Help even, waar heb ik in deze discussie ds. Kievit kunnen lezen? Ik zie alleen maar dat mensen te kust en te keur predikanten uit eerdere tijden citeren.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 21:02Je hebt al ds. Kievit kunnen lezen. Dan weet je al voldoende.
Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Refojongere
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Pagina 50, 17:14 uur.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 22:06Help even, waar heb ik in deze discussie ds. Kievit kunnen lezen? Ik zie alleen maar dat mensen te kust en te keur predikanten uit eerdere tijden citeren.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 21:02Je hebt al ds. Kievit kunnen lezen. Dan weet je al voldoende.
Ik citeerde ds. I. Kievit omdat deze breed gezag heeft, breder dan hedendaagse predikanten.
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Aha, je doelt op een citaat van hem door jou gebruikt. Die heb ik zeker gelezen. Dat verschilt inderdaad met ds Verschuure. No problem!Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:30Pagina 50, 17:14 uur.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 22:06Help even, waar heb ik in deze discussie ds. Kievit kunnen lezen? Ik zie alleen maar dat mensen te kust en te keur predikanten uit eerdere tijden citeren.
Ik citeerde ds. I. Kievit omdat deze breed gezag heeft, breder dan hedendaagse predikanten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Ik snap de gedachtegang niet helemaal. De doop verzegelt toch niet een belofte aan een onbekeerde?Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:04Eens. Dus de belofte van een nieuw hart (afgebeeld door de doop!) wordt gerealiseerd als iemand tot geloof komt. Dus een gedoopte mag bidden: Heere, geeft U wat U belooft in Jer. 31:34. Immers wordt het nieuwe verbond met de gelovigen en hun kinderen opgericht zoals het genadeverbond met Abraham ook met zijn kinderen. Het nieuwe verbond is toch geen verarming?Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 21:13 Dan moet je kijken hoe Christus de belofte van het nieuwe verbond uitlegt in Joh. 6:45: "Er is geschreven in de Profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn [een belofte van het nieuwe verbond]. Een iegelijk dan die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij." Het nieuwe verbond wordt dus opgericht als iemand tot geloof komt. Zo ziet de verbondssluiting er in de praktijk uit, bij Jood en heiden.
Ik sluit niemand uit. Ik ben veel inclusiever dan jij. Want ik zeg: al deze beloften gelden voor iedereen die het evangelie hoort. Niet alleen een speciale categorie 'gedoopten'. Ook dát behoort tot de rijkdom van het nieuwe verbond: het evangelie is niet meer voorbehouden aan één volk, maar is nu voor de gehele wereld!Eens. Dus waar roepen dan die beloften om? Om geloof toch? Jezus had met die gelijkenis de bekering van de oudste zoon op het oog (Lukas 15:2). En ja, dan kan ik me niet voorstellen dat Jezus ook niet de belofte uit Jeremia 31:34 op het oog had. Dat gold de Joden en hun kinderen en de christenouders en hun kinderen. Waarom kinderen van christenouders uitsluiten?Als je het vertaalt naar de luisteraars van toen, de Joden, met name de Farizeeën, dan kun je bijv. kijken wat er in Rom. 9:4 over hen gezegd wordt: "Welke Israëlieten zijn, welker is de aanneming tot kinderen, en de heerlijkheid, en de verbonden, en de wetgeving, en de dienst Gods, en de beloftenissen."
In Jer. 31 gaat het mijns inziens niet om een belofte in de zin van een evangelische belofte (want die vraagt om geloof), maar een profetie van wat zeker zál gebeuren: als mensen dan zelf niet willen geloven, zal God Zelf zorgen voor dat geloof!
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
De Westminster Confessie, de Grote en de Kleine Catechismus van Westminster (Larger Catechism, Shorter Catechism) zijn allemaal opgesteld op de Synode van Westminster (1643-1649). De Grote Catechismus was sterk gebaseerd op de Confessie en de Kleine Catechismus zou je een samenvatting kunnen noemen van de Grote. Min of meer in deze volgorde zijn de belijdenisschriften ook tot stand gekomen. Toch zijn er ook verschillen die horen bij het karakter van het belijdenisschrift. Zo bevatten de Kleine en Grote Catechismus een volledige uitleg van de 10 geboden en van het gebed des Heeren (vergelijkbaar met de Heidelbergse Catechismus). Zo'n uitleg voor elk van de geboden en van de beden in het gebed des Heeren ontbreekt in de Confessie. En in de Grote Catechismus wordt gesproken over de toekomstige bekering van de Joden, wat in de Confessie ontbreekt. Ook zijn de catechismussen meer gericht op de praktijk. Toch vormt de Confessie wel de basis van beide catechismussen.JanRap schreef: ↑Gisteren, 17:33@Valcke, Hartelijk dank. Hoop me toch eens te gaan verdiepen in deze confessie. Mag ik nog eens een beroep doen op rijke uw expertise en een vraag stellen ? Heb thuis 2 delen van de Kleine Katechismus van Westminster, in vragen en antwoorden toegelicht door R. Erskine, E. Erskine en J. Fisher. De titel van de boeken is: de Kennis der Zaligheid. Is de Kleine Katechismus van Westminster afgeleid van de Westminster Confessie?Valcke schreef: ↑Gisteren, 09:21 Het doopformulier staat natuurlijk niet op zichzelf, maar is ingebed in een groter geheel aan belijdenissen.
Ook helpen de belijdenissen voor het rechte begrip van de doop én van het formulier.
Ik merk hier nogal een denken in twee uitersten: enerzijds het uiterste dat de doop niet meer zou zijn dan een teken van een uitwendige verbondsrelatie, en anderzijds het uiterste dat men meent dat een gedoopte voor behouden gehouden moet worden. Maar dat wordt geen van beide geleerd in de belijdenissen.
Ik plaatste eerder de vragen en antwoorden uit de Catechismus van Genève, hieronder ook enkele artikelen uit de Westminster Confessie mét vermelding van de Schriftbewijzen (in eigen vertaling).
Westminster Confessie schreef: 28.1 De Doop is een sacrament van het Nieuwe Testament, ingesteld door Jezus Christus,a niet alleen voor de plechtige toelating van de gedoopte persoon in de zichtbare kerk,b maar ook om voor hem een teken en zegel te zijn van het verbond der genade,c van zijn inlijving in Christus,d van wedergeboorte,e van vergeving van zonden,f en van het zich overgeven aan God door Jezus Christus, om in nieuwheid des levens te wandelen.g Dit sacrament moet, volgens Christus’ eigen bepaling, in Zijn kerk blijven bestaan tot aan het einde van de wereld.h
a Matth. 28:19. b 1 Kor. 12:13. c Rom. 4:11. Kol. 2:11, 12. d Gal. 3:27. Rom. 6:5. e Tit. 3:5. f Mark. 1:4. g Rom. 6:3, 4. h Matth. 28:19, 20.
28.5 Hoewel het een grote zonde is deze instelling te verachten of na te laten,a zijn toch de genade en de zaligheid er niet zo onafscheidelijk aan verbonden, dat niemand zonder deze wedergeboren of zalig kan worden,b of dat allen die gedoopt worden ongetwijfeld wedergeboren worden.c
a Luk. 7:30. Ex. 4:24-26. b Rom. 4:11. Hand. 10:2, 4, 22, 31, 45, 47. c Hand. 8:13, 23.
28.6 De werkzaamheid* van de Doop is niet gebonden aan het tijdstip waarop deze bediend wordt;a maar niettemin wordt de beloofde genade bij een recht gebruik van deze instelling niet alleen aangeboden, maar werkelijk afgebeeld en aangebracht door de Heilige Geest aan hen (hetzij volwassenen of kinderen) aan wie de genade toebehoort naar de raad van Gods wil en op de door Hem bepaalde tijd.b
*werkzaamheid. Of: kracht, doeltreffendheid.
a Joh. 3:5, 8. b Gal. 3:27. Tit. 3:5. Ef. 5:25, 26. Hand. 2:38, 41.
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Dus geloofsdoop/volwassendoop?Michaels schreef: ↑Gisteren, 18:591. De doop is een zichtbaar teken van bekeringRefojongere schreef: ↑Gisteren, 18:46Klopt en de doop is er om ons zwakke geloof te versterken.Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 18:41Dat zeg je nu, maar het wordt toch vaak anders gelabeld. Alsof het een extra pleitgrond is, alsof er zonder een specifieke verbondsgedachte geen aanbod van genade zou zijn, etc.
Maar het heeft geen zin om je te verliezen in allerlei theorieën. Ieder die de belofte van het Evangelie hoort, mag deze belofte aannemen, mag erop 'pleiten', zo je wilt.
In het Nieuwe Testament roept Johannes de Doper mensen op tot bekering. De doop symboliseert dat iemand zijn oude leven aflegt en een nieuw leven begint.
“Bekeert u… en laat u dopen.” (Marcus 1:4)
De doop laat dus zien: ik wil met God leven en mijn oude zonden achterlaten.
2. De doop is verbonden met de vergeving van zonden
De doop wijst naar Gods vergeving. Niet dat het water zelf zonden wegspoelt, maar het is een teken van Gods belofte om schoon te maken.
“Laat u dopen… tot vergeving van uw zonden.” (Handelingen 2:38)
3. De doop verbindt je met Jezus
De doop beeldt uit dat een gelovige met Christus sterft en opstaat.
“Wij zijn met Hem begraven door de doop… opdat wij in nieuwheid van leven zouden wandelen.” (Romeinen 6:4)
Het is dus een zichtbaar evangelie: net zoals Jezus stierf en opstond, zo begint de gelovige een nieuw leven.
4. Jezus gaf zelf de opdracht om te dopen
De doop is niet door mensen bedacht, maar door Christus ingesteld.
“Ga heen… maak alle volken tot Mijn discipelen, hen dopend…” (Mattheüs 28:19)
Daarom hoort de doop vanaf het begin bij het christelijk geloof.
5. De doop is een zichtbaar binnenkomen in de christelijke gemeenschap
Door de doop wordt iemand opgenomen in de gemeente (Handelingen 2:41).
Het is als het ware de “toegangspoort” tot het christelijke leven.
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Aha, dat is een oud-leerling van me. Ik ben benieuwd. Maar dat is geen de Vries..Herman schreef: ↑Vandaag, 09:42De 'hervormde visie' staat op linkedin en is geschreven door ds. W.F. 't Hart.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 15 nov 2025, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Groepscirkel
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 10 okt 2025, 08:04
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Of luister de podcast van Pastorie Online van 8 november jl. met ds. A. Kot. Zie: https://reformatorischeomroep.nl/radio/ ... e-08112025Herman schreef: ↑Vandaag, 09:42De 'hervormde visie' staat op linkedin en is geschreven door ds. W.F. 't Hart.
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Ik snap dat er een autoriteitsbeginsel meespeelt, maar ik vind het toch een soort van jammer dat argumenten niet op hun merites gewogen worden. Zelf zou ik Brakel inzetten om te laten zien dat de rijkdommen van Gods verbondsbeloften een belangrijk onderdeel van zijn van de gereformeerde leer.
-
Groepscirkel
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 10 okt 2025, 08:04
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Dr. De Vries heeft dit begin november op zijn weblog geschreven: https://drpdevries.com/2025/11/01/de-he ... zielszorg/pierre27 schreef: ↑Vandaag, 09:49Aha, dat is een oud-leerling van me. Ik ben benieuwd. Maar dat is geen de Vries..Herman schreef: ↑Vandaag, 09:42De 'hervormde visie' staat op linkedin en is geschreven door ds. W.F. 't Hart.