diana schreef:Jaja..en hoe doe ik dat dan, geloven?? Kan ik dat uit mezelf? De Heilige Geest werkt dat toch. Daar moet je toch om vragen.
Klopt. Het vragen om genade is noodzakelijk (van de huize israels) maar je weet niet of je daartoe behoort.
God is niet verplicht om je op je vragen te bekeren
diana schreef:Jaja..en hoe doe ik dat dan, geloven?? Kan ik dat uit mezelf? De Heilige Geest werkt dat toch. Daar moet je toch om vragen.
Klopt. Het vragen om genade is noodzakelijk (van de huize israels) maar je weet niet of je daartoe behoort.
Nee, je weet niet of je daartoe behoort. Maar daar kun je je toch niet achter verschuilen? Jij bent heel sterk bezig met de uitverkiezing. Maar dat is voor ons verborgen, dus dat moet je laten rusten. Daar is God vrijmachtig in. Maar Hij zegt: klopt en ik zal open doen, zoekt en gij zult vinden. Dat is de opdracht.
Johann Gottfried Walther schreef:Jij verstaat er duidelijk niets van.
Alle schepselen, moet het evangelie gepredikt worden, maar jij wilt Gods woord corrigeren.
Dat is niet waar, het staat er toch? Heb je al in je bijbel opgezocht?
Citeerde ik al: Markus 16 v 15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
Hier staat het toch?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
diana schreef: ↑Gisteren, 13:59
Jaja..en hoe doe ik dat dan, geloven?? Kan ik dat uit mezelf? De Heilige Geest werkt dat toch. Daar moet je toch om vragen.
Ja, de Heere werkt het geloof door prediking van Gods wordt. Dus al God Zijn genade aanbiedt aan alle personen, wat de dominee ook zegt.. dan mag je dat geloven dat het ook aan jou wordt aangeboden. God wil ook jou genadig zijn. En een ieder die in Hem gelooft zal zalig worden….
En God wil het ook geven. Hij meent het echt als hij zichzelf aanbied.. Op een andere manier wordt je niet zalig. Je kunt niet bidden om bekering zonder dat je in geloof bij Jezus uit komt
diana schreef: ↑Gisteren, 13:59
Jaja..en hoe doe ik dat dan, geloven?? Kan ik dat uit mezelf? De Heilige Geest werkt dat toch. Daar moet je toch om vragen.
Ja, de Heere werkt het geloof door prediking van Gods wordt. Dus al God Zijn genade aanbiedt aan alle personen, wat de dominee ook zegt.. dan mag je dat geloven dat het ook aan jou wordt aangeboden. God wil ook jou genadig zijn. En een ieder die in Hem gelooft zal zalig worden….
Het lijkt wel of zalig worden voor jou een lot uit de loterij is.
Jer. 3:14 Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion.
Ik heb van van Calvijn gelezen dat hij zegt 1 op de 100!
Ik zal het stuk proberen terug te vinden, kun je het zelf lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jer. 3:14 Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion.
1 uit een stad, 2 uit een geslacht.
Klinkt dat alsof iedereen zalig zal worden?
Natuurlijk wordt niet iedereen zalig, dat zegt Refojongere ook niet !
Worden er nu veel mensen zalig of weinig? Om hier verder op in te gaan is het eerst nodig dat we samen duidelijkheid krijgen over de woorden uit Jer. 3:14: „Bekeert u, gij afkerige kinderen, spreekt de HEERE, want Ik heb u getrouwd; en Ik zal u aannemen, één uit een stad en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion." Betekent dat nu dat er slechts één persoon in een stad zalig kan worden en twee uit een geslacht? Wil het zeggen dat we niet meer om bekering hoeven te bidden als in ons dorp al een ander kind van God is? Het zal duidelijk zijn dat we het zo nooit uit kunnen leggen. In Jeruzalem woonden Simeon en Anna, twee kinderen van God. In Nazareth woonden Jozef en Maria, twee kinderen van de Heere.
Calvijn
Is deze uitdrukking dan misschien een manier van beeldspraak dat er echt maar heel weinig mensen zalig zullen worden? Graag wil ik in dit verband een citaat geven uit de commentaren van Calvijn: „Het verbond van God was gemeen aan het gehele zaad van Abraham. Zij konden dus verzinnen dat dat verbond uitgewist was, tenzij Hij het gehele volk verzamelde. Want Hij had niet twee of drie uitgekozen, of honderd duizend; Hij had het gehele zaad van Abraham uitgekozen. Dus omdat deze belofte zonder uitzondering allen gemeen was, kon ieder zo redeneren: Wat heb ik met God te doen, anders dan voorzover ik voortgekomen ben uit het geslacht van Abraham? Maar ik ben er niet alleen, want wij zijn allen kinderen van Abraham; maar ik zie niemand tot God terugkeren; daarom moet ik ondergaan met het gehele volk. Dus opdat deze gedachte de vromen niet terughoudt, daarom zegt Hij nu: Ik zal één aannemen uit een stad en twee uit een geslacht; dat is, ook al komt er slechts één uit een stad tot Mij, hij zal een geopende deur vinden. Als er slechts twee uit één stam tot Mij komen, zal Ik ook die toelaten." Tot zover Calvijn. Je moet je even inspannen om te begrijpen wat hij bedoelt, maar het is de moeite wel waard.
De hele Schrift
Betekent het gegeven dat er weinigen zalig worden, dat je dan maar bij de pakken neer moet zitten? Zo kan het werken. Ik weet wel uit mijn eigen leven dat ik dacht dat er nog drie of vier bekeerde mensen in Nederland waren. Ik meende dat God niet meer werkte. Als dat het geval is, verzoen je je met de gedachte dat je zelf ook verloren gaat. En je meent heimelijk dat het voor een nette "refo" dan wel wat mee zal vallen. Dan hoefje je ook niet meer in te spannen, dan heeft bidden geen zin meer, dan strijd je niet om in te gaan door de enge poort. En je vindt ieder die dat wel doet maar "vroom". Totdat ik eens een predikant hoorde die wees op de noodzaak en de mogelijkheid van bekering. Ik vond dat maar verdacht. Achterafweet ik wel hoe dat kwam. Het maakte mij onrustig. En ik wilde niet onrustig gemaakt worden. Ik wilde het Hefste maar horen dat ik mezelf niet kon bekeren en dat een mens dood is. En dat ik er niets aan kon doen om tot bekering te komen. Maar ik wilde niet op mijn verantwoordelijkheid aangesproken worden. Want dat stelde mij schuldig. Daarom moeten we de hele Schrift eerlijk laten spreken. Aan de ene kant dienen we te benadrukken dat er weinig zijn die zalig worden om alle goedkope geruststellingen te ontmaskeren, maar aan de andere kant zullen we helder uit moeten laten komen dat er bij de Heere doen aan is. Het is een schare die niemand tellen kan (Openb. 7:9). Gelukkig wel. Daarom heeft de prediking nog zin. Preken is niet vertellen dat er niemand meer bekeerd wordt, maar preken is tegen alle hoorders zeggen dat bekering nodig is en dat het voor iedereen mogelijk is!
Calvijn bij: 2 Petrus 3 vers 9: De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Niet willende, dat enigen verloren gaan. Dit is een wonderbare liefde tot het menselijke geslacht, dat Hij ze allen wil zalig hebben, en gereed is ter zaligheid op te nemen, die moedwillig verloren gaan. Doch deze orde is wel op te merken, dat God bereid is allen tot boetvaardigheid te ontvangen, opdat niemand verloren ga: want met deze woorden wordt aangewezen het middel om zaligheid te verkrijgen. Hierom, wie van ons naar zijn zaligheid staat, dat hij leert deze weg in te gaan.
Maar hier kon men vragen: zo God niet wil dat iemand verloren ga, waarom gaan daar zovelen verloren? Ik antwoord, dat hier niet gesproken wordt van den verborgen raad Gods, waarbij de verworpenen tot hun verderf geordineerd zijn, maar alleen van den wil, die ons in het Evangelie geopenbaard wordt. Want daar biedt God de hand een iegelijk zonder onderscheid. Doch Hij grijpt alleen die aan, en leidt ze tot Zich, welke Hij vóór de schepping der wereld verkoren heeft. Ook brengt het woord dat Petrus gebruikt zoveel mede, dat God wil dat allen, die tevoren verwoest en verstrooid waren, te zamen tot bekering komen.
Calvijn bij Joh 3 vers 16:
En Hij heeft hier zo algemeen gesproken (een iegelijk) eensdeels om allen zonder onderscheid tot deelgenootschap aan het leven te nodigen, anderdeels om de ongelovigen alle verontschuldiging af te snijden. Met hetzelfde doel gebruikt Hij ook het woord wereld, dat Hij eerst gebezigd heeft. Want ofschoon er in de wereld niets gevonden kan worden dat Gods gunst waardig is, toont Hij zich nochtans jegens die ganse wereld genadig, daar Hij zonder uitzondering allen tot het geloof in Christus roept, hetwelk niets anders is dan het ingaan in het leven.
Maar laat ons bedenken dat, al wordt in het algemeen het leven beloofd in Christus aan allen die geloven, toch geenszins het geloof aan allen gemeen is. Want Christus is wel aan allen openbaar en voorgesteld, maar alleen de uitverkorenen opent God de ogen, om Hem door het geloof te zoeken.
Over de uitverkiezing van God: Ik zend de mensen in geen geval naar Gods verborgen verkiezing om vandaar hun heil begerig te verwachten, maar ik beveel hen rechtstreeks naar Christus te gaan, in Wie ons het heil is voorgesteld, dat anders in God verborgen zou blijven… Wij moeten allerminst beginnen bij wat God voor de schepping der wereld over ons bepaald heeft maar bij hetgeen ons van Zijn vaderlijke liefde in Christus is geopenbaard en bij hetgeen Christus Zelf ons door het Evangelie dagelijks predikt.
Robert Traill:
Geloof wordt gewerkt door en reageert op een volledig en absoluut aanbod van Christus en al Zijn volheid. Het is een aanbod dat geen enkele voorwaarde bevat, behalve de voorwaarde die elk aanbod eigen is, namelijk dat we het aannemen. En juist door dit aannemen wijst degene die het aanneemt alles in zichzelf af, behalve zijn zondigheid en ellende.
Ik ken de quote ergens uit een commentaar op de Psalmen. Ik kan alle teksten uit de Bijbel citeren dat zalig worden moeilijk is en er weinigen uitverkoren zijn.
Maar waarom hoor ik je nooit over de ruime uitnodigende teksten? Wat hebben die jou te zeggen?
Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 14:31
Ik ken de quote ergens uit een commentaar op de Psalmen. Ik kan alle teksten uit de Bijbel citeren dat zalig worden moeilijk is en er weinigen uitverkoren zijn.
Maar waarom hoor ik je nooit over de ruime uitnodigende teksten? Wat hebben die jou te zeggen?
Zo lang je niet ben bewerkt door Gods Geest, kan je ook nooit een behoefte hebben ook al is er een ruim aanbod voor iedereen.
En daarbij, wat zal ik zeggen? God moet Christus openbaren aan je hart, dat kan ik niet doen en jullie evenmin.