Ik snap je redenatie wel gezien op het totale ledenaantal, maar als er uit mijn gemeente 90 mensen zouden vertrekken (en waarschijnlijk dus nog meer, i.v.m. compensatie geboorten) zou ik toch wel een flink aantal slapeloze nachten hebben. Dat is ook niet niks! Zeker als je bedenkt dat je samen een lichaam vormt in geestelijke zin.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Elk vertrekkend lid doet inderdaad pijn. Elk van die 90 wordt als het goed is gemist. Tegelijk zal Bobber vast bedoelen dat het relatief meevalt. Er werd immers wel gesproken van een scheuring.Erskinees schreef: ↑07 jan 2026, 14:25Ik snap je redenatie wel gezien op het totale ledenaantal, maar als er uit mijn gemeente 90 mensen zouden vertrekken (en waarschijnlijk dus nog meer, i.v.m. compensatie geboorten) zou ik toch wel een flink aantal slapeloze nachten hebben. Dat is ook niet niks! Zeker als je bedenkt dat je samen een lichaam vormt in geestelijke zin.
Bovendien ijlt het officiële ledenaantal in zulke situaties altijd behoorlijk na op het werkelijke bezoekersaantal.
-
MGG
Gezegd werd dat het om een groep van honderden mensen ging. Aantal van 300-400 werden regelmatig genoemd. Het lijkt erop dat de kracht van overdrijven ingezet is om de groep zo groot mogelijk te doen lijken en zo andere mee te trekken. In 6 jaar tijd -250 blijft een fors verlies. 250 leden is een gemeente op zich.
Die honderden kunnen het nog steeds worden. Niet iedereen vertrekt gelijk ook op papier. Het na-ijleffect kan nog wel even aanhouden.MGG schreef: ↑07 jan 2026, 15:04 Gezegd werd dat het om een groep van honderden mensen ging. Aantal van 300-400 werden regelmatig genoemd. Het lijkt erop dat de kracht van overdrijven ingezet is om de groep zo groot mogelijk te doen lijken en zo andere mee te trekken. In 6 jaar tijd -250 blijft een fors verlies. 250 leden is een gemeente op zich.
-
MGG
Dat kan zeker, maar ook dan is het de vraag of het destijds waar was. Of dat het bijvoorbeeld komt door later handelen van kerkenraad of werving door eerdere vertrekkers.Mister schreef: ↑07 jan 2026, 15:06Die honderden kunnen het nog steeds worden. Niet iedereen vertrekt gelijk ook op papier. Het na-ijleffect kan nog wel even aanhouden.MGG schreef: ↑07 jan 2026, 15:04 Gezegd werd dat het om een groep van honderden mensen ging. Aantal van 300-400 werden regelmatig genoemd. Het lijkt erop dat de kracht van overdrijven ingezet is om de groep zo groot mogelijk te doen lijken en zo andere mee te trekken. In 6 jaar tijd -250 blijft een fors verlies. 250 leden is een gemeente op zich.
Het is waar. Jarenlang was het aantal leden boven de 1400 tot ongeveer 2015. Nu nog 1041. Dat is 400 minder.MGG schreef: ↑07 jan 2026, 15:14Dat kan zeker, maar ook dan is het de vraag of het destijds waar was. Of dat het bijvoorbeeld komt door later handelen van kerkenraad of werving door eerdere vertrekkers.Mister schreef: ↑07 jan 2026, 15:06Die honderden kunnen het nog steeds worden. Niet iedereen vertrekt gelijk ook op papier. Het na-ijleffect kan nog wel even aanhouden.MGG schreef: ↑07 jan 2026, 15:04 Gezegd werd dat het om een groep van honderden mensen ging. Aantal van 300-400 werden regelmatig genoemd. Het lijkt erop dat de kracht van overdrijven ingezet is om de groep zo groot mogelijk te doen lijken en zo andere mee te trekken. In 6 jaar tijd -250 blijft een fors verlies. 250 leden is een gemeente op zich.
Barneveld-C daalt ook. Kootwijkerbroek stijgt. Maar in die buurt verschuift het één en ander, heb ik het idee.
-
MGG
Het ging toen om wat destijds de omvang was. Niet om wat er al weg was. Zoals je weet, kan je met cijfers bijna altijd alle kanten op.refo schreef: ↑07 jan 2026, 15:34Het is waar. Jarenlang was het aantal leden boven de 1400 tot ongeveer 2015. Nu nog 1041. Dat is 400 minder.MGG schreef: ↑07 jan 2026, 15:14Dat kan zeker, maar ook dan is het de vraag of het destijds waar was. Of dat het bijvoorbeeld komt door later handelen van kerkenraad of werving door eerdere vertrekkers.Mister schreef: ↑07 jan 2026, 15:06Die honderden kunnen het nog steeds worden. Niet iedereen vertrekt gelijk ook op papier. Het na-ijleffect kan nog wel even aanhouden.MGG schreef: ↑07 jan 2026, 15:04 Gezegd werd dat het om een groep van honderden mensen ging. Aantal van 300-400 werden regelmatig genoemd. Het lijkt erop dat de kracht van overdrijven ingezet is om de groep zo groot mogelijk te doen lijken en zo andere mee te trekken. In 6 jaar tijd -250 blijft een fors verlies. 250 leden is een gemeente op zich.
Barneveld-C daalt ook. Kootwijkerbroek stijgt. Maar in die buurt verschuift het één en ander, heb ik het idee.
Barneveld-Zuid zal als gevolg van woningbouw ook stijgen. Tijd om een 3e gemeente te starten.
Dat zou ik zo niet concluderen. Onze gemeente is ook gehalveerd, en de ledenadministratie deed er zeker vier jaar over om zover te komen.MGG schreef: ↑07 jan 2026, 15:04 Gezegd werd dat het om een groep van honderden mensen ging. Aantal van 300-400 werden regelmatig genoemd. Het lijkt erop dat de kracht van overdrijven ingezet is om de groep zo groot mogelijk te doen lijken en zo andere mee te trekken. In 6 jaar tijd -250 blijft een fors verlies. 250 leden is een gemeente op zich.
Vertrek is afgelopen jaren wel 250/300 geweest schat ik in.Mister schreef: ↑07 jan 2026, 15:06Die honderden kunnen het nog steeds worden. Niet iedereen vertrekt gelijk ook op papier. Het na-ijleffect kan nog wel even aanhouden.MGG schreef: ↑07 jan 2026, 15:04 Gezegd werd dat het om een groep van honderden mensen ging. Aantal van 300-400 werden regelmatig genoemd. Het lijkt erop dat de kracht van overdrijven ingezet is om de groep zo groot mogelijk te doen lijken en zo andere mee te trekken. In 6 jaar tijd -250 blijft een fors verlies. 250 leden is een gemeente op zich.
Maar uittocht na opstarten HHK valt erg mee zo begreep ik. Net als het aantal bezoekers tijdens de kerkdiensten van de HHK, die waren vooraf hoger ingeschat.
Er wordt gezegd dat de komst van een nieuwe predikant en de opstelling van de kerkenraad (al is dat pas vanaf bekendmaking van de start HHK), menselijkerwijs gezien, de uitstroom heeft doen stoppen.
De gemeente van Zuidwijk bestaat met name uit leden die in Rotterdam en Rhoon (ligt dicht bij de wijk Zuidwijk, vooral nieuwbouw) woonachtig zijn. Verder nog een klein aantal leden die in Barendrecht woonachtig zijn. De GG van Barendrecht heeft namelijk een wat "rechtsere" ligging.Zita schreef: ↑06 jan 2026, 22:29Het eerste lijkt me sterk: Oud Beijerland ligt veel dichterbij Mijnsheerenland. En Barendrecht. En Zwijndrecht. Er zullen weinig Mijnsheerenlanders naar Rotterdam Zuidwijk gaan, als ik naar de afstanden kijk.
40 minuten fietsen is best wel te doen, maar niet optimaal.
Ik weet niet precies wat de overwegingen van ds Baan zijn geweest om niet in Rotterdam te gaan wonen. Het signaal naar de gemeenteleden vind ik niet zo prettig: zij wonen in een ietwat achterstandsomgeving, maar de dominee kiest ervoor om landelijk te gaan wonen. En je mist gewoon het zwaaipastoraat (zoals ik dat pas ergens hoorde noemen): de zichtbaarheid van de dominee op straat, en daarmee zijn zichtbare beschikbaarheid.
Maar goed, ik ken deze situatie verder niet van binnenuit.
Het woningaanbod in Rotterdam-Zuid en Rhoon is behoorlijk. Het ligt er maar net aan wat je eisen zijn. Dominee De Heer woont bijvoorbeeld wel in Rotterdam-Zuid. In een vrijstaande woning in de wijk IJsselmonde. Waar een wil is, is een weg. En soms betekent dat wellicht ook wat inleveren.
De weg van de Heere volgen is niet altijd de makkelijkste weg. Dat betekent soms ook inleveren. Soms zelfs woonachtig zijn tussen mensen op wie je neerkijkt. Gelukkig keek Jezus niet neer op de Samaritanen. Gelukkig moest Jona naar Nineve.De Rijssenaar schreef: ↑06 jan 2026, 22:37 In Rotterdam wonen natuurlijk veel mocro criminelen, dus snap ook wel dat je daar niet wil wonen… Ik geef hem groot gelijk. Hij had beter naar Rijssen kunnen komen. Hier is het geweldig en woont alleen maar vriendelijk volk. Vooral degene die deze post heeft lopen intypen, uiteraard
Ook Marokkanen hebben een ziel voor de eeuwigheid. Heb je je dat ook gerealiseerd toen je dit bericht schreef?
-
Henk J
Dat is wel wat voorbarig, Centrum en Zuid zitten zeker nog niet vol. Zuid is een aantal jaren geleden nog uitgebreid met een galerij. Meen dat Centrum 2200 plekken heeft en Zuid bijna 2000, dus dat is nog wel ruim voldoende met deze ledenaantallen.
-
MGG
Helaas is uitbreiding van het aantal zitplaatsen populairder dan een nieuwe gemeente. Ook al is het kapitaalvernietiging dan nog zou ik voor een 3e gemeente zijn.
-
MGG
Wie schat zoiets in? Uit ervaring weet ik dat mensen die iets nieuws willen beginnen soms vanuit hun eigen visie zaken behoorlijk overschatten. Het zijn soms net politici die gevraagd worden om te schatten hoeveel zetels hun partij bij een verkiezing gaat halen.HHR schreef: ↑07 jan 2026, 16:15Vertrek is afgelopen jaren wel 250/300 geweest schat ik in.Mister schreef: ↑07 jan 2026, 15:06Die honderden kunnen het nog steeds worden. Niet iedereen vertrekt gelijk ook op papier. Het na-ijleffect kan nog wel even aanhouden.MGG schreef: ↑07 jan 2026, 15:04 Gezegd werd dat het om een groep van honderden mensen ging. Aantal van 300-400 werden regelmatig genoemd. Het lijkt erop dat de kracht van overdrijven ingezet is om de groep zo groot mogelijk te doen lijken en zo andere mee te trekken. In 6 jaar tijd -250 blijft een fors verlies. 250 leden is een gemeente op zich.
Maar uittocht na opstarten HHK valt erg mee zo begreep ik. Net als het aantal bezoekers tijdens de kerkdiensten van de HHK, die waren vooraf hoger ingeschat.
Er wordt gezegd dat de komst van een nieuwe predikant en de opstelling van de kerkenraad (al is dat pas vanaf bekendmaking van de start HHK), menselijkerwijs gezien, de uitstroom heeft doen stoppen.