huisman schreef: ↑Gisteren, 14:05
DDD schreef: ↑Gisteren, 14:00
Evangelist schreef: ↑Gisteren, 12:38
Erg jammer dat deze framing weer in de krant beland. Er staan ook pertinent onjuiste dingen in.
Maar waar ik me vooral over verbaas: waar waren dit soort artikelen vanuit deze gemeente links van het midden, toen de kerkorde voortdurend aan de laars werd gelapt en in de laatste jaren in zeer toenemende mate? Waarom staat er niets in dit artikel over het feit dat de classis waartoe Kampen behoort al jaren zeer is afgeschaald (dus los van het besluit van de GS om alle verantwoordelijkheden terug te leggen bij de plaatselijke gemeenten), en derhalve niet meer functioneren kán volgens de kerkorde? Waarom lees ik geen letter over het zeer ernstige feit dat de synode niet meer heeft besloten over de instructie die door de classis waar Kampen toe behoort was ingediend? En dat er daarom geen antwoord meer komt op de vraag, hoe om te gaan met afwijkende gemeenten? Waarom geen woord over het feit dat de synode feitelijk heeft besloten in maart en juni dat er géén gezamenlijke toekomst meer is voor de 181 CGK's in één kerkverband? Men verwijt Rijnsburg dat zij een gezamenlijke toekomst blokkeren, maar men vergeet dat dit al door de synode is vastgesteld: geen enkel toekomstplan heeft breed draagvlak gevonden, geen oplossing voor de problemen die de impasse vormden, geen gezamenlijke wil om ruimte te bieden voor afwijkingen t.a.v. vrouw en ambt. Je vraagt je dan toch echt af: Zou men de berichtgeving dan gemist hebben?
Lees Bewaar het Pand van deze week: het artikel van ds. Van der Staaij, die de notitie Pel besprak.
Ik zie niets onjuist in het artikel.
De synode heeft in meerderheid besloten wat zij heeft besloten. Het is overduidelijk dat daarvoor weinig draagvlak is in de kerken, maar dat is nu eenmaal de toestand. Dat maakt dit artikel nog niet onzorgvuldig of onjuist.
Beste DDD, je bent wel erg voorspelbaar en bevooroordeeld. Als er van de kant van Rijnsburg iets geschreven wordt is het altijd verschrikkelijk en als er tegen Rijnsburg geschreven wordt vind jij het geweldig. Mag hoor maar ik heb je al vaker verteld dat dit te maken heeft met jouw eigen standpunten over v&a en homoseksualiteit. Die kleuren sterk jouw bijdragen.
En toch denk ik eerlijk gezegd dat dat niet waar is.
Ik ben bij mijn weten weinig bevooroordeeld, maar neem tamelijk neutraal waar. Dat verzin ik niet zelf, dat heb ik al van veel mensen gehoord. Ik ben mij zeer bewust van mijn eigen vooroordelen, ook. Dat helpt ook.
Hier op het forum bots ik ook vooral met mensen die in extreme zin een bepaald standpunt doordrijven en op dat punt niet open staan voor kritiek. Waarbij de botsingen ook nog eens samenhangen met het feit dat ik bijdragen relatief niet snel negeer.
Ik kan mij prima inleven in mensen die andere standpunten hebben dan ik over homoseksualiteit en vrouwelijke ambtsdragers. Ik houd ook altijd de optie open dat ik het verkeerd zie.
Ik denk desondanks echt dat er veel geloof voor nodig is om de notitie Pel overtuigend te vinden.