Je hebt net een scheuring geregeld (je bent dus geen CGK meer) en dan is dit de verklaring.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
ND: "Volgens een eerste verklaring is er een breed gedragen wil om ‘elkaar vast te houden als Christelijke Gereformeerde Kerken"
Je hebt net een scheuring geregeld (je bent dus geen CGK meer) en dan is dit de verklaring.
-
Refojongere
Het blijft erg lastig voor je om je in een ander in te leven. De anderen die anders denken dan jij worden vaak door jou behandeld als komend van een ander universum met alle sneren en emoticons van dien.
Er is al gecorrigeerd. Is meer de beweging die ik hier eerder al genoemd heb, maar niet echt mocht noemen.HHR schreef: ↑Gisteren, 17:28 Het aantal van 60 gemeenten die definitief deelneemt aan de Algemene Vergadering, valt toch niet tegen.
ND: "De vergadering staat gepland op zaterdag 21 maart, zo is zaterdag besloten tijdens een bijeenkomst in Veenendaal. Ongeveer een derde van de plaatselijke kerken, ruim 60 van de 181, sluit zich hierbij aan."
Weet iemand ook hoeveel procent het van de leden is?
'Naar schatting twee derde van deze zestig, dus zo’n veertig plaatselijke kerken, zal in maart als volwaardig deelnemer bij de Algemene Vergadering zijn.'
Denk je echt dat "de anderen" zo'n roeptoeter van buiten serieus nemen?Refojongere schreef: ↑Gisteren, 18:00Het blijft erg lastig voor je om je in een ander in te leven. De anderen die anders denken dan jij worden vaak door jou behandeld als komend van een ander universum met alle sneren en emoticons van dien.
Welnee.
63 gemeenten gaan naar de Algemene vergadering. Inderdaad nog heel aantal als waarnemer, al is de verwachting dat een deel daarvan zich in de loop naar maart alsnog aansluit als definitief deelnemer.MidMid schreef: ↑Gisteren, 18:05Er is al gecorrigeerd. Is meer de beweging die ik hier eerder al genoemd heb, maar niet echt mocht noemen.HHR schreef: ↑Gisteren, 17:28 Het aantal van 60 gemeenten die definitief deelneemt aan de Algemene Vergadering, valt toch niet tegen.
ND: "De vergadering staat gepland op zaterdag 21 maart, zo is zaterdag besloten tijdens een bijeenkomst in Veenendaal. Ongeveer een derde van de plaatselijke kerken, ruim 60 van de 181, sluit zich hierbij aan."
'Naar schatting twee derde van deze zestig, dus zo’n veertig plaatselijke kerken, zal in maart als volwaardig deelnemer bij de Algemene Vergadering zijn.'
Als ik het goed begrijp hebben de woorden van ds Buijs vandaag veel indruk gemaakt, ook bij middengemeenten.
We gaan het vast allemaal horen - of niet - als in ieder geval @huisman en @evangelist weer terug zijn van het convent.HHR schreef: ↑Gisteren, 18:1563 gemeenten gaan naar de Algemene vergadering. Inderdaad nog heel aantal als waarnemer, al is de verwachting dat een deel daarvan zich in de loop naar maart alsnog aansluit als definitief deelnemer.MidMid schreef: ↑Gisteren, 18:05Er is al gecorrigeerd. Is meer de beweging die ik hier eerder al genoemd heb, maar niet echt mocht noemen.HHR schreef: ↑Gisteren, 17:28 Het aantal van 60 gemeenten die definitief deelneemt aan de Algemene Vergadering, valt toch niet tegen.
Als ik het goed begrijp hebben de woorden van ds Buijs vandaag veel indruk gemaakt, ook bij middengemeenten.
Ik ben al lang terug. Convent was ongeveer in mijn achtertuin.MidMid schreef: ↑Gisteren, 18:21We gaan het vast allemaal horen - of niet - als in ieder geval @huisman en @evangelist weer terug zijn van het convent.HHR schreef: ↑Gisteren, 18:1563 gemeenten gaan naar de Algemene vergadering. Inderdaad nog heel aantal als waarnemer, al is de verwachting dat een deel daarvan zich in de loop naar maart alsnog aansluit als definitief deelnemer.MidMid schreef: ↑Gisteren, 18:05Er is al gecorrigeerd. Is meer de beweging die ik hier eerder al genoemd heb, maar niet echt mocht noemen.HHR schreef: ↑Gisteren, 17:28 Het aantal van 60 gemeenten die definitief deelneemt aan de Algemene Vergadering, valt toch niet tegen.
Inhoudelijk kan ik zeggen dat de lunch prima verzorgd was, de gesprekken uitermate broederlijk, de pijn en het verdriet aanwezig, er woorden zijn gesproken die indruk maakten en dat voor een fundamentele crisis in een kerkverband er geen draaiboek op de plank ligt hoe te handelen.
Persoonlijk ben ik dankbaar dat er een datum is vastgesteld voor een algemene vergadering.
Aantallen? Dat zien we op D.V. 21 maart.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Middenrefo
De aantallen zijn sowieso geen verrassing meer. De Rijnsburg potentie ligt rond de 60 gemeenten waarvan er ca. 40 niet meer twijfelen. Die 40 zullen er dus nog wel wat meer worden.huisman schreef: ↑Gisteren, 19:24Ik ben al lang terug. Convent was ongeveer in mijn achtertuin.MidMid schreef: ↑Gisteren, 18:21We gaan het vast allemaal horen - of niet - als in ieder geval @huisman en @evangelist weer terug zijn van het convent.HHR schreef: ↑Gisteren, 18:1563 gemeenten gaan naar de Algemene vergadering. Inderdaad nog heel aantal als waarnemer, al is de verwachting dat een deel daarvan zich in de loop naar maart alsnog aansluit als definitief deelnemer.
Inhoudelijk kan ik zeggen dat de lunch prima verzorgd was, de gesprekken uitermate broederlijk, de pijn en het verdriet aanwezig, er woorden zijn gesproken die indruk maakten en dat voor een fundamentele crisis in een kerkverband er geen draaiboek op de plank ligt hoe te handelen.
Persoonlijk ben ik dankbaar dat er een datum is vastgesteld voor een algemene vergadering.
Aantal leden zal afhangen van het grensverkeer tussen Rijnsburg en Hoogeveen.
Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:16De aantallen zijn sowieso geen verrassing meer. De Rijnsburg potentie ligt rond de 60 gemeenten waarvan er ca. 40 niet meer twijfelen. Die 40 zullen er dus nog wel wat meer worden.huisman schreef: ↑Gisteren, 19:24Ik ben al lang terug. Convent was ongeveer in mijn achtertuin.MidMid schreef: ↑Gisteren, 18:21We gaan het vast allemaal horen - of niet - als in ieder geval @huisman en @evangelist weer terug zijn van het convent.HHR schreef: ↑Gisteren, 18:15
63 gemeenten gaan naar de Algemene vergadering. Inderdaad nog heel aantal als waarnemer, al is de verwachting dat een deel daarvan zich in de loop naar maart alsnog aansluit als definitief deelnemer.
Aantal leden zal afhangen van het grensverkeer tussen Rijnsburg en Hoogeveen.
Denk dat de aantallen Rijnsburg een onder en een bovengrens hebben. In eerste instantie zullen het zo’n 60 gemeenten zijn. Denk dat er zo’n 90/100 gemeenten vol voor Hoogeveen gaan ook als dat bv legalisering van v&a zou inhouden. De overige 20/30 hebben het echt lastig. Zo lastig dat zeker 2 daarvan al kijken buiten ons kerkverband.
Maar nogmaals aantallen zijn onbelangrijk. De uitgestoken hand van Rijnsburg richting Hoogeveen blijft er nog steeds. Blijft toch nodig om een vechtscheiding te voorkomen.
Maar ik zie net dat mijn bericht erg overeenkomt met het bericht in het RD
https://rd.nl/artikel/1129830
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Professor doctor Arnold Huijgen, Theoloog der Nederlanden, schreef: De conservatieve kerken vinden dat het genootschap zich overal aan de regels moet houden.
... lijken uniformiteit belangrijker te vinden dan samen blijven.
Volgens Huijgen is die cultuurverandering wel logisch. "Er zijn een hoop zij-instromers in de kerk gekomen, mensen die overstapten vanuit andere kerkgenootschappen. Die zij-instromers lijken uniformiteit belangrijker te vinden dan samen blijven."
De conservatieven houden zich inderdaad aan de regels, maar worden wel beschuldigd. Volgens mij is dit de verkeerde volgorde. Omdat zij zich aan de regels houden kan Huijgen zich beter tegen de andere groep keren... Maar ja...het kinderliedje was profetisch...Jan Huijgen in de ton...is in duigen gevallen...
Ik heb vandaag een hoop broeders gesproken die geboren zijn in de CGK. Er hebben op het convent ook heel wat broeders een bijdrage geleverd die geboren zijn in de CGK. Waar Huigens analyse van ‘het is de schuld van de zij-instromers’ vandaan komt is mij een raadsel. Het probleem ligt bij de het overtreden van de kerkordelijk genomen besluiten en daar zelfs na vermaan niet van willen terugkeren.