-DIA- schreef: ↑Gisteren, 09:30
Bertiel schreef: ↑Gisteren, 09:26
geen discussie op een discussieforum?
Als adhesie ontbreekt kan het niet verder. Ik voel geen adhesie.
Toen ik jullie discussie las, moest ik denken aan Nehemia 8. Misschien kan het samen luisteren naar dit Bijbelgedeelte wat adhesie brengen. Daar komen beide zaken namelijk in naar voren.
De context is: al het volk heeft zich verzameld en er wordt voorgelezen uit de wet van Mozes.
Nehemia 8 : 8 t/m 13
8 Jésua nu en Bani en Serébja, Jamin, Akkub, Sábbethai, Hodía, Maäséja, Kelíta, Azária, Józabad, Hanan, Pelája en de Levieten onderwezen het volk in de wet. En het volk stond op zijn standplaats.
9 En zij lazen in het boek, in de wet Gods, duidelijk; en den zin verklarende, zo maakten zij dat men het verstond in het lezen.
10 En Nehémia (dezelve is Hattirsátha) en Ezra, de priester, de schriftgeleerde, en de Levieten, die het volk onderwezen, zeiden tot al het volk: Deze dag is den HEERE uw God heilig; bedrijft dan geen rouw en weent niet. Want al het volk weende, als zij de woorden der wet hoorden.
11 Voorts zeide hij tot hen: Gaat, eet het vette en drinkt het zoete, en zendt delen dengene voor welken niets bereid is, want deze dag is onzen Heere heilig; zo bedroeft u niet, want de blijdschap des HEEREN, die is uw sterkte.
12 En de Levieten stilden al het volk, zeggende: Zwijgt, want deze dag is heilig; daarom, bedroeft u niet.
13 Toen ging al het volk heen om te eten en om te drinken, en om delen te zenden en om grote blijdschap te maken; want zij hadden de woorden verstaan die men hun had bekendgemaakt.
Nu zien we beide zaken naar voren komen: zowel wat -DIA- naar voren bracht, als wat DDD en Bertiel naar voren brachten.
Het volk hoort de wet en wordt bedroefd. En daar was ook wel reden toe aan het eind van de ballingschap bij het lezen van de wet: ze waren in ballingschap gegaan vanwege hun ongehoorzaamheid en verlaten van God! Die tijd was minstens zo donker als de onze, vermoed ik. Dus dat zijn emoties die niet vreemd zijn.
Maar vervolgens sporen Nehemia, Ezra en de Levieten hen wel aan: wees vandaag blij, want het is een dag die voor de HEERE heilig is! En: de blijdschap van de HEERE is uw sterkte.