Het Woord is een geestelijke tuin met daarin de beloften als geurige bloemen of specerijen.
Ds. J. Chrysostomus (347-404)
Korte citaten en spreuken
- J.C. Philpot
Re: Korte citaten en spreuken
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Het gevaar van zowel éénzijdige verkiezingsprediking als éénzijdige verbondsprediking, is dat men Christus niet nodig heeft - ds I Kievit (geciteerd door prof Balke in "vreugde bij de bron" aangehaald door M Goudriaan in een lezing over ds I Kievit)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
De krachtigste vertroostingen in tijden van beproeving zijn die, welke ontspringen uit Christus, uit onze betrekking tot, onze belang-stelling in en onze verwachting van Hem.
Matthew Henry
Matthew Henry
Indien u uw wegen niet weegt, God zal ze eenmaal wegen. Hij legt ze op Zijn weegschaal. Aan de ene zijde het Woord van Zijn Evangelie, aan de andere zijde uw wegen. Ik vrees dat velen te licht bevonden zullen worden. Ontkleed de zonden eens en bekijk ze eens moedernaakt. Want de zonde bedekt en vermomt zich met vermaak en profijt. Waarom beminnen de mensen hun sport en spel? Wel, het is bekleed met vermaak en plezier
William Fenner (1600-1640)
William Fenner (1600-1640)
- J.C. Philpot
Het geloof – hiermee wordt de geloofswaarheid bedoeld en niet zozeer je persoonlijk geloof – is uitermate kostbaar. Het is alles wat je van God in Christus weet, zoals je dat in het geïnspireerde, onfeilbare, gezaghebbende en complete Woord van God hebt. Dat moet ook als zodanig worden gehandhaafd en verdedigd. Alles wat van God komt, zal altijd worden aangevallen en moet daarom worden verdedigd. Je moet eraan vasthouden dat het alleen aan de apostelen is gegeven het geloof maatgevend vast te leggen in geïnspireerde geschriften.
(...)
Wat je moet verdedigen, is het geloof dat “eenmaal”, dat is ‘eens voor altijd’, is overgeleverd. Het gaat niet om een nieuw ontdekt geloof of een geloof dat zich ontwikkelt en waaraan telkens nieuwe dingen worden toegevoegd. Het is eenmaal en volledig door God geopenbaard. Mensen hebben er niets aan bijgedragen, al zijn zij de instrumenten die zijn gebruikt om het door te geven. Er komen geen nieuwe openbaringen meer. Het is wel eens zo opgemerkt: Als het nieuw is, kan het niet waar zijn, en als het waar is, is het niet nieuw.
Dhr. G. de Koning
(...)
Wat je moet verdedigen, is het geloof dat “eenmaal”, dat is ‘eens voor altijd’, is overgeleverd. Het gaat niet om een nieuw ontdekt geloof of een geloof dat zich ontwikkelt en waaraan telkens nieuwe dingen worden toegevoegd. Het is eenmaal en volledig door God geopenbaard. Mensen hebben er niets aan bijgedragen, al zijn zij de instrumenten die zijn gebruikt om het door te geven. Er komen geen nieuwe openbaringen meer. Het is wel eens zo opgemerkt: Als het nieuw is, kan het niet waar zijn, en als het waar is, is het niet nieuw.
Dhr. G. de Koning
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield