Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet
en de haamstede conferentie alle lezingen, dat zou ook aangenaam zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ik weet niet zeker hoe dit qua rechten zit, maar dat is redelijk eenvoudig zelf te maken. Videos’s downloaden van youtube en in een RSS feed duwen.
Kun je zelf urls toevoegen in je podcast app?
https://www.refoforum.nl/haamstede2025.xml werkt voor mij in apple podcasts
Please forgive men for posting one more time. Een kostelijke preek geluisterd deze week dat ik met jullie wilde delen:
Voorganger: Ds. C.A. van Dieren
Tekst: Prediker 12:5m
De last van de sprinkhaan - 1. Door Salomo beschouwd - 2. Tot lering gesteld
https://www.cgkmiddelharnis.nl/?file=51 ... 1&stream=1
Wat een diepte in een paar woorden! Zo zie je weer dat de Schrift een onuitputtelijke bron is.
Wat een diepte in een paar woorden! Zo zie je weer dat de Schrift een onuitputtelijke bron is.
Deze preek hebben we al jaren geleden gehoord. Ik vergeet die nooit. Ook op mij maakte deze preek indruk.KDD schreef: ↑17 okt 2025, 00:46 Please forgive men for posting one more time. Een kostelijke preek geluisterd deze week dat ik met jullie wilde delen:
Wie ds. van Dieren meer gehoord heeft merkt ook wel dat hij toen nog jong was.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dank KDD, ik ga hem binnenkort luisteren
Ik heb ook een preek te delen
https://pca.st/episode/77ca11b0-7089-46 ... c24e0d0676
Spreker: Ds. C.J. Rijsdijk
Tekst: Galaten 2:11-21
Thema: Het voorval in Antiochië
Datum: 1 september 2024
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=hDQB2UiLkyw
En ik heb er ook een vraag bij.
In Galaten 2 wordt het bezoek van Petrus aan Antiochië beschreven. Paulus heeft Petrus terechtgewezen omdat Petrus zich hypocriet gedroeg tijdens de maaltijd met heiden-christenen.
Paulus beschuldigt Petrus ervan dat hij zich niet aan de waarheid van het evangelie hield, omdat hij door zijn gedrag suggereerde dat heiden-christenen zich moesten laten besnijden en de joodse wetten moesten naleven om volledig deel te zijn van de christelijke gemeenschap.
Is dat voor ons ook een gevaar als we ons vasthouden aan bepaalde tradities?
Ik heb ook een preek te delen
https://pca.st/episode/77ca11b0-7089-46 ... c24e0d0676
Spreker: Ds. C.J. Rijsdijk
Tekst: Galaten 2:11-21
Thema: Het voorval in Antiochië
Datum: 1 september 2024
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=hDQB2UiLkyw
En ik heb er ook een vraag bij.
In Galaten 2 wordt het bezoek van Petrus aan Antiochië beschreven. Paulus heeft Petrus terechtgewezen omdat Petrus zich hypocriet gedroeg tijdens de maaltijd met heiden-christenen.
Paulus beschuldigt Petrus ervan dat hij zich niet aan de waarheid van het evangelie hield, omdat hij door zijn gedrag suggereerde dat heiden-christenen zich moesten laten besnijden en de joodse wetten moesten naleven om volledig deel te zijn van de christelijke gemeenschap.
Is dat voor ons ook een gevaar als we ons vasthouden aan bepaalde tradities?
-
Ik ben weer verder gegaan met lezing van den Brink. Echt prachtig!! Super mooi en duidelijk. Heb het nog nooit zo scherp horen zeggen. Dit vind ik wel de beste lezing wat in tot nu toe gehoord heb. Heb mijn punten weer genoteerd en deel het hier op het forum.
1. Wat betekent wedergeboorte? Dat je het vermogen ontvangt om te geloven. God buigt het hart om te geloven, met het doel dat wij gaan geloven. Wij worden door wedergeboorte in staat gestelt om te geloven. Wie niet wedergeboorte is kan en wil niet geloven. Wie wel wedergeboren is kan en wil geloven.
2. Probleem van remonstranten is niet dat ze wedergeboorte ontkenden maar dat ze zeiden dat je dat als mens tegen kunt houden. Dat zien wij anders. God biedt ons niet wedergeboorte aan, zodat wij dat kunnen verwerpen. God biedt christus aan, die kunnen wij wel verwerpen, maar de wedergeboorte niet. Wij kunnen volgens van den Brink wedergeboorte niet tegenhouden. God werkt dat...
3. Maar hoe zit het dan met de vraag als je aanbod van genade hoort en opgeroepen wordt tot geloof, Terwijl wij dat niet kunnen? Dat is belangrijke vraag. Wat bedoelt God met zo'n oproep tot geloof in hem?
4. Er zijn dominees die wensen het geloof toe, andere dominees zeggen dat je moet geloven maar ook meteen dat je het niet kunt... Het aanbod van genade schuiven ze aan de kant.. zo maken het gebod van God krachteloos. Dat is heel erg en je ziet de gevolgen... Hoe minder aanbod van genade er is, hoe minder geestelijk leven... Je ziet het aan de lege avondmaal tafels, geen gelovigen, veel twijfel. De Heere Jezus zegt: “de waarheid zal u vrij maken”. Dat zie je niet in vruchten terug bij zulke dominees. Spreken ze dan de waarheid wel? Want de waarheid maakt toch vrij? Hoe kan het dan dat die vrucht niet te zien is????
5. Van den Brink is verontwaardigt. We mogen in onze gezindte overal tegen waarschuwen. Maar als ik tegen een beperkt evangelie waarschuw: “heb ik het gedaan”. Maar hij blijft gelukkig toch waarschuwen: hij voelt zich gedrongen.
6. De Heere werkt wedergeboorte door prediking van het Evangelie... God werkt door de middelen, door genade middelen. God belooft als er gepredikt wordt dat hij dan ook mensen wedergeboorte geeft. Hij doet dat. God heeft één doel met prediking van evangelie: dat hoorders komen tot geloof.
7. Een predikant die niet oproept tot geloof. Is niet trouw aan zijn roeping!! Weten deze dominees niet dat het evangelie een kracht van God is??? Hebben ze dat zelf nooit ervaren?? Hoe kan het dat ze zo denken?
8. De remonstranten zeggen dat het probleem van mens ligt in het verstand. Daar ligt het onvermogen. Dordt gaat dieper, die zeggen: het probleem ligt niet alleen in het verstand maar ook bij de wil van de mens. Wij willen het goede niet meer. Maar God wederbaart de wil: de wil gaat weer willen wat God wil.
9. God heeft het evangelie gezonden om de wil van de mens te veranderen. De goede boodschap, verandert onze wil. De wet dood, maar het evangelie maakt levend. Daarom is prediking van evangelie aan iedereen noodzakelijk.
10. Als bedoeling van evangelie is om onze onwil te laten zien, dan hebben we een wet gemaakt van het evangelie... Het evangelie stelt dan schuldig, maar maakt niet vrij. Dat is fout.. Zo moet het zijn: De wet stelt ons schuldig, maar het evangelie spreekt ons vrij.
11. Het geloof is dus geen prestatie. Maar het is rusten op wat christus gedaan heeft. Hoe moe je ook bent, je kunt altijd rusten. Dat is geloven.
12. Wedergeboorte is als een hersenoperatie. De arts werkt op de hersenen op directe manier. Hij vraagt niet of spreekt niet met de persoon. Zo is het ook met God. Hij geeft wedergeboorte. In beide gevallen ervaart de mens het niet. Maar hij merkt de gevolgen wel. Hij merkt dat zijn hersenen anders zijn (na operatie). Hij merkt dat hij gelooft. Als wij komen tot geloof, mogen wij zeggen dat “Zijn Operatie” wonderwel geslaagd is. Wij zijn dan gewillig gemaakt..
13. Mensen die zeggen: ik wil wel geloven, maar ik kan niet geloven bestaan niet onder een rechte prediking van wet en evangelie!! De onmacht van de mens is niet zo dat hij in een brandend huis zit en er niet uit kan omdat er geen deur in zit. Het probleem is dat er wel een deur is, maar dat die persoon niet door de deur wil. Een mens die wil geloven, kan geloven. Een mens die niet wil geloven, kan niet geloven. De Heere werkt namelijk het willen.
Link: https://youtu.be/CFyO76dkr2s?si=nA9T6vfV_cI1yHWg
1. Wat betekent wedergeboorte? Dat je het vermogen ontvangt om te geloven. God buigt het hart om te geloven, met het doel dat wij gaan geloven. Wij worden door wedergeboorte in staat gestelt om te geloven. Wie niet wedergeboorte is kan en wil niet geloven. Wie wel wedergeboren is kan en wil geloven.
2. Probleem van remonstranten is niet dat ze wedergeboorte ontkenden maar dat ze zeiden dat je dat als mens tegen kunt houden. Dat zien wij anders. God biedt ons niet wedergeboorte aan, zodat wij dat kunnen verwerpen. God biedt christus aan, die kunnen wij wel verwerpen, maar de wedergeboorte niet. Wij kunnen volgens van den Brink wedergeboorte niet tegenhouden. God werkt dat...
3. Maar hoe zit het dan met de vraag als je aanbod van genade hoort en opgeroepen wordt tot geloof, Terwijl wij dat niet kunnen? Dat is belangrijke vraag. Wat bedoelt God met zo'n oproep tot geloof in hem?
4. Er zijn dominees die wensen het geloof toe, andere dominees zeggen dat je moet geloven maar ook meteen dat je het niet kunt... Het aanbod van genade schuiven ze aan de kant.. zo maken het gebod van God krachteloos. Dat is heel erg en je ziet de gevolgen... Hoe minder aanbod van genade er is, hoe minder geestelijk leven... Je ziet het aan de lege avondmaal tafels, geen gelovigen, veel twijfel. De Heere Jezus zegt: “de waarheid zal u vrij maken”. Dat zie je niet in vruchten terug bij zulke dominees. Spreken ze dan de waarheid wel? Want de waarheid maakt toch vrij? Hoe kan het dan dat die vrucht niet te zien is????
5. Van den Brink is verontwaardigt. We mogen in onze gezindte overal tegen waarschuwen. Maar als ik tegen een beperkt evangelie waarschuw: “heb ik het gedaan”. Maar hij blijft gelukkig toch waarschuwen: hij voelt zich gedrongen.
6. De Heere werkt wedergeboorte door prediking van het Evangelie... God werkt door de middelen, door genade middelen. God belooft als er gepredikt wordt dat hij dan ook mensen wedergeboorte geeft. Hij doet dat. God heeft één doel met prediking van evangelie: dat hoorders komen tot geloof.
7. Een predikant die niet oproept tot geloof. Is niet trouw aan zijn roeping!! Weten deze dominees niet dat het evangelie een kracht van God is??? Hebben ze dat zelf nooit ervaren?? Hoe kan het dat ze zo denken?
8. De remonstranten zeggen dat het probleem van mens ligt in het verstand. Daar ligt het onvermogen. Dordt gaat dieper, die zeggen: het probleem ligt niet alleen in het verstand maar ook bij de wil van de mens. Wij willen het goede niet meer. Maar God wederbaart de wil: de wil gaat weer willen wat God wil.
9. God heeft het evangelie gezonden om de wil van de mens te veranderen. De goede boodschap, verandert onze wil. De wet dood, maar het evangelie maakt levend. Daarom is prediking van evangelie aan iedereen noodzakelijk.
10. Als bedoeling van evangelie is om onze onwil te laten zien, dan hebben we een wet gemaakt van het evangelie... Het evangelie stelt dan schuldig, maar maakt niet vrij. Dat is fout.. Zo moet het zijn: De wet stelt ons schuldig, maar het evangelie spreekt ons vrij.
11. Het geloof is dus geen prestatie. Maar het is rusten op wat christus gedaan heeft. Hoe moe je ook bent, je kunt altijd rusten. Dat is geloven.
12. Wedergeboorte is als een hersenoperatie. De arts werkt op de hersenen op directe manier. Hij vraagt niet of spreekt niet met de persoon. Zo is het ook met God. Hij geeft wedergeboorte. In beide gevallen ervaart de mens het niet. Maar hij merkt de gevolgen wel. Hij merkt dat zijn hersenen anders zijn (na operatie). Hij merkt dat hij gelooft. Als wij komen tot geloof, mogen wij zeggen dat “Zijn Operatie” wonderwel geslaagd is. Wij zijn dan gewillig gemaakt..
13. Mensen die zeggen: ik wil wel geloven, maar ik kan niet geloven bestaan niet onder een rechte prediking van wet en evangelie!! De onmacht van de mens is niet zo dat hij in een brandend huis zit en er niet uit kan omdat er geen deur in zit. Het probleem is dat er wel een deur is, maar dat die persoon niet door de deur wil. Een mens die wil geloven, kan geloven. Een mens die niet wil geloven, kan niet geloven. De Heere werkt namelijk het willen.
Geloof en wedergeboorte zie ik niet als twee opeenvolgende stappen (eerst geboorte, dan geloof), maar als twee zijden van één gebeuren: God wekt nieuw leven en dat nieuwe leven antwoordt met geloof. Ziet van den Brink dat ook zo?De Rijssenaar schreef: ↑17 okt 2025, 19:56 Ik ben weer verder gegaan met lezing van den Brink. Echt prachtig!! Super mooi en duidelijk. Heb het nog nooit zo scherp horen zeggen. Dit vind ik wel de beste lezing wat in tot nu toe gehoord heb. Heb mijn punten weer genoteerd en deel het hier op het forum.
-
Hij denkt volgens mij wel dat wedergeboorte eerst komt en dan het geloof. Maar dat het wel samenhangt met elkaar. Maar hij zegt dat wedergeboorte er voor zorgt dat je gaat geloven.Arja schreef: ↑17 okt 2025, 22:56Geloof en wedergeboorte zie ik niet als twee opeenvolgende stappen (eerst geboorte, dan geloof), maar als twee zijden van één gebeuren: God wekt nieuw leven en dat nieuwe leven antwoordt met geloof. Ziet van den Brink dat ook zo?De Rijssenaar schreef: ↑17 okt 2025, 19:56 Ik ben weer verder gegaan met lezing van den Brink. Echt prachtig!! Super mooi en duidelijk. Heb het nog nooit zo scherp horen zeggen. Dit vind ik wel de beste lezing wat in tot nu toe gehoord heb. Heb mijn punten weer genoteerd en deel het hier op het forum.
Het schokt me wat ik hierboven lees. Het kan echt niet zo, maar ik ga er mij niet meer inmengen.
Ik wil nog wel wijzen op de ernstige preek van ds. van Dieren, dat die door zoiets niet ondersneeuwt.
Het laat me niet onberoerd hoe ik een heel geslacht zie weg zwerven van de oude waarheid.
Laat dan maar spotten wie spotten wil, ik kan niet anders zeggen.
Ik wil nog wel wijzen op de ernstige preek van ds. van Dieren, dat die door zoiets niet ondersneeuwt.
Het laat me niet onberoerd hoe ik een heel geslacht zie weg zwerven van de oude waarheid.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Ik begrijp wel een beetje wat je zegt. Je zegt dit op basis van de samenvatting van De Rijssenaar. Ik bleef even haken bij dit zinnetje wat hj schreef:-DIA- schreef: ↑Gisteren, 19:25 Het schokt me wat ik hierboven lees. Het kan echt niet zo, maar ik ga er mij niet meer inmengen.
Ik hoop dat het probleem in de samenvatting zit, en niet in de lezing, want de zin zoals die er staat, is m.i. niet Bijbels. Vanuit de doodsstaat van de mens wil geen mens geloven. Iedereen die zegt: 'Ik wil het wel, maar ik kan het niet', die kent kennelijk de macht van de zonde in zijn eigen hart niet. Het is de Heilige Geest die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil. Hij schenkt de wedergeboorte en is daartoe ook gewillig! Zij die wedergeboren zijn, zullen ook geloven. Maar ook het geloof is een gave Gods; niet een activiteit die we uit eigen kracht ontwikkelen. Als de Heere onze wil vernieuw, zodat we inderdaad willen geloven, die geloven ook daadwerkelijk. Dan is er niet de mogelijkheid, maar de werkelijkheid.De Rijssenaar schreef:Een mens die wil geloven, kan geloven.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Een onmogelijke werkelijkheid bestaat niet, al zou je het bij bij beeldspraak zo kunnen uitdrukken. De zin: "Dan is er niet de mogelijkheid, maar (...)" klopt dus niet.
Je licht ook niet toe op welke manier jouw uitwerking, die afgezien van de laatste regel, verder klopt, in strijd is met het citaat.
Wat mij betreft is het een heel bijbels citaat. De onmogelijkheid qua kunnen staat nooit in de weg aan de wil. Iedereen die werkelijk wil geloven, kan dat ook.
Je licht ook niet toe op welke manier jouw uitwerking, die afgezien van de laatste regel, verder klopt, in strijd is met het citaat.
Wat mij betreft is het een heel bijbels citaat. De onmogelijkheid qua kunnen staat nooit in de weg aan de wil. Iedereen die werkelijk wil geloven, kan dat ook.
-
Tis toch duidelijk dat het wedergeboorte leidt tot de wil om te geloven? Dus hij bedoelt daarmee, dat als je wil geloven dat je dit dan ook kunt. Dat je wil geloven komt omdat je wedergeboren bent.. Hij haalde ook citaten aan van DL, dus dit is gewoon bijbels volgens mij....Evangelist schreef: ↑Gisteren, 20:49Ik begrijp wel een beetje wat je zegt. Je zegt dit op basis van de samenvatting van De Rijssenaar. Ik bleef even haken bij dit zinnetje wat hj schreef:-DIA- schreef: ↑Gisteren, 19:25 Het schokt me wat ik hierboven lees. Het kan echt niet zo, maar ik ga er mij niet meer inmengen.
Laat dan maar spotten wie spotten wil, ik kan niet anders zeggen.Ik hoop dat het probleem in de samenvatting zit, en niet in de lezing, want de zin zoals die er staat, is m.i. niet Bijbels. Vanuit de doodsstaat van de mens wil geen mens geloven. Iedereen die zegt: 'Ik wil het wel, maar ik kan het niet', die kent kennelijk de macht van de zonde in zijn eigen hart niet. Het is de Heilige Geest die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil. Hij schenkt de wedergeboorte en is daartoe ook gewillig! Zij die wedergeboren zijn, zullen ook geloven. Maar ook het geloof is een gave Gods; niet een activiteit die we uit eigen kracht ontwikkelen. Als de Heere onze wil vernieuw, zodat we inderdaad willen geloven, die geloven ook daadwerkelijk. Dan is er niet de mogelijkheid, maar de werkelijkheid.De Rijssenaar schreef:Een mens die wil geloven, kan geloven.
Hij zegt ook juist dat als je denkt dat je het niet kan, maar wel wil, dat dit niet goede situatie is... Dat heb ik ook letterlijk getypt. Zie punt 13
-
Die preek van van Dieren klonk heel bekend idd, alleen jongere stem.. Ik ken hem wel meer als oude predikant..-DIA- schreef: ↑Gisteren, 19:25 Het schokt me wat ik hierboven lees. Het kan echt niet zo, maar ik ga er mij niet meer inmengen.
Ik snap niet wat er verkeerd is aan de lezing van van den Brink. Ik vind het juist heel duidelijk. Je merkt dat hij echt heel goed over nagedacht heeft en echte antwoorden geeft... Hoe vaak krjjg je bij ons geen antwoorden waarmee je niks kan? Als je wat vraagt heb ik daarna altijd nog meer vragen dan ik daarvoor had... Dat heb ik bij deze filmpjes niet. Daar is het gewoon heel duidelijk en met heel goeie antwoorden.. Hier kun je echt mee verder...