Dit is natuurlijk een heel onnozele opmerking. Het boek bespreekt Romeinen 11.huisman schreef: ↑09 dec 2025, 09:10 Hij had dezelfde opvatting als @posthoorn en een geheel andere dan de puriteinen en veel nadere reformatoren die nog grote beloften voor de beminden om der vaderen wil in Gods Woord lezen. Voor hen zijn de genadegiften en de roeping van Israël ( het Joodse volk) een onberouwelijke daad van God. Het staat trouwens allemaal duidelijk beschreven in Romeinen 11.
Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Dat weet ik. Daarom is mijn opmerking verre van onnozel. Het heeft een voor mij bevreemdende exegese. In de lijn van Paas sr.Posthoorn schreef: ↑09 dec 2025, 09:17Dit is natuurlijk een heel onnozele opmerking. Het boek bespreekt Romeinen 11.huisman schreef: ↑09 dec 2025, 09:10 Hij had dezelfde opvatting als @posthoorn en een geheel andere dan de puriteinen en veel nadere reformatoren die nog grote beloften voor de beminden om der vaderen wil in Gods Woord lezen. Voor hen zijn de genadegiften en de roeping van Israël ( het Joodse volk) een onberouwelijke daad van God. Het staat trouwens allemaal duidelijk beschreven in Romeinen 11.
Voor een meer Schriftuurlijke exegese verwijs ik o.a. naar deze boeken.
https://www.debanier.nl/volk-tussen-eeu ... enzaamheid
https://www.deboekenhoeve.nl/a-43880926 ... escription
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dan moet je gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent. Als je meteen zegt: het staat zo en zo in de Bijbel, blokkeer je elk normaal gesprek. Het boek van ds. Den Butter heb ik ooit eens gelezen, maar dat heeft mij niet overtuigd.huisman schreef: ↑09 dec 2025, 10:23Dat weet ik. Daarom is mijn opmerking verre van onnozel. Het heeft een voor mij bevreemdende exegese. In de lijn van Paas sr.Posthoorn schreef: ↑09 dec 2025, 09:17Dit is natuurlijk een heel onnozele opmerking. Het boek bespreekt Romeinen 11.huisman schreef: ↑09 dec 2025, 09:10 Hij had dezelfde opvatting als @posthoorn en een geheel andere dan de puriteinen en veel nadere reformatoren die nog grote beloften voor de beminden om der vaderen wil in Gods Woord lezen. Voor hen zijn de genadegiften en de roeping van Israël ( het Joodse volk) een onberouwelijke daad van God. Het staat trouwens allemaal duidelijk beschreven in Romeinen 11.
Ik ben het er niet mee eens. (Zo goedPosthoorn schreef: ↑09 dec 2025, 10:50Dan moet je gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent. Als je meteen zegt: het staat zo en zo in de Bijbel, blokkeer je elk normaal gesprek. Het boek van ds. Den Butter heb ik ooit eens gelezen, maar dat heeft mij niet overtuigd.huisman schreef: ↑09 dec 2025, 10:23Dat weet ik. Daarom is mijn opmerking verre van onnozel. Het heeft een voor mij bevreemdende exegese. In de lijn van Paas sr.Posthoorn schreef: ↑09 dec 2025, 09:17Dit is natuurlijk een heel onnozele opmerking. Het boek bespreekt Romeinen 11.huisman schreef: ↑09 dec 2025, 09:10 Hij had dezelfde opvatting als @posthoorn en een geheel andere dan de puriteinen en veel nadere reformatoren die nog grote beloften voor de beminden om der vaderen wil in Gods Woord lezen. Voor hen zijn de genadegiften en de roeping van Israël ( het Joodse volk) een onberouwelijke daad van God. Het staat trouwens allemaal duidelijk beschreven in Romeinen 11.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]
Afgelopen vrijdag en zaterdag was ik op de Veluwe. Zondag preek weer herlezen. Merkwaardig hoe boeiend een preek kan zijn, ook al ken je hem grotendeels.Herman schreef:Vanavond is het tijd om de adventspreek van ds J.T. Doornenbal te herlezen over Jesaja 11:10 waarboven de titel staat: bevindelijke duisternis en het Kerstlicht boven de Veluwe.
Al het blauw van de hemel van Melissa da Costa. Prachtig boek en ik heb het in 1 ruk uitgelezen.
Heeft iemand nog tips voor leuke literaire romans?
Heeft iemand nog tips voor leuke literaire romans?
In mijn kerstpakket koos ik 'Moederheil' van Els Florijn. Nog niet gelezen dus, maar het ziet er goed uit, met positieve recensies.
- J.C. Philpot
Christian Stier - Israels terugkeer en herstel
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
Dat is toch de preek die hij hield na een geestelijke ervaring in de trein, op weg maar de plaats waar hij moest preken?Herman schreef: ↑Gisteren, 15:57Afgelopen vrijdag en zaterdag was ik op de Veluwe. Zondag preek weer herlezen. Merkwaardig hoe boeiend een preek kan zijn, ook al ken je hem grotendeels.Herman schreef:Vanavond is het tijd om de adventspreek van ds J.T. Doornenbal te herlezen over Jesaja 11:10 waarboven de titel staat: bevindelijke duisternis en het Kerstlicht boven de Veluwe.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Inderdaad. Hij heeft een reis gemaakt van Oene naar Ridderkerk, waar hij voorging in een zendingsdienst, december 1961. Het staat beschreven in het boek van Bart Jan Spruyt: Romantiek en stichtelijkheid, nagelaten geschriften van ds. J.T. Doornenbal.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 10:56Dat is toch de preek die hij hield na een geestelijke ervaring in de trein, op weg maar de plaats waar hij moest preken?Herman schreef: ↑Gisteren, 15:57Afgelopen vrijdag en zaterdag was ik op de Veluwe. Zondag preek weer herlezen. Merkwaardig hoe boeiend een preek kan zijn, ook al ken je hem grotendeels.Herman schreef:Vanavond is het tijd om de adventspreek van ds J.T. Doornenbal te herlezen over Jesaja 11:10 waarboven de titel staat: bevindelijke duisternis en het Kerstlicht boven de Veluwe.
Ds. Doornenbal schrijft daarover:
En vervolgens eindigt hij de genoemde preek:De tocht over de Veluwe en heel deze avond is er een geweest om nooit meer te vergeten, zo vol en gelukkig dat ik geen woorden zal kunnen vinden om er ook maar het minste van te zeggen. Het dalende zonlicht bescheen de bossen, de aarde was licht besneeuwd, de hemel erboven als geopend, en heel de natuur was enkel vrede. De omtrekken van de bomen en bossen waren duidelijk afgetekend tegen dat onwerkelijke licht en overgoten met een schoonheid die niet meer van deze wereld leek. De weg vóór ons door de bossen leek regelrecht de hemel in te lopen, waar in het Westen donkere wolkenstrepen lagen in de heldere lucht en de hemel de aarde raakte.
Wat later in de avond werd het witte licht roodachtig gekleurd en de dingen der aarde werden nog wonderlijker, het was een betoverend licht, dat zelfs de lelijkste huizen mooi maakte. Dan stroomt het hart vol van het wonder, van vrede en zaligheid, er is dan iets van de hemel, die de avond één geheel leek met de aarde, iets van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde die wij verwachten, en dat het hart doet juichen van vreugde.
En dan mag u nog zingen straks, in de eenzaamheid van uw woning, en in de donkerheid van uw zielenacht: 'Maar de Heer zal uitkomst geven, Hij die 's daags Zijn gunst gebiedt, ik zal in dit vertrouwen leven, en dat melden in mijn lied'. En dan leidt het licht door de donkerheid, tot daar. Ik heb er vanavond nog even bij gedacht, bij dat onbeschrijfelijke licht over de bossen en de heuvels van de Veluwe, tot daar waar de zon nooit meer ondergaat en waar de maan haar schijnsel nooit meer in zal trekken, want aldaar zal geen nacht meer wezen, en geen donkerheid, en geen strijd, en geen zending. De vrede van Sions kinderen zal groot zijn, want daar blijft een ruste over voor het volk van God. Amen.
- Maanenschijn
Soms vind ik het ook wel ingewikkeld. Zonder ook maar een letter te willen afdoen aan het geluk en ervaring die ds. Doornebal beschrijft, wanneer is het een emotionele verrukking van je zelf en wanneer is het een geestelijke ervaring?
Om daar iets persoonlijks van te melden: bij het beluisteren van het Magnificat van Bach (al weer twee jaar geleden) is mijn ziel overstelpt en was het: ook mijn ziel maakt groot den Heere! Zo onvergetelijk dat ik het nog weet.
Nu denk ik wel eens: je vond die muziek gewoon heel mooi, je houd van muziek, vooral van die muziek. Net als dat je nu nog steeds kunt genieten van prachtige muziek. Heb je jezelf niet te veel ingebeeld?
Om daar iets persoonlijks van te melden: bij het beluisteren van het Magnificat van Bach (al weer twee jaar geleden) is mijn ziel overstelpt en was het: ook mijn ziel maakt groot den Heere! Zo onvergetelijk dat ik het nog weet.
Nu denk ik wel eens: je vond die muziek gewoon heel mooi, je houd van muziek, vooral van die muziek. Net als dat je nu nog steeds kunt genieten van prachtige muziek. Heb je jezelf niet te veel ingebeeld?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Kan het niet beiden? De herders hoorden ook het zingen en dat was adembenemend mooi en van God.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 11:56 Soms vind ik het ook wel ingewikkeld. Zonder ook maar een letter te willen afdoen aan het geluk en ervaring die ds. Doornebal beschrijft, wanneer is het een emotionele verrukking van je zelf en wanneer is het een geestelijke ervaring?
Idd… dat dacht ik ook.
Dat is ook niet iets anders. Het is allemaal van God. Hij werkt door de middelen.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 11:56 Soms vind ik het ook wel ingewikkeld. Zonder ook maar een letter te willen afdoen aan het geluk en ervaring die ds. Doornebal beschrijft, wanneer is het een emotionele verrukking van je zelf en wanneer is het een geestelijke ervaring?
Overigens duidt ds. Doornenbal het ook niet zo als geestelijke ervaring als of dat loodrecht van boven zou komen. Hij was een gevoelsmens, dat resoneert in zijn preken en dat spreekt me ook zo ontzettend in hem aan. Maar in gevoelens rust de belofte van God niet.
Herkenbaar wat o.a. Maanenschijn schrijft. Voor mijzelf is de combinatie muziek en de woorden heel belangrijk.
Ik luister best wel veel soorten muziek, maar ( omdat ik o.a. Engels niet echt goed onder de knie heb) vertaal wel.
Nou zal dat met Bach wel oke zijn.
oeps, we zijn van een boek belandt bij muziek.....
Ik luister best wel veel soorten muziek, maar ( omdat ik o.a. Engels niet echt goed onder de knie heb) vertaal wel.
Nou zal dat met Bach wel oke zijn.
oeps, we zijn van een boek belandt bij muziek.....