Wijze van argumenteren
Re: Wijze van argumenteren
Bedankt voor de tip.
Het zijn zeker goede aanwijzingen om in gedachten te houden bij het communiceren, zelfs offline ook wel.
Kort samengevat zijn de regels van de link die je deelt:
- Reageer ontopic
- Wees duidelijk en inhoudelijk
- Formuleer niet aanvallend
- Vraag door
- Reageer waardig
Misschien was dat in mijn vorige reactie niet helemaal duidelijk.
Het lijkt mij dat Herman iets bedoelde te zeggen met zijn post over argumentatie:
'Het zijn geen bewijzen tegen mij. Het zijn betogen naast mij. Dat is een wezenlijk verschil en ook een andere manier waarop ik Bijbelstudie verricht. Meestal is er een veelheid aan argumenten. En dan is het aan de lezer om de meest overtuigende argumenten te kiezen. Dus ik hoef me niet gedwongen te voelen om argumenten te weerleggen, want ze zijn nooit als tegenargumenten opgesteld'.
Mijn vraag is daarom; wat staat in, duidelijke taal voor een leek, in voorgaande tekst geschreven? En zijn er nog aanvullingen hierop?
Volgens mij wil Herman zeggen:Ooievaar schreef: ↑05 jan 2026, 16:35Bedankt voor de tip.
Het zijn zeker goede aanwijzingen om in gedachten te houden bij het communiceren, zelfs offline ook wel.
- Reageer ontopic
- Vraag door
Maar ik doelde op het onderwerp van dit topic 'wijze van argumenteren'. En argumenteren is meer dan communiceren.
- Reageer waardig
Het lijkt mij dat Herman iets bedoelde te zeggen met zijn post over argumentatie:
'Het zijn geen bewijzen tegen mij. Het zijn betogen naast mij. Dat is een wezenlijk verschil en ook een andere manier waarop ik Bijbelstudie verricht. Meestal is er een veelheid aan argumenten. En dan is het aan de lezer om de meest overtuigende argumenten te kiezen. Dus ik hoef me niet gedwongen te voelen om argumenten te weerleggen, want ze zijn nooit als tegenargumenten opgesteld'.
Mijn vraag is daarom; wat staat in, duidelijke taal voor een leek, in voorgaande tekst geschreven? En zijn er nog aanvullingen hierop?
Ik zeg: het is groen, want....
De ander zegt: nee, het is rood, want...
Dan is de ander niet ingegaan op de argumenten van Herman. Hij heeft niet aangetoond waarom het geen groen is. Dan praat je min of meer langs elkaar heen.
O, op die manier. Duidelijk. Bedankt.Zita schreef: ↑05 jan 2026, 17:23Volgens mij wil Herman zeggen:Ooievaar schreef: ↑05 jan 2026, 16:35Bedankt voor de tip.
- Reageer ontopic
- Vraag door
Maar ik doelde op het onderwerp van dit topic 'wijze van argumenteren'. En argumenteren is meer dan communiceren.
- Reageer waardig
Ik zeg: het is groen, want....
De ander zegt: nee, het is rood, want...
Dan is de ander niet ingegaan op de argumenten van Herman. Hij heeft niet aangetoond waarom het geen groen is. Dan praat je min of meer langs elkaar heen.
Over overtuiging gesproken.
Valcke schreef:- Verder staat het gehakketak van gisteravond en vanmorgen mij niet aan. Daar doe ik niet aan mee. Ik heb komende dagen ook geen tijd. Mogelijk houd ik het hierbij. Mijn post van gistermorgen vroeg (met de 15 punten) staat voor mij overeind. Deze post voeg hier nog aan toe, maar verwacht van mij geen verdere inbreng.
..
Stoort het je dat hij stopte, of hoe hij stopte? Soms zit je zo diep in een discussie dat je denkt ik ben even klaar hoor. Dat mag toch wel?Michaels schreef: ↑06 jan 2026, 12:21Over overtuiging gesproken.Valcke schreef:- Verder staat het gehakketak van gisteravond en vanmorgen mij niet aan. Daar doe ik niet aan mee. Ik heb komende dagen ook geen tijd. Mogelijk houd ik het hierbij. Mijn post van gistermorgen vroeg (met de 15 punten) staat voor mij overeind. Deze post voeg hier nog aan toe, maar verwacht van mij geen verdere inbreng.![]()
Met gehakketak verwees ik naar een aantal bijzonder onvriendelijke posts die werden uitgewisseld. Ik doelde niet op de discussie an sich, zo lang die maar waardig en inhoudelijk gevoerd wordt. Daar doe ik mijn best voor.Arja schreef: ↑06 jan 2026, 12:35Stoort het je dat hij stopte, of hoe hij stopte? Soms zit je zo diep in een discussie dat je denkt ik ben even klaar hoor. Dat mag toch wel?Michaels schreef: ↑06 jan 2026, 12:21Over overtuiging gesproken.Valcke schreef:- Verder staat het gehakketak van gisteravond en vanmorgen mij niet aan. Daar doe ik niet aan mee. Ik heb komende dagen ook geen tijd. Mogelijk houd ik het hierbij. Mijn post van gistermorgen vroeg (met de 15 punten) staat voor mij overeind. Deze post voeg hier nog aan toe, maar verwacht van mij geen verdere inbreng.![]()
(Dat ik bij Michaels niet in een goed blaadje sta, heeft heel andere redenen.)
Het gaat mij om “Ex cathedra” spreken, iets op zeer belerende toon uitspreken en het dogma van de onfeilbaarheid afgekondigd.Valcke schreef: ↑06 jan 2026, 12:58Met gehakketak verwees ik naar een aantal bijzonder onvriendelijke posts die werden uitgewisseld. Ik doelde niet op de discussie an sich, zo lang die maar waardig en inhoudelijk gevoerd wordt. Daar doe ik mijn best voor.Arja schreef: ↑06 jan 2026, 12:35Stoort het je dat hij stopte, of hoe hij stopte? Soms zit je zo diep in een discussie dat je denkt ik ben even klaar hoor. Dat mag toch wel?Michaels schreef: ↑06 jan 2026, 12:21Over overtuiging gesproken.Valcke schreef:- Verder staat het gehakketak van gisteravond en vanmorgen mij niet aan. Daar doe ik niet aan mee. Ik heb komende dagen ook geen tijd. Mogelijk houd ik het hierbij. Mijn post van gistermorgen vroeg (met de 15 punten) staat voor mij overeind. Deze post voeg hier nog aan toe, maar verwacht van mij geen verdere inbreng.![]()
Dit is geen argumenteren en heeft al helemaal niets met communiceren te maken.
..
Valcke onderbouwt zijn standpunten vrijwel altijd heel zorgvuldig. Dus dit is mijns inziens geen redelijk verwijt.
Soms heb je het niet door van jezelf. Mooi discussiëren is een kunst. Iemand kan spreken vanuit een sterke innerlijke overtuiging, zonder dat iemand zich bewust is van hoe dat op anderen overkomt of van de ruimte die de ander nodig heeft. Er bestaan nu eenmaal verschillende stijlen.Michaels schreef: ↑06 jan 2026, 13:30Het gaat mij om “Ex cathedra” spreken, iets op zeer belerende toon uitspreken en het dogma van de onfeilbaarheid afgekondigd.Valcke schreef: ↑06 jan 2026, 12:58Met gehakketak verwees ik naar een aantal bijzonder onvriendelijke posts die werden uitgewisseld. Ik doelde niet op de discussie an sich, zo lang die maar waardig en inhoudelijk gevoerd wordt. Daar doe ik mijn best voor.
Sommige stijlen zijn meer dialogisch en verkennend, en houden daardoor vanzelf meer rekening met de ander. Denk bijvoorbeeld aan: een afstemmende stijl: expliciet checken of je de ander goed begrijpt, een voorzichtige stijl: formuleren met “ik denk” of “het lijkt mij”, een responsieve stijl: eerst ingaan op wat de ander zegt, en dan pas het eigen punt maken
Wat je in reformatorische discussies vaker ziet, is een andere nadruk: een stellende stijl: het standpunt neerzetten, een toelichtende stijl: uitleggen in plaats van uitwisselen, een corrigerende stijl: vanuit precisie iets rechtzetten, of een herhalende stijl: hetzelfde punt opnieuw formuleren
Ik bedoel dit niet normatief hoor; ik beschrijf gewoon wat mij opvalt vanuit de vergelijking met mijn huidige (theologische) omgeving.
Interessant Arja. Ik denk dat bv de stellende stijl niet bij elke persoon past, het kan autoritair/arrogant overkomen. Ik vind het altijd naar als er toch in een gesprek heel subtiel een sneer gegeven wordt. Dat maakt op mij altijd de indruk dat die persoon blijkbaar toch niet zo zeker van zijn zaak is. Maar goed, waarschijnlijk ben ik ook geen echte debater, want te gevoelig zijn, is ook niet bevorderlijk voor een gesprek.Arja schreef: ↑06 jan 2026, 14:22Soms heb je het niet door van jezelf. Mooi discussiëren is een kunst. Iemand kan spreken vanuit een sterke innerlijke overtuiging, zonder dat iemand zich bewust is van hoe dat op anderen overkomt of van de ruimte die de ander nodig heeft. Er bestaan nu eenmaal verschillende stijlen.Michaels schreef: ↑06 jan 2026, 13:30Het gaat mij om “Ex cathedra” spreken, iets op zeer belerende toon uitspreken en het dogma van de onfeilbaarheid afgekondigd.Valcke schreef: ↑06 jan 2026, 12:58Met gehakketak verwees ik naar een aantal bijzonder onvriendelijke posts die werden uitgewisseld. Ik doelde niet op de discussie an sich, zo lang die maar waardig en inhoudelijk gevoerd wordt. Daar doe ik mijn best voor.
Sommige stijlen zijn meer dialogisch en verkennend, en houden daardoor vanzelf meer rekening met de ander. Denk bijvoorbeeld aan: een afstemmende stijl: expliciet checken of je de ander goed begrijpt, een voorzichtige stijl: formuleren met “ik denk” of “het lijkt mij”, een responsieve stijl: eerst ingaan op wat de ander zegt, en dan pas het eigen punt maken
Wat je in reformatorische discussies vaker ziet, is een andere nadruk: een stellende stijl: het standpunt neerzetten, een toelichtende stijl: uitleggen in plaats van uitwisselen, een corrigerende stijl: vanuit precisie iets rechtzetten, of een herhalende stijl: hetzelfde punt opnieuw formuleren
Ik bedoel dit niet normatief hoor; ik beschrijf gewoon wat mij opvalt vanuit de vergelijking met mijn huidige (theologische) omgeving.
Jij hebt voor zover ik alles lees, een manier van discussiëren die totaal niet aanvallend is. Ik vind dat prettig en steek er dan ook veel van op.