Dankdag 2020

-DIA-

Re: Dankdag 2020

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: Gisteren, 08:31 nee, maar op een dankdag hoort de dankbaarheid voor alles wat we nog hebben en wat hebben gekregen te overheersen. Anders doen we God ernstig tekort
Jawel, dat behoort wel, maar kan iedereen, ook hen die God niet kennen, echt danken? God zal (om zo te zeggen) nooit tekort komen, al is Hem danken wel onze schuldige plicht. Een uitwendig danken wordt niet bedoeld. Dan lezen we immers: Ik haat, Ik versmaad uw feesten, en Ik mag uw verbodsdagen niet rieken. Want ofschoon gij Mij brandofferen offert, mitsgaders uw spijsofferen, Ik heb er toch geen welgevallen aan; en het dankoffer van uw vette beesten mag Ik niet aanzien. Doe het getier uwer liederen van Mij weg; ook mag Ik uwer luitenspel niet horen.
Ik moet hier stoppen. Je begrijpt het hopelijk wel. Want op deze manier, zonder verootmoediging, komen nooit bij elkaar. En we kunnen haast wel weten wat er nu komt.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Verootmoediging sluit dankbaarheid niet uit en dankbaarheid geen verootmoediging.
Losmaken gaat echt fout, maar vandaag is het dankdag, en zal danken (in verootmoediging, dat wel!) onze prioriteit zijn.
Anders komt God nooit aan Zijn eer
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: Gisteren, 08:58 Verootmoediging sluit dankbaarheid niet uit en dankbaarheid geen verootmoediging.
Losmaken gaat echt fout, maar vandaag is het dankdag, en zal danken (in verootmoediging, dat wel!) onze prioriteit zijn.
Anders komt God nooit aan Zijn eer
Weet u hoe we dit noemen? Ik geloof dat we zo op elkaar gaan projecteren. Dat mogen we niet doen. We moeten hier stoppen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

geen discussie op een discussieforum?
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: Gisteren, 09:26 geen discussie op een discussieforum?
Als adhesie ontbreekt kan het niet verder. Ik voel geen adhesie.
Mattheus_11_28

Bericht door Mattheus_11_28 »

-DIA- schreef: Gisteren, 09:30
Toen ik jullie discussie las, moest ik denken aan Nehemia 8. Misschien kan het samen luisteren naar dit Bijbelgedeelte wat adhesie brengen. Daar komen beide zaken namelijk in naar voren.
De context is: al het volk heeft zich verzameld en er wordt voorgelezen uit de wet van Mozes.

Nehemia 8 : 8 t/m 13
8 Jésua nu en Bani en Serébja, Jamin, Akkub, Sábbethai, Hodía, Maäséja, Kelíta, Azária, Józabad, Hanan, Pelája en de Levieten onderwezen het volk in de wet. En het volk stond op zijn standplaats.
9 En zij lazen in het boek, in de wet Gods, duidelijk; en den zin verklarende, zo maakten zij dat men het verstond in het lezen.
10 En Nehémia (dezelve is Hattirsátha) en Ezra, de priester, de schriftgeleerde, en de Levieten, die het volk onderwezen, zeiden tot al het volk: Deze dag is den HEERE uw God heilig; bedrijft dan geen rouw en weent niet. Want al het volk weende, als zij de woorden der wet hoorden.
11 Voorts zeide hij tot hen: Gaat, eet het vette en drinkt het zoete, en zendt delen dengene voor welken niets bereid is, want deze dag is onzen Heere heilig; zo bedroeft u niet, want de blijdschap des HEEREN, die is uw sterkte.
12 En de Levieten stilden al het volk, zeggende: Zwijgt, want deze dag is heilig; daarom, bedroeft u niet.
13 Toen ging al het volk heen om te eten en om te drinken, en om delen te zenden en om grote blijdschap te maken; want zij hadden de woorden verstaan die men hun had bekendgemaakt.

Nu zien we beide zaken naar voren komen: zowel wat -DIA- naar voren bracht, als wat DDD en Bertiel naar voren brachten.
Het volk hoort de wet en wordt bedroefd. En daar was ook wel reden toe aan het eind van de ballingschap bij het lezen van de wet: ze waren in ballingschap gegaan vanwege hun ongehoorzaamheid en verlaten van God! Die tijd was minstens zo donker als de onze, vermoed ik. Dus dat zijn emoties die niet vreemd zijn.
Maar vervolgens sporen Nehemia, Ezra en de Levieten hen wel aan: wees vandaag blij, want het is een dag die voor de HEERE heilig is! En: de blijdschap van de HEERE is uw sterkte.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat krijg je met leringen die door mensen zijn verzonnen... Dan is het snel niet goed.
We hoeven danken en bidden toch niet te vereenzelvigen en ook niet tegen elkaar uit te spelen?
DDD

Bericht door DDD »

Ik speel het niet tegen elkaar uit. Maar uitgaan van de veronderstelling dat Van der Groe dezelfde preek ook op dankdag zou hebben gehouden, vind ik zonder nader bewijs, onjuist.

Ik zou mij er niet over verbazen als hij ook op dankdagen boetepreken hield, daar gaat het niet om. Ik heb daar verder ook geen verstand van. Maar ik vind dat het RD dan een dankdagpreek had moeten selecteren. Dat is alles.

Het is in ieder geval opvallend dat van hem allerlei boete- en lijdenspreken bewaard zijn gebleven, maar nauwelijks andere preken. Wie heeft die selectie gemaakt, vraag ik mij dan af.

De vermeende eenzijdigheid van deze voorganger kan wellicht ook heel eenvoudig in één luisteraar zitten, die de preken uitschreef. Maar goed. Op dankdag lees ik graag een meditatie over dankdag. Net als bij Kerst niet over Pasen, en dat zijn ook menselijke inzettingen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik had ook niet het idee dat ik wat tegen elkaar uit speelde, maar het zal wel.
Laten we proberen in beginsel dankbaar te zijn, hoe God voor ons zorgt, ondanks wie we zijn.

DDD

Bericht door DDD »

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mattheus_11_28 schreef: Gisteren, 10:14
-DIA- schreef: Gisteren, 09:30
Toen ik jullie discussie las, moest ik denken aan Nehemia 8. Misschien kan het samen luisteren naar dit Bijbelgedeelte wat adhesie brengen. Daar komen beide zaken namelijk in naar voren.
De context is: al het volk heeft zich verzameld en er wordt voorgelezen uit de wet van Mozes.

Nehemia 8 : 8 t/m 13
8 Jésua nu en Bani en Serébja, Jamin, Akkub, Sábbethai, Hodía, Maäséja, Kelíta, Azária, Józabad, Hanan, Pelája en de Levieten onderwezen het volk in de wet. En het volk stond op zijn standplaats.
9 En zij lazen in het boek, in de wet Gods, duidelijk; en den zin verklarende, zo maakten zij dat men het verstond in het lezen.
10 En Nehémia (dezelve is Hattirsátha) en Ezra, de priester, de schriftgeleerde, en de Levieten, die het volk onderwezen, zeiden tot al het volk: Deze dag is den HEERE uw God heilig; bedrijft dan geen rouw en weent niet. Want al het volk weende, als zij de woorden der wet hoorden.
11 Voorts zeide hij tot hen: Gaat, eet het vette en drinkt het zoete, en zendt delen dengene voor welken niets bereid is, want deze dag is onzen Heere heilig; zo bedroeft u niet, want de blijdschap des HEEREN, die is uw sterkte.
12 En de Levieten stilden al het volk, zeggende: Zwijgt, want deze dag is heilig; daarom, bedroeft u niet.
13 Toen ging al het volk heen om te eten en om te drinken, en om delen te zenden en om grote blijdschap te maken; want zij hadden de woorden verstaan die men hun had bekendgemaakt.

Nu zien we beide zaken naar voren komen: zowel wat -DIA- naar voren bracht, als wat DDD en Bertiel naar voren brachten.
Het volk hoort de wet en wordt bedroefd. En daar was ook wel reden toe aan het eind van de ballingschap bij het lezen van de wet: ze waren in ballingschap gegaan vanwege hun ongehoorzaamheid en verlaten van God! Die tijd was minstens zo donker als de onze, vermoed ik. Dus dat zijn emoties die niet vreemd zijn.
Maar vervolgens sporen Nehemia, Ezra en de Levieten hen wel aan: wees vandaag blij, want het is een dag die voor de HEERE heilig is! En: de blijdschap van de HEERE is uw sterkte.
Dank voor deze opmerking
We moeten toch wel zeggen dat het toch de goedertierenheden des Heeren zijn dat wij niet vernield zijn.
Wat moeten we ons dan weg schamen. Had ik maar niets gezegd.
refo

Bericht door refo »

Misschien komt er vandaag een dankdag-meditatie.
Mattheus_11_28

Bericht door Mattheus_11_28 »

DDD schreef: Gisteren, 10:41 Ik speel het niet tegen elkaar uit.
Bertiel schreef: Gisteren, 10:54 Ik had ook niet het idee dat ik wat tegen elkaar uit speelde, maar het zal wel.
Die conclusie laat ik dan ook voor verantwoording van Herman ;)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mattheus_11_28 schreef: Gisteren, 12:45
DDD schreef: Gisteren, 10:41 Ik speel het niet tegen elkaar uit.
Bertiel schreef: Gisteren, 10:54 Ik had ook niet het idee dat ik wat tegen elkaar uit speelde, maar het zal wel.
Die conclusie laat ik dan ook voor verantwoording van Herman ;)
Zeker en ik kan die best verdedigen. Maar goed, afijn, ieder heeft zijn zegje weer gedaan. Ik zal de broeders mijn nu al te scherpe oordeel onthouden. Ik ga me met danken en smekingen verblijden in de boodschap van Psalm 147.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is hier ook aan de orde. Ik kan me niet eerder herinneren dat ik het betreurde dat wij geen ochtend- maar een middagdienst hadden. Het is nu werkelijk heerlijk weer om buiten te zitten. En om consequent te blijven, is dat geen reden tot zorg over de klimaatverandering, maar reden tot dankbaarheid.
Plaats reactie