Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Posthoorn

Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Bericht door Posthoorn »

Refojongere schreef: Vandaag, 08:18
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 15:44 We zijn uitwendig erfgenamen van het verbond, inwendig moeten wij door God bekeerd worden.

Als je uitgaat dat de doop (besnijdenis) je zalig kan maken, ben je net zo dwaas als de mensen die geloven dat het houden aan de wet je kan zaligmaken

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dat staat niet in het formulier en is door de opstellers niet zo bedoeld. Wij zijn erfgenamen van het verbond en daarom moeten wij inwendig ons bekeren.

Dat is wat er staat!
Dat staat er niet. Er staat dat we wederomgeboren moeten worden, maar later in het formulier lijkt het er veel op dat men uitgaat van het wedergeboren zijn van deze kinderen.
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Posthoorn schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 15:44 We zijn uitwendig erfgenamen van het verbond, inwendig moeten wij door God bekeerd worden.

Als je uitgaat dat de doop (besnijdenis) je zalig kan maken, ben je net zo dwaas als de mensen die geloven dat het houden aan de wet je kan zaligmaken

Dat staat niet in het formulier en is door de opstellers niet zo bedoeld. Wij zijn erfgenamen van het verbond en daarom moeten wij inwendig ons bekeren.

Dat is wat er staat!
Dat staat er niet. Er staat dat we wederomgeboren moeten worden, maar later in het formulier lijkt het er veel op dat men uitgaat van het wedergeboren zijn van deze kinderen.
Daarom zeg ik dus steeds, dat dit geestelijk verstaan moet worden.
En wie verstaan dit geestelijk? Juist, Gods volk.

De doop is een teken en zegel van het verbond. Het plaats ons uitwendig in een verbond.
Inwendig zullen we bekeerd moeten worden.
Wie geloofd zal hebben (EN) gedoopt zal zijn, zal zalig worden. Maar wie NIET geloofd, zal verdoemd worden.

Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 17:22 Daarom zeg ik dus steeds, dat dit geestelijk verstaan moet worden.
En wie verstaan dit geestelijk? Juist, Gods volk.
Sorry, dat is kletskoek. Met begrijpend lezen kun je echt wel vaststellen wat het doopsformulier bedoelt of lijkt te bedoelen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Posthoorn schreef: Vandaag, 17:11

Dat is wat er staat!
Er staat óók dat we wedergeboren moeten worden en óók dat we ons moeten bekeren. Dat is geen tegenstelling maar keerzijde van dezelfde medaille.

Maar het hele inwendig en uitwendig staat er niet. Er staat ook niet van de Heere Jezus:
"Jeruzalem, Jeruzalem (...) Hoe vaak heb Ik uw kinderen uitwendig bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!"

Het hele gebruik van het woord uitwendig is vaak om te doop te onderschatten. Het is allemaal "maar" uitwendig. Het zal inwendig moeten worden.

Overigens gaat het formulier nergens er vanuit dat kinderen wedergeboren zijn. Lees nou gewoon wat er staat.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

“Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid…”

Dit kan alleen gedaan worden door iemand die wedergeboren is.

“En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden.”

Ze zijn de verdoemenis in Adam deelachtig, maar ook in Christus wederom tot genade aangenomen. Dit geldt alleen de wedergeborenen.

“Omdat dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen.”

Erfgenamen van het rijk Gods, ook daarvoor moet je wedergeboren zijn.

“Wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt.”

Tot kinderen aangenomen. Dat geldt alleen wedergeborenen.

“Wij bidden U ook, door Hem uw lieven Zoon, dat Gij deze gedoopte kinderen met uw Heiligen Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijk en godzalig opgevoed worden, en in den Heere Jezus Christus wassen en toenemen.”

Hier wordt helemaal uitgegaan van het wedergeboren zijn van deze kinderen.

Natuurlijk kún je dit allemaal anders uit gaan leggen en zo. Maar op het eerste gezicht is dít wat je leest. In elk geval hoogst onduidelijk en verwarrend.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Posthoorn schreef: Vandaag, 21:11 “Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid…”

“En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden.”

Ze zijn de verdoemenis in Adam deelachtig, maar ook in Christus wederom tot genade aangenomen. Dit geldt alleen de wedergeborenen.

“Omdat dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen.”

“Wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt.”

“Wij bidden U ook, door Hem uw lieven Zoon, dat Gij deze gedoopte kinderen met uw Heiligen Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijk en godzalig opgevoed worden, en in den Heere Jezus Christus wassen en toenemen.”

Natuurlijk kún je dit allemaal anders uit gaan leggen en zo. Maar op het eerste gezicht is dít wat je leest. In elk geval hoogst onduidelijk en verwarrend.
Is het natuurlijk wel zo:

1. dat dit gaat over de kinderen van de gemeente als een geheel, niet hoofd voor hoofd
2. dat de gereformeerde gebondsleer zo is, dat we onze kinderen opvoederen alsof ze kinderen Gods zijn, tenzij ze anders aantonen. Lees hierover ook van der Groe is zijn catechismus preek over de kinderdoop.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Juist, en de vraag is dus of dát Bijbels is, om kinderen voor wedergeboren te houden. Of om te doen 'alsof' ze wedergeboren zijn.
Refojongere

Posthoorn schreef: Vandaag, 21:31 Juist, en de vraag is dus of dát Bijbels is, om kinderen voor wedergeboren te houden. Of om te doen 'alsof' ze wedergeboren zijn.
Dat is onbijbels. Daar zijn we het eens.
Refojongere

Posthoorn schreef: Vandaag, 21:11 “Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid…”

Dat is wat ik bedoel met mijn zin dat omdat ze erfgenamen zijn van het verbond ze zich moeten bekeren, want alleen in die weg komen ze tot een nieuwe gehoorzaamheid. Natuurlijk kan men van onwedergeboren kinderen een nieuwe gehoorzaamheid vragen. Zie vraag 9 HC.
Ja, ze zijn in Christus. Maar uit Johannes 15 over de Wijnstok blijkt dat je gelovig en ongelovig in Christus kunt zijn. De ongelovige ranken snijdt Hij weg. Dus niet ieder 'in Christus' blijft in Cjristus (blikt wedergeboren te zijn).

Nee, want ook de kinderen des Koninkrijks kunnen buitengeworpen worden (Matth. 8:13) of kunnen de erfenis verkwanselen zoals de verloren zoon.

Nee, er zijn tweeërlei kinderen Abrahams (Rom 9 vers 4 en vers 7).

Nee, hier spreekt het vaste geloof dat God ook zal verhoren wat wij bidden voor onze kinderen op grond van Zijn belofte aan dit kind.
Hoe dan ook: er staat nergens dat het kind wedergeboren is. Het zijn allemaal conclusies die jij eraan verbindt.
Plaats reactie