Verkiezingen oktober 2025

DDD

Re: Verkiezingen oktober 2025

Bericht door DDD »

Waarom kan Denk niet meedoen met een links kabinet? Ik heb daar verder geen mening over, maar ik ben wel benieuwd.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 03 nov 2025, 22:06 Meest voor de hand liggende coalitie blijft dus D66-VVD-PvdA/GL-CDA.
Elke andere variant moeten meer partijen bij, ervan uitgaande dat niemand zin heeft om het nog eens over de PVV-boeg te gooien.
75 is ook prima. Je moet wel hele slechte plannen hebben als alle andere partijen tegen zijn.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 03 nov 2025, 22:38 Waarom kan Denk niet meedoen met een links kabinet? Ik heb daar verder geen mening over, maar ik ben wel benieuwd.
Om dezelfde reden als dat FvD onder Baudet niet mee kon doen. Onfatsoenlijk, respectloos, bewust provoceren en naar het lijkt meer waarde te hechten aan halve dictators dan aan Nederland. Over links zal zonder het CDA moeten of hun verhaal over fatsoen was puur een showtje voor de verkiezing.
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: 03 nov 2025, 22:38
Profesto schreef: 03 nov 2025, 22:06 Meest voor de hand liggende coalitie blijft dus D66-VVD-PvdA/GL-CDA.
Elke andere variant moeten meer partijen bij, ervan uitgaande dat niemand zin heeft om het nog eens over de PVV-boeg te gooien.
75 is ook prima. Je moet wel hele slechte plannen hebben als alle andere partijen tegen zijn.
Dan heb je dus zowel in de eerste als tweede kamer geen meerderheid. Dat lijkt me vervelend als regering.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 04 nov 2025, 07:09
Dan heb je dus zowel in de eerste als tweede kamer geen meerderheid. Dat lijkt me vervelend als regering.
In de eerste kamer heeft zonder de BBB geen enkele optie een meerderheid. In de tweede kamer heb je geen meerderheid nodig. In het slechtste geval staken de stemmen, maar gezien de houding van de SGP zal dat niet snel gebeuren. Je bent wel kwetsbaarder voor dwarsliggers binnen de coalitiepartijen.
DDD

Bericht door DDD »

(Gedoog)steun van de SGP of ChristenUnie zou nog helemaal niet zo gek zijn.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 03 nov 2025, 21:16
parsifal schreef: 03 nov 2025, 20:07
Profesto schreef: 03 nov 2025, 20:03 Overigens is het verschil tussen D66 en PVV opgelopen tot een kleine 20.000 stemmen.
De briefstemmers zitten hier nog niet bij.
Het verschil wordt groter door de definitieve uitslagen die binnenkomen.
Verschil tussen SP en CU neemt ook af, maar ik verwacht niet dat SP 2000 meer stemmen uit briefstemmen haalt. Het zit wel heel dicht bij elkaar voor de restzetels.
Gaat het dan over de 3e zetel van CU of een eventuele 4e zetel?
Om hier op terug te komen. Als SP 1660 stemmen minder had gekregen dan had de laatste restzetel naar D66 gegaan. Dat is niet veel. Het geeft ook aan dat voor restzetels grote partijen profiteren van de methode (al is de methode die gebruikt wordt mogelijk wel de eerlijkste).

In principe komt de methode neer op het volgende: Deel het aantal uitgebrachte geldige stemmen door 150 en rond het af (maakt niet zoveel uit of je naar boven of beneden afrond). Noem dit aantal k. Voor iedere zetel heb je dit aantal stemmen nodig. Dus als k ongeveer 70.000 is (daar lag het vorige in de buurt) dan heb je in eerste instantie 210.000 stemmen nodig om 3 zetels te halen. Hierdoor kom je (vrijwel) altijd op minder dan 150 zetels gevuld. Vervolgens ga je alle partijen negeren die minder dan k stemmen hebben gekregen.
De volgende stap is k met 1 verlagen. dus je gaat naar 69.999 en voor 3 zetels heb je 209997 stemmen nodig. Weer zullen er niet 150 zetels gevuld zijn op deze manier. Dus dan verlaag je k verder, net zo lang tot er precies 150 zetels gevuld zijn.

Dit geeft voor het gevoel soms vreemde situaties: Stel in het genoemde voorbeeld heeft een partij 203.000 stemmen dat is oorspronkelijk 2,9 zetels dan heb je minder kans om 3 zetels te halen dan een partij die 1.826.900 stemmen heeft om 27 zetels te halen terwijl dat laatste neer komt op oorspronkelijk 26,1 zetel.

Voor kleine partijen die op de grens van bijvoorbeeld 2 of 3 (of 3 of 4 zetels) maakt 1 stem vaak meer verschil dan voor een grote partij.

De methode die ik hierboven uitleg is niet hoe de verdeling van restzetels meestal wordt uitgelegd, maar het komt op hetzelfde neer.

Nederland heeft trouwens echt een kiesdrempel. Ik meen dat hierdoor in 2023, 50+ buiten de kamer is gebleven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 04 nov 2025, 07:34
In de eerste kamer heeft zonder de BBB geen enkele optie een meerderheid. In de tweede kamer heb je geen meerderheid nodig. In het slechtste geval staken de stemmen, maar gezien de houding van de SGP zal dat niet snel gebeuren. Je bent wel kwetsbaarder voor dwarsliggers binnen de coalitiepartijen.
Ik vraag me toch af of men JA21 stabiel genoeg acht om dit aan te durven. Ik denk dat je het meeste hebt aan een breed midden kabinet met PvdA en VVD, waarbij men bereid is om in ieder geval symboolpolitiek te laten liggen en op andere punten af en toe een meloen in te slikken vanwege het landbelang. Ik schat dat dit zeker bij voormalige GL achterban heel moeilijk gaat vallen. En ik denk ook dat Yesilgoz dit niet geloofwaardig kan doen (zij kan denk ik sowieso weinig meer doen om geloofwaardig te worden).

Ik vind het eigenlijk jammer dat PvdA/GL toch voor Klaver is gegaan. Ik denk dat Lisa Westerveld (die ook echt GL-er is) met haar minder met randstad geassocieerde achtergrond en haar goede reputatie wat betreft jeugdzorg-woordvoerder ook meer de traditionele PvdA achterban er bij had kunnen houden.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 04 nov 2025, 10:56
MGG schreef: 04 nov 2025, 07:34

Ik vraag me toch af of men JA21 stabiel genoeg acht om dit aan te durven. Ik denk dat je het meeste hebt aan een breed midden kabinet met PvdA en VVD, waarbij men bereid is om in ieder geval symboolpolitiek te laten liggen en op andere punten af en toe een meloen in te slikken vanwege het landbelang. Ik schat dat dit zeker bij voormalige GL achterban heel moeilijk gaat vallen. En ik denk ook dat Yesilgoz dit niet geloofwaardig kan doen (zij kan denk ik sowieso weinig meer doen om geloofwaardig te worden).

Ik vind het eigenlijk jammer dat PvdA/GL toch voor Klaver is gegaan. Ik denk dat Lisa Westerveld (die ook echt GL-er is) met haar minder met randstad geassocieerde achtergrond en haar goede reputatie wat betreft jeugdzorg-woordvoerder ook meer de traditionele PvdA achterban er bij had kunnen houden.
Ik denk dat GL een groter risico is dan JA21. Het beste lijkt mij een minderheidskabinet van D66, CDA en VVD. Relatief eenvoudig te bereiken en veel overeenstemming over grote dossiers.
MGG

Bericht door MGG »

Blokkeert Gl/PvdA de PVV niet meer of liegt Jeese Klaver?
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: Gisteren, 13:54 Blokkeert Gl/PvdA de PVV niet meer of liegt Jeese Klaver?
Volgens mij zit er geen woord Spaans bij.
De enige reële optie om in een kabinet te komen voor zijn partij is met D66, VVD en CDA. Ik denk dat hij erop rekent dat eventuele gesprekken over betrokkenheid bij een andere coalitie al snel zullen stranden. Ik vind het een verstandige zet om de VVD uit de blokkeermodus te halen.
Natuurlijk is dat geen liegen.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: Gisteren, 16:10
MGG schreef: Gisteren, 13:54 Blokkeert Gl/PvdA de PVV niet meer of liegt Jeese Klaver?
De enige reële optie om in een kabinet te komen voor zijn partij is met D66, VVD en CDA. Ik denk dat hij erop rekent dat eventuele gesprekken over betrokkenheid bij een andere coalitie al snel zullen stranden. Ik vind het een verstandige zet om de VVD uit de blokkeermodus te halen.
Omdat er geen woord Spaans bij zit vermoed ik dat hij liegt. Het lijkt mij onvoorstelbaar dat hij geen blokkades meer heeft voor partijen die hij als extreem/radicaal rechts ziet.
MGG

Bericht door MGG »

MGG schreef: 30 okt 2025, 00:00
Profesto schreef: 29 okt 2025, 23:57 Het is ook precies wat een democratisch leider doet bij verlies. In tegenstelling tot de leider van de eenpersoonspartij Wilders.
Bij de vorige verkiezing was hij zo naïef om te blijven dromen. Wilders heeft gezien de historie een goed resultaat. Het zou zomaar kunnen dat hij als persoon de meeste stemmen had. Natuurlijk een flink verlies, maar alsnog een prima resultaat.
Wilders had honderdduizenden stemmen meer. Het laat goed zien hoe populair hij is.

Dat Timmermans de lijsttrekker was met het laagste percentage van de stemmen zal niemand verbazen. Wat dat betreft is het jammer dat hij weg is. Zonder hem is de kans groter dat links de volgende verkiezingen wint.
parsifal

Bericht door parsifal »

MGG schreef: Gisteren, 16:50
MGG schreef: 30 okt 2025, 00:00
Profesto schreef: 29 okt 2025, 23:57 Het is ook precies wat een democratisch leider doet bij verlies. In tegenstelling tot de leider van de eenpersoonspartij Wilders.
Bij de vorige verkiezing was hij zo naïef om te blijven dromen. Wilders heeft gezien de historie een goed resultaat. Het zou zomaar kunnen dat hij als persoon de meeste stemmen had. Natuurlijk een flink verlies, maar alsnog een prima resultaat.
Wilders had honderdduizenden stemmen meer. Het laat goed zien hoe populair hij is.

Dat Timmermans de lijsttrekker was met het laagste percentage van de stemmen zal niemand verbazen. Wat dat betreft is het jammer dat hij weg is. Zonder hem is de kans groter dat links de volgende verkiezingen wint.
Het is ook cultuur. Bij partijen waar Kamerleden erg zichtbaar zijn en waar idealisme een grote rol speelt, kiest men eerder voor een andere persoon dan de lijsttrekker. Daarbij zijn er links ook wat meer mensen die op eerste vrouw op lijst kiezen.

Dat Yesilgoz zo hard inzet lijkt me niet goed voor het land. Ze zal graag nieuwe verkiezingen willen, maar of dat het vertrouwen in politiek te goede komt weet ik ook niet. Aan de andere kant: als het onderhandelen wordt zal VVD zijn economische punten wel binnenhalen (inclusief dat het gedrocht van hypotheekrenteaftrek niet wordt afgebouwd) terwijl GL/PvdA op ethische en symbolische punten wil scoren, en VVD geeft daar minder om. Dan krijg je weer economisch rechts/progressief compromis. Wat niet echt aansluit bij kiezers. CDA zal nog wel remmen dan, maar ideaal is anders.
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: Gisteren, 16:47
Profesto schreef: Gisteren, 16:10
Omdat er geen woord Spaans bij zit vermoed ik dat hij liegt. Het lijkt mij onvoorstelbaar dat hij geen blokkades meer heeft voor partijen die hij als extreem/radicaal rechts ziet.
Volgens mij is het liegen door Kamerleden meer specialiteit van de fractieleiders van VVD en PVV. Bijvoorbeeld over nareis op nareis, of over verdwenen PVV-stemmen.
Als je zo stellig zegt dat iemand liegt, moet je daar bewijs bij leveren.
Plaats reactie