Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Groepscirkel

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Groepscirkel »

DDD schreef: Gisteren, 22:33In de onderstreepte teksten. En als dat op voorhand niet duidelijk was, volg dan een cursus schriftelijke communicatie. Want je hoeft niet hoogsensitief te zijn om dit te zien gebeuren.
Het is met alle respect geschreven. Ik vind dr. Huijgen weinig respectvol in het NOS artikel. En medelijden heb ik oprecht.
DDD

Bericht door DDD »

Maar met wat dan???

Ik heb het nog eens bekeken. Ik zie er niets onaardigs in.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: Gisteren, 22:39
Refojongere schreef: Gisteren, 22:36
DDD schreef: Gisteren, 22:33
Groepscirkel schreef: Gisteren, 22:24 Waar ontbreekt respect?
In de onderstreepte teksten. En als dat op voorhand niet duidelijk was, volg dan een cursus schriftelijke communicatie. Want je hoeft niet hoogsensitief te zijn om dit te zien gebeuren.
Je mag ook wel een beetje sensitief zijn naar prof Huijgen die vaak snerende teksten schrijft naar de rechterflank. Maar wellicht ben je daar niet gevoelig voor omdat je je niet aangesproken weet.

De opmerking over zij-instromers heeft wat in zich van: zij waren toch al niet "uit ons", ze waren niet "echte" CGK-ers. Dan is het katholieke wereldje van prof Huijgen opeens heel klein(hartig).
Welke dan?

Nog los van het feit dat de (vermeende) fout van een ander geen reden is om zelf zondige dingen te doen.
Dat ben ik met je eens. Alleen vind ik dat je gevoelig bent naar een kant.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vraag nu drie keer om een voorbeeld. Het is toch geen Spaans?

Er is (in deze tekst) geen voorbeeld.

En meer in zijn algemeenheid: een relativerende opmerking is geen sneer.

En mensen die niet uit de CGK komen, zouden zich zéker niet mogen bemoeien met dit soort conflicten. Dat ben ik helemaal met prof. Huijgen eens.

Al die kerkscheurders zouden helemaal niet in een classis of synode mogen komen, wat mij betreft. De kerkenraad vind ik al ongewenst.
HHR

Bericht door HHR »

Als je echt geen argumenten meer hebt, en je ten diepste echt wel weet wat de oorzaak is, ga je wijzen naar zij intreders.
Terwijl authentieke CGK 'ers een heel grote rol spelen in deze stap om CGK te blijven zoals men altijd is geweest.

Zo'n zwak argument van Huijgen.
En dan hebben we het nog maar niet over de zij instromers die juist op de linkerflank de boel op scherp hebben gezet om zich niet aan de GS besluiten te houden. Dat zijn er nl een heel rijtje.
MidMid

Bericht door MidMid »

't Is bijna zondag. Zie de laatste vijftig berichten niet veel opbouwends langskomen. Misschien beter te stoppen.

Goede en gezegende zondag, binnen en buiten de CGK.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 22:49 Ik vraag nu drie keer om een voorbeeld. Het is toch geen Spaans?

En mensen die niet uit de CGK komen, zouden zich zéker niet mogen bemoeien met dit soort conflicten. Dat ben ik helemaal met prof. Huijgen eens.

Al die kerkscheurders zouden helemaal niet in een classis of synode mogen komen, wat mij betreft. De kerkenraad vind ik al ongewenst.
Je zult het vast niet zo bedoelen maar ik heb vandaag gezien wat het woord ‘scheurmaker’ aan emotie en verdriet geeft bij verschillende ‘geboren’ CGK predikanten. Gebruik dat woord niet lichtvaardig voor ambtsdragers die zich willen houden aan wat gezamenlijk synodaal besloten is op grond van de Schrift.
Mij mag je ‘scheurmaker’ noemen omdat onterechte verwijten mij niet raken. Welterusten en een goede zondag!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Post van 28 juni 2025. Zo nieuw is het niet wat dr. Huijgen zegt. Het is voor iedereen met evenveel of meer inzicht dan ik - en dat zijn er zeer velen - al heel lang glashelder.

Wim Anker schreef: 28 jun 2024, 14:03
GerefGemeente-lid schreef: 28 jun 2024, 13:46
helma schreef: 28 jun 2024, 13:41
Wim Anker schreef:Voor mij is het lastig om het sociologische aspect in deze los te koppelen van het theologische. Theologisch ga ik volledig mee met het Schriftgezag als ijkpunt van cukturele onwikkelingen. Sociologisch zie ik de behoudende CGK gedomineerd worden door scheurmakers uit de rechtse hoek die naar de CGK zijn gegaan omdat hun oorspronkelijke kerken niet deden of beaamden wat zij wilden. Dus: opstappen. Dat denken, dat vertrekken een reele optie is, is wat de 'hardliners' inherent in hun karakter hebben, maakt dit voor mij ingewikkeld en zal noodzakelijk leiden tot een scheuring. En dan is de theologie, en het denken over Schriftgezag echt niet alleen de oorzaak.
Heb je iemand specifiek op het oog?
Ik vermoed van wel.
Ik ken ze lang niet allemaal, al kan ik zo 2 namen noemen. Ik heb vaker gepleit om alleen native CGK'ers (geld ook voor andere kerkgenootschappen) naar meerdere vergaderingen af te vaardigen, wat dat betreft hoeft deze posting niet te verbazen.

Zijinstromers kunnen in de kerk andere taken doen.

Afijn, frame het maar snel als personen bashing dan is ook deze discussie ook snel klaar en kunnen de kampvechters verder met de illusie dat "God immers aan MIJN kant staat". Het scherpe, ware, gezegde "Ik ben God in het diepst van mijn gedachten" die die natuur van de mens tekent kent een geoorloofde refovariant.
DDD

Bericht door DDD »

HHR schreef: Gisteren, 22:56 Als je echt geen argumenten meer hebt, en je ten diepste echt wel weet wat de oorzaak is, ga je wijzen naar zij intreders.
Terwijl authentieke CGK 'ers een heel grote rol spelen in deze stap om CGK te blijven zoals men altijd is geweest.

Zo'n zwak argument van Huijgen.
En dan hebben we het nog maar niet over de zij instromers die juist op de linkerflank de boel op scherp hebben gezet om zich niet aan de GS besluiten te houden. Dat zijn er nl een heel rijtje.
Dat lijkt me anders minstens even kwalijk en zeker geen argument tegen dit aandachtspunt.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: Gisteren, 23:06
DDD schreef: Gisteren, 22:49 Ik vraag nu drie keer om een voorbeeld. Het is toch geen Spaans?

Je zult het vast niet zo bedoelen maar ik heb vandaag gezien wat het woord ‘scheurmaker’ aan emotie en verdriet geeft bij verschillende ‘geboren’ CGK predikanten. Gebruik dat woord niet lichtvaardig voor ambtsdragers die zich willen houden aan wat gezamenlijk synodaal besloten is op grond van de Schrift.
Mij mag je ‘scheurmaker’ noemen omdat onterechte verwijten mij niet raken. Welterusten en een goede zondag!
Natuurlijk bedoel ik dat niet. Het geldt immers net zo goed voor kerkscheurders die zich ter linkerzijde in de CGK bewegen.

En aangezien jij van kinds af aan in de CGK zit, kan het woord kerkscheurder in dit opzicht niet op jou van toepassing zijn.

Al ben je hard op weg alsnog de kerk te scheuren, maar dat is weer een ander onderwerp, dat begrijpelijkerwijs ook gevoelig ligt.
MGG

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: Gisteren, 22:30
MidMid schreef: Gisteren, 22:12 Ik vind het vooral beschamend dat dit het getuigenis naar buiten is...
Heb je liever zo'n getuigenis dan?
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... kerk-75613

Of dit:
https://nos.nl/regio/utrecht/artikel/21 ... er-wachten

Over eenwording NGK bericht de NOS niks overigens.
Het artikel getuigt ook niet van veel kennis. De NOS heeft het leuk geprobeerd, maar echt gelukt is het niet.
MGG

Bericht door MGG »

HHR schreef: Gisteren, 22:34
MidMid schreef: Gisteren, 22:12 Ik vind het vooral beschamend dat dit het getuigenis naar buiten is...
Dit had te voorkomen geweest als de zondige weg van diverse gemeenten maar niet gedoogd werd.
Ga nu niet wijzen.
Sterker , ik denk dat dit juist een getuigenis is. Een groep die niet meebuigt met de tijdsgeest, maar pal wil staan voor Gods Woord.
Als de CGK niet bijna eindeloos vergaderd had, dan was het waarschijnlijk niet zover gekomen. Links beseft dat de tijd in hun voordeel werkt. Rechts zag het niet of kon/wou niks en is nu telaat.
Plaats reactie