Meten met twee maten een betere typering? Dhr Bügel heeft geen CGK DNA en dat blijkt uit zijn hele schrijven. Hij maakt zich druk om materiële zaken en van wie het ‘vermogen’ van de CGK is. Dat is zover buiten de echte zorgen binnen de CGK dat het bijna lachwekkend zou zijn mits de zaak niet uiterst ernstig is. Het gaat om het gezag van Gods Woord en dan spelen euro’s geen enkele rol. De liefdadigheid en welwillendheid mag hij wat mij aangaat op anderen richten. Om te eindigen met de zin dat God geen God van wanorde is, maar van vrede komt bij mij niet oprecht over als dat komt uit de pen van iemand die de wanorde in onze kerken mede vorm heeft gegeven door de flagrante ongehoorzaamheid aan de zorgvuldig genomen besluiten die voor cast en bondig gehouden moeten worden.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 21:10Precies. De redenering van Bügel is kerkordelijk wel degelijk te onderbouwen. Je kunt het er wel of niet mee eens zijn, maar stellen dat hij de weg kwijt is vind ik overdreven.DDD schreef: ↑Gisteren, 20:34 Hij ontkent toch niet dat de linkerflank de besluiten inzake vrouw in ambt evenmin voor vast en bondig houdt?
Hij zegt wel dat je op grond van Gods woord geen bezwaar kan hebben tegen een classisvergadering. Daar zit wel een zekere logica in, wat mij betreft.De besluiten over bijvoorbeeld ViA worden door een groot aantal kerken in strijd met Gods Woord beschouwd en kunnen daarom door hen ook niet voor vast en bondig worden gehouden, want dat levert strijd op met het op Gods Woord gegronde geweten.
Ik kan mij wel in het artikel vinden, vooral in de conclusie, die je kennelijk nu oversloeg:
Natuurlijk kunnen het CGK-kerkverband en de Rijnsburggroep met elkaar afspraken maken over het door het CGK-kerkverband beschikbaar stellen van vermogensbestanddelen, maar die afspraken berusten niet op kerkrechtelijke rechten van de Rijnsburggroep, maar zij berusten op welwillendheid en liefdadigheid van het bestaande CGK-verband, op grond van het gebod van de naastenliefde en om wanorde te voorkomen, want onze God is geen God van wanorde, maar van vrede.
Ik worstel daar echt mee hoe hij dit kan schrijven. Ik zie vast iets over het hoofd maar kom er voorlopig niet uit.