Dat bedoel ik.
Zelfs jij denkt dat.
Je moet toch een aanname doen? Je kunt moeilijk altijd van het zwartste scenario uitgaan, dus hier wordt van 3 dagen uitgegaan. Prima uitgangspunt.
Dat lijkt me niet de juiste conclusie. Dat volgt nergens uit, ook. Maar na een kernaanval zijn er andere zorgen. Het gaat erom dat voor normale onderbrekingen van het dagelijks leven iedereen zelf voldoende voorbereid is, zodat de overheid zich niet om jongens en meiden van 23 hoeft te bekommeren die geen eten hebben omdat ze dat per dag in de supermarkt halen en niets in huis hebben, maar zich kan beperken tot kwetsbare mensen.
Een simpele stroom-uitval, gebrek aan verwarming, winkels waar je niet kunt betalen enz is voor velen wel nood. Zeker als er kleine kinderen zijn. Je zult het best wel overleven. Al zou het me niet verbazen dat een paar dagen landelijk deze problemen toch tientallen doden zal veroorzaken. Als betere paraatheid dat aantal kan verminderen is dat mooi.
Als het elektriciteitsnet eruit ligt, komt alles tot stilstand. Dat lijkt me wel een noodsituatie.
Grappig inderdaad. "Een ramp op z'n tijd, geeft richting aan beleid". Rob de Wijk zegt op NPO1 "De burger moet beginnen te begrijpen dat er echt iets aan de hand is, er kunnen enorme uitvallen komen van nutsvoorzieningen en dan moet je zelfredzaam zijn".
Meer over het onderscheid tussen juridische of moraal gelijk hebben is direct te lezen op zijn linkedin-accountHet juridische domein is relatief eenduidig: iets mag of het mag niet. Het is daarom verleidelijk je in crisistijd louter te verlaten op het juridische. De morele werkelijkheid is gelaagd en complex, vereist veel reflectie en moet de belangen van allerlei verschillende partijen afwegen. We moeten het morele echter nooit door het juridische laten kapen. Het morele discours moet vooropgaan en de grondslag vormen voor het recht. We worden weerbaarder tegen toekomstige crises als we de reductievalkuil weten te vermijden. En als we ons erin oefenen een publiek moreel debat te voeren, ongeacht de vraag of iets wettelijk is toegestaan of niet.