Ik ga naar de kerk en neem mee

Bertiel

Re: Ik ga naar de kerk en neem mee

Bericht door Bertiel »

refo schreef: Vandaag, 07:30
Bertiel schreef: Gisteren, 17:58 Als ik niet meeschrijf is mijn concentratie stukken minder
Dat lijkt maar zo. Als je schrijft staat luisteren uit. Je gaat dus een soort aan-uit-aan-uit. Terwijl het idee van een preek is dat je luistert.

Het zou kunnen dat de manier waarop men de kerkdienst is gaan invullen teveel van de hoorders vraagt.
Een uur lang geconcentreerd luisteren is eigenlijk onmogelijk. Dan ga je van alles verzinnen om wakker te blijven.
Ds Van der Net had 2 tussenzangen. Dat zou al helpen.

Als ik bijvoorbeeld de Acta van de Dordtsche Synode goed begrijp moet de leerdienst als volgt: de predikant legt de Catechismus-vragen kort uit. Vervolgens begeeft hij zich tussen de mensen en onderzoekt of ze het begrepen hebben. En legt indien nodig verder uit. Hoe heerlijk zou dat zijn.
Nu staat de prediker er een uur lang over te spreken, terwijl de bedoeling van de HC dat het zélf een leerboekje is. Om dingen uit te leggen, niet om ze ingewikkelder te maken.
fijn dat je het zo goed weet voor me, dank!
Ik schrijf enkel de kernzaken op, ik schrijf geen hele dienst uit.
En concentratie op de basisschool was al zwak
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: Gisteren, 17:58 Als ik niet meeschrijf is mijn concentratie stukken minder
Dat lijkt maar zo. Als je schrijft staat luisteren uit. Je gaat dus een soort aan-uit-aan-uit. Terwijl het idee van een preek is dat je luistert.

Het zou kunnen dat de manier waarop men de kerkdienst is gaan invullen teveel van de hoorders vraagt.
Een uur lang geconcentreerd luisteren is eigenlijk onmogelijk. Dan ga je van alles verzinnen om wakker te blijven.

Als ik bijvoorbeeld de Acta van de Dordtsche Synode goed begrijp moet de leerdienst als volgt: de predikant legt de Catechismus-vragen kort uit. Vervolgens begeeft hij zich tussen de mensen en onderzoekt of ze het begrepen hebben. En legt indien nodig verder uit. Hoe heerlijk zou dat zijn.
Nu staat de prediker er een uur lang over te spreken, terwijl de bedoeling van de HC dat het zélf een leerboekje is. Om dingen uit te leggen, niet om ze ingewikkelder te maken.
Ruim een half uur is meer dan voldoende en twee tussenzangen zijn heel goed, maar dat andere klopt volgens mij niet. Maar het is heel simpel te controleren ook, door de preek later eens na te luisteren op de fiets en te kijken of je dan dingen hoort die je niet hoorde.

Op zo'n moment (dus bij naluisteren op de fiets) dwalen mijn gedachten wel vaak af, omdat het allemaal erg langzaam gaat en niet iedere app de preek versneld kan afspelen, maar het gebeurt niet vaak dat ik dan iets hoor dat ik niet eerder hoorde. Ik zal het nog eens checken bij een preek waarvan ik misschien wel delen miste (omdat ik liederen zocht voor na de preek/na de dienst). Als ik die helemaal gehoord heb, dan kan ik dat zeker ook in andere gevallen.

Verder is het zo dat volgens copilot vooral mensen die dat vaker oefenden, bijvoorbeeld met muziek bij het studeren, wel degelijk aparte breinverbindingen kunnen hebben voor auditieve informatie en voor schrijven. Ik heb geen reden om daaraan te twijfelen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik kan prima een mail blind typen over onderwerp A terwijl ik met jou in gesprek ben over onderwerp B. Ik kan prima een Teams-meeting volgen terwijl ik iemand anders help met een verstoring en weer iemand anders z'n whatsapp bericht beantwoord. Andere collega's kunnen dat niet, dat aan-uit-aan-uit is niet zo zwart-wit denk ik.
Alhoewel het zingen niet bedoelt is om wakker te blijven, vind ik wel dat een aantal tussenzangen zinvol kan zijn om meerdere redenen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Wat een geniale mensen allemaal zeg. Zoveel talenten!
Blij dat ik er maar 1 heb om mee te woekeren. Wat minder te verantwoorden iig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik geloof dat allemaal graag.
Maar dat is toch niet de manier waarop je in een eredienst zit?
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 42 minuten geleden Ik geloof dat allemaal graag.
Maar dat is toch niet de manier waarop je in een eredienst zit?
Waarom niet? Voornaamste is dat je ontvankelijk bent voor de boodschap. Als je dan ondertussen een tekening van een haas maakt, is dat prima. Als je aantekeningen maakt, is dat ook prima.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 49 minuten geleden Wat een geniale mensen allemaal zeg. Zoveel talenten!
Wat is jouw probleem?

Los daarvan: met één talent kun je ook een hoop domme dingen doen.
newton

Bericht door newton »

Wim Anker schreef: 49 minuten geleden Wat een geniale mensen allemaal zeg. Zoveel talenten!
Lees jij hier mensen die pochen op hun alleskunnen? Ik zie vooral mensen die proberen goed betrokken te zijn bij de kerkdiensten. En natuurlijk zijn daar vragen bij te stellen wat de juiste manier is. Tiberius is denk ik terecht kritisch op luisterhouding.

Ik las deze week in https://www.rd.nl/a/1134947-ds-otte-nie ... vuldigheid
Verbeelding is ook nodig om ”geestelijk arm” te worden. Je stapt ermee uit je bubbel van vertrouwdheid en je ”zeker weten”. Het is het beste medicijn tegen een saaie preek. Martyn Lloyd-Jones zei het scherp: „Er is geen grotere zonde dan mensen te vervelen met het Evangelie.” Hij begreep dat een voorspelbare, fantasieloze preek haaks staat op het wezen van een verrassend God. Geloven we dat nog? Wie op zaterdagavond al precies weet hoe de preek zondag gaat verlopen, mist het geheim. Laten we elkaar als voorgangers helpen om die voorspelbaarheid te voorkomen.
Wat is dan de kernvraag? Zijn gereformeerde preken te saai? Of Verwachten we nog dat God zelf iets doet in de verkondiging? Dat Hij ons verrast, ontregelt, vertroost, openbreekt? Soms zijn preken vooral overdracht van bekende waarheden, en dan verdwijnt verwondering. Wanneer de preek ontmoeting is met de levende Christus, keert verwondering terug.
Plaats reactie