Oorlog in Oekraine

Wim Anker

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Wim Anker »

Profesto schreef: Gisteren, 10:26 Chantage is niet eens nodig bij die man. Als je een keer tegen hem zegt dat hij zo'n ontzettend atletisch lichaam heeft of een compliment geeft dat hij de Oval Office zo mooi heeft opgeleukt is hij al bereid om vergaande concessies te doen. Totdat iemand anders dat ook doet, dan is hij het eerste compliment alweer vergeten.

Ik zeg dit omdat Trump iemand is die na de aanslagen van 9/11 reageerde op TV met de mededeling dat zijn gebouw nu weer het hoogste gebouw is van New York. Dan weet je een beetje waar zijn prioriteiten liggen.
Prima hoor. En nu?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:Maar zelfs als het zo is (Trump wordt gechanteerd) dan is dat een feit waarmee gedeald moet worden.
Natuurlijk zal daarmee gedeald moeten worden. Volgens mij is de EU daar al druk mee bezig.
parsifal

Bericht door parsifal »

Profesto schreef: Gisteren, 10:26 Chantage is niet eens nodig bij die man. Als je een keer tegen hem zegt dat hij zo'n ontzettend atletisch lichaam heeft of een compliment geeft dat hij de Oval Office zo mooi heeft opgeleukt is hij al bereid om vergaande concessies te doen. Totdat iemand anders dat ook doet, dan is hij het eerste compliment alweer vergeten.

Ik zeg dit omdat Trump iemand is die na de aanslagen van 9/11 reageerde op TV met de mededeling dat zijn gebouw nu weer het hoogste gebouw is van New York. Dan weet je een beetje waar zijn prioriteiten liggen.
Ik denk dat chantage zeker wel uitmaakt. Trump is erg ijdel, maar dat geeft wel zelfde mogelijkheden voor iedereen die kan slijmen. Bij chantage en corruptie is het ander verhaal.

Maar goed, we weten nu dat we ook in EU niet op VS hoeven te rekenen en dat is zorgelijk met alle afhankelijkheid die na tweede wereldoorlog is gecreeerd (en daar heeft VS ook van geprofiteerd). Het kan nu zomaar nog meer richting macht van geld gaan (daar staan Rusland en techmiljardairs met gelijke belangen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: Gisteren, 10:08
parsifal schreef: Gisteren, 10:05 In "The Rest is Politics US" podcast laat Anthony Scaramucci regelmatig weten dat hij denkt dat Trump chantabel is door Rusland. Waar of niet, zijn keuzes lijken niet veel anders te zijn dan als hij het wel is.
Trumps houding is niet (heel) veel anders dan die van Biden. Zeker niet qua ondersteuning.
Maar zelfs als het zo is (Trump wordt gechanteerd) dan is dat een feit waarmee gedealt moet worden.
Nu gaat dat chantage verhaal al rond sinds Trumps eerste termijn. Het lijkt mij niet te kloppen gezien zijn wispelturig gedrag. Ik zie meer in de analyse dat Trump ook in zijn buitenlandpolitiek zich gedraagt als een handelaar. Met absurde ‘biedingen’ komt en daarna wacht op het tegenbod en zo tot resultaat wil komen.
Bij zo’n werkwijze past geen moreel kompas en daar lopen we (de EU) steeds tegenaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Profesto

Bericht door Profesto »

Zijn kompas is zijn ego.
Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken.
Hij zal vast op allerlei manieren chantabel zijn, maar ik geloof niet dat hij zich daar erg druk over maakt. Hij komt namelijk met heel erg veel weg.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Profesto schreef: Gisteren, 10:57 Zijn kompas is zijn ego.
Hij zal vast op allerlei manieren chantabel zijn, maar ik geloof niet dat hij zich daar erg druk over maakt. Hij komt namelijk met heel erg veel weg.
Ik zou zeggen: laten we dan Trump negeren. Wie wil nu met zo'n man samenwerken? Regel het gewoon zelf als Europa?

Vooralsnog vind ik Trump groots dat'tie uberhaupt nog praat met de EU terwijl alle regeringsleiders (op Meloni na ms) hem verachten.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Wim Anker schreef:Dit is gewoon framen. Ik ga de Russen niet kwalijk nemen dat ze hun best doen te beïnvloeden en hun connecties en relaties inzetten. (Al is Poetin een misdadiger en moordenaar). En ja, het VS standpunt inzake Okraine is een andere als die van de EU (al jaren zo, vanaf het begin). Dat is de realiteit.
Er zijn congresleden in de VS die het gedrag van Witkoff en het goedpraten ervan door Trump als "landverraad" kenmerken. Dit gaat dus niet over de Russische belangen, maar over het Amerikaanse belang dat hier aangetast wordt.
Wim Anker schreef:Iedereen mag het onrechtvaardig, gemeen en weet ik niet wat al vinden van de VS. Maar het is gewoon de realiteit. Deal ermee.
Laten we hopen dat het aangepaste plan (Oekraine stemt in nu toch en Oekraine gaat erover toch?) ook door Rusland word geaccepteerd en dan is het over.
Reken er maar niet op. Poetin zal alles afwijzen waar Oekraïne mee instemt en Oekraïne zal niet instemmen met wat Poetin wil, nl. controle over dat land. Deze gesprekken zijn er alleen maar omdat Trump zo graag als dealmaker bekend wil staan. Hoe de deal eruit ziet, kan hem niet schelen, als hij maar de credits krijgt. Maar Rusland en Oekraïne hebben vrijwel onoverbrugbare verschillen qua doelstellingen. Als er al een deal gesloten wordt, dan zal de levensduur ervan niet lang zijn, denk ik.
Profesto

Bericht door Profesto »

Wim Anker schreef: Gisteren, 11:01
Ik zou zeggen: laten we dan Trump negeren. Wie wil nu met zo'n man samenwerken? Regel het gewoon zelf als Europa?
Graag, maar niet realistisch gezien we Amerika helaas nog steeds nodig hebben als het op defensie aankomt.
Wim Anker schreef: Gisteren, 11:01 Vooralsnog vind ik Trump groots dat'tie uberhaupt nog praat met de EU terwijl alle regeringsleiders (op Meloni na ms) hem verachten.
:haha
parsifal

Bericht door parsifal »

Vooralsnog vind ik Trump groots dat'tie uberhaupt nog praat met de EU terwijl alle regeringsleiders (op Meloni na ms) hem verachten.
Ja laten we gewoon zelf in Europa binnen een jaar onafhankelijk zijn van de VS. Een beetje als: Wat klaag je nu over het afsluiten van je energie, nu Eneco een nieuw beleid heeft. Had je zelf maar voor je energiebronnen moeten zorgen.

Het is waar dat we veel te afhankelijk zijn geworden van de VS (en dat is niet ten koste gegaan van VS, sterker nog ze lobbyen daar ook hard om ons JSFs in plaats van Saabs te laten kopen). Nu de VS onbetrouwbaar blijkt moet er gebalanceerd worden, ook met betrekking tot Rusland en Oekraine.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Profesto schreef: Gisteren, 11:42
Graag, maar niet realistisch gezien we Amerika helaas nog steeds nodig hebben als het op defensie aankomt.
Wim Anker schreef: Gisteren, 11:01 Vooralsnog vind ik Trump groots dat'tie uberhaupt nog praat met de EU terwijl alle regeringsleiders (op Meloni na ms) hem verachten.
:haha
Inderdaad. Niet realistisch. Dus denk even na wat wel realistisch is en handel daarna.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: Gisteren, 12:30

Ja laten we gewoon zelf in Europa binnen een jaar onafhankelijk zijn van de VS. Een beetje als: Wat klaag je nu over het afsluiten van je energie, nu Eneco een nieuw beleid heeft. Had je zelf maar voor je energiebronnen moeten zorgen.

Het is waar dat we veel te afhankelijk zijn geworden van de VS (en dat is niet ten koste gegaan van VS, sterker nog ze lobbyen daar ook hard om ons JSFs in plaats van Saabs te laten kopen). Nu de VS onbetrouwbaar blijkt moet er gebalanceerd worden, ook met betrekking tot Rusland en Oekraine.
Om te beginnen vertellen energiebedrijven je dit ook: Regel je noodpakket want op mij kan je niet rekenen.
En weer begin je te klagen over hullie en zullie........ Wordt eens volwassen en deal ermee zoals het is!
(of ga je Trump een mail schrijven dat het niet normaal is wattie doet en dat jouw Eneco dat ook niet doet en dat hij het dus ook niet mag en zo?) (als je het nu in het Russisch doet lees 'ie het misschien wel, wordt het vast ook gelekt en kan Elbert het hier weer als aandragen als heel erg verschrikkelijk gemeen).
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef: Gisteren, 11:19 [Reken er maar niet op. Poetin zal alles afwijzen waar Oekraïne mee instemt en Oekraïne zal niet instemmen met wat Poetin wil, nl. controle over dat land. Deze gesprekken zijn er alleen maar omdat Trump zo graag als dealmaker bekend wil staan. Hoe de deal eruit ziet, kan hem niet schelen, als hij maar de credits krijgt. Maar Rusland en Oekraïne hebben vrijwel onoverbrugbare verschillen qua doelstellingen. Als er al een deal gesloten wordt, dan zal de levensduur ervan niet lang zijn, denk ik.
En wat is het Europese alternatief? Is dat nog steeds 'whatever it takes'?
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: Gisteren, 12:34

Om te beginnen vertellen energiebedrijven je dit ook: Regel je noodpakket want op mij kan je niet rekenen.
En weer begin je te klagen over hullie en zullie........ Wordt eens volwassen en deal ermee zoals het is!
(of ga je Trump een mail schrijven dat het niet normaal is wattie doet en dat jouw Eneco dat ook niet doet en dat hij het dus ook niet mag en zo?) (als je het nu in het Russisch doet lees 'ie het misschien wel, wordt het vast ook gelekt en kan Elbert het hier weer als aandragen als heel erg verschrikkelijk gemeen).
Mond maar houden over dingen waar je niet direct invloed op hebt?
Mooi op discussieforum.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: Gisteren, 12:57

Mooi op discussieforum.
Er is een verschil tussen discussiëren (doe het overal overal over) en de morele, idealistische discussie gebruiken om oorlog te voeren. Dat laatste is niet zo gebaat bij een achterliggende visie over "hoe het idealiter zou moeten zijn". Dat is vooral gebaat bij hoe het is en wat de mogelijkheden zijn. Waarbij mensenlevens heel zwaar tellen. En ik hekel de telkenmale geëtaleerde morele oordelen die het doodgaan van mensen ondergeschikt maken aan een soort van "rechtvaardigheid" eisen.

Het gebeurt hier door zo'n beetje iedereen. Hele verhalen over hoe gemeen en fout iedereen is. En de afdronk van hoe dan verder? Dat is: "Geen idee eigenlijk, maar wel doorvechten. Bij "geen idee" (want we hebben nooit de consequenties genomen van onze hoge eisen) horen dus gewoon duizenden doden". Alle opties worden afgeserveerd. Trump belachelijk gemaakt (hij komt tenminste ergens mee, Europa deed weer eens niets). Kom nu eens met een plan die uitgaat van wat de EU kan doen met als randvoorwaarden: Haal eruit wat erin zit en stop het doden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: Gisteren, 13:22
parsifal schreef: Gisteren, 12:57

Mooi op discussieforum.
Er is een verschil tussen discussiëren (doe het overal overal over) en de morele, idealistische discussie gebruiken om oorlog te voeren. Dat laatste is niet zo gebaat bij een achterliggende visie over "hoe het idealiter zou moeten zijn". Dat is vooral gebaat bij hoe het is en wat de mogelijkheden zijn. Waarbij mensenlevens heel zwaar tellen. En ik hekel de telkenmale geëtaleerde morele oordelen die het doodgaan van mensen ondergeschikt maken aan een soort van "rechtvaardigheid" eisen.

Het gebeurt hier door zo'n beetje iedereen. Hele verhalen over hoe gemeen en fout iedereen is. En de afdronk van hoe dan verder? Dat is: "Geen idee eigenlijk, maar wel doorvechten. Bij "geen idee" (want we hebben nooit de consequenties genomen van onze hoge eisen) horen dus gewoon duizenden doden". Alle opties worden afgeserveerd. Trump belachelijk gemaakt (hij komt tenminste ergens mee, Europa deed weer eens niets). Kom nu eens met een plan die uitgaat van wat de EU kan doen met als randvoorwaarden: Haal eruit wat erin zit en stop het doden.
Recthvaardigheid eisen werkt inderdaad niet. Onrecht benoemen is nog steeds wel nuttig en ook als dat onrecht is VS en Rusland die over Oekraine praten en zo Oekraine onder druk zetten.

En onzinstukjes zoals @Refo hier regelmatig plaatst onzinstukjes blijven noemen, lijkt me ook op zijn plaats.
Plaats reactie