De Classis kan toch geen ambtsdragers afzetten, te meer nog daar de Classis niet eens zit...
Gereformeerde Gemeenten
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Gereformeerde Gemeenten
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Helaas kunnen ze dat dus degelijk wel, wat de DKO ook aangeeft.Bert Mulder schreef: ↑Gisteren, 20:16De Classis kan toch geen ambtsdragers afzetten, te meer nog daar de Classis niet eens zit...
De Dordtse Kerkorde geeft wél bevoegdheid aan de classis om een kerkenraad te corrigeren, ambtsdragers te schorsen of — in uitzonderlijke situaties van wanorde of weigering van tucht — zelfs volledig te vervangen.
Deze bevoegdheid volgt rechtstreeks uit:
Artikel 36 – classis heeft corrigerend gezag over de kerkenraad
Artikel 30 – classis handelt wanneer de kerkenraad zijn taak niet (meer) afdoet
Artikel 44 – visitatie verplicht ingrijpen bij wanbestuur
Daarmee staat kerkrechtelijk vast dat ingrijpen door de classis — tot en met afzetting — binnen de bevoegdheid van de Dordtse Kerkorde valt, zij het alleen in uitzonderlijke situaties.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Helaas kunnen ze dat dus degelijk wel, wat de DKO ook aangeeft.
De Dordtse Kerkorde geeft wél bevoegdheid aan de classis om een kerkenraad te corrigeren, ambtsdragers te schorsen of — in uitzonderlijke situaties van wanorde of weigering van tucht — zelfs volledig te vervangen.
Deze bevoegdheid volgt rechtstreeks uit:
Artikel 36 – classis heeft corrigerend gezag over de kerkenraad
Artikel 30 – classis handelt wanneer de kerkenraad zijn taak niet (meer) afdoet
Artikel 44 – visitatie verplicht ingrijpen bij wanbestuur
Dat wordt dan wel heel ruim gelezen...Daarmee staat kerkrechtelijk vast dat ingrijpen door de classis — tot en met afzetting — binnen de bevoegdheid van de Dordtse Kerkorde valt, zij het alleen in uitzonderlijke situaties.
In deze samenkomsten zullen geen andere dan kerkelijke zaken, en deze op kerkelijke wijze, behandeld worden. In meerdere vergaderingen zal men niet behandelen dan hetgeen dat in mindere niet heeft afgehandeld kunnen worden of dat tot de kerken der meerdere vergadering in het algemeen behoort.
Hetzelfde zeggen heeft de classis over de kerkenraad, hetwelk de particuliere synode heeft over de classis en de generale synode over de particuliere.
Ook zal de classis enigen van haar dienaren, ten minste twee van de oudste, ervarenste en geschiktste autoriseren om in alle kerken, van de steden zowel als van het platteland, alle jaar visitatie te doen en toe te zien of de leraars, kerkenraden en schoolmeesters hun ambt trouw waarnemen, bij de zuiverheid der leer blijven, de aangenomen orde in alles onderhouden en de stichting der gemeente, mitsgaders der jonge jeugd, naar behoren, zoveel hun mogelijk is, met woorden en werken bevorderen; teneinde zij degenen die nalatig in het een of ander bevonden worden, intijds mogen broederlijk vermanen en met raad en daad alles tot vrede, opbouwing en het meeste profijt der kerken en scholen helpen dirigeren. En iedere classis zal deze visitatoren mogen continueren in hun bediening, zo lang het haar zal goeddunken, tenzij dat de visitatoren zelf, om redenen van welke de classis oordelen zal, zouden verzoeken ontslagen te worden.[/quote]
Ik meende dat het altijd zo was, dat de plaatselijke kerk altijd alleen gezag heeft over haar ambtdragers, en dat de bredere vergaderingen alleen adviesgevend zijn. En als dat advies niet opgevolgd wordt, dat dan de mogelijkheid is dat de gemeente uit het kerkverband gezet wordt.
Zo lezen we ook in artikel 80:
Dus, besluit van de kerkenraad met hulp van de naastgelegen gemeente. Dat ook, daar de Classis niet zittend is, en in wezen niet bestaat tussen de zittingen...Wanneer de dienaren des Goddelijken Woords, ouderlingen of diakenen een openbare grove zonde bedrijven, die der kerk schandelijk of ook bij de overheid strafwaardig is, zullen wel de ouderlingen en diakenen terstond door voorgaand oordeel van de kerkenraad van die en van de naastgelegen gemeente van hun dienst afgezet, maar de dienaren opgeschort worden. Maar of zij geheel van de dienst af te zetten zijn, zal in het oordeel der classis staan.
lees hierover ook pge 145 van Janssen's Korte Verklaring...
- Bijlagen
-
- download.png (605.3 KiB) 404 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 26 nov 2025, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zojuist een puber uit G gesproken. Bewust niet gevraagd naar de details. Maar alleen sterkte gewenst.
Maar als een puber het heeft over "die ***dominee", dan zegt dat mij dat er zoveel haat rondgepompt wordt in gezinnen, dat de dominee - los van de schuldvraag - nooit meer een gerespecteerde plaats in zal kunnen nemen.
En nee, die puber heeft geen enkel idee van de theologische achtergronden van meningsverschillen...
Maar als een puber het heeft over "die ***dominee", dan zegt dat mij dat er zoveel haat rondgepompt wordt in gezinnen, dat de dominee - los van de schuldvraag - nooit meer een gerespecteerde plaats in zal kunnen nemen.
En nee, die puber heeft geen enkel idee van de theologische achtergronden van meningsverschillen...
-
OnlineGroepscirkel
Ik hoef geen argumenten te noemen voor het feit dat de kerkenraad is opgestapt en niet door de classis is afgezet. Tot nu toe beweer jij het tegenovergestelde, maar dan geldt ook: met net zo weinig argumenten. Daarom zei ik dat dit een herhalend karakter krijgt en dat is zinloos.
Bedankt voor het delen, hoewel het verre van fraai is. Hopelijk kunnen de emotioneel wat al te zeer betrokkenen de reikwijdte van hun gedrag en woorden hierdoor beter inzien.BSH schreef: ↑Gisteren, 20:42 Zojuist een puber uit G gesproken. Bewust niet gevraagd naar de details. Maar alleen sterkte gewenst.
Ik schrok oprecht van de haat. En dat was voor mij wel een spiegelmoment: Hoe spreek ik over ... in het bijzijn van mijn pubers?Herman schreef: ↑Gisteren, 20:48Bedankt voor het delen, hoewel het verre van fraai is. Hopelijk kunnen de emotioneel wat al te zeer betrokkenen de reikwijdte van hun gedrag en woorden hierdoor beter inzien.BSH schreef: ↑Gisteren, 20:42 Zojuist een puber uit G gesproken. Bewust niet gevraagd naar de details. Maar alleen sterkte gewenst.
Oke. Dus omdat jij zegt dat het zo is gegaan is het zo gegaan? Als ze zelf zijn opgestapt, waarom niet eerder volgens jou? Dan hadden ze ook net zo goed met het vertrek van ds. Silfhout kunnen vertrekken. Mijn argumenten zijn dat ik weet dat de kerkenraad niet op wilde stappen. Ze zijn er kapot van dat dit zo is gebeurd.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 20:47Ik hoef geen argumenten te noemen voor het feit dat de kerkenraad is opgestapt en niet door de classis is afgezet. Tot nu toe beweer jij het tegenovergestelde, maar dan geldt ook: met net zo weinig argumenten. Daarom zei ik dat dit een herhalend karakter krijgt en dat is zinloos.
Laatst gewijzigd door Herman op 26 nov 2025, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
zo ook Janssen over artikel 44 - de visitatoren mogen geen censuur oefenen... pagina 201
- Bijlagen
-
- download (1).png (541.31 KiB) 309 keer bekeken
-
OnlineGroepscirkel
Nee, natuurlijk niet.
Jij verwijt mij gebrek aan het noemen van argumenten. Ik zeg dat je voor een feit geen argumenten hoeft aan te dragen.
Jij beweert het tegenovergestelde van de situatie, met net zo weinig argumenten.
Mijn conclusie is dat herhaling van die uitingen zinloos is. Dan zeg ik niet iets heel vreemds toch?
Dit bevat geen doorslaggevend argument. Hoeft ook niet hoor.Als ze zelf zijn opgestapt, waarom niet eerder volgens jou? Dan hadden ze ook net zo goed met het vertrek van silfhout kunnen vertrekken. Mijn argumenten zijn dat ik weet dat de kerkenraad niet op wilde stappen. Ze zijn er kapot van dat dit zo is gebeurd.
In het geval Waardenburg was het inderdaad een schorsing door kerkenraad en de naastgelegen gemeente (Opheusden). Hier gaat het om ds. Visscher (consulent als vertegenwoordiger van de naastgelegen gemeente met twee van zijn ouderlingen). En vermoedelijk heeft hij dus ook ruggespraak met de classis gehad. Casus rond, zou ik zeggen.Bert Mulder schreef: ↑Gisteren, 20:33 Dus, besluit van de kerkenraad met hulp van de naastgelegen gemeente. Dat ook, daar de Classis niet zittend is, en in wezen niet bestaat tussen de zittingen...
- Bert Mulder
- Contacteer:
Hoe kun je ruggespraat hebben tenzij de Classis zittende is?Herman schreef: ↑Gisteren, 21:16In het geval Waardenburg was het inderdaad een schorsing door kerkenraad en de naastgelegen gemeente (Opheusden). Hier gaat het om ds. Visscher (consulent als vertegenwoordiger van de naastgelegen gemeente met twee van zijn ouderlingen). En vermoedelijk heeft hij dus ook ruggespraak met de classis gehad. Casus rond, zou ik zeggen.Bert Mulder schreef: ↑Gisteren, 20:33 Dus, besluit van de kerkenraad met hulp van de naastgelegen gemeente. Dat ook, daar de Classis niet zittend is, en in wezen niet bestaat tussen de zittingen...
Waarom de haat naar de dominee? In de kerkenraad gaat het mis! Laten we alstublieft onze dominee er buiten houden!!BSH schreef: ↑Gisteren, 20:42 Zojuist een puber uit G gesproken. Bewust niet gevraagd naar de details. Maar alleen sterkte gewenst.
Die classis heeft dus vergaderd, vorige week. Het rd bericht dat de scriba van de classis geen informatie geeft. Als hij er niks mee te maken heeft, zou hij dat zeggen of zou het rd de meest naaste gemeente gebeld hebben.
Ik snap je niet. Het gaat toch over Tricht-Geldermalsen?Herman schreef: ↑Gisteren, 21:16In het geval Waardenburg was het inderdaad een schorsing door kerkenraad en de naastgelegen gemeente (Opheusden). Hier gaat het om ds. Visscher (consulent als vertegenwoordiger van de naastgelegen gemeente met twee van zijn ouderlingen). En vermoedelijk heeft hij dus ook ruggespraak met de classis gehad. Casus rond, zou ik zeggen.Bert Mulder schreef: ↑Gisteren, 20:33 Dus, besluit van de kerkenraad met hulp van de naastgelegen gemeente. Dat ook, daar de Classis niet zittend is, en in wezen niet bestaat tussen de zittingen...