Bidden om de dood van een ander
Bidden om de dood van een ander
Naar aanleiding van het topic over de VS, zou ik de discussie over de vraag of je om de dood van een ander mag bidden wat algemener en diepgaander willen bespreken.
De vraag is helder: mag je (in gruwelijke gevallen) bidden dat iemand zal sterven?
We zijn niet de eersten die over deze vraag nadenken. In commentaren bij wraakpsalmen, bij het conflict tussen David en Saul, bij Romeinen 12 en 13, als het gaat over het gebed: de vraag over of je om de dood mag bidden zal door velen al eerder zijn beantwoord.
Ik ben benieuwd welke lijnen er te trekken zijn.
De vraag is helder: mag je (in gruwelijke gevallen) bidden dat iemand zal sterven?
We zijn niet de eersten die over deze vraag nadenken. In commentaren bij wraakpsalmen, bij het conflict tussen David en Saul, bij Romeinen 12 en 13, als het gaat over het gebed: de vraag over of je om de dood mag bidden zal door velen al eerder zijn beantwoord.
Ik ben benieuwd welke lijnen er te trekken zijn.
Re: Bidden om de dood van een ander
Ik denk dat je dat in je binnenkamer mag doen.
De Heere weet alles wat in je hart leeft en je mag dat ook bij Hem leggen.
Gelukkig gaan wij niet over leven en dood, dus leg het gerust in Zijn handen.
De Heere weet alles wat in je hart leeft en je mag dat ook bij Hem leggen.
Gelukkig gaan wij niet over leven en dood, dus leg het gerust in Zijn handen.
Ik denk dat het allereerst goed is om te bidden voor de bekering van een ander. Daarnaast denk ik dat het over het algemeen genomen het beste is om extra terughoudend te zijn als de betrokkene jou persoonlijk schaadt. Dat maakt het lastiger om een zorgvuldige afweging te maken.
Maar bidden tot God als rechtvaardige rechter is mijns inziens heel bijbels. Als met het overlijden van een kwaaddoener veel andere levens gespaard blijven, dan is dat mijns inziens heel goed.
Aan de andere kant: we leven in een tijd waarin veel polarisatie is. Als het gebed om de dood van de ander een vorm is van polarisatie en wij-zij denken, dan is het middel mijns inziens erger dan de kwaal. Dan bevestigt het alleen je eigen halstarrig gelijk.
Maar bidden tot God als rechtvaardige rechter is mijns inziens heel bijbels. Als met het overlijden van een kwaaddoener veel andere levens gespaard blijven, dan is dat mijns inziens heel goed.
Aan de andere kant: we leven in een tijd waarin veel polarisatie is. Als het gebed om de dood van de ander een vorm is van polarisatie en wij-zij denken, dan is het middel mijns inziens erger dan de kwaal. Dan bevestigt het alleen je eigen halstarrig gelijk.
- J.C. Philpot
Ik heb niet het antwoord op deze vraag, maar sta er wel heel terughoudend in.
Men mag nooit om iemands eeuwig verderf bidden, maar wel dat God Zijn kerk verlost van buitengewone onderdrukkers — hetzij door bekering, hetzij door straf die hun macht breekt.
Ds. W. a. Brakel
Men mag nooit om iemands eeuwig verderf bidden, maar wel dat God Zijn kerk verlost van buitengewone onderdrukkers — hetzij door bekering, hetzij door straf die hun macht breekt.
Ds. W. a. Brakel
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Hier heeft LMP Scholten wel eens over geschreven. Het staat op digibron:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... dfec8ad272
Botsing van plichten (2)
We hadden het de vorige keer over de toestand die zich kan voordoen en die in de ethiek een „botsing van plichten" genoemd wordt. Het gehoorzamen aan de ene plicht maakt het noodzakelijk, tekort te schieten of zelfs in strijd te komen ten opzichte van een andere plicht.
Een aansprekend geval konden we juist in de kranten lezen. In Roemenië kwam een einde aan het bewind van Ceaucescu. De man werd samen met zijn vrouw gevangengenomen, tijdens een kort proces ter dood veroordeeld en onmiddellijk daarna terechtgesteld.
Daarop .....
Ik denk dat we verder niet veel meer hoeven te zeggen.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 18:25 Ik heb niet het antwoord op deze vraag, maar sta er wel heel terughoudend in.
Ds. W. a. Brakel
Ik vroeg me af toen ik hierover dacht: zouden de Britse politieagenten die iemand arresteerden omdat zij openlijk bad voor de ongeboren kind, iemand arresteren die openlijk bad om de dood van Trump?
In dit topic ook nog wat gedachten hierover: viewtopic.php?t=15168&start=15#p1062534
Het is niet onbijbels dat mensen in extreme situaties bidden dat God het kwaad hard stopt; zelfs als dat zou betekenen dat daders sterven.
Ik denk dat het verschilt of je iemand ‘dood wenst’ of om verlangt naar ‘een rechtvaardig/eerlijk oordeel’. Bidden dat God ingrijpt, het kwaad stopt, macht breekt is volgens mij in overeenstemming met wat God wil dat een mens bidt. Door te bidden “God, doe recht. Stop dit. Grijp in.” voorkom je ook dat je zelf wraak neemt.
Ik denk dat het verschilt of je iemand ‘dood wenst’ of om verlangt naar ‘een rechtvaardig/eerlijk oordeel’. Bidden dat God ingrijpt, het kwaad stopt, macht breekt is volgens mij in overeenstemming met wat God wil dat een mens bidt. Door te bidden “God, doe recht. Stop dit. Grijp in.” voorkom je ook dat je zelf wraak neemt.
Franciscus Heerman schreef: Toen de koning Dionysius gehoord had dat een oude vrouw de goden altijd heel devoot bad of zij hem toch een lang leven wilden geven, vroeg hij haar waarom zij alleen de goden zo devoot bad of hij lang mocht leven, terwijl alle anderen samen zeer naar zijn dood verlangden.
Daarop antwoorde zij: toen ik jong was hadden wij in dit land een zeer wrede tiran, van een kwade natuur. Daarom bad ik de goden zeer devoot om zijn dood, en mijn begeerte geschiedde. Daarna volgde een ander, die dit rijk nog veel wreder tiranniseerde dan de eerste, en ik wenste ook zijn dood, zodat ik de goden voortdurend bad met veel bidden en smeken, of zij, net zoals zij mij bij de eerste verhoord hadden, mij nu ook bij de tweede wilde verhoorden, en ook dat geschiedde. In diens plaats bent u daarna gekomen, en u bent nog veel erger dan de twee voorgaande, en omdat ik vrees dat er na u nog een ander zou komen die nog erger en bozer zal zijn dan u, bid ik de goden of zij u een lang leven willen verlenen.
Toen Dionysius deze woorden gehoord had verwonderde hij zich zeer over haar vrije en stoutmoedige antwoord, en hij liet haar met geschenken weer vrij van zich heengaan.
Dat past er zo goed bij.Iemand schreef: ↑Gisteren, 21:38Franciscus Heerman schreef: Toen de koning Dionysius gehoord had dat een oude vrouw de goden altijd heel devoot bad of zij hem toch een lang leven wilden geven, vroeg hij haar waarom zij alleen de goden zo devoot bad of hij lang mocht leven, terwijl alle anderen samen zeer naar zijn dood verlangden.
Daarop antwoorde zij: toen ik jong was hadden wij in dit land een zeer wrede tiran, van een kwade natuur. Daarom bad ik de goden zeer devoot om zijn dood, en mijn begeerte geschiedde. Daarna volgde een ander, die dit rijk nog veel wreder tiranniseerde dan de eerste, en ik wenste ook zijn dood, zodat ik de goden voortdurend bad met veel bidden en smeken, of zij, net zoals zij mij bij de eerste verhoord hadden, mij nu ook bij de tweede wilde verhoorden, en ook dat geschiedde. In diens plaats bent u daarna gekomen, en u bent nog veel erger dan de twee voorgaande, en omdat ik vrees dat er na u nog een ander zou komen die nog erger en bozer zal zijn dan u, bid ik de goden of zij u een lang leven willen verlenen.
Toen Dionysius deze woorden gehoord had verwonderde hij zich zeer over haar vrije en stoutmoedige antwoord, en hij liet haar met geschenken weer vrij van zich heengaan.
Bedankt. Nog nooit gehoord/gelezen.
Dat lijkt mij een typisch heidense manier van kijken.
Daniël en zijn vrienden baden evenmin om de dood van koning Nebukadnezar. Ze gebruikte ook niet de wraak psalmen. Gesproken aan een koning die hen had laten ontvoeren:
Toen ontzette zich Daniel, wiens naam Beltsazar is, bij een uur lang, en zijn gedachten beroerden hem. De koning antwoordde en zeide: Beltsazar! laat u de droom en zijn uitlegging niet beroeren. Beltsazar antwoordde en zeide: Mijn heer! de droom wedervare uw hateren, en zijn uitlegging uw wederpartijders!
Dat lijkt me een typisch christelijke manier van kijken.
Toen ontzette zich Daniel, wiens naam Beltsazar is, bij een uur lang, en zijn gedachten beroerden hem. De koning antwoordde en zeide: Beltsazar! laat u de droom en zijn uitlegging niet beroeren. Beltsazar antwoordde en zeide: Mijn heer! de droom wedervare uw hateren, en zijn uitlegging uw wederpartijders!
Waarom is dat zo? Die haters en die wederpartijders waren toch ook mensen? Waarom mocht Daniel dit wel aan die anderen toewensen?KDD schreef: ↑Vandaag, 00:26 Daniël en zijn vrienden baden evenmin om de dood van koning Nebukadnezar. Ze gebruikte ook niet de wraak psalmen. Gesproken aan een koning die hen had laten ontvoeren:
Dat is wel zo ja. Maar ik denk dat Daniel dit meer symbolisch zei dan een echt toewensen aan specifiek personen.gallio schreef: ↑Vandaag, 01:08Waarom is dat zo? Die haters en die wederpartijders waren toch ook mensen? Waarom mocht Daniel dit wel aan die anderen toewensen?KDD schreef: ↑Vandaag, 00:26 Daniël en zijn vrienden baden evenmin om de dood van koning Nebukadnezar. Ze gebruikte ook niet de wraak psalmen. Gesproken aan een koning die hen had laten ontvoeren:
-
Groepscirkel
Ik ben voor mijzelf beducht om dan vooral te bidden naar mijn eigen inzichten, verlangens, gedachten en voorkeuren. Haat en hoogmoed zijn immers slechte raadgevers voor gebedsinhoud.

J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 18:25 Ik heb niet het antwoord op deze vraag, maar sta er wel heel terughoudend in.
Ds. W. a. Brakel