel maar dat kan blijkbaar samengaan met een ANBI keurmerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

ZWP schreef: Gisteren, 10:29
Voor de goede orde: dit zijn de werkgeverslasten. Er zit nog heel wat tussen om tot een netto maandsalaris te komen. Dan heb je het denk ik over ongeveer € 7 à 8k netto per maand. Veel, maar toch niet onbehoorlijk veel?

Ik vind dat dit soort organisaties goede bestuurders verdient, daar mag je best wat voor betalen.
Eens.
Henk J

Bericht door Henk J »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 10:01 Dat is wel heel veel geld! Het personeel heeft waarschijnlijk een veel lager loon..

Dat 'huis krijgen' is eigenlijk meer een last dan een lust. Een dominee gaat op gegeven moment met emeritaat en dan moet hij een huis kopen. Kom je aan op je 67e in deze huizenmarkt met wat spaarcenten maar geen vast inkomen meer, financieel was het veel aantrekkelijker geweest om bij de start van het predikant zijn een huis te kopen en die door de jaren heen af te betalen. Over spaargeld betaal je alleen maar volop belasting en als je een hypotheek hebt kun je nog allerlei fiscale voordelen meepakken, scheelt na 30 of 40 jaar dominee zijn echt veel geld.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Gisteren, 10:52
Dat 'huis krijgen' is eigenlijk meer een last dan een lust. Een dominee gaat op gegeven moment met emeritaat en dan moet hij een huis kopen. Kom je aan op je 67e in deze huizenmarkt met wat spaarcenten maar geen vast inkomen meer, financieel was het veel aantrekkelijker geweest om bij de start van het predikant zijn een huis te kopen en die door de jaren heen af te betalen. Over spaargeld betaal je alleen maar volop belasting en als je een hypotheek hebt kun je nog allerlei fiscale voordelen meepakken, scheelt na 30 of 40 jaar dominee zijn echt veel geld.
En gratis wonen bestaat niet, je hebt fiscale bijtelling voor de pastorie.
HHR

Bericht door HHR »

En toch denk ik dat het wat oproept bij veel donateurs en vrijwilligers die vanwege verbondenheid met een stichting of goed doel daar geld of tijd aan geven.
En zeker christelijke organisaties, die heel sterk bijbels en waarden gedreven worden gepositioneerd, hebben hier rekening mee te houden.
De vraag is ook of je bij dit soort organisaties niet veel meer bestuurders moet hebben die intrinsiek gemotiveerd zijn en waar geld veel minder een rol speelt. Dan hoef je ook niet de concurrentie aan met seculiere organisaties waar inderdaad veel meer te verdienen is en waar die beloning ook een noodzakelijke rol speelt om mensen aan zich te binden.
DDD

Bericht door DDD »

HHR schreef: Gisteren, 11:26 En toch denk ik dat het wat oproept bij veel donateurs en vrijwilligers die vanwege verbondenheid met een stichting of goed doel daar geld of tijd aan geven.
En zeker christelijke organisaties, die heel sterk bijbels en waarden gedreven worden gepositioneerd, hebben hier rekening mee te houden.
De vraag is ook of je bij dit soort organisaties niet veel meer bestuurders moet hebben die intrinsiek gemotiveerd zijn en waar geld veel minder een rol speelt. Dan hoef je ook niet de concurrentie aan met seculiere organisaties waar inderdaad veel meer te verdienen is en waar die beloning ook een noodzakelijke rol speelt om mensen aan zich te binden.
Precies.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HHR schreef: Gisteren, 11:26 En zeker christelijke organisaties, die heel sterk bijbels en waarden gedreven worden gepositioneerd, hebben hier rekening mee te houden.
Tja, dat is dan zo erg dat als je een conferentie organiseert, je als personeel van het goede doel je eigen brood mee moet nemen, terwijl je gasten wel een uitgebreide broodmaaltijd aangeboden krijgt.

Idem met bijvoorbeeld medewerkersuitjes die zo low budget moeten dat je patat met een frikandel krijgt en geen diner. Sommige bedrijven/directeuren hebben daar oog voor en sponsoren dus een specifiek medewerkersevent.
Plaats reactie