Ontwikkelingen HHK

Ambtenaar

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 15:28 [
Ik schreef al:
"In gebed en meditatie worstelen en zoeken. Naar de leiding van God de Heilige Geest wandelen.
Zoeken wat zijn zin en mening is."
Jij bent geen predikant, dat is wel duidelijk. En je hebt ook bepaald ongezonde beelden over hoe een preek tot stand moet komen.

Er is al 2000 jaar aan exegese gedaan. Daar kun je als predikant uit putten. Je hoeft niet op zoek naar originele gedachten.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 15:34
Ik schreef al:
"In gebed en meditatie worstelen en zoeken. Naar de leiding van God de Heilige Geest wandelen.
Jij bent geen predikant, dat is wel duidelijk. En je hebt ook bepaald ongezonde beelden over hoe een preek tot stand moet komen.

Er is al 2000 jaar aan exegese gedaan. Daar kun je als predikant uit putten. Je hoeft niet op zoek naar originele gedachten.
Napraten is nooit de taak van een predikant geweest, dat jij dat graag hoort prima.
Voor mij is Gods woord, en vooral de grondtaal en context leidend.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
CvdW

Bericht door CvdW »

Er zijn nog vele teksten in de Bijbel die niet zijn bepreekt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 15:38
Napraten is nooit de taak van een predikant geweest, dat jij dat graag hoort prima.
Je hoeft niet na te praten, je kunt e.e.a. gewoon in eigen woorden weergeven. Predikanten die menen originele inzichten te hebben ontvangen, ga ik graag uit de weg. Dat zijn dwaallichten. Zijn vaak ook predikanten zonder noemenswaardige opleiding.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: Vandaag, 15:40 Er zijn nog vele teksten in de Bijbel die niet zijn bepreekt.
Dat zal vast niet zonder reden zijn.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 15:42
CvdW schreef: Vandaag, 15:40 Er zijn nog vele teksten in de Bijbel die niet zijn bepreekt.
Dat zal vast niet zonder reden zijn.
Weet u de reden?
Zouden we het met een Heere van doen hebben die slechts een beperkt gedeelte van de Bijbel wil laten bepreken?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 15:34
Ik schreef al:
Klopt inderdaad. Zoals ik eerder al zei, houd ik me liever aan de manier waarop de TUA en andere theologische universiteiten dit leren.
Johann Gottfried Walther

Als ze aan universiteiten napraten leren is dat zeer kwalijk. Maar ik betwijfel dat.
Mijn visie is echt niet zo afwijkend.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Sommige preken kunnen wel wat "plagiaat" gebruiken om de geestelijke diepgang te bevorderen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 17:11 Als ze aan universiteiten napraten leren is dat zeer kwalijk. Maar ik betwijfel dat.
Mijn visie is echt niet zo afwijkend.
Wat jij napraten noemt is het gebruik maken van bronnen om je eigen verhaal op te baseren.
Johann Gottfried Walther

De heilige Schrift zelf, zeker in de grondtaal, is de beste bron, die nooit overtroffen zal worden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 18:08 De heilige Schrift zelf, zeker in de grondtaal, is de beste bron, die nooit overtroffen zal worden.
Dan vallen heel wat predikanten al af om uitleg te geven, want ze beheersen het Hebreeuws en Grieks niet. Ze kunnen dan ook niet goed uitleggen wat er staat of bedoeld wordt. En dat is juist hun rol, uitleggen wat er staat geschreven.

In de loop der eeuwen is al zoveel uitleg gegeven dat een huidige predikant zelf echt niet meer de betekenis van een tekstgedeelte hoeft te ontdekken. Hij kan voortbouwen op wat reeds bestaat.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Johann Gottfried Walther schreef:De heilige Schrift zelf, zeker in de grondtaal, is de beste bron, die nooit overtroffen zal worden.
De beste bron is Gods Geest. Hij toont de verborgenheden die de meest geleerde mensen niet kunnen zien of verstaan
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Overigens hebben wij in het verre verleden een predikant gehad die slechts 10 preken had die hij voortdurend herhaalde.
Plaats reactie