Natuurlijk, dat is ook heel gezond in ons kerkstelsel. Ik roep ook niet om synodale uitspraken maar dat doet @Middenrefo. Ik zeg simpelweg dat de kerkorde de taak van vermaning gelegd heeft bij de classis. Dat de classis dus moet vermanen en de vermaande kerkenraad zich aan die vermaning onderwerpt. Daar staat de handtekening onder van alle ambtsdragers in de CGK.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 10:50Voor de goede orde, de rechtse broeders hebben toch decennia wel kunnen verantwoorden dat de kerkorde " niet voorziet in synodale vermaningen tegen individuele kerkenraden" ?huisman schreef: ↑Gisteren, 09:43Jij weet heel goed dat de kerkorde niet voorziet in synodale vermaningen tegen individuele kerkenraden. Als we nu het thema homoseksueel samenleven nemen. Jij ken de zeer duidelijke G.S. uitspraken van zonde en buiten het Koninkrijk plaatsen.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 09:04Daarmee is de kerkelijke weg nog niet voltooid. Zoals ik hier op dit forum al eerder aangaf en overigens ook door rechter Vergunst is opgemerkt; er moet een besluit van de GS zijn over hoe om te gaan met 'ongehoorzame' gemeentes. Dat is nog niet gebeurd.huisman schreef: ↑Gisteren, 00:22
De PS van het Oosten heeft de classis Apeldoorn vermaand en appels toegewezen vanwege hun niet vermanen van ongehoorzame gemeenten. De vermaning van de P.S. van het Oosten is door. classis Apeldoorn genegeerd.
Als je dan nog niet inziet dat de kerkelijke structuren niet meer werken ben je toch echt ziende blind.
Wat voor uitspraak zou een G.S. moeten doen en wat belangrijker is mogen doen tegen individuele kerkenraden volgens onze kerkorde?
Onze kerkorde gaat terecht uit van gehoorzaamheid aan kerkelijke vermaningen. Daarom heeft de taakgroep Samen kerkzijn ook zulke sterke woorden daarover opgeschreven. Kerken die ongehoorzaam blijven en CGK willen blijven spreken iets onmogelijks uit. Helaas ben jij nu zo gefixeerd op ‘Rijnsburg’ dat jij de oorzaak niet meer ziet en blijkbaar ook blijmoedig accepteert.
De gemeente Rijnsburg (om één van de wat minder anonieme aanwezigen op het convent te benoemen) moet vertrekken en Zwolle mag blijven.
Echt broeder hoe je dit aan jezelf kunt verantwoorden is mij een raadsel.
Je kunt het vergelijken met wat jij beloofd hebt bij je belijdenis. (Vraag 4 Voetius)