Ik ga naar de kerk en neem mee

Maanenschijn

Re: Ik ga naar de kerk en neem mee

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef:
Anselmus schreef: Vandaag, 11:37
refo schreef: Vandaag, 07:30
Bertiel schreef: Gisteren, 17:58 Als ik niet meeschrijf is mijn concentratie stukken minder
Dat lijkt maar zo. Als je schrijft staat luisteren uit. Je gaat dus een soort aan-uit-aan-uit. Terwijl het idee van een preek is dat je luistert.

Het zou kunnen dat de manier waarop men de kerkdienst is gaan invullen teveel van de hoorders vraagt.
Een uur lang geconcentreerd luisteren is eigenlijk onmogelijk. Dan ga je van alles verzinnen om wakker te blijven.
Ds Van der Net had 2 tussenzangen. Dat zou al helpen.

Als ik bijvoorbeeld de Acta van de Dordtsche Synode goed begrijp moet de leerdienst als volgt: de predikant legt de Catechismus-vragen kort uit. Vervolgens begeeft hij zich tussen de mensen en onderzoekt of ze het begrepen hebben. En legt indien nodig verder uit. Hoe heerlijk zou dat zijn.
Nu staat de prediker er een uur lang over te spreken, terwijl de bedoeling van de HC dat het zélf een leerboekje is. Om dingen uit te leggen, niet om ze ingewikkelder te maken.
Een tussenzang vind ik echt niet fijn. Ik ervaar het als een onderbreking van een betoog. Als een preek goed opgebouwd is, is een tussenzang en interruptie. Als een preek ingebouwd is uit losse gedachten die geen verband met elkaar hebben of los van elkaar staan is het zingen minder en onderbreking, dan kun je daarna weer verder met het aan elkaar reigen van losse gedachten.
Een preek is geen betoog en ook het idee dat het zingen (daarvan) een 'onderbreking' is, is niet juist. Het is een essentieel deel van de eredienst. In die dienst spreekt God tot de hoorders en de hoorders tot God via resp. preek en gebed. De hoorders spreken ook met elkaar, door de zang.
het ontbreken van een tussenzang betekent niet dat er minder gezongen wordt. Het zit vooral in de volgorde.

Zoals ook afhankelijk van de predikant de schriftlezing voor of na het gebed plaats vindt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: Gisteren, 17:58 Als ik niet meeschrijf is mijn concentratie stukken minder
Dat lijkt maar zo. Als je schrijft staat luisteren uit. Je gaat dus een soort aan-uit-aan-uit. Terwijl het idee van een preek is dat je luistert.

Het zou kunnen dat de manier waarop men de kerkdienst is gaan invullen teveel van de hoorders vraagt.
Een uur lang geconcentreerd luisteren is eigenlijk onmogelijk. Dan ga je van alles verzinnen om wakker te blijven.

Als ik bijvoorbeeld de Acta van de Dordtse Synode goed begrijp moet de leerdienst als volgt: de predikant legt de Catechismus-vragen kort uit. Vervolgens begeeft hij zich tussen de mensen en onderzoekt of ze het begrepen hebben. En legt indien nodig verder uit. Hoe heerlijk zou dat zijn.
Nu staat de prediker er een uur lang over te spreken, terwijl de bedoeling van de HC dat het zélf een leerboekje is. Om dingen uit te leggen, niet om ze ingewikkelder te maken.
Een tussenzang vind ik echt niet fijn. Ik ervaar het als een onderbreking van een betoog. Als een preek goed opgebouwd is, is een tussenzang en interruptie. Als een preek ingebouwd is uit losse gedachten die geen verband met elkaar hebben of los van elkaar staan is het zingen minder en onderbreking, dan kun je daarna weer verder met het aan elkaar rijgen van losse gedachten.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als een preek goed opgebouwd is, dan creëert die behoefte aan responsies. Een tussenzang kan daarin voorzien. Dat is ook heel bijbels, trouwens.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 22:44
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 18:41Zulke zoutzakken hebben het misschien beter begrepen dan ieder ander. Het is 100% Gods werk en 0% van de mens.
Sorry, maar genade maakt toch echt hongerig naar Gods Woord. Als er structureel geen interesse is in de prediking van Gods genade in Christus en Zijn volbrachte werk, is er ook geen genade bij die persoon.

En dan heb ik het uiteraard niet over mensen die door medicijnen, buitenwerk of andere redenen tegen de slaap moeten vechten, en daar last van hebben.
Tuurlijk heb je gelijk.. Maar ik denk dat soms Gods volk ook wel ff een dutje doet.
Arja

Bericht door Arja »

Ik probeer eigenlijk van het schrijven onder de preek af te komen :)
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik kan me ook lang niet altijd concentreren.
Soms pak in dan mijn bijbeltje en lees ik het hoofstuk van voor en na het schriftgedeelte.
Dan gaat er wel wat van de preek langs mij heen.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

DDD schreef: Vandaag, 12:18

Als ik bijvoorbeeld de Acta van de Dordtse Synode goed begrijp moet de leerdienst als volgt: de predikant legt de Catechismus-vragen kort uit. Vervolgens begeeft hij zich tussen de mensen en onderzoekt of ze het begrepen hebben. En legt indien nodig verder uit. Hoe heerlijk zou dat zijn.
Een tussenzang vind ik echt niet fijn. Ik ervaar het als een onderbreking van een betoog. Als een preek goed opgebouwd is, is een tussenzang en interruptie. Als een preek ingebouwd is uit losse gedachten die geen verband met elkaar hebben of los van elkaar staan is het zingen minder en onderbreking, dan kun je daarna weer verder met het aan elkaar rijgen van losse gedachten.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als een preek goed opgebouwd is, dan creëert die behoefte aan responsies. Een tussenzang kan daarin voorzien. Dat is ook heel bijbels, trouwens.
De preek roept inderdaad een antwoord op de preek op, dus eerst de preek, dan antwoordt de gemeente. Waarom zou je het spreken namens God onderbreken? Voor mij is zingen antwoord op de preek, niet een onderbreking omdat een predikant niet zo lang achter elkaar kan staan/preken (daar komt het vandaan) of om een gemeente wakker/gefocust te houden (daar wordt het nu voor gebruikt) of om na het zingen pas met een toepassing te komen (afgescheiden gebruik).
Fides Quaerens Intellectum
DDD

Bericht door DDD »

Het is een middelmatige kwestie. Maar er lijkt me geen enkel probleem in te zitten om de woorden van God te onderbreken voor mensenwoorden. Dat gebeurt in de Bijbel toch voortdurend?

God spreekt, en de mens antwoordt.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

DDD schreef: Vandaag, 19:00 Het is een middelmatige kwestie. Maar er lijkt me geen enkel probleem in te zitten om de woorden van God te onderbreken voor mensenwoorden. Dat gebeurt in de Bijbel toch voortdurend?

Zeker middelmatig om niet van mening te mogen verschillen, maar een goede liturgie is doordacht als het goed is en dan begrijp ik de plaats van de tussenzang niet altijd, want op welk moment wil een gemeente dan antwoorden? Hoe weet je dat als predikant? En als het niet vanuit responsie is, welk doel heeft het dan? Dan vind ik een liturgie waarin de gemeente na de preek antwoordt persoonlijk mooier en sterker.
Fides Quaerens Intellectum
DDD

Bericht door DDD »

De predikant heeft het ook tegen zichzelf. Dus het is zijn rol om zowel namens God als namens de gemeente te denken en te spreken.

Dus als de gemeente vindt dat deze niet op het juiste moment aan het woord komt, moet de kerkenraad daarop ingrijpen. De preek moet zo in elkaar zitten, dat de vaste liturgische momenten daarop nauw aansluiten.
Arja

Bericht door Arja »

Ik zit niet in reformatorische gemeente. Waar ik nu ben wordt er veel gezongen: rond de viering van het Avondmaal (er voor en er na). Na het Avondmaal is de preek, en na die preek worden er een verzoekliederen gevraagd aan de gemeente uit een bundel die speciaal voor deze gemeente is samengesteld. Dat past vaak heel goed bij, bij de preek.

Wat ik me van vroeger in de GerGem herinner, is dat de tussenzang ook een duidelijke functie had: vóór de tussenzang de uitleg/prediking, en daarna de toepassing. Het was dus iets dat een overgang markeerde. In dat opzicht scheidde de tussenzang de preek van de toepassing. Is dat nog steeds zo in de GerGem?
DDD

Bericht door DDD »

Dat is een oude traditie maar lang niet bij alle predikanten in gebruik.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Arja schreef:Ik zit niet in reformatorische gemeente. Waar ik nu ben wordt er veel gezongen: rond de viering van het Avondmaal (er voor en er na). Na het Avondmaal is de preek, en na die preek worden er een verzoekliederen gevraagd aan de gemeente uit een bundel die speciaal voor deze gemeente is samengesteld. Dat past vaak heel goed bij, bij de preek.

Wat ik me van vroeger in de GerGem herinner, is dat de tussenzang ook een duidelijke functie had: vóór de tussenzang de uitleg/prediking, en daarna de toepassing. Het was dus iets dat een overgang markeerde. In dat opzicht scheidde de tussenzang de preek van de toepassing. Is dat nog steeds zo in de GerGem?
In de Gergem verschilt dit heel erg, je ziet dit nog wel veel terug in de GerGem in Ned

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
windorgel

Bericht door windorgel »

De huidige predikanten in de GGiN doen dat ook over het algemeen niet meer. Meestal behandelen ze 2 punten voor de tussenzang en 1 erna. Twee predikanten laten na elk punt een psalmvers zingen, dan is er 2x een tussenzang.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: Vandaag, 19:00 Het is een middelmatige kwestie. Maar er lijkt me geen enkel probleem in te zitten om de woorden van God te onderbreken voor mensenwoorden. Dat gebeurt in de Bijbel toch voortdurend?

De psalmen zijn geen mensenwoorden toch?

Ik vind het wel wat lastig om het zingen als een antwoord van de gemeente op de preek te zien. Er zit toch 0 inbreng van de gemeente in de keuze voor de psalm?

Het enige echte persoonlijke antwoord komt soms van de organist in de wijze van begeleiding maar zeker ook in wat er na de dienst gespeeld wordt.
Plaats reactie