Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 17 jan 2026, 23:06
Forummer schreef: 17 jan 2026, 19:49
De Rijssenaar schreef: 17 jan 2026, 14:52 Jah. Het is gewoon niet populair.. Ik denk dat zeer ook weinig aan kunnen veranderen. Het is ook leuker om met een groepje gewoon ergens bij iemand te zitten dan op vereniging..
(...)

Zorg ook dat het net zo gezellig is 'als gewoon bij iemand thuis' en dat alles gezegd en gevraagd kan worden.

(...)
Kerkzaaltjes of zalen in verenigingsgebouwen zijn vaak kaal, doelmatig ingericht. Verenigingsstoelen zitten lang niet altijd comfortabel. Soms zie ik +16-jongeren zitten in zo'n kale zaal (enkel wat borduurwerken van de vrouwenvereniging aan de muren) en dan denk ik: het is toch zó eenvoudig om het wat aantrekkelijker te maken. Het is een mooie en gezonde investering om wat grote kamerplanten neer te zetten. Koop wat comfortabele banken, wat decoratie; laat in alles blijken: in het kerk- of verenigingsgebouw mag je je thuis voelen en ben je welkom. Het is qua schoonmaak wellicht wat bewerkelijker, maar daar is ook wel een mouw aan te passen.
Bij ons in de kerk is een prima clubzolder. In de kerk van mijn ouders komt een heuse chillruimte. Dus dat kan prima. Maar daar moet je dan wel wat in investeren.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 17 jan 2026, 23:44
Job schreef: 17 jan 2026, 23:06
Forummer schreef: 17 jan 2026, 19:49
De Rijssenaar schreef: 17 jan 2026, 14:52 Jah. Het is gewoon niet populair.. Ik denk dat zeer ook weinig aan kunnen veranderen. Het is ook leuker om met een groepje gewoon ergens bij iemand te zitten dan op vereniging..
(...)

Zorg ook dat het net zo gezellig is 'als gewoon bij iemand thuis' en dat alles gezegd en gevraagd kan worden.

(...)
Kerkzaaltjes of zalen in verenigingsgebouwen zijn vaak kaal, doelmatig ingericht. Verenigingsstoelen zitten lang niet altijd comfortabel. Soms zie ik +16-jongeren zitten in zo'n kale zaal (enkel wat borduurwerken van de vrouwenvereniging aan de muren) en dan denk ik: het is toch zó eenvoudig om het wat aantrekkelijker te maken. Het is een mooie en gezonde investering om wat grote kamerplanten neer te zetten. Koop wat comfortabele banken, wat decoratie; laat in alles blijken: in het kerk- of verenigingsgebouw mag je je thuis voelen en ben je welkom. Het is qua schoonmaak wellicht wat bewerkelijker, maar daar is ook wel een mouw aan te passen.
Bij ons in de kerk is een prima clubzolder. In de kerk van mijn ouders komt een heuse chillruimte. Dus dat kan prima. Maar daar moet je dan wel wat in investeren.
Klinkt goed!
ejvl

Bericht door ejvl »

Job schreef: 17 jan 2026, 23:15 Een dilemma voor kerkraden lijkt me wanneer er heel veel gezellige initiatieven worden aangedragen om de betrokkenheid te vergroten (ik noemde er ergens hierboven een paar en heb het niet over verenigingswerk; wel over allerlei dingen waarbij niet het Woord maar gezelligheid en samenbinding centraal staan), terwijl je als kerkraad de last en verantwoordelijkheid voelt de gemeente te binden aan het Woord. Alles moet dáárop gericht zijn. Waar ligt de grens tussen de gemeente/jongeren entertainen en hen voeden met het Woord?
Maar er is toch ook niets mis om gezellig bij elkaar te zijn, spelletjes te doen, activiteiten te ondernemen, entertainen, op doordeweekse dagen/avonden als dit op een verantwoorde manier gebeurt?
Juist als dit het geval is, vergroot dat de betrokkenheid waardoor wellicht het kerkbezoek ook zal toenemen wegens de betrokkenheid, en op zondag staat uiteraard wel het Woord volledig centraal.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

De Rijssenaar schreef: 17 jan 2026, 18:13
Hendrikus schreef: 17 jan 2026, 16:46
De Rijssenaar schreef: 17 jan 2026, 13:52 Ze hebben hier ook soms winterfair, of zo’n markt, of een verkoop. Ook wel gemeenteavonden. Of zangavonden. Mannenzangavond, vrouwenzangavond. Dus je kunt wel genoeg doen als je wilt
Om geen vertekend beeld te schetsen is het wel goed om erbij te vermelden dat dit niet allemaal kerkelijke activiteiten zijn. Vaak is het gewoon particulier initiatief.
Welke niet dan? Volgens mij gewoon allemaal van de kerk.
Mannenzang is particulier initiatief, vrouwenzang idem (en gebeurt niet in de GG)
~~Soli Deo Gloria~~
JanRap

Bericht door JanRap »

Delftenaar schreef: 17 jan 2026, 15:16 Vermoedelijk gaat het om het feit dat op de jv's of bijbelkringen geluiden klinken die niet in overeenstemming zijn me de visie van de kerkenraad
@ Delftenaar, ik vraag me af of dat in 2026 nog wel het geval is. Ben zelf opgevoed in een ' in Ned gemeente' waar men mordicus tegen verenigingswerk was. Het heette toen: 'Daar kweek je bekeerde mensen en vrome jongelingen'. Toch was dat niet de echte reden. Men was bang dat er via leiders op verenigingen een ( in hun ogen) foute theologie zou binnendringen, namelijk die van het onvoorwaardelijk aanbod en dat de theologie van ds. Kok weer voet aan de grond zou krijgen. Voorzover mij bekend zijn de GG minder scherpslijperig. Pas na 2000 zie je schoorvoetend het verenigingswerk opkomen in de GG in Ned. Of valt die denominatie eigelijk buiten deze post? Het was in de jaren 60 eigenaardig. Er waren nog geen reformatorische scholen. In zekere zin werd de jeugd aan zichzelf overgelaten. Al werd je in de gemeente best meegeteld, de ouderlingen kenden je bij naam en het waren echte identificatiefiguren. Ondanks hun starre theologische standpunten en puur Steenblokkiaanse ligging.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Hendrikus schreef: Gisteren, 08:13
De Rijssenaar schreef: 17 jan 2026, 18:13
Hendrikus schreef: 17 jan 2026, 16:46
De Rijssenaar schreef: 17 jan 2026, 13:52 Ze hebben hier ook soms winterfair, of zo’n markt, of een verkoop. Ook wel gemeenteavonden. Of zangavonden. Mannenzangavond, vrouwenzangavond. Dus je kunt wel genoeg doen als je wilt
Om geen vertekend beeld te schetsen is het wel goed om erbij te vermelden dat dit niet allemaal kerkelijke activiteiten zijn. Vaak is het gewoon particulier initiatief.
Welke niet dan? Volgens mij gewoon allemaal van de kerk.
Mannenzang is particulier initiatief, vrouwenzang idem (en gebeurt niet in de GG)
Ah oké. Nou het staat wel op website van gergemrijssen
pierre27

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 17 jan 2026, 23:16
Henk J schreef: 17 jan 2026, 14:16
HHR schreef: 17 jan 2026, 13:41 Ik denk dat ze in Valk denken: "Ze hebben de keten toch?"
Ik begrijp dat mijn feitelijke mededeling over dit soort zaken in een buurgemeente reacties oproept, maar ik vind dit wel erg vervelend. Ik ken een aantal kerkenraadsleden uit De Valk en dit denkt men niet, suggereer dat dan ook niet. Ook daar wordt gekeken naar hoe ze de jeugd vast kunnen houden, men zet alleen in eerste instantie vooral in op de catechisaties. Ook deze kerkenraadsleden zijn niet blij met de 'keetcultuur', in de prediking en de catechisaties wordt daar echt wel de vinger bij gelegd.
Sympathiek en terecht dat je hier de vinger bij legt.
Mee eens Job!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe zet men in op de catechisaties? Kleine groepen? Mentorklassen? Bijscholen van catechesatieleraren?
Madelief

Bericht door Madelief »

Job schreef: 06 jan 2026, 22:37 Zie in Rotterdam maar eens iets vrijstaands te vinden. Dat is denk ik toch wel een vereiste gezien de instrumenten van deze dominee, waarvan één fors exemplaar achter de interviewer zichtbaar is.

Mooi gesprek!
Dus instrumenten zijn belangrijker voor een dominee dan waarvoor hij geroepen en gezonden is?
Volgens mij is een dominee geroepen Het Woord te verkondigen. Wet en Evangelie, de dood in Adam en het leven in Christus.
Daarbij hoort een herder ook bij zijn kudde te wonen. Zoals ds de Heer.
Het gaat als het goed is niet in de eerste plaats om "al" zijn instrumenten, volgens mij is dat niet wat bij een "ware" roeping hoort.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Madelief schreef: Vandaag, 07:28Daarbij hoort een herder ook bij zijn kudde te wonen. Zoals ds de Heer.
Als hij met zijn auto net zo vaak bij zijn schapen is als ds. De Heer op zijn fiets, lijkt het me beter om hier geen wet van te maken.

Het gaat om zijn herderswerk. Als dat geen hinder ondervind van zijn woonplaats, dan is het prima zo. We leven niet meer in de tijd van koetsen en trekschuiten, toen 10 kilometer extra echt een probleem vormde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Madelief schreef: Vandaag, 07:28
Job schreef: 06 jan 2026, 22:37 Zie in Rotterdam maar eens iets vrijstaands te vinden. Dat is denk ik toch wel een vereiste gezien de instrumenten van deze dominee, waarvan één fors exemplaar achter de interviewer zichtbaar is.

Mooi gesprek!
Dus instrumenten zijn belangrijker voor een dominee dan waarvoor hij geroepen en gezonden is?
Volgens mij is een dominee geroepen Het Woord te verkondigen. Wet en Evangelie, de dood in Adam en het leven in Christus.
Het gaat als het goed is niet in de eerste plaats om "al" zijn instrumenten, volgens mij is dat niet wat bij een "ware" roeping hoort.
Ik kan de humor van de vetgedrukte zin wel inzien. Zoek: www.kerktijden.nl > aantal preekbeurten.
Job

Bericht door Job »

Madelief schreef: Vandaag, 07:28

Mooi gesprek!
Waar precies in de Bijbel vind je dat een dominee binnen een straal van een kilometer van de kerk moet wonen? Ik zeg bovendien nergens dat voor hem zijn instrumenten belangrijker zijn. Volgens mij gaat het met de invulling van zowel het herder- als het leraarschap in Zuidwijk prima. Dat is het criterium.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Gisteren, 17:55
HHR schreef: 17 jan 2026, 13:41 Ik denk dat ze in Valk denken: "Ze hebben de keten toch?"
Ik begrijp dat mijn feitelijke mededeling over dit soort zaken in een buurgemeente reacties oproept, maar ik vind dit wel erg vervelend. Ik ken een aantal kerkenraadsleden uit De Valk en dit denkt men niet, suggereer dat dan ook niet. Ook daar wordt gekeken naar hoe ze de jeugd vast kunnen houden, men zet alleen in eerste instantie vooral in op de catechisaties. Ook deze kerkenraadsleden zijn niet blij met de 'keetcultuur', in de prediking en de catechisaties wordt daar echt wel de vinger bij gelegd.
Mee eens Job!
Maar ze bieden geen alternatief? Zo serieus nemen ze het kennelijk niet.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 08:54
Mee eens Job!
Is er behoefte vanuit de jeugd aan een alternatief? Wij zijn helaas gestopt met het 16+ verenigingswerk. Er was geen animo. Ze komen gewoon niet. En dat is niet omdat het niet gezellig zou zijn of ze in een saaie zaal gestopt zouden worden. Maar ze willen afspreken met eigen vrienden ipv uit de kerk. Daarnaast zijn er wel wat 'groepjes' waardoor ik ook 2 meiden ken die eerst vragen: wie komen er? Want als 'dat ene' groepje komt heeft het voor hen geen zin. Daar komen ze nooit tussen, hoe je ook je best doet om ze bij elkaar te betrekken.

Nu is onze kerk ook niet zo groot en je ziet ze al eerder afhaken. Rond de 14/15 komen ze al niet meer allemaal naar de club. Ook ouders moeten stimuleren om te gaan en ik heb het idee dat sommige ouders ze liever in de keet zien dan bij de kerk. Want ach, wij zijn ook jong geweest, hoor je ze dan zeggen. Zo jammer.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 08:54
Mee eens Job!
Wellicht ben je het niet meer gewend, maar daar is zowel zondags als doordeweeks kerk. Daar zit de jeugd ook, zowel op zondag als doordeweeks.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie