Even een paar losse gedachten in woorden uitgedrukt:MGG schreef: ↑Vandaag, 13:23Ten opzichte van 1907. Om het makkelijk te houden qua levenswandel zijn we snel klaar. Denk aan inenten, verzekeren, radio, stroom op zondag etc. Als je de archieven in duikt dan is de verschuiving je snel duidelijk.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 13:14Naar links?Ik dacht best een aardig beeld te hebben van de ontwikkelingen in de zes reformatorische kerken, maar deze uitspraak hoor ik voor het eerst in mijn leven.
Qua theologie is het lastiger. Ik denk dat Kersten zijn preken ook als je de taal aanpast en zaken actualiseert naar 2025 in veel gemeente niet of nauwelijks gelezen zullen worden.
Stroom in 1907 was ook nog helemaal niet vanzelfsprekend, ook niet doordeweeks. De dominees reden toen ook al in koetsjes met paard etc. Of er toen meer geloof was in de voorzienigheid Gods durf ik niet te zeggen. Het volgens mij waargebeurde verhaal van ds JR van Oord na zijn preek over Zondag 10 laat wat anders zien in ieder geval.
We leven in zo'n ingewikkelde economie dat ook de zondagsrust ernstig in het gedrang komt, buiten de werken der barnhartigheid. Wij gaan traditiegetrouw pas op dinsdag naar de supermarkt in de hoop dat je dan iets koopt wat niet op zondag is vervoerd, maar dat is ten diepste natuurlijk kortzichtig.
Of alle bovengenoemde zaken toegeschreven kunnen worden aan een verlinksing zou ik derhalve niet voor mijn rekening durven te nemen.