Klopt de laatste zin? Ik denk hierbij aan o.a. Kaïn en Judas.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 07:35 Aan de gevallen Adamskinderen, dit moet wel bevindelijk worden beleefd. Want hoe zal je anders zien dat je in de rechtstaat met God leefde en na de val niet meer?
Adam geleerd is Christus begeerd.
Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
-
Geeske_1991
Kain en Judas hebben de staat van Adam niet ingeleefd.CvdW schreef:Klopt de laatste zin? Ik denk hierbij aan o.a. Kaïn en Judas.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 07:35 Aan de gevallen Adamskinderen, dit moet wel bevindelijk worden beleefd. Want hoe zal je anders zien dat je in de rechtstaat met God leefde en na de val niet meer?
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Wie zegt dat?
Brakel spreekt over algemene roerselen die bij de uitverkorenen enkel sterker aanhouden.
Brakel spreekt over algemene roerselen die bij de uitverkorenen enkel sterker aanhouden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Kunt u iets meer vertellen over 'staat van Adam inleven'?Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 08:41Kain en Judas hebben de staat van Adam niet ingeleefd.CvdW schreef:Klopt de laatste zin? Ik denk hierbij aan o.a. Kaïn en Judas.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 07:35 Aan de gevallen Adamskinderen, dit moet wel bevindelijk worden beleefd. Want hoe zal je anders zien dat je in de rechtstaat met God leefde en na de val niet meer?
En het automatisme van Christus begeren. Zo lees ik uw zin.
-
Geeske_1991
Als je aan je staat in Adam ontdekt wordt, in komt te leven dat jezelf Adam bent, zal je weten dat God je rechtvaardig in de hel kan werpen. Hierop beaamt de uitverkorene dat hij helwaardig is en dan wordt Christus geschonken. Lees het in bekeringsgeschiedenissen van Warbuton, Huntington, Boston, Van der Groe, Kersten, SteenblokCvdW schreef:Kunt u iets meer vertellen over 'staat van Adam inleven'?Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 08:41Kain en Judas hebben de staat van Adam niet ingeleefd.CvdW schreef:Klopt de laatste zin? Ik denk hierbij aan o.a. Kaïn en Judas.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 07:35 Aan de gevallen Adamskinderen, dit moet wel bevindelijk worden beleefd. Want hoe zal je anders zien dat je in de rechtstaat met God leefde en na de val niet meer?
Ze zullen allen van de weg die God met hen kwam te houden getuigen.
Ik leef in dat ik Adam ben.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 09:50Als je aan je staat in Adam ontdekt wordt, in komt te leven dat jezelf Adam bent, zal je weten dat God je rechtvaardig in de hel kan werpen. Hierop beaamt de uitverkorene dat hij helwaardig is en dan wordt Christus geschonken. Lees het in bekeringsgeschiedenissen van Warbuton, Huntington, Boston, Van der Groe, Kersten, SteenblokCvdW schreef:Kunt u iets meer vertellen over 'staat van Adam inleven'?Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 08:41Kain en Judas hebben de staat van Adam niet ingeleefd.CvdW schreef: Klopt de laatste zin? Ik denk hierbij aan o.a. Kaïn en Judas.
God is rechtvaardig dat Hij mij in de hel werpt.
Hoe weet ik nu dat ik uitverkoren ben? En dat Christus wordt geschonken?
Wat zegt de Bijbel hierover?
-
Geeske_1991
Bevindelijk weten, in je hart.CvdW schreef:Ik leef in dat ik Adam ben.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 09:50Als je aan je staat in Adam ontdekt wordt, in komt te leven dat jezelf Adam bent, zal je weten dat God je rechtvaardig in de hel kan werpen. Hierop beaamt de uitverkorene dat hij helwaardig is en dan wordt Christus geschonken. Lees het in bekeringsgeschiedenissen van Warbuton, Huntington, Boston, Van der Groe, Kersten, SteenblokCvdW schreef:Kunt u iets meer vertellen over 'staat van Adam inleven'?
God is rechtvaardig dat Hij mij in de hel werpt.
Hoe weet ik nu dat ik uitverkoren ben? En dat Christus wordt geschonken?
Wat zegt de Bijbel hierover?
Niet met je verstand
- Johann Gottfried Walther
Boston zegt nergens dat zondekennis niet nodig is, maar niet als voorwaarde,Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 07:35 Aan de gevallen Adamskinderen, dit moet wel bevindelijk worden beleefd. Want hoe zal je anders zien dat je in de rechtstaat met God leefde en na de val niet meer?
en dat feit dat zondekennis nodig is, komt ook niet in mindering op het algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade, zoals Boston zegt, het komt tot alle hoorders!
Allen die onder de prediking komen!
Niemand is te verontschuldigen of hoeft te twijfelen of het aanbod van Gods genade komt tot hem of haar onder de prediking.
U redeneert dat doet Boston niet, die laat beide zaken staan.
Niemand die Christus niet nodig heeft, zal tot Hem komen,
maar ieder mag tot Hem komen,
ieder wordt genodigd door het evangelie,
de genade wordt Hem haar aangeboden.
Ook in het kerkblad van de GG in Ned worden lange stukken geciteerd van Boston en de Erskines.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik denk dat een citatenoorlog niet zo veel zin heeft.
-
Geeske_1991
Maar wat leert de catechismus? Hoe groot mijn zonden en ellenden zijn.Johann Gottfried Walther schreef:Boston zegt nergens dat zondekennis niet nodig is, maar niet als voorwaarde,Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 07:35 Aan de gevallen Adamskinderen, dit moet wel bevindelijk worden beleefd. Want hoe zal je anders zien dat je in de rechtstaat met God leefde en na de val niet meer?
en dat feit dat zondekennis nodig is, komt ook niet in mindering op het algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade, zoals Boston zegt, het komt tot alle hoorders!
Allen die onder de prediking komen!
Niemand is te verontschuldigen of hoeft te twijfelen of het aanbod van Gods genade komt tot hem of haar onder de prediking.
U redeneert dat doet Boston niet, die laat beide zaken staan.
Niemand die Christus niet nodig heeft, zal tot Hem komen,
maar ieder mag tot Hem komen,
ieder wordt genodigd door het evangelie,
de genade wordt Hem haar aangeboden.
Ook in het kerkblad van de GG in Ned worden lange stukken geciteerd van Boston en de Erskines.
Hypercalvinisme geeft onder andere het volgende weer:
Menselijk onvermogen versus verantwoordelijkheid: Er is een focus op menselijk onvermogen, wat kan leiden tot de opvatting dat mensen niet opgeroepen kunnen worden tot bekering omdat ze daartoe niet in staat zijn zonder speciale innerlijke bekwaamheid.
Dit betekent dat er leugens in de Bijbel staan. Geeske ben je het daarmee eens? Ik lees namelijk in de Bijbel 'bekeer u'.
Menselijk onvermogen versus verantwoordelijkheid: Er is een focus op menselijk onvermogen, wat kan leiden tot de opvatting dat mensen niet opgeroepen kunnen worden tot bekering omdat ze daartoe niet in staat zijn zonder speciale innerlijke bekwaamheid.
Dit betekent dat er leugens in de Bijbel staan. Geeske ben je het daarmee eens? Ik lees namelijk in de Bijbel 'bekeer u'.
Dat geldt ook voor een atheist, of een baptist, of een arminiaan of een .... vul maar in. De discussies hier op de forum is hier een bewijs van.
Iemand die tegen zijn wil overtuigd wordt, gaat toch met zijn oude mening voort.
Blij dat je dit schrijft. Iedere ketter zijn/haar letter.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Heel waar! Het is al genade als je inderdaad 'open' mag gaan staan voor een andere gedachte/mening. Eigenlijk gloort er dan al een dageraad.....