Hervormingsdiensten 2025
Hervormingsdiensten 2025
Hervormde kerk Montfoort
D..V vrijdag 31-10-2025
Hervormingsdienst
Opening: ds C.J. Rijsdijk; predikant HG
Referaat: ds. M. van Kooten; Oud-predikant
Sluiting: ds. J. van Meggelen; predikant HHG
collecte: Stichting Vrienden van Heidelberg en Dordrecht (www.svvhed.org)
D..V vrijdag 31-10-2025
Hervormingsdienst
Re: Hervormingsdiensten 2025
Mooi initiatief, maar moet eerlijk bekennen flinke moeite te hebben met Hervormingsdiensten. Als ik zie wat een puinhoop we er na de Reformatie van gemaakt hebben schaam ik me diep.Fred schreef: ↑25 okt 2025, 10:05 Hervormde kerk Montfoort
D..V vrijdag 31-10-2025
Hervormingsdienst
Het lijkt allemaal prachtig, maar wel een beetje hypocriet.
Onze gemeente doet het ook. Zelfs met een evangelische voorganger. En dat gaat prima en daar ben ik groot voorstander van. Maar jammer dat het op zondag niet kan, dan blijft de kansel dicht. En dat is naar mijn idee een gemiste kans.
Onze gemeente doet het ook. Zelfs met een evangelische voorganger. En dat gaat prima en daar ben ik groot voorstander van. Maar jammer dat het op zondag niet kan, dan blijft de kansel dicht. En dat is naar mijn idee een gemiste kans.
Daar sluit ik me van harte bij aan.JanRap schreef: ↑25 okt 2025, 11:10Mooi initiatief, maar moet eerlijk bekennen flinke moeite te hebben met Hervormingsdiensten. Als ik zie wat een puinhoop we er na de Reformatie van gemaakt hebben schaam ik me diep.Fred schreef: ↑25 okt 2025, 10:05 Hervormde kerk Montfoort
D..V vrijdag 31-10-2025
Hervormingsdienst
Puinhoop? Kijk elke donderdag in het RD op hoeveel honderden kansels elke zondag het Evangelie verkondigd mag worden. Rij daarna over de grens met België en Duitsland en spreek daar met gereformeerde christenen in bv Gent, Antwerpen, Hamburg enz. Die kijken met jaloersheid naar het in hun ogen geestelijk zeer bevoorrechte Nederland. Dus ik dank de HEERE dat wij in een land mogen wonen waar het Evangelie nog zo duidelijk en op zoveel plaatsten verkondigd wordt.JanRap schreef: ↑25 okt 2025, 11:10Mooi initiatief, maar moet eerlijk bekennen flinke moeite te hebben met Hervormingsdiensten. Als ik zie wat een puinhoop we er na de Reformatie van gemaakt hebben schaam ik me diep.Fred schreef: ↑25 okt 2025, 10:05 Hervormde kerk Montfoort
D..V vrijdag 31-10-2025
Hervormingsdienst
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Misschien is dat wel een des te groter wonder vanwege die puinhoop.
Juist dit jaar zien we weer opnieuw hoeveel verdriet scheuringen doen. Maar op de 1 of andere manier vieren we de scheuring van de 16e eeuw als een groot feest.
En ik snap het hoor. Ik snap het heel goed. Ik snap alleen het triomfantalisme niet.
Juist dit jaar zien we weer opnieuw hoeveel verdriet scheuringen doen. Maar op de 1 of andere manier vieren we de scheuring van de 16e eeuw als een groot feest.
En ik snap het hoor. Ik snap het heel goed. Ik snap alleen het triomfantalisme niet.
- Delftenaar
Er zit iets dubbels in al die herdenkingen van de hervorming.
Ooit zei een predikant dat als wij in de tijd van de reformatie geleefd zouden hebben we katholiek gebleven zijn. Daarin heeft die man, gezien onze behoudende aard, wel een punt.
Verder staat de theologie van Luther (in het verlengde daarvan de Lutherse kerk) zover van de huidige leer die binnen de HHK/(O)GG(in N) gepreekt wordt vandaan dat je op elke andere datum dan 31 oktober direct een ban krijgt als je Luthers standpunten zou uitdragen.
Ooit zei een predikant dat als wij in de tijd van de reformatie geleefd zouden hebben we katholiek gebleven zijn. Daarin heeft die man, gezien onze behoudende aard, wel een punt.
Verder staat de theologie van Luther (in het verlengde daarvan de Lutherse kerk) zover van de huidige leer die binnen de HHK/(O)GG(in N) gepreekt wordt vandaan dat je op elke andere datum dan 31 oktober direct een ban krijgt als je Luthers standpunten zou uitdragen.
Ik ben in de Elzas. Morgen zal in de protestantse kerk hier de Reformatie worden herdacht. Vanavond waren wij in de plaatselijke RK-gemeente. De preek ging over de gelijkenis van de Farizeeër en de tollenaar. Hoewel Christus in de dienst geheel centraal stond (Maria heb ik niet langs horen komen, behalve in het rijtje heiligen bij de communie) zie je toch het verschil met de reformatie: de principiële heilsonzekerheid: de voorganger sprak de hoop uit dat wij als zondaren zoals de tollenaar zouden zijn, en hoopte dat wij dan zo ook in de hemel bij Christus kunnen zijn.
Dat is een boodschap die je ook in sommige gereformeerde kerken kunt horen. Maar dat is niet de boodschap van de Reformatie, al was het verder een bijbelse preek.
Ik herken me verder deels in Floppy. Reformatieherdenken hoeft niet triomfantelijk te zijn, wat mij betreft. Maar het is toch ook een belangrijke stap in de goede richting geweest.
Dat is een boodschap die je ook in sommige gereformeerde kerken kunt horen. Maar dat is niet de boodschap van de Reformatie, al was het verder een bijbelse preek.
Ik herken me verder deels in Floppy. Reformatieherdenken hoeft niet triomfantelijk te zijn, wat mij betreft. Maar het is toch ook een belangrijke stap in de goede richting geweest.
-
Refojongere
Beste Floppy,Floppy schreef: ↑25 okt 2025, 15:57 Misschien is dat wel een des te groter wonder vanwege die puinhoop.
Wij vieren de Hervorming. Niet omdat er een nieuwe kerk werd gesticht maar omdat heel veel rooms-katholieke kerken in Nederland zijn Hervormd.
De naam hervormd / gereformeerd wijst er al op dat wij dat niet als een scheuring zien.
-
Refojongere
Toon maar aan waarin de HHK afwijkt van de leer van Luther. Er is hierboven een hervormingsavond in Montfoort met PKN-GB en HHK georganiseerd met iemand die liefhebber is van Luther (ds. M. van Kooten).Delftenaar schreef: ↑25 okt 2025, 19:31 Er zit iets dubbels in al die herdenkingen van de hervorming.
Dit begrijp ik niet goed, sinds wanneer worden er in onze kerken zogenoemde bannen uitgedeeld?Delftenaar schreef: ↑25 okt 2025, 19:31 Er zit iets dubbels in al die herdenkingen van de hervorming.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
MGG
De HHK leert bij mijn weten niet de consubstantiatie.Refojongere schreef: ↑25 okt 2025, 23:08Toon maar aan waarin de HHK afwijkt van de leer van Luther. Er is hierboven een hervormingsavond in Montfoort met PKN-GB en HHK georganiseerd met iemand die liefhebber is van Luther (ds. M. van Kooten).Delftenaar schreef: ↑25 okt 2025, 19:31 Er zit iets dubbels in al die herdenkingen van de hervorming.
-
Refojongere
Dat is flauw. 95% van alle kerken in Nederland leert dat niet maar is wel blij dat Luther de kern van het Evangelie heeft (her)ontdekt en breed verspreid. Dat mogen we vieren.MGG schreef: ↑27 okt 2025, 05:44De HHK leert bij mijn weten niet de consubstantiatie.Refojongere schreef: ↑25 okt 2025, 23:08Toon maar aan waarin de HHK afwijkt van de leer van Luther. Er is hierboven een hervormingsavond in Montfoort met PKN-GB en HHK georganiseerd met iemand die liefhebber is van Luther (ds. M. van Kooten).Delftenaar schreef: ↑25 okt 2025, 19:31 Er zit iets dubbels in al die herdenkingen van de hervorming.
Blijkbaar vind jij de Consubstantiatie geen belangrijk onderdeel van Luthers leer. Dat kan, ik geloof alleen niet dat Luther daar zelf ook zo over dacht. Als de HHK dus volgens jou niet "afwijkt van de leer van Luther", dan bedoel je jouw idee van de leer van Luther. En dat is riskant want iedereen heeft wel zo zijn idee over de leer van Luther.Refojongere schreef: ↑27 okt 2025, 07:30Dat is flauw. 95% van alle kerken in Nederland leert dat niet maar is wel blij dat Luther de kern van het Evangelie heeft (her)ontdekt en breed verspreid. Dat mogen we vieren.MGG schreef: ↑27 okt 2025, 05:44De HHK leert bij mijn weten niet de consubstantiatie.Refojongere schreef: ↑25 okt 2025, 23:08Toon maar aan waarin de HHK afwijkt van de leer van Luther. Er is hierboven een hervormingsavond in Montfoort met PKN-GB en HHK georganiseerd met iemand die liefhebber is van Luther (ds. M. van Kooten).Delftenaar schreef: ↑25 okt 2025, 19:31 Er zit iets dubbels in al die herdenkingen van de hervorming.
- J.C. Philpot
De Reformatie was geen scheuring, maar de bevrijding van de Christelijke kerk van de overheersing van het pausdom, zijn tirannieke hiërarchie, valse leer en syncretisme. Tegelijkertijd zit de paus in ons aller hart, en zijn we geneigd om de ene dwaling voor de andere in te ruilen. Daarom moet een reformatieherdenking altijd gepaard gaan met zelfonderzoek. De kerk is gereformeerd om te blijven reformeren, altijd weer terug naar Gods onfeilbaar Woord en het onvervalste evangelie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield