Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Bij ons stond de preek volledig in het teken van de brand in Crans-Montana. Erg indrukwekkend.
-
Henk J
Dat kan ik me voorstellen ja, een ingrijpende gebeurtenis.
Bij ons werd gistermorgen psalm 147:8 gezongen als eerste psalm, wel toepasselijk:
Hij zendt op aarde Zijn bevelen;
Zijn woord loopt snel door 's werelds delen.
Hij geeft de sneeuw om 't land te dekken,
En tot een zachte wol te strekken;
Wier wond're vlokken voor elks ogen
Gods macht en wijsheid klaar betogen;
Of strooit weer, ten bekwamen stonde,
Den rijm, als stuivend' as, in 't ronde.
Bij ons werd gistermorgen psalm 147:8 gezongen als eerste psalm, wel toepasselijk:
Hij zendt op aarde Zijn bevelen;
Zijn woord loopt snel door 's werelds delen.
Hij geeft de sneeuw om 't land te dekken,
En tot een zachte wol te strekken;
Wier wond're vlokken voor elks ogen
Gods macht en wijsheid klaar betogen;
Of strooit weer, ten bekwamen stonde,
Den rijm, als stuivend' as, in 't ronde.
Wat goed. Bij ons werd psalm 51 gezongen vers 3 en 5, maar werd vers 4 met een verwijzing naar de sneeuw tot mijn verbazing wel overgeslagen.
Verder was het een mooie preek, daar niet van, maar dat viel wel op.
Verder was het een mooie preek, daar niet van, maar dat viel wel op.
- Johann Gottfried Walther
Waar ging de preek over? Waarom vond je het een mooie preek?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De preek (leerdienst) ging over de menswording van Christus naar aanleiding van NGB 18 en een beetje 19. De preek behandelde de juiste dwarsverbanden in zowel de Schrift als de andere belijdenisgeschriften, zat -afgezien van het feit dat een stukje wat uitliep- goed in elkaar, was overwegend voor iedereen toegankelijk en bevatte een persoonlijks spits.
Er waren natuurlijk ook mindere punten, en er was zelfs iets waar ik het niet mee eens was, maar dat ging over bijzaken. Hoewel ik vermoed dat als artikel 19 nog wat uitgebreider aan de orde kwam, ik er iets anders in zou staan. Want de voorganger meende dat Jezus vermoedelijk zonder fouten te maken geleerd heeft. Dat lijkt me in strijd met Jesaja en de brief aan de Hebreeën. Domheid is bovendien geen zonde, integendeel. Dus dat je dingen moet oefenen en dat daarbij dingen fout gaan, is mijns inziens wezenlijk voor ons mens-zijn, en aangezien een fout maken in een rekensom géén zonde is, wat mij betreft, geloof ik niet dat je dit zo kan stellen. Nu is dat op zich een bijzaak, maar hij heeft wel gevolgen voor de manier waarop je naar de incarnatie kijkt, of beter gezegd, andersom, het is een uitvloeisel van een bepaalde manier van kijken naar de incarnatie, die ik niet deel. En dat is in onze tijd met zoveel verschillende gedachten daarover wel een preek op zich waard. Alleen vereist dat veel studie, denk ik. Terwijl het belang voor de opbouw van de gemeente misschien beperkt is.
Er waren natuurlijk ook mindere punten, en er was zelfs iets waar ik het niet mee eens was, maar dat ging over bijzaken. Hoewel ik vermoed dat als artikel 19 nog wat uitgebreider aan de orde kwam, ik er iets anders in zou staan. Want de voorganger meende dat Jezus vermoedelijk zonder fouten te maken geleerd heeft. Dat lijkt me in strijd met Jesaja en de brief aan de Hebreeën. Domheid is bovendien geen zonde, integendeel. Dus dat je dingen moet oefenen en dat daarbij dingen fout gaan, is mijns inziens wezenlijk voor ons mens-zijn, en aangezien een fout maken in een rekensom géén zonde is, wat mij betreft, geloof ik niet dat je dit zo kan stellen. Nu is dat op zich een bijzaak, maar hij heeft wel gevolgen voor de manier waarop je naar de incarnatie kijkt, of beter gezegd, andersom, het is een uitvloeisel van een bepaalde manier van kijken naar de incarnatie, die ik niet deel. En dat is in onze tijd met zoveel verschillende gedachten daarover wel een preek op zich waard. Alleen vereist dat veel studie, denk ik. Terwijl het belang voor de opbouw van de gemeente misschien beperkt is.
De preek die ik hoorde ging over Jacobus 1:1–5 en Jacobus 5:13–20 en stond in het teken van de beste wensen van Jacobus voor het nieuwe jaar. Er werd gezegd dat Jacobus heel andere wensen uitspreekt dan wij vaak doen: geen voorspoed of gemak, maar groei door beproeving.
Aan het begin werd stilgestaan bij het feit dat Jacobus zichzelf een dienstknecht van God en van de Heere Jezus Christus noemt. Dat ging over wie je dient en wie je liefhebt. Beproevingen en verzoekingen horen bij het leven, maar worden door God gebruikt om volharding te werken. Het doel daarvan is dat een mens geheel oprecht wordt, dat binnenkant en buitenkant met elkaar overeenkomen. Jacobus verlangt ernaar dat een christen innerlijk en uiterlijk één geheel vormt, zonder dubbele agenda of schijnvroomheid. Onverdeeld, eerlijk en één voor Gods aangezicht.
Daarna werd vanuit Jacobus 5 uitgelegd hoe een christen met beproevingen en moeilijke omstandigheden omgaat: door gebed in lijden, dankbaarheid in goede tijden, gezamenlijk gebed bij ziekte, belijdenis van zonden en onderlinge vermaning. Dat zonde beleden mag worden en dat gemeenteleden elkaar mogen aanspreken en terugbrengen als iemand van de waarheid afdwaalt.
Aan het einde werd de lijn van Jacobus toegepast op 2026, met de wens dat de gemeente in afhankelijkheid van God mag leven.
Het was een mooie dienst.
Aan het begin werd stilgestaan bij het feit dat Jacobus zichzelf een dienstknecht van God en van de Heere Jezus Christus noemt. Dat ging over wie je dient en wie je liefhebt. Beproevingen en verzoekingen horen bij het leven, maar worden door God gebruikt om volharding te werken. Het doel daarvan is dat een mens geheel oprecht wordt, dat binnenkant en buitenkant met elkaar overeenkomen. Jacobus verlangt ernaar dat een christen innerlijk en uiterlijk één geheel vormt, zonder dubbele agenda of schijnvroomheid. Onverdeeld, eerlijk en één voor Gods aangezicht.
Daarna werd vanuit Jacobus 5 uitgelegd hoe een christen met beproevingen en moeilijke omstandigheden omgaat: door gebed in lijden, dankbaarheid in goede tijden, gezamenlijk gebed bij ziekte, belijdenis van zonden en onderlinge vermaning. Dat zonde beleden mag worden en dat gemeenteleden elkaar mogen aanspreken en terugbrengen als iemand van de waarheid afdwaalt.
Aan het einde werd de lijn van Jacobus toegepast op 2026, met de wens dat de gemeente in afhankelijkheid van God mag leven.
Het was een mooie dienst.
-
aggieoudje
Zondagochtend ds J.A.W. Verhoeven, preek over Mattheüs 6: 1 t/m 4 Wees op uw hoede dat u uw liefdegave niet geeft in tegenwoordigheid van de mensen om door hen gezien te worden; anders hebt u geen loon bij uw Vader, Die in de hemelen is. Wanneer u dan een liefdegave geeft, laat het niet voor u uitbazuinen, zoals de huichelaars in de synagogen en op de straten doen, opdat zij door de mensen geëerd zouden worden. Voorwaar, Ik zeg u: Zij hebben hun loon al. Maar als u een liefdegave geeft, laat dan uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet, zodat uw liefdegave in het verborgene zal zijn; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
Schriftlezing Mattheüs 4: 23, Mattheüs 5: 13 t/m 16, Mattheüs 6: 1 t/m 18 en Mattheüs 7: 1 t/m 5
's Avonds keek ik thuis naar Ds. W.J. Westland, preek over Johannes 4: 26 Jezus zei tegen haar: Ik ben het, Die met u spreek.
Thema: De onthulling
1. Hoe gaat dat?
2. Wat betekent dat?
Schriftlezing Johannes 4: 11 t/m 26
Schriftlezing Mattheüs 4: 23, Mattheüs 5: 13 t/m 16, Mattheüs 6: 1 t/m 18 en Mattheüs 7: 1 t/m 5
's Avonds keek ik thuis naar Ds. W.J. Westland, preek over Johannes 4: 26 Jezus zei tegen haar: Ik ben het, Die met u spreek.
Thema: De onthulling
1. Hoe gaat dat?
2. Wat betekent dat?
Schriftlezing Johannes 4: 11 t/m 26
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)