Gereformeerde Gemeenten

JanRap

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

pierre27 schreef: 24 okt 2025, 22:36
DDD schreef: 24 okt 2025, 22:35 Ja, want dat betekent toch dat je vindt dat Geeske het juist schrijft of toch op zijn minst iets rechtzinnigs bedoelt?

En wat Geeske schrijft is inderdaad hypercalvinisme van het soort van ds. Hoeksema. En ze schrijft daarnaast ook verschillende dingen die letterlijk in strijd zijn met de DL (zoals hierboven uitgewerkt).

En als het dan ook letterlijk blijkt, zegt ze dat je dat wel goed moet lezen;-)
Je concludeert op een bijzondere manier.
@Pierre 27, Ik neem het op voor DDD. Hij concludeert niks op een bijzondere manier maar spreekt naar Schrift en belijdenis. Je kunt het nakijken wat hij zegt. En die hyper-calvinistische bijdragen hier ( noem het zelf altijd pseudo-calvinistisch) stelt hij terecht aan de kaak. Andere kant is dat er aan de uiterste rechter zijde kennelijk een podium is voor hyper-calvinistische uitspraken. Wat zou het goed zijn als we iets leerden van die Finse politica Päivi Rässänen. Zag artikel in de krant waarin zij algemeen christelijke, bijbelse, uitspraken doet die niet voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn. Met dit spreken wint zij buitenstaanders voor de zaak van Christus. Zouden wij dat ook doen in onze gesprekken en bijdragen op refoforum? Er zijn bijdragen die geschreven zijn in een soort geheimtaal voor insiders. We preken veel te veel voor eigen parochie. En ik moet helaas mezelf daarbij insluiten.
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Orchidee schreef:
Geeske_1991 schreef:
JanRap schreef:
Geeske_1991 schreef: 22 okt 2025, 18:56 Ik zou de catechismus er naast houden.
Eerst zonde en ellende, daarna verlossing en daarna dankbaarheid. Zonde en ellende vooraf, leren dat God rechtvaardig is, zijn toorn over de zonde gevoelen.
David zong: ik gevoelde de grootheid van mijn kwaad, mijn zonden zie ik steeds voor ogen zweven.

Maar dat is bij jou vast niet nodig

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
@ Geeske_1991, Is het u toch duidelijk dat je ook kunt ontsporen aan de rechterzijde? U zegt: David zong: ik gevoelde de grootheid van mijn kwaad. Dat zong David niet. Dat zingt de berijming van 1773. David zong: Palm 51:5: Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij.
Kanttekening: Of: ik weet, mijn overtredingen zijn mij bekend.
Kennen is iets anders dan voelen! Verder wijs ik u erop dat de HC een verbondsmatige opzet kent en geen zogenaamde wedergeboortetheologie leert. Kort na de Reformatie was het zo dat de kinderen van de gemeente de antwoorden gaven in de leerdienst. Komt nog bij dat we de gehele catechismus moeten, mogen zien in het licht van zondag 1. U schrijft: eerst zonde en ellende, daarna verlossing en daarna dankbaarheid. Hoe zit dat dan met met zondag 44, vraag en antwoord 115? Zonde en ellende is er bij u alleen maar voor de bekering. Vraag 115: Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan? Antw: Eerstelijk, opdat wij ons leven lang onze zondige aard hoe langer hoe meer leren kennen enz. enz. Onderschrijft u eigenlijk wel de Drie Formulieren van Enigheid? Over zondag 23 heeft u ook een eigen uitleg. Vraag 59: Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft? Antw: Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam van het eeuwige leven. vraag 60: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God? Alleen door een waar geloof in Jezus Christus enz. enz. U schreef aan een medeforummer: Maar dat is vast bij jou niet nodig. Geeske hoe durft u? Nooit gelezen DL hoofdstuk 3- 5 paragraaf 14? Voorts van degenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste denken en spreken. U maakt helaas van refoforum een refokermis.
En uit kunt beter een evangelisch forum gaan zoeken

Verkondigd het Evangelie is onze opdracht en plicht!

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Klopt, aan een verloren mens.

De verloren zoon werd eerst aan zijn schuld ontdekt toch?
Vader IK heb gezondigd, tegen de hemel en voor u!

Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Die zoon wel ja.

Een predikant die misschien wel 30 jaar geleden hier preekte nam een trein met drie wagons als voorbeeld (om flauwe vragen voor te zijn: plus een locomotief).

Die wagons heten ellende (zonde), verlossing en dankbaarheid.
Voorganger zei dat je in elke wagon kan instappen. Dus ook in die van de dankbaarheid.
Maar je moet uiteindelijk wel al die drie wagons (lees: stadia) doorlopen. Alleen kan de volgorde anders zijn.
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 25 okt 2025, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Alle mensen zijn verloren buiten Christus
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Delftenaar schreef: Gisteren, 19:40 Die zoon wel ja.

Een predikant die misschien wel 30 jaar geleden hier preekte nam een trein met drie wagons als voorbeeld (om flauwe vragen voor te zijn: plus een locomotief).

Die wagons heten ellende (zonde), verlossing en dankbaarheid.
Voorganger zei dat je in elke wagon kan instappen. Dus ook in die van de dankbaarheid.
Maar je moet uiteindelijk wel al die drie wagons (lees: stadia) doorlopen. Alleen kan de volgorde anders zijn.
Ds. G.H. Kersten leerde al het zijn niet 3 stadia/stationnetjes, maar alle 3 stukken zijn er wel, of je kent er niets van.

Catechismuspreek Zondag 1:
"En nu is het niet zo, dat eerst degenen, die tot God bekeerd worden, enige jaren in de ellende
verkeren, daarna in de verlossing zich beroemen en dan het overige van hun leven in
dankbaarheid door te brengen; nee, zo werkt God deze stukken niet. Waar Hij 't ene geeft, daar
schenkt Hij ook 't andere."
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Marietje1982

Bericht door Marietje1982 »

Geeske, wat zou jouw antwoord zijn op de vraag: wat moet ik doen om zalig te worden? Het antwoord van Paulus en Silas kennen we maar ik ben benieuwd hoe jij dat ziet. Als ik jouw berichten zo lees kunnen we niets, willen we niets, zullen we niets en rest ons niets anders dan te gaan zitten en wachten op dat heel, heel misschien God zich over ons zou willen ontfermen.

Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp en je berichten niet goed interpreteer, die kans zit er natuurlijk altijd in. Ik ben er oprecht benieuwd naar.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

DDD schreef: 24 okt 2025, 22:27 Daar is toch nauwelijks een beginnen aan zonder het hele gesprek over te doen.

Maar hier bijvoorbeeld.
pierre27 schreef: 21 okt 2025, 08:23
Geeske_1991 schreef: 21 okt 2025, 05:13
Gerardus2 schreef:
Hoe bedoel je "niet door het recht heen" Geeske?
Om het recht, het recht ontwijken bedoel ik.
God is allereerst rechtvaardig, als Hij ons naar onze zonde straft, gaan wij voor eeuwig verloren. Dat recht moet je billijken. En dan zal je vraag ook zijn: wat moeten wij doen opdat wij zalig worden?

David zingt van het recht in de psalmen: Gij hebt o Heer in het dodelijks tijdsgewricht, mijn ziel gered mijn tranen willen drogen.
Dat gaat over de vierschaar waar Hij voor God is gedaagd.

Daarom heen werken heeft geen zin, dat is als trekken aan een dood paard.
De dwaze maagden misten de olie des Geestes. Ze liepen mee met Gods volk, gedroegen zich hetzelfde maar ze waren geen gekenden van God.
Toen ze vroegen Heere Heere doe ons open, bleek er voor hun nog een weg van de hemel naar de hel.

We zijn dood gevallen. Van de top van eer, in een eeuwige verwoesting neer. Psalm 73
Niemand zal uit zichzelf God zoeken, ja zelfs niet een (rom.3).
We zijn blind geworden in onze diepe val.
Er is geen ellendiger schepsel als de onherboren mens. We zien onze ellende niet. En dat is de euvel. Want als we die gaan zien, zien we dat ons zonderegister tot aan de hemel rijkt. En dat God ons waardiglijk voor eeuwig zou kunnen verstoten.

In de hof van Eden stond de boom des levens. Maar daar konden Adam en Eva niet meer bij. God joeg ze weg uit de hof.
Zo moet je het zien als mensen denken tot Jezus te kunnen gaan. Je kunt er niet bij, God moet je het letterlijk geven in je hart, we kennen Jezus niet zoals Hij gekend moet worden.
Ik las van een 4 jarig jongetje. Men vroeg aan hem, hoe ziet jouw Koning er uit?
Het jongetje sprak: Mijn Koning is blank en rood en draagt de banier boven tienduizenden.
Hij zag waarde in Hem, omdat God hem zijn ogen had geopend.

Dank voor deze heldere en goede uitleg. Hier ben ik het volkomen mee eens.
Geeske, deze (eenvoudige, maar indrukwekkende) preek geeft zoveel ruimte: https://www.prekenweb.nl/preek/23845
GG links

Bericht door GG links »

Geeske_1991 schreef: 24 okt 2025, 18:42
pierre27 schreef:
Geeske_1991 schreef: 24 okt 2025, 16:31
Refojongere schreef: Ingewikkeld verhaal. Waar staat dat een mens van eeuwigheid gerechtvaardigd wordt? Niet in de belijdenis, Luther, Calvijn, nadere reformatoren of Puriteinen. Hooguit een filosoof als Comrie. Het is een rationele gedachte.
Nee het staat eenvoudig in Genesis en in Romeinen.
Verkiezing, roeping, rechtvaardigmaking, heiligmaking, verheerlijking. Als het goed is zal de catechismus daar in overeen stemmen

Hoewel ik je in een aantal dingen bij kan vallen Geeske kun je de rechtvaardigmaking van eeuwigheid niet in de HC terug vinden. Ik herken het wel vanuit de dogmatiek v Kersten die ik tijdens een studie gelezen heb. Maar je kern is mij helder en daar val ik je in bij.
Dan heb ik het verkeerd geschreven.
Maar je moet zo denken, alles is van eeuwigheid bekend.
De uitverkiezing is van eeuwigheid bekend, en het tijdstip van de rechtvaardigmaking dus ook.
Eer iets van mij begon te leven stond alles in Uw boek geschreven Psalm 139

Is letterlijk te lezen, als geboorte maar ook als wedergeboorte geestelijk.

Wat doe jij nog in de kerk Geeske? Als je uitverkoren bent kom je er toch wel. Zonde van je tijd.
Plaats reactie