Geen idee. Maar onjuist is onjuist, wetenschappelijk of niet. Ook huis- tuin- en keukenuitspraken kunnen juist of onjuist zijn of iets daartussenin.
Maar eerlijk gezegd schijnt jouw opmerking mij bovengemiddeld mistig te zijn.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ik miste even een opmerking van BSH over een hedendaagse dogmatiek. Nu snap ik het beter.
Dan nog is het een kenmerk van de reformatorische wending in de dogmatiek van de 16e eeuw dat men geheel opnieuw vanuit de humanistiek de geloofsleer vanuit de bijbel liet opkomen. De Loci Communes van Melanchton is daar het voorbeeld van en de Institutie sluit daarbij aan. Dat hebben de gereformeerden overigens maar een eeuw volgehouden. Daarna kregen dogmatieken weer een scholastiek karakter.
Dan nog is het een kenmerk van de reformatorische wending in de dogmatiek van de 16e eeuw dat men geheel opnieuw vanuit de humanistiek de geloofsleer vanuit de bijbel liet opkomen. De Loci Communes van Melanchton is daar het voorbeeld van en de Institutie sluit daarbij aan. Dat hebben de gereformeerden overigens maar een eeuw volgehouden. Daarna kregen dogmatieken weer een scholastiek karakter.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
@DDD, Wilt u dit eens uitleggen? Bedoelt u dat het citeren van de Schrift en van kerkvaders geen goede dogmatiek oplevert? Dat kan toch niet waar zijn voor iemand die zich amateur -theoloog noemt? Misschien heb ik het verkeerd begrepen want ik ben slechts een amateur- reserve-organist. (Van het type dat slechts in de vakantietijd louter wordt gewaardeerd wegens beschikbaarheid)
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ik zeg dat het behandelen van de Schrift(leer) als eerste in een dogmatiek niet kenmerkend is voor een gereformeerde dogmatiek. Dat kan dus ook in een later deel van de dogmatiek. Niets meer en ook niets minder.
Met citeren van de Schrift heeft dat niets te maken en nog minder met het citeren van kerkvaders, want dat was bij mijn weten ook helemaal niet aan de orde. Dat hoort allebei natuurlijk juist wél in een dogmatiek, voor alle duidelijkheid. Maar daar had ik het niet over.
Met citeren van de Schrift heeft dat niets te maken en nog minder met het citeren van kerkvaders, want dat was bij mijn weten ook helemaal niet aan de orde. Dat hoort allebei natuurlijk juist wél in een dogmatiek, voor alle duidelijkheid. Maar daar had ik het niet over.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Waarna er vervolgens weer wordt gecorrigeerd.Herman schreef: ↑05 dec 2025, 10:46 Ik miste even een opmerking van BSH over een hedendaagse dogmatiek. Nu snap ik het beter.
Dan nog is het een kenmerk van de reformatorische wending in de dogmatiek van de 16e eeuw dat men geheel opnieuw vanuit de humanistiek de geloofsleer vanuit de bijbel liet opkomen. De Loci Communes van Melanchton is daar het voorbeeld van en de Institutie sluit daarbij aan. Dat hebben de gereformeerden overigens maar een eeuw volgehouden. Daarna kregen dogmatieken weer een scholastiek karakter.
- J.C. Philpot
- Berichten: 10707
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ik las eerder in dit topic iets over zei-instromers. Ik zou graag de definitie daarvan los willen maken van de sectarische definitie, en de volgende bijbelse definitie willen volgen:
Judas 1:4 - Want bepaalde mensen zijn binnengeslopen, die van ouds tot dit oordeel tevoren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade van onze God veranderen in losbandigheid en onze enige Meester en Heer Jezus Christus verloochenen. (Telos)
Zo bezien ben ik het helemaal eens met degenen die stellen dat zei-instromers het probleem zijn.
Judas 1:4 - Want bepaalde mensen zijn binnengeslopen, die van ouds tot dit oordeel tevoren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade van onze God veranderen in losbandigheid en onze enige Meester en Heer Jezus Christus verloochenen. (Telos)
Zo bezien ben ik het helemaal eens met degenen die stellen dat zei-instromers het probleem zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
- Berichten: 10707
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ik keek in mijn archiefje waar ik interessante artikelen bewaar, en blijkbaar heb ik weleens een column ds. T. Brienen gelezen. Misschien vindt je dit ook wel leuk om te lezen:huisman schreef: ↑04 dec 2025, 22:03Denk dat we allen uitgaan van een organische inspiratie maar dat doet niets af van de onfeilbaarheid en de betrouwbaarheid van het Woord van God. Dat leerde ik al heel lang geleden op de catechisatie van ds. T. Brienen. Inmiddels 70 jaar predikant.
Gisteren een interview met de predikant uit mijn kindertijd. https://rd.nl/artikel/1130177
Zeker van een andere ligging dan ik maar vond het een mooi interview.
Ik was nog maar kort predikant in Mussel. Er kwam een eerste vrije zondag. Nu had ik als kandidaat nog een zondag beloofd aan een vacante gemeente, helemaal in het Zuiden van ons land. Daar ging ik zaterdagavond heen met trein en bus en kwam dan maandagmorgen terug. Ik zou bij een ouderling logeren. Dat ging allemaal goed. Het bleek dat ik die zondag ook nog een tweeling moest dopen. Heel apart.
Nu was er in deze gemeente een heel oude emeritus-predikant van bijna 82 jaar. Ik zei tegen de ouderling, dat ik die wel graag wilde bezoeken. Dat zou dan kunnen na het avondeten. Deze ouderling deelde mij echter mee, dat er niet zo best met die oude collega te praten viel. Want hij zat vreselijk met de dood, die hij voelde aankomen. Hij kon niet in vrede sterven.
Wij, de ouderling en ik, gingen er ´s avonds heen. We werden door zijn vrouw hartelijk ontvangen. Mijn oude collega zat breeduit in een grote stoel met stevige armleuningen. Het was een vrij grote man.
We zaten nog maar net, of hij kwam los. De dood kwam er aan. Hij moest straks tussen vier wandjes en dan het graf in, tot ontbinding overgaan. Wat bleef er van hem over!
Zo ging hij een poosje door. Op den duur kon ik het niet meer aanhoren. Ik onderbrak hem en vroeg hem, of hij voorheen gepreekt had met hart en ziel. ´Nou en of` was zijn antwoord. ´Hebt u ook de Here Jezus gepreekt?´ ´Wat dacht je dan!´ reageerde hij. Ik antwoordde: 'Is Jezus overwinnaar, ook over de dood?' 'Ja zeker' was zijn wederwoord. 'Nu, dan wil ik geen klacht meer over de dood en het sterven horen, want die zijn door onze Heiland overwonnen!' zei ik met krachtige stem.
Toen – je had het moeten zien gebeuren – rees mijn oude collega overeind uit zijn stoel, greep zijn wandelstok, begon vreselijk te huilen, liep zo de kamer door naar de gang en daar hoorden we hem al maar door hard huilen als een kind. Na korte tijd kwam hij terug, ging vóór me staan, greep mijn hand en riep uit: 'Ik zal niet meer klagen over mijn dood gaan, maar zingen van mijn Heiland!' Wij, zijn vrouw, de ouderling en ik, werden er stil van. Ik heb nog een dankgebed gedaan en daarna zijn we naar mijn logeeradres vertrokken.
Kort nadat ik de volgende dag thuiskwam in Mussel, kwam er een briefkaart van mijn oude collega. Die had hij nog die zondagavond geschreven en door zijn vrouw op de post laten doen. Dezelfde week ontvingen we een rouwkaart met de mededeling dat hij was overleden. Zijn vrouw heeft me verteld, dat hij 's maandags heel onverwacht erg verzwakt is, naar het ziekenhuis vervoerd en kort erop die dag is overleden. Ze heeft geen woord meer van hem gehad. Daarom heb ik zijn laatste briefkaart voor mij aan haar overgebriefd en die was haar tot grote troost.
Ik heb die kaart 56 jaar bewaard en geef de inhoud hier letterlijk en in heel oud taalgebruik weer: 'Aan onze lieve lieve lieve Ds. met de Uwen. Wat onuitsprekelijke liefde is ons geschonken, is ons ten beurte gevallen, ik nu naderde het beslissende uur, en dat zo rampzalig einde, en de Satan lachte, zie zoo, riep hij dat is mijn buit, en was bitter vergrimt, doch plots, stond U lieve Ds. daar. O dat alles beslissende oogenblik, en onze Dierbaren Heere Jezus zei, vrees niet, Ik heb je van en in de stillen eeuwigheid uitverkoren, tot eeuwigen zaligheid. Vrees geen der dingen die gij lijden zult, om Mijns Naams wille, en de Heere Jezus sloot mij in Zijne liefdearmen en kuste mij. Ik riep uit: O stroom van eeuwigen liefde. Ineens viel nog een allerbeangstigde beklemming op mij, doch Satan moest mij weer loslaten, door Jezus Dierbaar bloed gereinigd. Wat kan ons nog ontbreken? Ook zoude ik U DV nog eens ten uwen Huize ontmoeten. In Jezus armen te vallen is de eenige weg ten eeuwigen zaligheid. Dank voor de onvergetelijken woorden, als op Goddelijk bevel tot mij gesproken, en zoo sprak gij: Niet meer in de put maar geloofsvrolijkheid, zingende: Hij kan en wil en zal in nood, zelf bij het naderen van de dood, Volkomen uitkomst geven. Haleluja. Lof zij het Lam, dat onze zonde op zich nam, Wiens bloed ons heeft gereinigd. Uw zielsliefhebb. Fam......'.
Ja, ook dominees moeten leren sterven in het geloof!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield