Veel Avondmaalgangers in de GerGem

Lucas_09

Veel Avondmaalgangers in de GerGem

Bericht door Lucas_09 »

Beste mensen,
DISCLAIMER: Ik snijdt in in mijn bericht een gevoelig onderwerp aan. Hierbij waarschuw ik u allen voor verkeerde conclusies die u zou kunnen trekken. Vele malen dank!

Afgelopen week was ik in de gereformeerde gemeente te ***********. Ik was daar te gast. In de dienst waar ik aanwezig was werd het sacrament van het Heilig Avondmaal bediend. Na de bediening had ik enkele twijfels bij de zuiverheid van het woord en sacrament. Ik zal een tweetal redenen nu opsomm
1. De helft van alle belijdende leden nam deel aan het sacrament. Dat is in mijn optiek geen zuivere koffie. Bij ons in de gemeente gaat dat wel een stukje anders. Lopen we zo niet het risico dat de drempel te laag komt te liggen?
2. Van het gezin dat naast mij in de bank zat gingen alle gezinsleden aan het Avondmaal. Na de dienst heb ik met hun gesproken. Het jongste lid had twee weken eerder belijdenis gedaan en als de volgende jongen belijdenis heeft gedaan kan hij ook gelijk aangaan. Ik vind deze redenering van het gezin zorgwekkend en ik merk dat de gemeente langzaam afglijdt. Binnenkort gaan ze met schalen vol brood door de banken.

Hoe denken jullie hierover?
Ik hoop dat deze vraag in de goede aarde mag vallen en hoop dat hij beantwoord mag worden.
Laatst gewijzigd door Lucas_09 op 11 dec 2025, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
Maanenschijn

Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem

Bericht door Maanenschijn »

Wat is je vraag?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
R+ck

Bericht door R+ck »

"De helft van alle belijdende leden nam deel aan het sacrament. Dat is in mijn optiek geen zuivere koffie."

Ik sla aan op deze conclusie.
Op welk percentage ligt de grens volgens jou?
Lees even terug wat je schrijft en vraag je af of je met de juiste bril kijkt en pas op met dit soort conclusies.

Als je in gedachten houdt dat elk belijdend lid aan de sacramenten zou moeten deelnemen kijk je wellicht met meer vreugde naar de dienst die je hebt bijgewoond.
Ik vrees dat jouw waarneming en conclusies meer over jezelf zeggen dan over de deelnemers aan het HA.

"In de menigte van volk is des konings heerlijkheid, maar in gebrek aan onderdanen ligt de ondergang van de machthebber."
MGG

Bericht door MGG »

Lucas_09 schreef: Gisteren, 10:39 Beste mensen,
DISCLAIMER: Ik snijdt in in mijn bericht een gevoelig onderwerp aan. Hierbij waarschuw ik u allen voor verkeerde conclusies die u zou kunnen trekken. Vele malen dank!

Afgelopen week was ik in de gereformeerde gemeente te ***********. Ik was daar te gast. In de dienst waar ik aanwezig was werd het sacrament van het Heilig Avondmaal bediend. Na de bediening had ik enkele twijfels bij de zuiverheid van het woord en sacrament. Ik zal een tweetal redenen nu opsomm
1. De helft van alle belijdende leden nam deel aan het sacrament. Dat is in mijn optiek geen zuivere koffie. Bij ons in de gemeente gaat dat wel een stukje anders. Lopen we zo niet het risico dat de drempel te laag komt te liggen?
2. Van het gezin dat naast mij in de bank zat gingen alle gezinsleden aan het Avondmaal. Na de dienst heb ik met hun gesproken. Het jongste lid had twee weken eerder belijdenis gedaan en als de volgende jongen belijdenis heeft gedaan kan hij ook gelijk aangaan. Ik vind deze redenering van het gezin zorgwekkend en ik merk dat de gemeente langzaam afglijdt. Binnenkort gaan ze met schalen vol brood door de banken.

Ik hoop dat deze vraag in de goede aarde mag vallen en hoop dat hij beantwoord mag worden.
Een automatisme om aan te gaan is zorgelijk maar dat telt voor mensen die onbewogen blijven zitten.

In de preek en pastoraat moet dit aan het hart gelegd worden, maar het blijft de persoonlijke verantwoordelijkheid van de leden.
HHR

Bericht door HHR »

Dit is trollengedrag ben ik bang.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Nee, dit is een terechte vraag. En een welkom aan Lucas.

Hoe ga je om met mensen die belijdenis afleggen en dat de grond maken voor de Avondmaalsgang.

We verwachten toch dat iemand die volwaardig lid van een gemeente is, dat hij kan formuleren dat zijn avondmaalsgang gegrond is op het verlossingswerk van Christus en niet op basis van vanzelfsprekendheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

belijdenis van het geloof, dat is toch een vrij duidelijke omschrijving van hoe het hoort te zijn?
Is onze avondmaalspraktijk nog dezelfde als die van reformatie en nadere reformatie?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
HHR

Bericht door HHR »

Vraag me af of het een terechte vraag is.
Het geeft iig aan dat je totaal geen oog hebt voor de HA praktijk in de breedte van onze gezindte en alleen vanuit een gekleurde bril kijkt naar een praktijk die misschien anders is dan je gewend bent.

Iedereen weet dat het vanuit reformatie heel gewoon was dat de gehele gemeente aan het HA ging.
Al neemt dat niet weg dat separatie noodzakelijk blijft.
Maar de gedachte tegenwoordig in sommige kringen dat het gewoon zou zijn dat maar een klein percentage voldoet aan de opdracht van Jezus Zelf: "Doe dat tot Mijn gedachtenis" en dat afleggen van geloofsbelijdenis losgekoppeld wordt van HA gang is in het licht van de reformatie een heel vreemde gedachte.
Laatst gewijzigd door HHR op 11 dec 2025, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: Gisteren, 11:15 belijdenis van het geloof, dat is toch een vrij duidelijke omschrijving van hoe het hoort te zijn?
De omschrijving is duidelijk. De praktijk is anders.

Van een MBO-4 monteur verwacht ik dat hij zelfstandig een klus kan uitvoeren. Bij een MBO-3 verwacht ik dat hij dat met begeleiding doet.

Van een belijdend christen verwacht ik dat hij de mondelinge gaven heeft om uit te leggen, waarom hij avondmaal viert. En dat is de verwijzing naar je toegangsrecht een niveautje te laag. Je moet dat gewoon ruimhartig kunnen formuleren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HHR schreef: Gisteren, 11:18 Vraag me af of het een terechte vraag is.
Klik even op het profiel en je ziet dat Lucas 16 jaar bij leeftijd heeft ingevuld. Op die leeftijd mag je deze vragen gewoon hebben.
R+ck

Bericht door R+ck »

Herman schreef: Gisteren, 11:13 Nee, dit is een terechte vraag. En een welkom aan Lucas.

Hoe ga je om met mensen die belijdenis afleggen en dat de grond maken voor de Avondmaalsgang.

We verwachten toch dat iemand die volwaardig lid van een gemeente is, dat hij kan formuleren dat zijn avondmaalsgang gegrond is op het verlossingswerk van Christus en niet op basis van vanzelfsprekendheid.
Herman, m.i ga je te ver door over de mensen in de GG waar deze Lucas is geweest te oordelen dat zij van hun belijdenis grond maken voor de Avondmaalsgang.
Wat Lucas concludeert is dat er - meer dan hij gewend is - mensen aan het avondmaal deelnemen. Als wij dan een = gelijk teken zetten naar belijdenis als grond van Avondmaalsgang dan zijn we verkeerd bezig.
Het kan ook heel goed zijn dat er veel mensen zijn die een waar geloof in Christus hebben.
Het is minstens zo aannemelijk dat wij véél te klein denken over God overwinnende genade in mensenlevens en hier sprake kan zijn van een bloeiende gemeente !
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bovendien verschilt het per gemeente. In een grote biblebelt-gemeente zal het percentage avondmaalganger lager liggen dan in een kleine gemeente in een verder seculiere omgeving.
Philip

Bericht door Philip »

Lucas_09 schreef: Gisteren, 10:39 1. De helft van alle belijdende leden nam deel aan het sacrament. Dat is in mijn optiek geen zuivere koffie.
Dat is inderdaad niet goed. De helft van de belijdende leden neemt dus geen deel aan het Avondmaal. Zij zijn genodigd door de Heere, maar niet gekomen. Dat is best schokkend. Dat moet aan de orde komen in het huisbezoek. Er kunnen goede redenen voor zijn. Maar het kan niet zo zijn dat je belijdenis doet en toch de Heere, die aan de deur van ons hart staat te kloppen, buiten laat staan. Je kunt niet onbekeerd belijdenis doen.
De vraag is immers: Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven? en Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Op deze vragen kun je geen 'ja' antwoorden als je onbekeerd bent. Goede werken komen voort uit waar geloof. Een onbekeerde boom kan geen goede werken voortbrengen.

Dat betekent niet dat alle belijdende leden aan het Avondmaal moeten gaan. Maar een lege avondmaalstafel duidt wel op een ernstig probleem. Namelijk dat veel leden weten en belijden dat de zaligheid alleen bij de Heere is te vinden, maar vervolgens de Heere toch buiten hun leven houden.
CvdW

Bericht door CvdW »

Lucas_09 schreef: Gisteren, 10:39 Beste mensen,

Afgelopen week in de kerk en ik lees jongste lid had twee weken eerder belijdenis gedaan. Dit rijmt niet.
Gebruikelijk is dat met Pasen of Pinksteren belijdenis wordt gedaan.
Dat hele gezinnen tot het avondmaal gaan komt vaker voor. Zij hebben een andere visie.
Wie belijdenis des geloofs aflegt hoort ook aan de tafel.
DDD

Bericht door DDD »

Of ze zijn gewoon allemaal gelovig, natuurlijk.

Waarom dat nu volgens Lucas geen zuivere koffie is, weet ik niet. Al zijn wij vanuit onszelf nooit zuivere koffie.
Plaats reactie