Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Maar je gaat toch alleen naar Jezus als je waarde in Hem ziet? En die waarde is alleen door God gewerkt in je hart. En een mens zoekt inderdaad niet uit zichzelf, gelukkig niet, want wat zou dan de waarde van het offer van Jezus betekenen.
Geeske, ik kan deels wel meekomen in je redenering, maar zie het tevens als een grote belemmering om tot Hem te gaan, omdat je zo veel mitsen en maren benoemd, dan lijkt het een te volgen systematiek i.p.v. onvoorwaardelijk overgeven aan Christus.
Geeske, ik kan deels wel meekomen in je redenering, maar zie het tevens als een grote belemmering om tot Hem te gaan, omdat je zo veel mitsen en maren benoemd, dan lijkt het een te volgen systematiek i.p.v. onvoorwaardelijk overgeven aan Christus.
- Johann Gottfried Walther
Zeker ga je alleen waarde in Christus zien als je iets van je zonde ziet,
maar ook is er het algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade dat tot alle hoorders komt,
Welmenend roept God iedereen die het evangelie hoort
Maar zovelen als er door het Evangelie geroepen worden,
die worden ernstig geroepen.
Want God betoont ernstig en waarachtig in Zijn Woord
wat Hem aangenaam is,
namelijk dat de geroepenen tot Hem komen.
Hij belooft ook met ernst allen,
die tot Hem komen, en geloven,
de rust der zielen en het eeuwige leven.
DL 3/4 A8
En verder, zoals de Puriteinen leren, men kan (vaak) niet komen, omdat men niet wil.
maar ook is er het algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade dat tot alle hoorders komt,
Welmenend roept God iedereen die het evangelie hoort
Maar zovelen als er door het Evangelie geroepen worden,
die worden ernstig geroepen.
Want God betoont ernstig en waarachtig in Zijn Woord
wat Hem aangenaam is,
namelijk dat de geroepenen tot Hem komen.
Hij belooft ook met ernst allen,
die tot Hem komen, en geloven,
de rust der zielen en het eeuwige leven.
DL 3/4 A8
En verder, zoals de Puriteinen leren, men kan (vaak) niet komen, omdat men niet wil.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Ja, helemaal met jou eens... Zij maakt van onze onmacht en onwil een waarschuwing om naar Jezus te gaan.. Is ook vreemd dat je niet naar Jezus mag, waarvan we geloven dat Hij de Geneesheer is... Mocht een in ziekenhuis iemand een ziekte hebben gevonden, maar die je nog niet 100 procent kunt plaatsen of ervaart, dan zou je ook niet zeggen: ja, maar je moet het wel eerst voelen en je gaat niet zomaar naar de arts. Zo'n persoon zou het leven in gevaar brengen van de zieke persoon. Stel dat hij te laat komt? Zo doet Geeske ook. Ze houdt zondige personen bij Jezus weg met gevolg dat het mogelijk voor eeuwig te laat is.. Het is echt levensgevaarlijk om zo te pratenGerardus2 schreef: ↑Gisteren, 09:20 Maar je gaat toch alleen naar Jezus als je waarde in Hem ziet? En die waarde is alleen door God gewerkt in je hart. En een mens zoekt inderdaad niet uit zichzelf, gelukkig niet, want wat zou dan de waarde van het offer van Jezus betekenen.
Voor de helderheid, wat is er levensgevaarlijk aan in vredesnaam?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:31Ja, helemaal met jou eens... Zij maakt van onze onmacht en onwil een waarschuwing om naar Jezus te gaan.. Is ook vreemd dat je niet naar Jezus mag, waarvan we geloven dat Hij de Geneesheer is... Mocht een in ziekenhuis iemand een ziekte hebben gevonden, maar die je nog niet 100 procent kunt plaatsen of ervaart, dan zou je ook niet zeggen: ja, maar je moet het wel eerst voelen en je gaat niet zomaar naar de arts. Zo'n persoon zou het leven in gevaar brengen van de zieke persoon. Stel dat hij te laat komt? Zo doet Geeske ook. Ze houdt zondige personen bij Jezus weg met gevolg dat het mogelijk voor eeuwig te laat is.. Het is echt levensgevaarlijk om zo te pratenGerardus2 schreef: ↑Gisteren, 09:20 Maar je gaat toch alleen naar Jezus als je waarde in Hem ziet? En die waarde is alleen door God gewerkt in je hart. En een mens zoekt inderdaad niet uit zichzelf, gelukkig niet, want wat zou dan de waarde van het offer van Jezus betekenen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Pierre,pierre27 schreef: ↑Gisteren, 17:56Voor de helderheid, wat is er levensgevaarlijk aan in vredesnaam?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:31Ja, helemaal met jou eens... Zij maakt van onze onmacht en onwil een waarschuwing om naar Jezus te gaan.. Is ook vreemd dat je niet naar Jezus mag, waarvan we geloven dat Hij de Geneesheer is... Mocht een in ziekenhuis iemand een ziekte hebben gevonden, maar die je nog niet 100 procent kunt plaatsen of ervaart, dan zou je ook niet zeggen: ja, maar je moet het wel eerst voelen en je gaat niet zomaar naar de arts. Zo'n persoon zou het leven in gevaar brengen van de zieke persoon. Stel dat hij te laat komt? Zo doet Geeske ook. Ze houdt zondige personen bij Jezus weg met gevolg dat het mogelijk voor eeuwig te laat is.. Het is echt levensgevaarlijk om zo te pratenGerardus2 schreef: ↑Gisteren, 09:20 Maar je gaat toch alleen naar Jezus als je waarde in Hem ziet? En die waarde is alleen door God gewerkt in je hart. En een mens zoekt inderdaad niet uit zichzelf, gelukkig niet, want wat zou dan de waarde van het offer van Jezus betekenen.
Ik citeer Geeske:
"In de hof van Eden stond de boom des levens. Maar daar konden Adam en Eva niet meer bij. God joeg ze weg uit de hof.
Zo moet je het zien als mensen denken tot Jezus te kunnen gaan. Je kunt er niet bij, God moet je het letterlijk geven in je hart, we kennen Jezus niet zoals Hij gekend moet worden."
Wat is dit anders dan mensen ervan weerhouden tot Jezus te gaan. Wat zij zegt: gaat vooral niet, want je wordt net als in de hof weggestuurd. Zorg eerst dat je je onmacht leert kennen, je een vierschaar ervaring hebt en kom dan.
Ben je het met Geeske eens? Volgens mij wel.
Welnu, het weerhouden van mensen om bij Jezus te komen is iemand weerhouden van het Leven en dus levensgevaarlijk.
Het is wat anders als je uitlegt wat komen tot Jezus is. Dat is met al je schuld en oordeel bij Hem komen en de goede ruil te doen.
Jouw conclusies laat ik voor jouw rekening. En ja, ik ben het op dit punt helemaal met Geeske eens. Daar mag jij en wellicht anderen ook wat van vinden. Dat zij dan zo.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 18:18Pierre,pierre27 schreef: ↑Gisteren, 17:56Voor de helderheid, wat is er levensgevaarlijk aan in vredesnaam?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:31Ja, helemaal met jou eens... Zij maakt van onze onmacht en onwil een waarschuwing om naar Jezus te gaan.. Is ook vreemd dat je niet naar Jezus mag, waarvan we geloven dat Hij de Geneesheer is... Mocht een in ziekenhuis iemand een ziekte hebben gevonden, maar die je nog niet 100 procent kunt plaatsen of ervaart, dan zou je ook niet zeggen: ja, maar je moet het wel eerst voelen en je gaat niet zomaar naar de arts. Zo'n persoon zou het leven in gevaar brengen van de zieke persoon. Stel dat hij te laat komt? Zo doet Geeske ook. Ze houdt zondige personen bij Jezus weg met gevolg dat het mogelijk voor eeuwig te laat is.. Het is echt levensgevaarlijk om zo te pratenGerardus2 schreef: ↑Gisteren, 09:20 Maar je gaat toch alleen naar Jezus als je waarde in Hem ziet? En die waarde is alleen door God gewerkt in je hart. En een mens zoekt inderdaad niet uit zichzelf, gelukkig niet, want wat zou dan de waarde van het offer van Jezus betekenen.
Ik citeer Geeske:
"In de hof van Eden stond de boom des levens. Maar daar konden Adam en Eva niet meer bij. God joeg ze weg uit de hof.
Zo moet je het zien als mensen denken tot Jezus te kunnen gaan. Je kunt er niet bij, God moet je het letterlijk geven in je hart, we kennen Jezus niet zoals Hij gekend moet worden."
Wat is dit anders dan mensen ervan weerhouden tot Jezus te gaan. Wat zij zegt: gaat vooral niet, want je wordt net als in de hof weggestuurd. Zorg eerst dat je je onmacht leert kennen, je een vierschaar ervaring hebt en kom dan.
Ben je het met Geeske eens? Volgens mij wel.
Welnu, het weerhouden van mensen om bij Jezus te komen is iemand weerhouden van het Leven en dus levensgevaarlijk.
Het is wat anders als je uitlegt wat komen tot Jezus is. Dat is met al je schuld en oordeel bij Hem komen en de goede ruil te doen.
Maar dat gaat dan buiten de grenzen van het christendom.
Dat begrijp ik, maar zo zie ik dat wel. Het gaat niet alleen in tegen de DL én de HC, maar ook gewoon tegen duidelijk uitspraken van de heilige Schrift.
Waar ik hierboven richting Evangelist al een paar voorbeelden van noemde.
Waar ik hierboven richting Evangelist al een paar voorbeelden van noemde.
- FlyingEagle
@Pierre27, en ik zou de vraag ook aan Geeske willen stellen, is er een volgorde in Gods deugden volgens jullie? Kan God alleen genadig zijn nadat Hij rechtvaardig is?
Dat zou ik je niet kunnen vertellen over de volgorde van Gods deugden. Ik denk zelf dat God rechtvaardig is omdat Hij genadig is.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 21:28 @Pierre27, en ik zou de vraag ook aan Geeske willen stellen, is er een volgorde in Gods deugden volgens jullie? Kan God alleen genadig zijn nadat Hij rechtvaardig is?
- FlyingEagle
Geeske zegt, God is eerst rechtvaardig, jij bent het daarmee eens. Ik begrijp dat niet want God is een in Zijn deugden. Er is geen rangorde volgens de gereformeerde theologie.pierre27 schreef:Dat zou ik je niet kunnen vertellen over de volgorde van Gods deugden. Ik denk zelf dat God rechtvaardig is omdat Hij genadig is.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 21:28 @Pierre27, en ik zou de vraag ook aan Geeske willen stellen, is er een volgorde in Gods deugden volgens jullie? Kan God alleen genadig zijn nadat Hij rechtvaardig is?
Uit het feit dat God eerst rechtvaardig is volgt het hele betoog van Geeske. Ik vind dat discutabel
Misschien zou je het zo een beetje (of helemaal zo) kunnen zienpierre27 schreef: ↑Gisteren, 21:39Dat zou ik je niet kunnen vertellen over de volgorde van Gods deugden. Ik denk zelf dat God rechtvaardig is omdat Hij genadig is.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 21:28 @Pierre27, en ik zou de vraag ook aan Geeske willen stellen, is er een volgorde in Gods deugden volgens jullie? Kan God alleen genadig zijn nadat Hij rechtvaardig is?
“Gods genade is heilig, en Zijn rechtvaardigheid is liefdevol.
In de Zoon ontmoeten ze elkaar zonder te botsen.”
(vrij naar John Owen)
Paulus zegt dat zo: “Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods en worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is. Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
Paulus zegt dus niet dat Gods rechtvaardigheid voortkomt uit genade, maar dat Zijn genade mogelijk is omdat Hij rechtvaardig is omdat Hij de straf niet negeerde, maar droeg in Christus. En over volgorde, omdat ik daar toch mee bezig ben, deel ik mijn eigen aantekeningen:
"In het Hebreeuwse denken bestaat er geen volgorde in Gods deugden.
God is niet eerst iets en daarna iets anders, Gods Woord zegt: Hij is één. Zijn eigenschappen zijn geen losse bouwstenen van Zijn wezen, maar verschillende manieren waarop Zijn ene, ondeelbare karakter zichtbaar wordt. In het Hebreeuws is het sleutelwoord ’echad’ of éénheid, heelheid. Zoals in Deuteronomium 6:4: “Hoor, Israël, de HEERE, onze God, de HEERE is één.”
Dat betekent: Gods genade, recht, trouw, toorn, barmhartigheid, ze vloeien niet na elkaar, maar gelijktijdig uit één bron. Wat Hij doet, komt altijd voort uit Zijn wezen, en dat wezen is volkomen samenhangend.
Wanneer Hij rechtvaardig is, is Hij dat genadig. Wanneer Hij genadig is, is Hij dat rechtvaardig. Er is geen spanning of volgorde — alleen volmaakte samenhang."
Ik ben ook benieuwd hoe jij dat ziet @Pierre
-
Dat je niet bij Jezus uitkomt.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 17:56Voor de helderheid, wat is er levensgevaarlijk aan in vredesnaam?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 09:31Ja, helemaal met jou eens... Zij maakt van onze onmacht en onwil een waarschuwing om naar Jezus te gaan.. Is ook vreemd dat je niet naar Jezus mag, waarvan we geloven dat Hij de Geneesheer is... Mocht een in ziekenhuis iemand een ziekte hebben gevonden, maar die je nog niet 100 procent kunt plaatsen of ervaart, dan zou je ook niet zeggen: ja, maar je moet het wel eerst voelen en je gaat niet zomaar naar de arts. Zo'n persoon zou het leven in gevaar brengen van de zieke persoon. Stel dat hij te laat komt? Zo doet Geeske ook. Ze houdt zondige personen bij Jezus weg met gevolg dat het mogelijk voor eeuwig te laat is.. Het is echt levensgevaarlijk om zo te pratenGerardus2 schreef: ↑Gisteren, 09:20 Maar je gaat toch alleen naar Jezus als je waarde in Hem ziet? En die waarde is alleen door God gewerkt in je hart. En een mens zoekt inderdaad niet uit zichzelf, gelukkig niet, want wat zou dan de waarde van het offer van Jezus betekenen.
Luister eens naar deze preek zou ik zeggen.....
https://open.spotify.com/episode/78UVpnEDBd0ftkn0LeXkTl
Sluit aan bij deze discussie.
https://open.spotify.com/episode/78UVpnEDBd0ftkn0LeXkTl
Sluit aan bij deze discussie.