Hervormingsdiensten 2025
Re: Hervormingsdiensten 2025
zo te lezen heeft de oecomene in dit forum weinig gestalte
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
MGG
Ik beantwoord netjes je vraag en als het antwoord je niet bevalt is het flauwRefojongere schreef: ↑27 okt 2025, 07:30Dat is flauw. 95% van alle kerken in Nederland leert dat niet maar is wel blij dat Luther de kern van het Evangelie heeft (her)ontdekt en breed verspreid. Dat mogen we vieren.MGG schreef: ↑27 okt 2025, 05:44De HHK leert bij mijn weten niet de consubstantiatie.Refojongere schreef: ↑25 okt 2025, 23:08Toon maar aan waarin de HHK afwijkt van de leer van Luther. Er is hierboven een hervormingsavond in Montfoort met PKN-GB en HHK georganiseerd met iemand die liefhebber is van Luther (ds. M. van Kooten).Delftenaar schreef: ↑25 okt 2025, 19:31 Er zit iets dubbels in al die herdenkingen van de hervorming.
Ooit zei een predikant dat als wij in de tijd van de reformatie geleefd zouden hebben we katholiek gebleven zijn. Daarin heeft die man, gezien onze behoudende aard, wel een punt.
Verder staat de theologie van Luther (in het verlengde daarvan de Lutherse kerk) zover van de huidige leer die binnen de HHK/(O)GG(in N) gepreekt wordt vandaan dat je op elke andere datum dan 31 oktober direct een ban krijgt als je Luthers standpunten zou uitdragen.
- J.C. Philpot
Ik lees oecumene als: als we allemaal veel water bij de wijn doen, dan is het uiteindelijk allemaal water.
Ik heb persoonlijk meer met contacten over allerlei kerkmuren heen, met hen die Gods onfeilbaar Woord belijden, zich als zondaar hebben leren (er)kennen, en die door Gods genade mogen roemen in het kruis van Christus. Deze mensen zijn niet in de meerderheid in welke kerk dan ook, maar bevinden zich wel in allerlei heel verschillen denominaties. Dan zijn er verschillen, maar toch is er eenheid, want God Kerk IS één.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
ik bedoel het laatste, maar dat wordt hier afgedaan als niets, als dat op een hervormingsdag plaats vindJ.C. Philpot schreef: ↑27 okt 2025, 07:51Ik lees oecumene als: als we allemaal veel water bij de wijn doen, dan is het uiteindelijk allemaal water.
Ik heb persoonlijk meer met contacten over allerlei kerkmuren heen, met hen die Gods onfeilbaar Woord belijden, zich als zondaar hebben leren (er)kennen, en die door Gods genade mogen roemen in het kruis van Christus. Deze mensen zijn niet in de meerderheid in welke kerk dan ook, maar bevinden zich wel in allerlei heel verschillen denominaties. Dan zijn er verschillen, maar toch is er eenheid, want God Kerk IS één.
-
MGG
Had je anders verwacht? Bij elke fusie zijn er die weigeren mee te gaan. Daarnaast heb je scheuringen waarbij los verder gaan populairder is dan bij een andere groep aansluiten. En binnen het reformatorische deel van kerkelijk Nederland wordt op grote schaal van kerk gewisseld.
-
Refojongere
Ja sorry, het was eigenlijk niet naar jou toe. Maar het was een vraag aan Delftenaar. Die is lid van de PKN-GB maar noemt die gereformeerde stroming niet in zijn opsomming, dus ik dacht dat hij wat anders bedoelde dan de consubstantiatie. Buiten de PKN-GB wordt de hervorming nauwelijks gevierd binnen de PKN heb ik het idee.MGG schreef: ↑27 okt 2025, 07:47Ik beantwoord netjes je vraag en als het antwoord je niet bevalt is het flauwRefojongere schreef: ↑27 okt 2025, 07:30Dat is flauw. 95% van alle kerken in Nederland leert dat niet maar is wel blij dat Luther de kern van het Evangelie heeft (her)ontdekt en breed verspreid. Dat mogen we vieren.MGG schreef: ↑27 okt 2025, 05:44De HHK leert bij mijn weten niet de consubstantiatie.Refojongere schreef: ↑25 okt 2025, 23:08
Toon maar aan waarin de HHK afwijkt van de leer van Luther. Er is hierboven een hervormingsavond in Montfoort met PKN-GB en HHK georganiseerd met iemand die liefhebber is van Luther (ds. M. van Kooten).![]()
de constubstantie raakt de zaligheid ook niet aan, is een bijzaak.
De drie (vijf) sola's dat is waar het om draaide in de reformatie en is iets wat Luther (en anderen) voor ons herondekt hebben.
De drie (vijf) sola's dat is waar het om draaide in de reformatie en is iets wat Luther (en anderen) voor ons herondekt hebben.
-
Henk J
Hoewel het wat pijnlijks heeft dat we op een hervormingsavond wel bij elkaar kunnen zitten en op zondag niet heb ik liever dit dan dat er geen gezamenlijke dienst is. Uiteindelijk begint eenheid ook weer onderop, een hervormingsdienst kan dan een eerste stap zijn.
Ik heb hier een tijdje over na zitten denken. Want het is op zichzelf zondermeer waardevol wat je schrijft. Maar ik voel mij zelf niet alleen verbonden met hen met wie ik nu een geestelijke band ervaar, maar ook met de Kerk "van alle eeuwen". Ook in die dimensie is de Kerk één; en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die dimensie sinds de Reformatie sterk onder druk staat. Er is in de kerkgeschiedenis die ik heb meegekregen een 'gat' van 1000 jaar (500-1500; en eigenlijk het deel vóór 500 ook). Dit is minder de schuld van de Reformatoren dan van hun volgelingen, overigens. Maar naar mijn gevoel is er niet alleen gebroken met de RKK van 1500-zoveel, maar in de praktijk (en in toenemende mate) ook met zo ongeveer alles wat ervoor gebeurde. Voor de helderheid, de primaire schuld ligt bij de RKK van de 16e eeuw, maar dat er zo gemakkelijk mee gelééfd kan worden, vind ik lastig te begrijpen.J.C. Philpot schreef: ↑27 okt 2025, 07:51Ik lees oecumene als: als we allemaal veel water bij de wijn doen, dan is het uiteindelijk allemaal water.
Ik kijk waarschijnlijk met andere ogen naar de geestelijke realiteit van de Kerk. Dat is prima, en laat je vooral door mij je blijdschap & dankbaarheid niet ontnemen... We kennen ten dele.
@ Floppy, Mag ik u heel hartelijk danken voor uw bijdrage? Uw schrijven ontroert me. Dit is nu de exacte reden van mijn scepsis over hervormingsdiensten. Kan het echter in de verste verte niet zo erudiet onder woorden brengen als u deed. Ondanks het vele goede dat de Hervorming bracht was het een grote en verbijsterende kerkscheuring. Bij wijlen ds. Doornenbal kom je de scepsis over reformatieherdenkingen ook tegen. En ik meen te weten dat Prof. dr. Op 'Hof ook wel iets van heimwee kent naar de ongebroken kerk van voor de Reformatie. En wijlen dr. C.A. Tukker niet te vergeten.Floppy schreef: ↑27 okt 2025, 12:36Ik heb hier een tijdje over na zitten denken. Want het is op zichzelf zondermeer waardevol wat je schrijft. Maar ik voel mij zelf niet alleen verbonden met hen met wie ik nu een geestelijke band ervaar, maar ook met de Kerk "van alle eeuwen". Ook in die dimensie is de Kerk één; en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die dimensie sinds de Reformatie sterk onder druk staat. Er is in de kerkgeschiedenis die ik heb meegekregen een 'gat' van 1000 jaar (500-1500; en eigenlijk het deel vóór 500 ook). Dit is minder de schuld van de Reformatoren dan van hun volgelingen, overigens. Maar naar mijn gevoel is er niet alleen gebroken met de RKK van 1500-zoveel, maar in de praktijk (en in toenemende mate) ook met zo ongeveer alles wat ervoor gebeurde. Voor de helderheid, de primaire schuld ligt bij de RKK van de 16e eeuw, maar dat er zo gemakkelijk mee gelééfd kan worden, vind ik lastig te begrijpen.J.C. Philpot schreef: ↑27 okt 2025, 07:51Ik lees oecumene als: als we allemaal veel water bij de wijn doen, dan is het uiteindelijk allemaal water.
Ik kijk waarschijnlijk met andere ogen naar de geestelijke realiteit van de Kerk. Dat is prima, en laat je vooral door mij je blijdschap & dankbaarheid niet ontnemen... We kennen ten dele.
Ik ben blij dat het herkenning geeft! Het voelt soms een beetje als 'spelbreker' zijn.JanRap schreef: ↑27 okt 2025, 17:00 @ Floppy, Mag ik u heel hartelijk danken voor uw bijdrage? Uw schrijven ontroert me. Dit is nu de exacte reden van mijn scepsis over hervormingsdiensten. Kan het echter in de verste verte niet zo erudiet onder woorden brengen als u deed. Ondanks het vele goede dat de Hervorming bracht was het een grote en verbijsterende kerkscheuring. Bij wijlen ds. Doornenbal kom je de scepsis over reformatieherdenkingen ook tegen. En ik meen te weten dat Prof. dr. Op 'Hof ook wel iets van heimwee kent naar de ongebroken kerk van voor de Reformatie. En wijlen dr. C.A. Tukker niet te vergeten.
Vrijdag 31 oktober
Hervormde Kerk te Nieuwer ter aa
19.30 uur Ds J J van der Meulen en ds Al Chalabi voor de Gereformeerde Gemeente
Hervormde Kerk te Nieuwer ter aa
19.30 uur Ds J J van der Meulen en ds Al Chalabi voor de Gereformeerde Gemeente
-
Refojongere
Goed, u ziet de Gereformeerde Kerk in Nederland niet als gereformeerd maar afgescheiden.Floppy schreef: ↑Gisteren, 09:52Ik ben blij dat het herkenning geeft! Het voelt soms een beetje als 'spelbreker' zijn.JanRap schreef: ↑27 okt 2025, 17:00 @ Floppy, Mag ik u heel hartelijk danken voor uw bijdrage? Uw schrijven ontroert me. Dit is nu de exacte reden van mijn scepsis over hervormingsdiensten. Kan het echter in de verste verte niet zo erudiet onder woorden brengen als u deed. Ondanks het vele goede dat de Hervorming bracht was het een grote en verbijsterende kerkscheuring. Bij wijlen ds. Doornenbal kom je de scepsis over reformatieherdenkingen ook tegen. En ik meen te weten dat Prof. dr. Op 'Hof ook wel iets van heimwee kent naar de ongebroken kerk van voor de Reformatie. En wijlen dr. C.A. Tukker niet te vergeten.
Daar denken Luther en Calvijn anders over.
Nee hoor, ik heb ook steeds minder feeling met het vieren van hervormingsdag. Ik denk dat we in de huidige samenleving de christenen om ons heen moeten koesteren in plaats van de verschillem te benadrukken.Floppy schreef: ↑Gisteren, 09:52Ik ben blij dat het herkenning geeft! Het voelt soms een beetje als 'spelbreker' zijn.JanRap schreef: ↑27 okt 2025, 17:00 @ Floppy, Mag ik u heel hartelijk danken voor uw bijdrage? Uw schrijven ontroert me. Dit is nu de exacte reden van mijn scepsis over hervormingsdiensten. Kan het echter in de verste verte niet zo erudiet onder woorden brengen als u deed. Ondanks het vele goede dat de Hervorming bracht was het een grote en verbijsterende kerkscheuring. Bij wijlen ds. Doornenbal kom je de scepsis over reformatieherdenkingen ook tegen. En ik meen te weten dat Prof. dr. Op 'Hof ook wel iets van heimwee kent naar de ongebroken kerk van voor de Reformatie. En wijlen dr. C.A. Tukker niet te vergeten.
-
Groepscirkel
Hoe kan ik dit standpunt vanuit de Bijbel gefundeerd onderbouwen als het gaat om verschillen die de kern raken?