Ik zie op dit forum eigenlijk alleen calvinisme en hypercalvinisme.-DIA- schreef: ↑11 dec 2025, 22:07 Is het een subjectief gevoel dat er een anti-calvinistisch klimaat aan het ontstaan is?
Wat ik 'bij geval' vanavond zo eens beluisterde deed me even denken: ik ben toch de enige.
Ik verwijs nu naar een uiteenzetting door Chris Verhagen, waar hij heel duidelijk uiteenzet wat in feite hypercalvinisme is en wat men er tegenwoordig ook vaak onder schaart, en wel meest door mensen die afkomstig zijn uit kerken waar de calvinistische leer klonk.
Het is, dat wil ik er wel bij zeggen, zover ik het kan bezien, een duidelijke Schriftuurlijke uitleg, waar we niet de nadruk horen van het bevindelijke. Maar laat dat even zo zijn, hier spreekt hij zover ik het bezie, echt Schriftuurlijk, en worden zij die afgeven op de Dordtse Leerregels ook helde ontdekt. Ik dacht zo, heel nuttig om hiervan kennis te nemen, juist ook omdat ikzelf het anti-calvinistische goed gevoel, in reacties die we hier vaak krijgen.
Misschien mag eens een tegengeluid gehoord worden? Niet uit rebellie, maar uit liefde voor de Waarheid. Luther sprak eens in een nog veel moeilijker situatie: Hier sta ik, ik kan niet anders.
https://www.youtube.com/watch?v=d-lCN8YpZSQ
Ik zou niet weten wie zich hier anti-calvinistisch uit.