Tiberius schreef: ↑Vandaag, 08:02
huisman schreef: ↑Gisteren, 23:07
Tiberius schreef: ↑Gisteren, 19:23
Ik omarm niemand en verwijt ook niemand, vooralsnog probeer ik alleen maar te begrijpen.
Maar op mijn verhelderingsvraag komt geen serieuze reactie.
Mijn reactie was niet serieus? Bedankt dan maar weer. Ik geef keurig antwoorden op jouw vragen. Dat jij die antwoorden niet accepteert kan natuurlijk maar zeg dan niet dat ik niet serieus reageer.
Voor de rest hoop ik dat je rust vindt bij jouw positie. Ik blijf hem uiterst merkwaardig vinden.
Mijn positie is een positie van niet-begrijpen waar ik in terecht gekomen ben en zoeken naar antwoorden.
En nee, daar heb ik geen vrede mee, vandaar mijn vragen.
Laat ik het dan nog eens proberen helder te formuleren, ook richting @Bert Mulder.
Zoals je weet ben ik zo'n 8 jaar geleden beroepen en uiteindelijk benoemd in een positie in de CGK.
Ik kwam in een kerkverband met een veel grotere bandbreedte aan standpunten dan wat ik gewend was. Allerlei, soms tegenstrijdige Bijbeluitleggingen, werden geaccepteerd, niet alleen in zendingsgemeenten of evangelisatieposten, maar ook in 'normale', geïnstitueerde gemeenten.
Dat ervaarde ik wel als best positief, al moest ik daar ook erg aan wennen.
Ik zal voor het gemak 2 van die standpunten noemen, waarin mensen diametraal anders over dachten.
Er zijn er meer, maar laat ik me hier maar even toe beperken, omdat ze in dezelfde brieven van Paulus staan, dus volgens mij van hetzelfde soortelijk gewicht zijn.
1. Vrouwen dienen tijdens de erediensten een hoofddeksel te dragen.
2. Vrouwen dienen te zwijgen in de gemeente.
Sommigen vinden deze teksten Bijbelse richtlijnen, die anno 2026 hier in NL ook gelden.
Anderen vinden die teksten cultuurgebonden.
Mijn kernvraag is: waarom weegt tekst 2 zoveel zwaarder dan tekst 1?
De Bijbel, de kanttekeningen, de belijdenisgeschriften en de commentaren geven daar geen enkele aanleiding toe.
Je vindt die standpunten óf beide Bijbels geldig voor nu óf beide cultuurgebonden.
Het gaat mij er nog niet eens om of je het wel of geen zonde vindt (dat ligt er wel achter natuurlijk), maar waarom dat
verschil.
Wat maakt dat tekst 2 een nieuw kerkverband waard is? En dat tekst 1 schouderophalend genegeerd wordt (en nogmaals: echt niet alleen in zendingsgemeenten of evangelisatieposten, zoals ik eerst dacht; en ook echt niet alleen door niet-Rijnsburg-predikanten)?
Dan vind jij, Huisman, dat je keurig antwoord geeft: over tekst 2 is door diverse synodes gediscussieerd en zijn vuistdikke rapporten geschreven, lees die rapporten maar na, dan zie je wat wel of niet Bijbels is.
Maar dat is mijn vraag niet; mijn vraag is: waarom die inconsequentie?
Want mijn vervolgvraag is dan: waarom is er over tekst 1 niet gediscussieerd? En waarom zijn daar geen vuistdikke rapporten geschreven.
Dan heeft het toch op zijn minst de schijn, dat synodes heersen over de Bijbeltekst? Of niet soms?