Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 13:53
MidMid schreef: ↑Gisteren, 13:03<>
Voor mij worden er in je eerste zin zaken vermengd. Wij kennen inderdaad Christus uit en door de Schriften, maar Zijn funderend werk daarvan afhankelijk maken, die maak ik niet mee.
Dan sluit je Christus op in de tijd. Dat kan en mag niet en nooit. Los van ons geloven, los van ons kennen en los van ons bijeenkomen fundeert Christus de Kerk. Dat is niet van ons afhankelijk of met ons verbonden. Daarom kunnen we ook ronduit belijden dat de Kerk er van eeuwigheid tot eeuwigheid zal zijn. Daar wel een afhankelijkheidsrelatie zien, of ten minste zo acteren... Dáár ligt juist fundamentele en principiële moeite met de activiteiten van Rijnsburg c.s. <>
Wat bedoel je met de vetgedrukte zin?
Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 11:00Calvijn vervolgt in hoofdstuk II (Boek IV) met een fundamenteel onderscheid. Ik citeer: (...)
Waar de zichtbare kerk loszingt van de onzichtbare, daarover schrijft Calvijn. Om die breuk te kunnen traceren of legitimeren, zul je dus terug moeten naar de Schriften (die overigens ook bij Calvijn altijd uitkomen bij een wijzen op Christus als dé Funderende).
Wij kunnen Christus niet claimen, dus zullen altijd op het Woord terug moeten vallen. Vandaar dat de zichtbare gemeente pilaar en vaste grond van de waarheid genoemd wordt. Met dat Woord in de hand moeten beslissingen genomen of onderbouwd worden. En daar ligt voor mij ook moeite met Rijnsburg c.s. Ook het laatste schrijven heeft weer veel meer in zich van organisatorische retoriek, dan dat er vanuit de Schriften legitimiteit gegeven wordt aan de weg die bewandeld wordt (
https://www.filemail.com/d/arbodhsvrnvihqa).
Calvijn omschrijft het fundament van de kerk.
- Kerk als schare van uitverkorenen:
"...moet het aan God alleen overgelaten worden om te weten wie tot de kerk behoren waarvan het fundament Zijn verborgen verkiezing is." Dat is dus de onzichtbare Kerk. Bron: Boek IV, H1.
- En ook:
"Een klaar bewijs daarvoor is te vinden in de woorden van Paulus, wanneer hij leert dat de kerk gefundeerd is op de leer van de apostelen en de profeten en dat Christus zelf de uiterste hoeksteen is [Ef. 2:20]." Dat is dus het fundament van de zichtbare kerk. Bron: Boek IV, H2.
Het fundament is dus niet Christus los van Zijn Woord. Dat kan en mag niet. Dat schept ruimte, ongeoorloofd welteverstaan.
We praten langs elkaar heen. Zal vast te maken hebben mijn omschrijven...
Naar mijn mening, redeneer ik in dezelfde lijn als Calvijn.
De Kerk (hoofdletter! onzichtbare) is gefundeerd in Christus. Hij roept, Hij verzamelt, Hij bewaart, etc.
De zichtbare kerk (kleine letter) is hier de verschijningsvorm van.
De onzichtbare gaat dus aan de zichtbare vooraf.
De zichtbare heeft de roeping zich te vormen naar de onzichtbare, zij richt zich naar haar Hoofd!
Breuken, etc. in de zichtbare kerk traceren of te formaliseren kan dus enkel op basis van het Woord.
Maar daarmee is het Woord niet het funderende principe. Dat is Christus. Ons verstaan van het Woord is als bouwen met stro, hout of edelmetaal (zie bijv. 1 Kor 3).
Ons verstaan van het Woord funderend maken, is de kerk aarden in menselijk verstaan. Dat kan niet goed gaan en geeft een zeer wankele basis. Christus is het fundament, niets en niemand anders. Jezus Zelf wijst het ook als funderend principe aan tegenover de belijdende Petrus.
Jij geeft, voor mij, het Woord een andere plek dan Calvijn doet.
Sowieso is de leer van de apostelen en profeten daar in Efeze toch iets anders dan de Bijbel zoals wij die in de hand hebben. Waar het Calvijn om gaat is de Christus van de Schriften, die de Kerk en de kerk fundeert.
En dan de vetgedrukte zin 'Dan sluit je Christus op in de tijd.' Christus komt in de tijd tot ons in het gewaad van het Woord. Maar Hij is veel meer dan dat. Net zo min als de Heere te vangen is in een door mensenhanden gemaakt gebouw, is Hij ook niet te vangen in het geschreven Woord. Daar valt Hij niet mee samen. Het is wat nodig is om te weten tot zaligheid. Maar Hij is meer.
Wanneer we belijden dat Christus van eeuwigheid af is en vanaf het begin van de wereld een Kerk heeft, geeft dit al aan dat de Kerk voor het Woord uitgaat. De Kerk vervolgens willen funderen in de Schrift, is de Kerk de tijd intrekken en daarmee Christus de tijd intrekken. Dan ga je categorieën vermengen.
De Kerk van Christus, gaat aan ons mensen vooraf. Anders wordt mijn verklaren van de Schrift norm en fundament.
MidMid, hier wordt voor mij het Bijbelse fundament van de zichtbare kerk in haar kern aangetast.
Goed lezen! Ik heb het over de gekozen weg, die men Bijbels zal moeten funderen.
Terugvallend op welke belofte bouwt Rijnsburg c.s. hun plannen uit?
Daar zou het wat mij betreft allereerst in Rijnsburg over moeten gaan i.p.v. allerlei organisatorische vragen.