Veel Avondmaalgangers in de GerGem

J.C. Philpot

Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem

Bericht door J.C. Philpot »

Lege avondmaalstafels duiden op een probleem. Volle avondmaalstafels zijn daarnaast ook geen garantie dat het wel goed zit. Het komt er maar op aan waarom en hoe we aan het avondmaal deelnemen. Als er een automatische heerst in een gemeente, is dat net zo destructief als het automatisme om niet aan te gaan in andere gemeenten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

R+ck schreef: Gisteren, 11:33 Herman, m.i ga je te ver door over de mensen in de GG waar deze Lucas is geweest te oordelen dat zij van hun belijdenis grond maken voor de Avondmaalsgang.
In punt 2 van de openingspost wordt dit als zodanig omschreven.

Ik ben niet belast met enige kennis over wat voor gemeenten dit ongeveer zou gaan, dus ik ben niet in de positie om te oordelen.

Wel spreek ik met andere mensen die dit soort redeneringen wel op deze manier formuleren. Dat is niet afdoende. En dat blijkt wel, want anders had Lucas die conclusie niet hoeven trekken.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij vermeldt de openingsbijdrage slechts de conclusie, niet de argumenten of redenering.
huisman

Bericht door huisman »

Toch wel een terechte vraag van Lukas. Ds Breure (PKN GB) schreef er in 2018 ook al over. Let op de ‘andere factoren’ die hij m.i. terecht noemt. Zie link.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5e4c20af84
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: Gisteren, 12:07 Volgens mij vermeldt de openingsbijdrage slechts de conclusie, niet de argumenten of redenering.
Het is zeker mogelijk dat niet de juiste dingen gevraagd en begrepen zijn. Maar de ontvangen informatie was onbevredigend genoeg om hier een account aan te maken en een discussie te starten.
Daarnaast is het niet toevallig dat bepaalde discussies zich juist al decennialang langs deze grenzen plaatsvinden. Dus we kunnen ons een prima indruk maken van het onderliggende theologische spanningsveld waarin de vraag wordt gesteld.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Lucas_09 schreef: Gisteren, 10:39 1. De helft van alle belijdende leden nam deel aan het sacrament. Dat is in mijn optiek geen zuivere koffie. Bij ons in de gemeente gaat dat wel een stukje anders. Lopen we zo niet het risico dat de drempel te laag komt te liggen?
2. Van het gezin dat naast mij in de bank zat gingen alle gezinsleden aan het Avondmaal. Na de dienst heb ik met hun gesproken. Het jongste lid had twee weken eerder belijdenis gedaan en als de volgende jongen belijdenis heeft gedaan kan hij ook gelijk aangaan. Ik vind deze redenering van het gezin zorgwekkend en ik merk dat de gemeente langzaam afglijdt. Binnenkort gaan ze met schalen vol brood door de banken.
1. Dat de helft van alle belijdende leden deel nam is goed, waar was de andere helft? Het is nooit goed als mensen niet kunnen deelnemen als je belijdend lid bent. Dan is er iets niet op orde. Ik ben zelf nog geen belijdend lid, maar als ik dat zou zijn zou ik denk wel aangaan.
2. Ik denk dat het een goede redenering is. Je kunt alleen belijdenis doen met een waar geloof. Ik zou geen belijdenis willen doen als ik geen waar geloof heb, dat zou ik niet durven. Want dan belijd ik iets met de mond, maar niet met het hart. De bijbel is daar heel duidelijk in dat dit niet mag…
De Rijssenaar

Ik vind ook dat dominees en ouderlingen en diakenen je eerlijk moeten behandelen en je dan niet moeten toelaten tot het doen van belijdenis als je zegt dat je alleen belijdenis van de waarheid doet en nog niet kunt zeggen dat je gelooft dat je zonden door Christus vergeven zijn.

Dat is heel separerend en ontdekkend als ze je dan niet toelaten, maar het is wel bijbels... Je kunt daar niet slap in zijn want je kunt alleen met een waar geloof bekeerd worden. Daar is de bijbel heel duidelijk over en je mag daar niet zomaar van afwijken door de regels aan te passen… Want dan naai je de mensen kussens onder de oksels en geef je ze valse rust, dat kan nooit de bedoeling zijn….
Lucas_09

Bericht door Lucas_09 »

Herman schreef: Gisteren, 13:55
DDD schreef: Gisteren, 12:07 Volgens mij vermeldt de openingsbijdrage slechts de conclusie, niet de argumenten of redenering.
Het is zeker mogelijk dat niet de juiste dingen gevraagd en begrepen zijn. Maar de ontvangen informatie was onbevredigend genoeg om hier een account aan te maken en een discussie te starten.
Daarnaast is het niet toevallig dat bepaalde discussies zich juist al decennialang langs deze grenzen plaatsvinden. Dus we kunnen ons een prima indruk maken van het onderliggende theologische spanningsveld waarin de vraag wordt gesteld.
Bedankt iedereen (alvast) voor de reacties.
Ik had mijzelf misschien wat voorzichtiger mogen uitdrukken, maar het is wel een vraag/onderwerp waar ik over na zat te denken. Bij ons (in de CGK) ligt het aantal namelijk nog een stuk lager en dus viel het mij op dat het er daar in de betreffende gemeente er wel een stuk meer waren.
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Welkom op het forum, Lucas.

Als je nog maar 16 bent, en anders gewend bent in je eigen kerk, kan ik me goed voorstellen dat de dienst die je noemde vragen bij je op heeft geroepen. Goed van je dat je ze stelt! Hopelijk kun je deze vragen overigens ook kwijt in je privé-omgeving (ouders, familie, kerkenraad, dominee).

Er zijn al wat antwoorden gegeven waar je hopelijk iets mee kunt. Ikzelf onderschrijf van harte de reactie van Philip, aan zijn post heb ik niets meer toe te voegen.
Stel gerust vervolgvragen als iets je nog niet duidelijk is. Het is namelijk een moeilijk en ook wel gevoelig onderwerp, ook als je allang geen 16 meer bent!
pierre27

Bericht door pierre27 »

huisman schreef: Gisteren, 12:46 Toch wel een terechte vraag van Lukas. Ds Breure (PKN GB) schreef er in 2018 ook al over. Let op de ‘andere factoren’ die hij m.i. terecht noemt. Zie link.

Eens, ik vind het zelfs een mooie vraag. Ik denk regelmatig ook hierover en weet dat het lastig is dit ter sprake te brengen. Ik kan me ook goed in het verhaal van Ds. Breure vinden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Philip

Bericht door Philip »

Lucas_09 schreef: Gisteren, 15:07
Herman schreef: Gisteren, 13:55
Bedankt iedereen (alvast) voor de reacties.
Ik had mijzelf misschien wat voorzichtiger mogen uitdrukken, maar het is wel een vraag/onderwerp waar ik over na zat te denken. Bij ons (in de CGK) ligt het aantal namelijk nog een stuk lager en dus viel het mij op dat het er daar in de betreffende gemeente er wel een stuk meer waren.
Het geeft niet dat je niet precies de tactische woorden koos. Op een internetforum mag dat. Als je in mijn reacties zou kijken, dan zie je dat ik op politiek gebied ook heel scherp kan zijn. Daar is het een forum voor.

Wat je alleen niet moet doen (en dat heb ik nog niet gemerkt, maar kan wel gauw gebeuren) is oordelen over mensen die wel aan het Avondmaal gaan. Wij zien aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan. Als iemand zich uitgeeft voor een bekeerd mens, houden wij hem voor bekeerd, tenzij uit zijn daden duidelijk anders blijkt. Dat geldt ook voor een evangelische kerk, waar ze inderdaad misschien door de banken gaan met brood en wijn. Daar noemen mensen zich zonder enige schroom Gods kind. Ze worden misschien meegesleept door de muziek, denk je. Dat zou kunnen. Je kunt God ook ervaren in de meeslepende Matthäus Passion. Maar op zichzelf is dat iets van God. God ervaren is alleen niet voldoende. Of een zaailing ook wortels heeft, kunnen wij niet zien. Dat merken we pas in de beproevingen. Het is de taak van de dominee om de gemeente op te bouwen door onderwijs te geven. Hij zal zich aanpassen aan de gemeente. Als mensen te lichtvaardig belijdenis doen, heb je een andere preek nodig dan als mensen jarenlang in de kerk zitten en er niet toe komen om belijdenis te doen, of dat onbekeerd doen. Ook de dominee oordeelt echter niet over de bekering van zijn gemeenteleden. Dat oordeel komt hem niet toe.
De Rijssenaar

pierre27 schreef: Gisteren, 18:25
huisman schreef: Gisteren, 12:46 Toch wel een terechte vraag van Lukas. Ds Breure (PKN GB) schreef er in 2018 ook al over. Let op de ‘andere factoren’ die hij m.i. terecht noemt. Zie link.

Eens, ik vind het zelfs een mooie vraag. Ik denk regelmatig ook hierover en weet dat het lastig is dit ter sprake te brengen. Ik kan me ook goed in het verhaal van Ds. Breure vinden.
Toch denk ik dat het niet goed is dat zoveel mensen onzeker zijn over de genade van Jezus en twijfelen of hun zonden zijn vergeven. Het ware geloof in de catechismus zegt dat je gelooft dat God ook jouw zonden heeft vergeven. En in de Dordtse Leerregels word de zekerheid juist ook als normaal gezien. We zijn niet rooms, daarvan wordt altijd gezegd dat ze geen zekerheid hebben omdat ze moeten werken voor het geloof. Je zou onderhand denken dat het in onze kerken ook zo is als er zoveel onzekerheid is. Dat ten diepste onze werken, ons serieuze gedrag, onze ernst, onze tranen de zekerheid moeten geven. Nou, dat is dus echt niet zo.

En waarom wordt dan wel massaal gedoopt? Dan zouden de ouders dat toch ook niet mogen? Daar is toch ook een waar geloof voor nodig? Moeten dat dan ook maar 30% van de gemeente doen?

Daarom denk ik dat de kerk in woord en daad met een mond moet spreken. Je doet belijdenis van waar geloof, dan heb je recht op de sacramenten zoals doop en avondmaal. Wil je belijdenis doen van de waarheid alleen? Dan heb je geen recht dat je kinderen gedoopt worden en ook geen recht op het heilig avondmaal: je mag op die gronden geen belijdenis doen.. Dat zou separerend zijn.. En ja, dan zullen er mensen tussen zitten die hun geloof veinzen of mensen die op verkeerde gronden komen. Daar mag een predikant dan echt wel voor de waarschuwen. Maar het moet niet zo zijn dat je openlijk belijdenis kunt doen van de waarheid alleen, of omdat je ernstig bent, of omdat lief kijkt… En dan gewoon onbekeerd verder kunt leven.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

HHR schreef: Gisteren, 11:09 Dit is trollengedrag ben ik bang.
Dat vraag ik mij ook af, omdat
de diensten met openbare belijdenis nog niet zijn geweest. Bovendien wordt nauwelijks het avondmaal gevierd op de eerste zondag van december. Als het wel serieus is, dan gaat het om een kleine gemeente, waardoor relatieve cijfers gemakkelijk hoger kunnen liggen.
Los van dit alles snijdt de topicopener een interessant onderwerp aan, waarover genoeg te zeggen valt.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom? Volgende week is het bij ons avondmaal.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: Gisteren, 19:55 Waarom? Volgende week is het bij ons avondmaal.
Bij ons ook.
Plaats reactie