Zeeuw schreef: ↑Vandaag, 12:40Ah, als dat je hoofdpunt is, is het vreemd over wagenparken te beginnen. Ik vind het vrij logisch dat de gezindte daar gaat wonen waar reformatorische scholen zijn. Dat jij dat bestempeld als zouteloos of te zout is veel te kort door de bocht.
Het is precies andersom, beste @Zeeuw. Die reformatorische scholen zijn daar, omdat steeds meer gezinnen uit de stad en stedelijke omgevingen zijn vertrokken. En de kleine schooltjes die er nog in steden zijn, leiden een kwijnend bestaan. En elk gezin dat daarna extra vertrekt naar de Veluwe, is gewoon een klap voor zo'n school, en ook voor de kleiner wordende kerkelijke gemeente. Dáár leg ik de vinger bij. Ik vraag me best vaak af, of we nog bereid zijn om offers te brengen voor het wonen in een streek waar we misschien niet zoveel 'ons-soort-mensen' tegenkomen doordeweeks. Natuurlijk heeft dat laatste iets aantrekkelijks, althans zo begrijp ik dat. Zelf heb ik dat niet. Maar de vraag is, of dat onze roeping is als christen.
Wat ik bedoelde met zouteloos of te zout (altijd gevaarlijk om een metafoor te gebruiken): Zout is nuttig en smaakvol in de juiste hoeveelheid. Te veel zout, of te weinig zout maakt het gerecht niet smakelijker. Te weinig zout: geen reformatorische christenen meer in de steden. Te veel zout: zie het artikel van de Gelderlander over de SGP-fractie in de Betuwe. Ik vrees voor het moment dat in zo'n gemeenteraad de SGP de absolute meerderheid behaalt. Zou men dan ook met minderheden kunnen omgaan op de manier zoals de Heere Jezus in de Bergrede zegt dat we in deze wereld moeten staan? Of gaan we dan in rap tempo de plaatselijke samenleving vormgeven zoals D66 dat omgekeerd ook doet? Ik hoop dat dat niet gebeurt, anders zou ik graag zien dat een deel van de Betuwse SGP'ers naar de grote steden van ons land zouden verhuizen, of naar de stedelijke gemeenten in de Randstad, om daar op hun eigen (minderheids)plaats een lichtend licht en een zoutend zout te zijn, en in de praktijk van het leven laten zien wat het is om vanuit een levend geloof Christus na te volgen.
Ad Anker schreef:Ik vind dat best zorgelijk. Het is bijna een slechte gedachte van mij, maar ik hoop dat de ontwikkelingen rond art. 23 van dien aard zijn dat het samenklonteren zinloos blijkt en we als uitgeholde, zich in uiterlijkheden onderscheidende gezindte weer serieus in gesprek gaan over waar het echt om gaat.
Zover ga ik nog niet, maar wel vind ik het pijnlijk om te horen dat er vanuit de Veluwe makkelijk en hard wordt geoordeeld over kleine christelijke scholen in de Randstad die, om het hoofd boven water te houden, het toelatingsbeleid van leerlingen moeten verbreden, en daarom de kledingregel loslaten en ook de HSV accepteren naast de SV. En als ik dat dan weer hoor, bijt ik mijn tong fa. Maar het liefst zou ik willen zeggen: "Als u dat een onwenselijke ontwikkeling vindt, dan neem ik aan dat u met uw gezin op korte termijn uw huis in Barneveld, Putten, Lunteren, Opheusden, etc. te koop zet en aanstonds naar... (vul maar in) verhuist. Vijf kinderen erbij, betekent soms dat er een extra groep gevormd kan worden."