Deels mee eens. Alleen woon jij op een boerderij met toch nog allerlei mogelijkheden om op een andere wijze aan stroom, water en gas te komen. Daarmee denk je dat Nederlanders zelfredzaam zijn. De gemiddelde Nederlander is best verwend en totaal niet in staat om zonder elektriciteit te functioneren.Henk J schreef: ↑19 nov 2025, 08:44Op het slagveld zijn de overlevingskansen voor burgers natuurlijk minimaal maar rondom het slagveld liggen ook dorpen en steden. Nu verwacht ik niet zo snel een slagveld in Nederland maar een aanval op de energievoorziening zou kunnen. Hoewel ik ook dat niet zo snel zie gebeuren eerlijk gezegd, enigszins overdreven vind ik het wel.huisman schreef: ↑18 nov 2025, 20:58 Op welke noodsituatie moeten wij ons voorbereiden? Ik heb genoeg grote (NAVO)oefeningen meegemaakt met allerlei scenario's. Onze conclusie was altijd. Arme burgers die overleven dit scenario echt niet. Ook niet met het noodpakket wat de overheid adviseert.
Dus gaat het om een hick up in de energie of watervoorziening? Denk dat wij ook zonder noodpakket genoeg voorrad hebben om 72 uur uit te houden.
Oproep noodpakket
Re: Oproep noodpakket
Uitval van water en elektriciteit. Wij zaten pas 12 uur zonder water en dat is niet onoverkomelijk, maar wel vervelend.huisman schreef: ↑18 nov 2025, 20:58Op welke noodsituatie moeten wij ons voorbereiden? Ik heb genoeg grote (NAVO)oefeningen meegemaakt met allerlei scenario's. Onze conclusie was altijd. Arme burgers die overleven dit scenario echt niet. Ook niet met het noodpakket wat de overheid adviseert.merel schreef: ↑18 nov 2025, 20:42 Wij hebben sowieso al veel in huis en zouden het zeker 72 uur redden. Radio, batterijen, hout om vuur te maken, extra voorraad eten, kaarsen, hebben wij standaard in huis. Het enige lastige vind ik de hoeveelheid water. Helemaal als je ook geen wc kan doortrekken. Anders haal ik in de buurt wat extra water uit de plas.
Het enige waar ik mij wel zorgen over maak is mijn schoonmoeder. Zij is alleen en woont niet in de buurt. Als de tank van de auto vol is zouden we haar kunnen halen. Mijn ouders kunnen voor warmte en water naar familie in de buurt.
Dus gaat het om een hick up in de energie of watervoorziening? Denk dat wij ook zonder noodpakket genoeg voorrad hebben om 72 uur uit te houden.
-
Henk J
Daar heb je wel een punt ja, ken genoeg mensen die vol verbazing aanhoren hoe je bijvoorbeeld prima kunt wildkamperen zonder stroom en en een kraan middenin de verlatenheid. Maar goed, daarvoor zijn wel enkele basiszaken nodig zoals een brander op gas en een aantal jerrycans water.merel schreef: ↑19 nov 2025, 08:51 Deels mee eens. Alleen woon jij op een boerderij met toch nog allerlei mogelijkheden om op een andere wijze aan stroom, water en gas te komen. Daarmee denk je dat Nederlanders zelfredzaam zijn. De gemiddelde Nederlander is best verwend en totaal niet in staat om zonder elektriciteit te functioneren.
- Dodo
Ik kan iedereen aanraden een campinggasstelletje te kopen, met extra gasflesje. Dan kun je tenminste altijd soep warmen of een kop koffie maken.
Precies, wij wonen in de randstad en onze kinderen zijn o.a. vaardig met messen, branders, vuur maken etc. Ze zijn vrijwel de enige in hun omgeving. Ik vermoed dat ook veel vaders en moeder dit al niet kunnen. De vervuiling van het water vorige week in Utrecht was een goed voorbeeld. Alle waterflessen waren uitverkocht, terwijl het water gewoon drinkbaar was na het koken ervan.Henk J schreef: ↑19 nov 2025, 09:03Daar heb je wel een punt ja, ken genoeg mensen die vol verbazing aanhoren hoe je bijvoorbeeld prima kunt wildkamperen zonder stroom en en een kraan middenin de verlatenheid. Maar goed, daarvoor zijn wel enkele basiszaken nodig zoals een brander op gas en een aantal jerrycans water.merel schreef: ↑19 nov 2025, 08:51 Deels mee eens. Alleen woon jij op een boerderij met toch nog allerlei mogelijkheden om op een andere wijze aan stroom, water en gas te komen. Daarmee denk je dat Nederlanders zelfredzaam zijn. De gemiddelde Nederlander is best verwend en totaal niet in staat om zonder elektriciteit te functioneren.
Dan ga jij ervan uit dat mensen blikken soep en gewone filterkoffie op voorraad hebben. Het gros van de mensen die ik ken gebruikt geen filterkoffie meer. Daarom vind ik de oproep van de overheid om hierover na te denken wel goed.
Wij hebben trouwens ook geen blikken soep in huis. Meestal heb ik wel een restant soep in de diepvries en daarnaast voldoende peulvruchten en ui om een soep te maken.
Laatst gewijzigd door merel op 19 nov 2025, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij gaat het er vooral om dat je nadenkt over de mogelijke gevolgen van een stroomstoring. Kan je het 72 uur redden zonder stroom, water en pinnen?Orchidee schreef: ↑18 nov 2025, 20:21 Inmiddels word er toch wel serieus op aangedrongen om allemaal een of meerdere noodpakketten te kopen.
Hebben jullie het al in huis of zijn jullie altijd al voorbereid op rampen, onverwachte calamiteiten, rampen enz?
Ikzelf denk er nu wat serieuzer over na maar heb wel veel vragen over.
Bijvoorbeeld: Als er iets gebeurt ben je niet allemaal 'thuis' of in de auto waar je eventueel ook een noodpakket in zou kunnen bewaren.
Wat is wijsheid, wat is onzin, wat is echt nodig en nog veel meer vragen...
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Die zit zeker in ons noodpakket.Dodo schreef:Ik kan iedereen aanraden een campinggasstelletje te kopen, met extra gasflesje. Dan kun je tenminste altijd soep warmen of een kop koffie maken.
Net als koffie en soep inderdaad. Wat andere (blik)groente, luiers, kattenvoer. O ja, en water natuurlijk.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Het hoeft niet om een directe oorlogssituatie te gaan, maar een storing of hack kan al veel uitrichten in ons geautomatiseerde landje. En in deze vorm wordt ook 'oorlog' gevoerd. Nee, je kunt niet alles voor wezen, maar je hebt wel je verantwoordelijkheid.
Vergeet her voorraadje drank en sigaren niet!
- Dodo
Het kan slim zijn om een paar blikken soep op voorraad te hebben. Die kun je desnoods koud eten, maar warm is lekkerder. En het is min of meer een maaltijd. En als je geen filterkoffie kunt maken, dan improviseer je wat met een theedoek of zo. Of je zorgt voor een pot oploskoffie. Of je drinkt thee. Maar als de omstandigheden ellendig zijn, is iets warms kunnen eten of drinken erg fijn.merel schreef: ↑19 nov 2025, 10:04Dan ga jij ervan uit dat mensen blikken soep en gewone filterkoffie op voorraad hebben. Het gros van de mensen die ik ken gebruikt geen filterkoffie meer. Daarom vind ik de oproep van de overheid om hierover na te denken wel goed.
Wij hebben trouwens ook geen blikken soep in huis. Meestal heb ik wel een restant soep in de diepvries en daarnaast voldoende peulvruchten en ui om een soep te maken.
Ik heb water in huis. 72 uur op een beperkt dieet overleef ik wel. En enkele honderden euros cash.
Blijkbaar gaat men ervan uit dat na 72 uur alles weer als vanouds zal zijn.