Definities in Refoland

Job

Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

Herman schreef:
Job schreef:Ik denk dat een evenwicht hiertussen goed is. Het één sluit het ander ook totaal niet uit, toch? Nathan was heel radicaal in zijn uiteindelijke boodschap maar bracht het geheel wel met beleid en ving Davids aandacht en begrip. Dat laatste is natuurlijk altijd nodig. Met de botte bijl is niemand gediend. Mijns inziens staat er geen is-gelijk teken tussen afsnijdend zijn en grof te werk gaan.

Dat er een verzuchting is om een afsnijdende prediking heeft denk ik nog een belangrijkere oorzaak: hoe pijnlijk het afsnijdende element ook is, Christus schittert vaak temeer tegen deze zwarte achtergrond.
Dat is een heel goed evenwicht ja. Overigens leidt afsnijdende prediking als het goed is tot berouw en dat is wat anders dan pijnlijk. Pijn volgt als de Heere over gaat tot kastijding. Of is de onboetvaardige mens aanwezig als hij niet tot berouw komt.
Mijns inziens doet het in eerste instantie toch ook ontzettend veel pijn als je overboord moet met alles van jezelf? En als in de preek wordt aangegeven dat de Heere in het kader van de verzoening geen cent geeft voor wat je bij elkaar gesprokkeld hebt?
Michaels

Re: RE: Re: RE: Re: Definities in Refoland

Bericht door Michaels »

Henk J schreef:
Marck schreef:Voor de duidelijkheid: was een citaat van Op 't Hof. Ik begreep trouwens dat hij nu oefenaar is in een vrije gemeente. Bijzondere wending.
Als je de AOW leeftijd bereikt dan ga je vanzelf met emeritaat in de HHK, zo ook Op 't Hof. De vrije gemeente van Driedorp zoekt wel vaker een voorganger uit de emeriti van de HHK, Op 't Hof is ds. W. Roos opgevolgd. Op 't Hof noemt zichzelf oefenaar te Driedorp, hij is ook niet bevestigd aldaar door een andere predikant. Overigens is Op 't Hof ook nog gastdocent aan het seminarie van de HHK.
Prof. Op ’t Hof opnieuw losgemaakt van vrije hervormde gemeente Driedorp
https://www.rd.nl/artikel/1134447-prof- ... e-driedorp
..
huisman

Bericht door huisman »

Michaels schreef: 09 jan 2026, 19:08
Henk J schreef:
Marck schreef:Voor de duidelijkheid: was een citaat van Op 't Hof. Ik begreep trouwens dat hij nu oefenaar is in een vrije gemeente. Bijzondere wending.
Als je de AOW leeftijd bereikt dan ga je vanzelf met emeritaat in de HHK, zo ook Op 't Hof. De vrije gemeente van Driedorp zoekt wel vaker een voorganger uit de emeriti van de HHK, Op 't Hof is ds. W. Roos opgevolgd. Op 't Hof noemt zichzelf oefenaar te Driedorp, hij is ook niet bevestigd aldaar door een andere predikant. Overigens is Op 't Hof ook nog gastdocent aan het seminarie van de HHK.
Wat een triest gebeuren. Camara’s , beveiliger, geïnformeerde politie. Bizar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Michaels

Bericht door Michaels »

huisman schreef: 09 jan 2026, 19:38
Michaels schreef: 09 jan 2026, 19:08
Henk J schreef:
Wat een triest gebeuren. Camara’s , beveiliger, geïnformeerde politie. Bizar.
wat aangeeft dat het conflict flink gespannen is.
..
DDD

Bericht door DDD »

Wat bijzonder dat mr. Klaassen zegt dat gastleden ook mogen stemmen. Ik kan mij niet herinneren dat de rechter daarover uitspraak deed. Maar in ieder geval: in een gezond kerkelijk statuut zou dat toch niet mogelijk moeten zijn, mijns inziens. Anders neemt een dominee zijn eigen stemmers mee.
Henk J

Bericht door Henk J »

De strijd is dus helaas niet voorbij. Kan het artikel niet digitaal lezen maar zal morgen wel in de papieren editie staan.
wfloor

Bericht door wfloor »

Wat een intrieste zaak. Als de gasten ook meestemmen mag Op 't Hof blijven, want al die gastleden die van ver komen, komen alleen maar voor hem naar Driedorp.
Zou er nu niemand in deze zaak (zowel kerkenraad als predikant) eens denken aan de christelijke deugden, ootmoed en nederigheid? Wie is hierbij gebaat? Het is toch zo mega-duidelijk dat dit nooit meer goed gaat komen en dat er een van beide moet vertrekken? Volgens mij beide partijen opstappen en op nul beginnen. Maar ja...wie gaat dat dan weer aansturen en organiseren, er is namelijk geen classis o.i.d. die hierin kan voorzien... Al-met-al een intrieste zaak, waarin Gods Naam niet geprezen wordt.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Bizar hoe deze situatie door blijft sudderen… dat krijg je als er keer op keer olie op het vuur gegooid wordt.
Wat ik niet begrijp: zou de predikant niet doorhebben dat hij hiermee zijn eigen reputatie volledig onderuit haalt?
Jarenlang actief geweest in gemeenten, een grote rol gespeeld in de theologische vorming van studenten en aan het einde van zijn loopbaan als vechtersbaas eindigen?
Ik moet denken aan de bekende uitspraak dat het 20 jaar kost om een reputatie op te bouwen en 20 seconden om diezelfde reputatie te bederven… ik zie in dat opzicht parallellen met een predikant in de GG die in Noord-Amerika werkzaam was en waar het aan het einde van zijn leven grondig misging.
Ook al zou hij volledig in z’n recht staan, in zo’n gebrouilleerde situatie waarin het alleen nog gaat om de persoon van de dominee zou een dienaar(!) van het Woord niet moeten willen én kunnen werken. Dan is er geen andere optie dan een pas op de plaats te maken. Ik vraag me echt af hoe iemand in zo’n situatie nog denkt te kunnen functioneren.
Plaats reactie