Oorlog in Oekraine

KDD

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door KDD »

refo schreef: 19 dec 2025, 12:17
Wim Anker schreef: 19 dec 2025, 09:26
elbert schreef: 19 dec 2025, 08:45
Wim Anker schreef: 19 dec 2025, 07:40 Mooi dat ze er gisteren uutgekomen zijn over het geld. Dat voert de druk ook op bij Rusland om vrede te willen.
Het is anders niet ideaal, want wat ze overeengekomen zijn is dat de EU zelf geld gaat lenen (d.w.z. het gaat de belastingbetaler waarschijnlijk geld kosten), terwijl het oorspronkelijke plan was om de Russische tegoeden daarvoor te gebruiken. Dat laatste kan alsnog als er in de toekomst overeenstemming over komt, dus als compromis is het aanvaardbaar, maar het kon beter.
Uiteindelijk hebben de Belgen hun zin gekregen en hebben degenen die tegen Europese leningen zijn (zoals Nederland en Duitsland) dit compromis moeten slikken.
Klopt. Maar de Belgen hadden wel groot gelijk.
Jazeker. En ze hebben op dat punt Europa voor veel onheil behoed. Als ze hadden toegegeven zou geen enkele Amerikaan, Chinees, Arabier en inwoner of organisatie van welk land ter wereld ook meer investeren in Europa. Je kunt zomaar je geld of bezit kwijt zijn als je eigen regering iets doet wat Europa niet aanstaat. Zelfs als Europa niet eens partij is in de situatie.
Er bestaat ook toenemende bezorgdheid over machtsmisbruik door het ICC in Den Haag, wat de situatie er niet beter op maakt.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

refo schreef: 19 dec 2025, 12:17Jazeker. En ze hebben op dat punt Europa voor veel onheil behoed. Als ze hadden toegegeven zou geen enkele Amerikaan, Chinees, Arabier en inwoner of organisatie van welk land ter wereld ook meer investeren in Europa. Je kunt zomaar je geld of bezit kwijt zijn als je eigen regering iets doet wat Europa niet aanstaat. Zelfs als Europa niet eens partij is in de situatie.
Er wordt gedaan alsof dit iets heel nieuws en gevaarlijks is voor Europa. Maar feit is dat in de afgelopen 50 jaar staatsbezittingen zijn geconfisqueerd of gebruikt voor herstelbetalingen in gevallen zoals Irak (na de invasie van Koeweit in 1990, via de VN), Iran (na 1979, deels voor claims) en Libië (na 2011).
Dat leidde niet tot financiele risico's en ook niet tot een nieuwe oorlog.
Dus het is allemaal nogal overdreven dat het in het geval van Rusland zoveel anders is. Daarbij moeten we ook bedenken dat de Russen al voor tientallen miljarden euro's aan westerse bedrijven hebben genationaliseerd. Dat geld zijn de westerse investeerders dus ook kwijt.

Terug naar de oorlog:
In november kondigde de Russische kolonel-generaal Sergey Kuzovlev aan dat Russische troepen het stadje Kupyansk hadden veroverd. Kort daarop gaf Poetin hem als beloning daarvoor een hoge onderscheiding en bovendien nodigde hij westerse journalisten uit om een kijkje te komen nemen in het "bevrijde" Kupyansk. Er was echter 1 probleem: de Russen hadden hooguit een deel van het stadje bezet en de afgelopen weken heeft Oekraine de Russen grotendeels uit dit stadje verdreven. Er zijn er nog een paar Russen over die omsingeld zijn. Als bewijs daarvan kwam Zelensky hoogstpersoonlijk op bezoek in Kupyansk en nam er een video op.
Vandaag houdt Poetin in zijn jaarlijkse vraag-en-antwoordsessie vol dat de Russen Kupyansk beheersen, maar daar klopt in elk geval niets van. Sterker nog: de Russische generaal Kuzovlev is waarschijnlijk dood. Zijn lichaam werd naar verluid op 17 december gevonden. Doodsoorzaak onbekend, maar het is geen geheim dat wie uit de gratie valt van het Kremlin, veel te vrezen heeft.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

De Russen plaatsen zelfs nep-berichten uit Kupyansk die in werkelijkheid ergens anders zijn opgenomen.
Normaal negeren ze het als ze ergens verloren hebben maar kennelijk denken ze erbij baat te hebben om vol te houden dat ze daar nog zitten.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Door zeer zware Russische drone- en raketaanvallen zitten honderdduizenden Oekraïners het grootste gedeelte van de dag in de kou en het donker. En dat terwijl de temperaturen in Kyiv deze week tot 22 graden onder nul dalen. (inclusief foto's)

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/01/14/oe ... n-a4917647

Dat lijken mij hele erbarmelijke omstandigheden. Al helemaal voor bejaarden, zwakken en zieken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

J.C. Philpot schreef: 15 jan 2026, 10:16 Door zeer zware Russische drone- en raketaanvallen zitten honderdduizenden Oekraïners het grootste gedeelte van de dag in de kou en het donker. En dat terwijl de temperaturen in Kyiv deze week tot 22 graden onder nul dalen. (inclusief foto's)

Dat lijken mij hele erbarmelijke omstandigheden. Al helemaal voor bejaarden, zwakken en zieken.
Dat zijn ook zware omstandigheden. Maar op de 1 of andere manier krijgt Oekraïne het voor elkaar om door deze winter (die naar verwachting nog wel een maand gaat duren met regelmatig strenge vorst) heen te komen, ondanks stroomuitval en gebrek aan verwarming.
De mensen daar kunnen meer hebben dan wij in Nederland, denk ik zo.
Daardoor lukt het de Russen niet om de bevolking daar te onderwerpen aan hun wil. Uit opiniepeilingen blijkt dat de bevolking nog steeds in meerderheid geen concessies wil doen aan de Russen, met name territoriale concessies in de Donbas regio, wat Trump graag wil.

Daar komt nog eens bij dat de Russen momenteel te maken hebben met een aantal tegenslagen aan het front. Zo kunnen ze niet meer gebruikmaken van Starlink voor communicatie. De Oekraïense regering heeft met Elon Musk (de eigenaar van Starlink) afgesproken dat alleen geverifieerde Oekraïense terminals gebruikt mogen worden in Oekraïne. Dat betekent dat alle Russische terminals in Oekraïne nu op zwart staan en dat de Russen die niet meer kunnen gebruiken. Dat heeft voor nogal wat consternatie en problemen gezorgd bij de Russische troepen aan de frontlinie. Daardoor is Oekraïne de afgelopen weken begonnen met een aantal tegenoffensieven in de Zaporizhia regio om daarvan te profiteren. Vorige week heroverden Oekraïense troepen een gebied van meer dan 200 km2 in die regio. Die tegenoffensieven gaan momenteel door.
In december en januari verloren de Russen volgens Zelensky in totaal ongeveer 65.000 man. Dat is meer dan ze in die periode aan nieuwe recruten konden werven, wat dus betekent dat voor het eerst in deze oorlog hun totale troepensterkte aan het afnemen was.
Voor een algemeen overzicht van hoe deze oorlog er op dit moment voorstaat, kan ik dit artikel aanbevelen. Het bevat een beschrijving van de uitdagingen waar zowel Rusland als Oekraïne op dit moment (4 jaar na het begin van de Russische invasie) voor staan. De analyst komt tot de conclusie dat de tijd langzaam maar zeker in het nadeel van Rusland begint te werken.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Nederlandse F16 veteranen in de lucht boven Kiev.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/ned ... 25947.html

Fantastisch dit.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

elbert schreef: Gisteren, 11:07
J.C. Philpot schreef: 15 jan 2026, 10:16 Door zeer zware Russische drone- en raketaanvallen zitten honderdduizenden Oekraïners het grootste gedeelte van de dag in de kou en het donker. En dat terwijl de temperaturen in Kyiv deze week tot 22 graden onder nul dalen. (inclusief foto's)

Dat zijn ook zware omstandigheden. Maar op de 1 of andere manier krijgt Oekraïne het voor elkaar om door deze winter (die naar verwachting nog wel een maand gaat duren met regelmatig strenge vorst) heen te komen, ondanks stroomuitval en gebrek aan verwarming.
Daardoor lukt het de Russen niet om de bevolking daar te onderwerpen aan hun wil. Uit opiniepeilingen blijkt dat de bevolking nog steeds in meerderheid geen concessies wil doen aan de Russen, met name territoriale concessies in de Donbas regio, wat Trump graag wil.

Daar komt nog eens bij dat de Russen momenteel te maken hebben met een aantal tegenslagen aan het front. Zo kunnen ze niet meer gebruikmaken van Starlink voor communicatie. De Oekraïense regering heeft met Elon Musk (de eigenaar van Starlink) afgesproken dat alleen geverifieerde Oekraïense terminals gebruikt mogen worden in Oekraïne. Dat betekent dat alle Russische terminals in Oekraïne nu op zwart staan en dat de Russen die niet meer kunnen gebruiken. Dat heeft voor nogal wat consternatie en problemen gezorgd bij de Russische troepen aan de frontlinie. Daardoor is Oekraïne de afgelopen weken begonnen met een aantal tegenoffensieven in de Zaporizhia regio om daarvan te profiteren. Vorige week heroverden Oekraïense troepen een gebied van meer dan 200 km2 in die regio. Die tegenoffensieven gaan momenteel door.
In december en januari verloren de Russen volgens Zelensky in totaal ongeveer 65.000 man. Dat is meer dan ze in die periode aan nieuwe recruten konden werven, wat dus betekent dat voor het eerst in deze oorlog hun totale troepensterkte aan het afnemen was.
Voor een algemeen overzicht van hoe deze oorlog er op dit moment voorstaat, kan ik dit artikel aanbevelen. Het bevat een beschrijving van de uitdagingen waar zowel Rusland als Oekraïne op dit moment (4 jaar na het begin van de Russische invasie) voor staan. De analyst komt tot de conclusie dat de tijd langzaam maar zeker in het nadeel van Rusland begint te werken.
Hoorde dat de energievoorziening in Kiev grotendeels is hersteld. Hoe die Oekrainers het vanmekaar krijgen is mij een raadsel. Wat een helden.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Jeremiah schreef: Gisteren, 11:59Hoorde dat de energievoorziening in Kiev grotendeels is hersteld. Hoe die Oekrainers het vanmekaar krijgen is mij een raadsel. Wat een helden.
Ik denk dat ze de elektriciteitsvoorziening met kauwgom en plakband aan elkaar lijmen. Bij wijze van spreken dan natuurlijk. Het is wachten tot de volgende Russische aanval voordat het licht weer grotendeels uitgaat.
Maar bovendien krijgt het land ook hulp in de vorm van generatoren. Die worden uit heel Europa bij elkaar verzameld (door regeringen en hulporganisaties) en naar Oekraine verstuurd. Zo kunnen huizen en bedrijven toch stroom opwekken op de momenten dat de centrale elektriciteitsvoorziening eruit ligt. Ik ken een paar Nederlandse hulporganisaties die ook geld inzamelen voor generatoren en die dan op transport zetten.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

elbert schreef:

Wat in artikelen onderbelicht blijft hoorde ik begin dit jaar toen ik in de regio Cherson was. Ik had daar een (naar mijn indruk) eerlijk gesprek met een kerkelijke voorganger die aangaf dat in een stad als Kryvy Rih ca 30% van de bevolking (ouderen) pro Russisch is. Door onder andere de samenstelling van de bevolking, waarbij de jeugd/jonge mensen minder in de front-zone wonen is verraad een toenemend probleem. Russische propaganda is hier ook erg actief. Dichter naar de frontlinie in de dorpen is dit veel minder een probleem.
Ik ben daar ook bij diverse ijzermijnen geweest, ook daar is men erg beducht voor sabotage.

Binnen de kerkelijke structuren van de Baptistengemeenten is de oorlog ook een bijzonder ingewikkeld onderwerp.

Daarnaast zijn er de berichten over de seperatistenbeweging (die graag aansluiting wilden bij de Russische Federatie) en de behandeling/bestrijding daarvan door groepen die zich met Nazi symbolen tooiden die niet ontkend kunnen worden.
Een Oekraïnes nazi heeft overigens voor een Oekrainer een andere betekenis dan voor ons. In onze cultuur wordt het Nazisme vooral gekoppeld aan Jodenhaat en de gruweldaden van Hitler. Vanuit de historiciteit van de Tweede Wereldoorlog ligt dat in Oekraïne anders. Na de Holodomor zijn destijds de Nazi’s in Oekraïne welwillend ontvangen om de Sovjets te verdrijven. Nog steeds is dat de associatie van een Oekraïner bij het woord Nazi. En nog steeds gaat het frame dat de Oekraïne een facisitische Nazi-staat is terug op deze tijd.

Ik vind het soms wel ingewikkeld om alle aspecten in het juiste perspectief te blijven zien en ik merk dat dat ook voor de mensen die ik daar spreek lastig is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

elbert schreef:
Jeremiah schreef: Gisteren, 11:59Hoorde dat de energievoorziening in Kiev grotendeels is hersteld. Hoe die Oekrainers het vanmekaar krijgen is mij een raadsel. Wat een helden.
Ik denk dat ze de elektriciteitsvoorziening met kauwgom en plakband aan elkaar lijmen. Bij wijze van spreken dan natuurlijk. Het is wachten tot de volgende Russische aanval voordat het licht weer grotendeels uitgaat.
Maar bovendien krijgt het land ook hulp in de vorm van generatoren. Die worden uit heel Europa bij elkaar verzameld (door regeringen en hulporganisaties) en naar Oekraine verstuurd. Zo kunnen huizen en bedrijven toch stroom opwekken op de momenten dat de centrale elektriciteitsvoorziening eruit ligt. Ik ken een paar Nederlandse hulporganisaties die ook geld inzamelen voor generatoren en die dan op transport zetten.
Door het vormen van kleine stroomkringen, generatoren, zonnevelden (zelfs in kleine en arme dorpen) en accu’s wordt veel opgevangen. De grootste problemen zitten in de stadsverwarmings-systemen die veel electrische capaciteit nodig hebben.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 13:48Wat in artikelen onderbelicht blijft hoorde ik begin dit jaar toen ik in de regio Cherson was. Ik had daar een (naar mijn indruk) eerlijk gesprek met een kerkelijke voorganger die aangaf dat in een stad als Kryvy Rih ca 30% van de bevolking (ouderen) pro Russisch is.
Dat is goed mogelijk. Over het hele land bezien is zo'n 10% van de bevolking echt pro-Russisch. In het westen van Oekraine is dat vrijwel niemand, in het oosten zal dat inderdaad in sommige plaatsen rond de 30% kunnen liggen. In alle gevallen een minderheid. Een Russisch sprekende stad als Kharkiv bijvoorbeeld is bijvoorbeeld bijzonder anti-Russisch. Vandaar ook dat de pro-Russische separatisten daar in 2014 geen voet aan de grond kregen.
Het is een beetje hetzelfde als Vlamingen die pro-Nederlands zouden zijn. Er zullen er vast een paar zijn die zich bij Nederland aan zouden willen sluiten, maar de meesten willen dat niet.
Maanenschijn

elbert schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 13:48Wat in artikelen onderbelicht blijft hoorde ik begin dit jaar toen ik in de regio Cherson was. Ik had daar een (naar mijn indruk) eerlijk gesprek met een kerkelijke voorganger die aangaf dat in een stad als Kryvy Rih ca 30% van de bevolking (ouderen) pro Russisch is.
Dat is goed mogelijk. Over het hele land bezien is zo'n 10% van de bevolking echt pro-Russisch. In het westen van Oekraine is dat vrijwel niemand, in het oosten zal dat inderdaad in sommige plaatsen rond de 30% kunnen liggen. In alle gevallen een minderheid. Een Russisch sprekende stad als Kharkiv bijvoorbeeld is bijvoorbeeld bijzonder anti-Russisch. Vandaar ook dat de pro-Russische separatisten daar in 2014 geen voet aan de grond kregen.
Het is een beetje hetzelfde als Vlamingen die pro-Nederlands zouden zijn. Er zullen er vast een paar zijn die zich bij Nederland aan zouden willen sluiten, maar de meesten willen dat niet.
De taal speelt vrijwel geen enkele rol in pro- of anti-Russisch zijn. In meer westelijke steden als Zhytomir sprak men ook overwegend Russisch.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

En er zijn Russen of op Rusland georiënteerde mensen die juist door de inval pro-Oekraine zijn geworden. Ondanks de taal.

De meeste Russisch gezinden wonen in de gebieden die in 2014 veroverd zijn. En of men daarvan vrolijk is geworden is een tweede vraag die men niet snel eerlijk zal beantwoorden.
Plaats reactie