Evangelist schreef: ↑23 okt 2025, 19:46Nee, ik ga geen nieuwe vragen beantwoorden. Het zou fijn zijn als je ingaat op wat ik werkelijk zeg. Dat doe je hierboven niet.

En dan nog je gewenste inhoudelijke reactie, al zie ik niet in waarom de vorige niet inhoudelijk is. Meer dan wat hieronder volgt, heb ik je niet te bieden. Zijn er concrete vragen, laat het weten. Overigens fijn om dan ook eens een inhoudelijke reactie op de bal terug te krijgen...
Evangelist schreef: ↑23 okt 2025, 19:461. Deputaten kerkorde hebben in een notitie na sluiting van de vorige synode, waarin ze hebben aangegeven dat tucht feitelijk niet opgestart kan worden over vrouw en ambt. Er kunnen volgens deputaten geen complete kerkenraden afgezet worden. In een eerdere notitie hadden ze al gezegd dat ook de lastbrief niet ingetrokken kan worden. (Ik denk beide discutabele standpunten.) Maar daardoor stonden classes die echt wilden ingrijpen in de kou. Ondertussen bleek dat gemeenten de medeverantwoordelijkheid hiervoor niet meer wilden dragen. Kortom: je stelling is op z’n minst zeer eenzijdig. Er was niet voor niets een commissie Toekomst Kerkverband. Die stel je niet in als er geen impasse is.

Notitie KOKR na GS 2019-2022 ken ik. Zij stellen inderdaad dat het huidige kerkrecht niet voorziet in de impasse.
1. Route tucht rondom vrouw en ambt is onmogelijk. Het gaat hier namelijk om woordbreuk. Overigens hierbij de NGB quoten - mijn oorspronkelijke punt - is uit de bocht vliegen!
2. Kerkenraden afzetten is niet zinnig. Helemaal eens, want stel je een kkr voor met 13 leden, 8 uit de NGK bloedgroep en 5 uit de CGK - je kan hooguit het CGK deel vervangen, maar behalve veel onrust los je verder niets op.
3. Lastbrieven weigeren kan niet. Eens met die lezing. Lastbrieven geven aan wie er namens een lokale raad aanwezig mag zijn op meerdere vergaderingen. De brief weigeren is het besluit van de kerkenraad niet overnemen. Dat kan, maar dan hooguit in de route van revisie aanvragen op dit besluit. Als classis zomaar een besluit van een kerkenraad overrulen, kan in geen geval.
Ergo, KOKR stelt dus dat je - wil je hier wel mee verder komen - je kerkrecht moet ontwikkelen. Al waarschuwen ze daarbij ook dat kerkrecht ontwikkelen in een crisis om de crisis te bezweren een zeer riskante strategie is. Afgelopen GS'sen zijn niet bij machte gebleken om dit kerkrecht te ontwikkelen. Mijns inziens komt dit met name door de vertekende en gekleurde afvaardiging, die niet representatief is voor de CGK als geheel. Het is net als in de politiek. Zet je de flanken aan het roer, dan blijf je op je plek rondjes draaien zonder echt vooruit te komen.
Evangelist schreef: ↑23 okt 2025, 19:462. Het is gewoonweg niet waar dat meerderheidsrapporten de minderheidsrapporten niet zouden weerleggen! Lees zeker het meerderheidsrapport van 2022. Lees trouwens ook de exegetische opmerkingen van de synodecommissie 1998. Het is in de CGK altijd glashelder geweest dat op basis van weging van de Bijbelse (!) aanwijzingen geen ruimte is (geweest) voor vrouwen in de ambten. De vraag is vervolgens, hoe je dan in een kerkverband met elkaar omgaat. Er zijn revisieverzoeken ingediend, en die zijn op inhoudelijke gronden afgewezen. (En niet op procedurele gronden, zoals het frame wil.) Dan geldt vanaf dat moment de vraag: voeg je je naar die vaste en bondige besluiten, of zeg je: nee, wij hebben het kerkverband daarin niet nodig, want dat heeft niet de ruimte gegeven die we zelf wel menen te zien? In dat laatste geval breekt men het ja-woord; ook een zonde.

Als ik even begin in 1998. Jij stelt zelf dat ik eenzijdig informeer. Laat ik dat nu ook eens andersom naar voren brengen. Ja, ik erken ronduit dat het rapport uit 1998 het meest vergaande rapport is geweest rondom vrouw & ambt. De toenmalige commissie kwam met vergaande en zeer uitgesproken voorstellen. Hun rapport weerspiegelt die opvattingen. Maar je zult toch ook moeten erkennen dat zelfs op die GS het uiteindelijke besluit een sterke afzwakking kent ten opzichte van de voorgestelde besluiten. De besluiten die zijn genomen zijn minder vergaand en minder uitgesproken. En die besluiten en niet de rapporten, gelden.
Het glasheldere waarover je spreekt, ja de uitspraken wijzen allemaal op een praktijk zonder vrouwen in de ambten. Daar vinden we elkaar snel en gemakkelijk. De huidige praktijk van bevestigen gaat in tegen gemaakte afspraken, daar zijn we het over eens. Maar stellen dat het leren en de genomen besluiten geen opening hebben gelaten voor (het ontwikkelen van) andere lezingen, daarin doe je de werkelijkheid echt tekort. Vanaf 1998 is die vrijheid er geweest. En die is ook gebruikt. Met als gevolg een steeds meer groeiende  overtuiging, bij een 'steeds groter groeiende minderheid' dat er meer ruimte is in de Schrift dan gedacht en aangenomen. Dat kan strijden met je eigen persoonlijke opvatting, maar dat is wel hoe de feiten liggen.
Wat zich naar mijn mening hier wreekt is dat we altijd twee sporen zijn blijven gaan, zonder de sporen in rapporten bij elkaar te brengen. Telkens wanneer een commissie werd gevormd ontstond er een meerderheid en minderheid. Wat helpend had kunnen zijn was het schrijven van rapporten die: a. een gezamenlijk eerste deel kennen; b. een eigen meer of minderheidsstandpunt; c. een reactie van het andere deel op dit standpunt; d. wat kan men gezamenlijk besluiten; e. wat sluit elkaar uit; f. voorstellen tot besluit. De stappen c, d en e zijn zo expliciet niet in rapporten verwoord.
En ja, wij hebben een andere lezing over de behandeling van de revisieverzoeken. Daarin voel ik mij in ieder geval tekort gedaan.
In je staartje bij 2 noem je nog een heel eigen onderwerp. Hoe kom je nu tot een gedragen eenparig besluit. Het zal je niet onbekend zijn dat hierover op de laatste GS een voorstel lag. Helaas is het niet aan bod gekomen. De huidige manier van besluiten nemen, is er in mijn ogen één van politiek. Persoonlijk vind ik het lastig om van de besluiten die de laatste jaren zijn genomen te erkennen dat ze vallen onder 'Het heeft de Geest en ons goed gedacht...' En daarmee worden het voor mij besluiten die schuren met art. 85.
Evangelist schreef: ↑23 okt 2025, 19:463. Ook dat is niet juist. Het rapport inclusief de pastorale handreiking is glashelder. Daarin zit zelf ruimte voor een traject, maar wel één richting op. Het punt is niet de worsteling rond dit thema, maar het gebrek daaraan.

Het betrekken van het onderwerp homoseksualiteit in deze hele discussie vind ik lastig. Dit misschien omdat ik een zwak heb voor mensen aan de rand van de kerk. En omdat het hier vaak nog veel meer gaat om mensen - met voor mij - naam en gezicht en bijhorende pijn. Van nabij heb ik hier levens verwoest zien worden door handelen van kerken. Hier merk ik bij mijzelf dat het vooral argumenten uit emotie zijn. En zoals eerder gezegd, dat zijn vaak niet de juiste argumenten.
Toen destijds bij het besluit de pastorale handreiking meekwam was ik blij. Want daarin proefde ik de ereschuld, schaamte en de liefde vanuit de kerken. Die brochure begon bij onszelf zien als probleem en niet bij de ander. Ik was dus vooral blij met de weg die werd gewezen, duidelijk is dat jij vooral het doel voor ogen had (één richting). Dit punt laat ik dus liggen om verder op in te gaan. Ik worstel liever met mijn broeder of zuster op dit thema, dan over de rug van hem of haar.