Wim Anker schreef: ↑03 jan 2026, 10:30Iemand kan als persoon geen rolmodel zijn en toch een prima president. Maduro is een tiran. Opkomen voor de Iraanse protesten is klasse. Nigeria aanpakken is uitstekend. In Oekraïne doet'ie z'n best. (Vooralsnog toont hij - als enige - echt de actie, lettend op alle factoren, die vele levens spaart.). Gaza is beëindigd.
Ook jij moraliseert alleen maar. Leidend ertoe dat tirannen en dictators gesuppoort worden als President Trump ze aanpakt.
Als je denkt dat ik alleen maar moraliseer (wat is daarop tegen trouwens?), dan moet ik je corrigeren. Mijn punt is dat Trump zowel de Amerikaanse democratie als de Amerikaanse invloed in de wereld verzwakt. Dat doet hij door allianties zoals de NAVO te ondermijnen, om maar wat te noemen. Niemand gelooft nog dat de VS hun verplichtingen onder het NAVO handvest serieus zullen nemen als een NAVO lid artikel 5 inroept, zolang Trump president is. Zijn uitspraken over de NAVO en de EU (die hij wil ondermijnen) zijn wat dat betreft voldoende bewijs. Dat zorgt voor een instabielere wereld.
Ook je verwijzingen naar de "successen" van Trump op buitenlands gebied zijn niet meer dan bladgoud. De operatie in Nigeria was bijvoorbeeld een mislukking: een aantal peperdure Tomahawks afvuren op lichtbewapende terroristen was dwaas en verspilling van munitie (bovendien misten 3 van de 12 afgevuurde raketten ook nog eens hun doel).
De oorlog in Gaza? Die werd sowieso al beeindigd omdat de IDF de gestelde doelen had bereikt.
De oorlog in Oekraïne is geescaleerd omdat Trump zo graag vrienden met Poetin wil blijven, dat Poetin terecht concludeerde dat hij niets te vrezen had van de Amerikanen. Daardoor zijn de aanvallen op burgerdoelen in Oekraïne afgelopen jaar flink gestegen. Dus in plaats van 24 uur om deze oorlog te beeindigen, zijn er juist meer burgers omgekomen en is er geen eind in zicht.
Dan hebben we nog dingen als DOGE (inmiddels opgeheven) die er onder leiding van de rijkste man ter wereld Musk niet in is geslaagd om de overheidsuitgaven te doen dalen, maar die wel USAID de nek heeft omgedraaid, waardoor duizenden arme mensen in derde wereldlanden waarschijnlijk zullen omkomen omdat ze geen humanitaire hulp meer krijgen.
Ondertussen heeft China door dit alles de handen vrij om binnen 2 jaar Taiwan binnen te vallen. De Chinese marine is momenteel groter dan die van de VS en Amerikaanse generaals en admiraals betwijfelen of ze een Chinese invasie van Taiwan tegen kunnen houden. Die twijfel is terecht, zeker ook omdat de VS zelf nauwelijks zelf meer marineschepen kunnen bouwen, terwijl die in China van de lopende band te water worden gelaten. En ik geloof ook niet dat Trump China ervan zal willen weerhouden om Taiwan binnen te vallen.
Noem dat maar een succes: een multipolaire wereld (waar Trump in gelooft) betekent meer conflicten en oorlogen, niet minder. De Russen, Chinezen en Amerikanen willen hun eigen invloedssfeer en pakken wat ze pakken kunnen, met oorlogen en conflicten tot gevolg.
Zijn we Trump's uitspraken over Canada en Groenland vergeten? Die wil hij ook controleren cq inlijven.