Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 09:38 , maar in Oostvoorne is de presentie van Gods koninkrijk opgeheven. Dat kan mijns inziens niet de bedoeling zijn.
Je hebt daar in ieder geval nog een PKN. Je bericht is nogal aanmatigend.
DDD

Bericht door DDD »

Het gaat hier om de GG. Er zijn ongetwijfeld nog andere kerkelijke gemeenten en individuele gelovigen.

Maar ik zal het bericht verduidelijken, want mijn formulering was niet zo zorgvuldig.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Kijk maar eens op de GG site naar de vele opgeheven gemeenten. Ik word daar verdrietig van en ben beslist niet trots op de megakerken van de afgelopen jaren.
Emme

Bericht door Emme »

Zeeuw schreef: Gisteren, 09:35
Bertiel schreef: Gisteren, 09:32 ook al wonen we midden bijbelbelt,60% van de inwoners van onze gemeente (per dorp/stad verschillend) gaat niet naar kerk. En gaan we een stukje naar het noorden sluiten de kerken.
Werk zat aan de winkel
Ja, ook dat. En ik denk niet dat eenieder die in de biblebelt woont en naar de kerk gaat over een even sterk levend geloof beschikt, dus ook daar nog veel werk aan de winkel.
Er zijn ook mensen die midden in de bb wonen en wel zouden willen verhuizen naar buiten de bb om daar meer te kunnen getuigen, maar door omstandigheden niet kunnen. Wij kunnen bijvoorbeeld onze boerderij niet meenemen naar hartje Rotterdam. Dan moeten we het dus proberen vanaf de plek waar we tot nu toe geplaatst zijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: Gisteren, 09:38
Wim Anker schreef: Gisteren, 08:58 Deze sluiting heeft m.i. meer te maken met demografische ontwikkelingen daar dan met kerkverlating. Dat is toch niet zo'n probleem? Weemoed kan ik overigens prima volgen maar verder is dit zo droevig niet m.i.

"Als een kleed zal t'al verouden" zei de dichter al. Dat geld ook voor kerkgebouwen en gemeenten.
Die demografische ontwikkelingen zijn juist het droevige aan beide berichten. Het zogenaamde zout klontert samen, zo erg zelfs dat de mensen in de buurt er hoge bloeddruk van krijgen, maar in Oostvoorne is de presentie van Gods koninkrijk vanuit de GG opgeheven. Er is daar een mooi kerkgebouw, dat nog prima meekan. Elders moet een GG worden uitgebreid tegen hoge kosten. Dat kan mijns inziens niet de bedoeling zijn.
Toch zijn in de geschiedenis ook de hugenoten onze kant opgekomen. Ten koste van de kerk in Frankrijk. Ook dat was onder Gods leiding.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JanRap

Bericht door JanRap »

pierre27 schreef: Gisteren, 11:27
DDD schreef: Gisteren, 09:38
Wim Anker schreef: Gisteren, 08:58 Deze sluiting heeft m.i. meer te maken met demografische ontwikkelingen daar dan met kerkverlating. Dat is toch niet zo'n probleem? Weemoed kan ik overigens prima volgen maar verder is dit zo droevig niet m.i.

"Als een kleed zal t'al verouden" zei de dichter al. Dat geld ook voor kerkgebouwen en gemeenten.
Die demografische ontwikkelingen zijn juist het droevige aan beide berichten. Het zogenaamde zout klontert samen, zo erg zelfs dat de mensen in de buurt er hoge bloeddruk van krijgen, maar in Oostvoorne is de presentie van Gods koninkrijk vanuit de GG opgeheven. Er is daar een mooi kerkgebouw, dat nog prima meekan. Elders moet een GG worden uitgebreid tegen hoge kosten. Dat kan mijns inziens niet de bedoeling zijn.
Toch zijn in de geschiedenis ook de hugenoten onze kant opgekomen. Ten koste van de kerk in Frankrijk. Ook dat was onder Gods leiding.
@ Pierre 27, Zeer terecht opgemerkt. Het is Gods vinger die de kerkgeschiedenis schrijft, en Zijn wegen zijn hoger dan onze wegen. Want je kunt dit allemaal niet beredeneren. Maar we mogen, moeten, het wel opmerken!
DDD

Bericht door DDD »

Dat ging wel om vervolgde christenen. Maar dat is in Oostvoorne niet aan de orde.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 09:36
Herman schreef:Maar de demografische ontwikkeling is zodanig, dat in het geheel geen kerkverband van behoudende gereformeerde signatuur overgebleven is op het eiland. In tegenstelling tot de iets ten oosten daarvan gelegen Hoeksche Waard waar elke dorp wel één of twee grotere gemeenten kent van Hervormd tot GerGem.
Abbenbroek heeft nog een HHG. Het zou mooi geweest zijn als de GG-ers zich bij deze kleine gemeente hadden gevoegd om ook die levensvatbaar te houden.

Ja, ik weet…dat kost enige moeite en over drempeltjes stappen.
Hoeveel helpt het als je een vergrijst ledenbestand erbij krijgt?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind dat wel een lastig te duiden argument: alles gebeurt onder Gods leiding.

Natuurlijk kun je het daar niet mee oneens zijn, maar dat is niet het zelfde dat er dan ook automatisch de goedkeuring van God aan gegeven is. In het geval van Oostvoorne: je kunt je best afvragen (als voorbeeld) of het goed is dat de overgebleven GerGemmers naar een ander eiland rijden en daarmee Abbenbroek links laten liggen. Of dat het goed is dat gezinnen naar de bijbelbelt trekken en niet op hun post kunnen blijven in de seculerende maatschappij ter plaatse.

Al snap ik prima dat dergelijke keuzes moeilijk zijn, veel gebed en ondersteuning nodig hebben en dat deze vragen niet uniek zijn maar ons allen raken. Ook ik rij zondags een paar kerken voorbij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Herman schreef:Maar de demografische ontwikkeling is zodanig, dat in het geheel geen kerkverband van behoudende gereformeerde signatuur overgebleven is op het eiland. In tegenstelling tot de iets ten oosten daarvan gelegen Hoeksche Waard waar elke dorp wel één of twee grotere gemeenten kent van Hervormd tot GerGem.
Abbenbroek heeft nog een HHG. Het zou mooi geweest zijn als de GG-ers zich bij deze kleine gemeente hadden gevoegd om ook die levensvatbaar te houden.

O, oudere mensen kunnen veel waarde toevoegen. In wijsheid, in financiële zin, als ambassadeur voor hun kerk in de omgeving, etc.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Er is nog een GG in Spijkenisse, 5 minuten verder rijden dan de HHG in Abbenbroek. En dat is nog hetzelfde eiland.
JanRap

Bericht door JanRap »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 12:04
MGG schreef:

O, oudere mensen kunnen veel waarde toevoegen. In wijsheid, in financiële zin, als ambassadeur voor hun kerk in de omgeving, etc.
@ Maanenschijn, tja, u heeft gelijk. Al is het wat lastig om toe geven omdat ik ook de leeftijd der sterken heb bereikt. Ambassadeur voor hun kerk zou ik liever veranderen in ' levende brieven van Christus', dat overstijgt de kerkmuren. Ik ben bang dat de meesten van ons al eens zijn omgevallen met hun kerkgenootschap. Immers het zijn allemaal gemeentes buiten het paradijs.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 12:04
MGG schreef:

Waarden worden ook niet altijd gewaardeerd. Oude mensen kunnen dan ook als erg lastig ervaren worden, vooral voor jongeren als er zaken zijn waarin ze dan 'betweters' lijken te zijn. Zo lijkt het dan wel eens in de praktijk.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Henk J schreef: Gisteren, 12:20 Er is nog een GG in Spijkenisse, 5 minuten verder rijden dan de HHG in Abbenbroek. En dat is nog hetzelfde eiland.
Nee. Oostvoorne en Abbenbroek liggen op Voorne. Spijkenisse ligt op Putten wat een ander eiland is.
Dat het in de volksmond vaak onder de noemer Voorne-Putten gebracht wordt maakt het nog niet een eiland.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef: Gisteren, 12:51
Henk J schreef: Gisteren, 12:20 Er is nog een GG in Spijkenisse, 5 minuten verder rijden dan de HHG in Abbenbroek. En dat is nog hetzelfde eiland.
Nee. Oostvoorne en Abbenbroek liggen op Voorne. Spijkenisse ligt op Putten wat een ander eiland is.
Dat het in de volksmond vaak onder de noemer Voorne-Putten gebracht wordt maakt het nog niet een eiland.
Zuidvoorne of Voorne-Overflakkee waren namen voor het voormalige eiland Overflakkee. Omdat dit land aan de overzijde van de Flakkee (Haringvliet) lag.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie