Aanbod van Genade

Posthoorn

Re: Aanbod van Genade

Bericht door Posthoorn »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 11:17 Ds Kersten deed dat ook:
Ds. G.H. Kersten leerde al het zijn niet 3 stadia/stationnetjes, maar alle 3 stukken zijn er wel, of je kent er niets van.

Catechismuspreek Zondag 1:
"En nu is het niet zo, dat eerst degenen, die tot God bekeerd worden, enige jaren in de ellende
verkeren, daarna in de verlossing zich beroemen en dan het overige van hun leven in
dankbaarheid door te brengen; nee, zo werkt God deze stukken niet. Waar Hij 't ene geeft, daar
schenkt Hij ook 't andere."
Maar bij u lees ik regelmatig andere zaken, systemen en voorwaarden en zaken die Gods volk zou leren, maar die in Gods woord niet te vinden zijn, of slechts wanneer wij de Bijbel laten buikspreken of zaken vergeestelijken.
Je op grond van zo'n los citaat deze conclusie niet zomaar trekken. Ds. Kersten leerde wel degelijk diverse standen in de genade op de manier waarmee jij het niet eens bent.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef: Gisteren, 11:54
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 11:17 Ds Kersten deed dat ook:
Ds. G.H. Kersten leerde al het zijn niet 3 stadia/stationnetjes, maar alle 3 stukken zijn er wel, of je kent er niets van.

Catechismuspreek Zondag 1:
"En nu is het niet zo, dat eerst degenen, die tot God bekeerd worden, enige jaren in de ellende
verkeren, daarna in de verlossing zich beroemen en dan het overige van hun leven in
dankbaarheid door te brengen; nee, zo werkt God deze stukken niet. Waar Hij 't ene geeft, daar
schenkt Hij ook 't andere."
Maar bij u lees ik regelmatig andere zaken, systemen en voorwaarden en zaken die Gods volk zou leren, maar die in Gods woord niet te vinden zijn, of slechts wanneer wij de Bijbel laten buikspreken of zaken vergeestelijken.
Je op grond van zo'n los citaat deze conclusie niet zomaar trekken. Ds. Kersten leerde wel degelijk diverse standen in de genade op de manier waarmee jij het niet eens bent.
Oké, dus dan sprak Ds. Kersten zichzelf tegen, hm...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 12:07 Oké, dus dan sprak Ds. Kersten zichzelf tegen, hm...
Dat zou zomaar kunnen.
Terri

Bericht door Terri »

-DIA- schreef: Gisteren, 11:00
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 10:58
-DIA- schreef: Gisteren, 10:53
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 10:50 DIA u leert ook dingen die tegen Calvijn in gaan, bent u dan ook anti-calvinistisch?
Of hangt u niet de leer van Calvijn aan, maar een zogenaamde bevindelijke leer die niet bij Calvijn en de Reformatie vandaan komt?
Als u zoiets ziet, zeg dat dan en benoem waar ik dwaal.
Ik citeerde hier nu Chris Verhagen, en u weet, ik ben het zeker niet niet altijd met hem eens, Maar hier zie ik wel iets wat hij toch goed onderbouw. Hij toont aan dat het niet aan de Dordtse Leerregels ligt, maar rechtstreeks uit de Heilige Schrift.
Het maakt allemaal niet zoveel uit. Als jij Christus kent en het ware geloof zoals in catechismus staat, dan kom je er ook wel.. Dat kun je wat mij betreft ook wel hypercalvinist zijn.. Je hebt dan wat verkeerde gedachten over de dingen, maar als we alleen maar met zuivere gedachten in de hemel kunnen komen komt er niemand in denk ik. En misschien heb jij door jouw bril wil hypercalvinisme nodig, is het hoe jij de dingen ziet, maar vormt het voor veel anderen juist een blokkade
Het lijkt erop dat je deze wezenlijke zaken niet echt raken. En toch staat of valt hiermee (onze?) calvinistische leer.

Ik zie dat dit ook elders veel los heeft gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=9Lat6LZqOQE&t=64s
Het lijkt erop dat je het standaard niet eens bent met mensen wat ze ook schrijven, of het moet heel onbegrijpelijke wollige taal zijn. Duidelijkheid is niet echt je ding en....je leest ook niet goed.
Zelfs iemand die je tegemoet komt en begrip toont, kan nog een tegen geluid van je krijgen.
Echt waar, zo sneu dit.
DDD

Bericht door DDD »

Eens. Ik vond de bijdrage van De Rijssenaar juist zeldzaam wijs. Daar kan ik nog een hoop van leren.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 12:07Oké, dus dan sprak Ds. Kersten zichzelf tegen, hm...
Nee, hij bedoelt dat ellende ook in de verlossing en in de dankbaarheid wordt ervaren. Niet dat het in de verlossing een station is waarma de ellende gepasseerd is.
Je zou het kunnen vergelijken met een huis bouwen.
Met de opbouw van het huis begint de bouwer onderaan.
Je begint met de vloer (ellende), bouwt de muren (verlossing) en een dak (dankbaarheid). Ze vormen een huis waarin alle onderdelen noodzakelijk zijn om te kunnen spreken van een bewoonbaar huis (geestelijk leven).
Dit is hoe ik ds. Kersten interpreteer.
Plaats reactie