Hmm, had ik toch nog meer disclaimers op moeten nemen...HHR schreef: ↑Vandaag, 09:18 Korte reactie dan:
Naast dat het geen middengemeente of middenpredikant is, is juist Ds Smits een van de zij-instromers die de boel op scherp heeft gezet. Met zijn drijven van het minderheidsrapport wist hij dat hij de hele boel op scherp ging zetten, maar ging heel bewust door. En nu een beetje doen alsof hij de man is van het genuanceerde midden.
Sorry, maar dit roept eerder irritatie op.
En ook dit, het is een valse tegenstelling: de liefde is belangrijker dan je houden aan de afspraken.
"Sorry vrouw ik ben wel vreemdgegaan, maar ik heb je lief. En daar gaat het uiteindelijk toch om"![]()
Voor zover ik weet, heeft ds. Smits nooit vrouwen in de ambten bevestigd. Niet in zijn eerdere gemeente en ook niet in zijn huidige... Ja, hij denkt hier inderdaad wel anders over dan het meerderheidsrapport. Maar onze kerken kennen dan ook leervrijheid op dit punt. Daarmee beweegt hij zich toch binnen de telkens benoemde vierslag? Of is er nu ook al opeens geen leervrijheid meer op het punt 'vrouw en ambt'?
Zo ja, dan verneem ik graag welk GS besluit ik gemist heb.
Dus @HHR misschien nog eens een poging doen en dan écht op de inhoud?
En over de verhouding liefde en afspraken. Hij stelt nergens dat liefde belangrijker is dan je aan afspraken houden. Waar hij, terecht voor mij, de vinger bij legt, is de gedachte wat is het afdwingen van afspraken waard wanneer dit niet gepaard gaat met liefde? En als die liefde er wel is, wijs mij deze dan aan in het huidige proces.
En als Papendrecht al geen midden-gemeente is... Dan de vraag wat wel!? Misschien eens de blik verruimen op het gehele CGK kerkverband?