Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Pjotr92

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Pjotr92 »

ZWP

Bericht door ZWP »

Dit geeft AI als samenvatting:

Hier is een beknopte samenvatting van het artikel over de Grensoverschrijdende Rijnsburggroep binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK):

🧭 Kernpunten van het conflict
- Legitimiteit van vergaderingen betwist: Sommige kerken, vooral gelieerd aan de Rijnsburggroep, weigeren reguliere classisvergaderingen te houden volgens artikel 41 van de kerkorde. Ze stellen dat sinds het synodebesluit van 3 juni 2025 de kerkelijke vergaderstructuur niet meer functioneert.

- Oorzaak van de breuk: De controverse ontstond nadat diverse plaatselijke kerken vrouwen toelieten tot ambten, tegen eerdere synodebesluiten in. De Rijnsburggroep beschouwt deze kerken als ongehoorzaam en wil ze uitsluiten.

- Gevolgen: Door het niet erkennen van meerdere vergaderingen (zoals classis en synode), wordt het kerkelijke leven ontregeld. Dit bedreigt de rechtszekerheid en samenwerking binnen het kerkverband.

- Civielrechtelijke implicaties: De Rijnsburggroep onderzoekt juridische stappen om aanspraak te maken op het vermogen van de CGK, waaronder de Theologische Universiteit in Apeldoorn.

- Reactie van andere partijen: Diverse kerkrechtelijke experts en deputaten verwerpen de argumenten van de Rijnsburggroep als ondeugdelijk en inconsistent. Zij benadrukken dat de CGK en haar vergaderstructuur nog steeds wettig bestaan.

🚨 Oproep tot actie
- Kerken van goede wil worden opgeroepen zich niet te laten meeslepen in obstructie, maar juist op te komen voor orde, vrede en het voortbestaan van het kerkverband.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

ZWP schreef: 15 okt 2025, 12:44 Dit geeft AI als samenvatting:

Hier is een beknopte samenvatting van het artikel over de Grensoverschrijdende Rijnsburggroep binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK):

🧭 Kernpunten van het conflict
- Legitimiteit van vergaderingen betwist: Sommige kerken, vooral gelieerd aan de Rijnsburggroep, weigeren reguliere classisvergaderingen te houden volgens artikel 41 van de kerkorde. Ze stellen dat sinds het synodebesluit van 3 juni 2025 de kerkelijke vergaderstructuur niet meer functioneert.

- Oorzaak van de breuk: De controverse ontstond nadat diverse plaatselijke kerken vrouwen toelieten tot ambten, tegen eerdere synodebesluiten in. De Rijnsburggroep beschouwt deze kerken als ongehoorzaam en wil ze uitsluiten.

- Gevolgen: Door het niet erkennen van meerdere vergaderingen (zoals classis en synode), wordt het kerkelijke leven ontregeld. Dit bedreigt de rechtszekerheid en samenwerking binnen het kerkverband.

- Civielrechtelijke implicaties: De Rijnsburggroep onderzoekt juridische stappen om aanspraak te maken op het vermogen van de CGK, waaronder de Theologische Universiteit in Apeldoorn.

- Reactie van andere partijen: Diverse kerkrechtelijke experts en deputaten verwerpen de argumenten van de Rijnsburggroep als ondeugdelijk en inconsistent. Zij benadrukken dat de CGK en haar vergaderstructuur nog steeds wettig bestaan.

🚨 Oproep tot actie
- Kerken van goede wil worden opgeroepen zich niet te laten meeslepen in obstructie, maar juist op te komen voor orde, vrede en het voortbestaan van het kerkverband.
Die laatste oproep ondersteun ik van harte. Kerken die willen dat de classis blijft functioneren kunnen revisie aanvragen voor de besluiten om af te schalen en te stoppen met de meeste activiteiten. Zo'n verzoek heeft opschortende werking en op basis van de kerkorde moet zo'n verzoek ook toegekend worden.

Vervolgens kunnen deze classes weer gewoon samenkomen. De classes die nog wel functioneerden uiteraard ook. Wie niet wil kan wegblijven. Misschien komt dat hard over, maar het is nu wel tijd voor duidelijkheid. Het grootste deel van de kerken wil dat de bestaande structuur blijft functioneren en we moeten dat niet laten tegenwerken door de groep die dat niet wil.
BSH

Bericht door BSH »

Ouderling W. Zeeders (Dordrecht), afgevaardigde, in het RD van vandaag schreef: (...)

Hoe het verder zal gaan, is voor mij geheel verborgen. Wel zingt bij mij nog altijd de opmerking na die ter synode is uitgesproken en die ik in eigen woorden hier weergeef: Kerken die zich niet houden aan bovengenoemde vierslag plaatsen zichzelf hiermee buiten het kerkverband." Waaraan ik nu toevoeg: zij beginnen iets nieuws (in tegenstelling tot de "rechterflank").
huisman

Bericht door huisman »

Pjotr92 schreef: 15 okt 2025, 12:38 https://vrije-interpretatie.nl/grensove ... sburggroep

Nieuw stuk van Hans Bügel.
Deze meneer zoekt niet echt naar verbinding . M.a.w. hij is op oorlogspad. Hij is trouwens zijn predikant kwijt. Die vertrekt naar Hoogeveen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
BSH

Bericht door BSH »

huisman schreef: 16 okt 2025, 13:41
Pjotr92 schreef: 15 okt 2025, 12:38 https://vrije-interpretatie.nl/grensove ... sburggroep

Deze meneer zoekt niet echt naar verbinding . M.a.w. hij is op oorlogspad. Hij is trouwens zijn predikant kwijt. Die vertrekt naar Hoogeveen.
Zijn angst voor juridicering van het conflict kan ik overigens wel volgen...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

BSH schreef: 16 okt 2025, 16:31 Zijn angst voor juridisering van het conflict kan ik overigens wel volgen...
Ja, omdat hijzelf juridisch geschoold is en in die richting oplossingen bedenkt.

Je kunt beter proberen alle kerkrechterlijke kaders eerlijk te laten toetsen en in dat geschil een oplossing te zoeken binnen de bandbreedte van het gehele kerkrecht. Dan huur je adviseurs in die een zelfstandige denkroute bewandelen. Je doet dan ook recht aan het genomen besluit van de synode om géén roepende kerk aan te wijzen, want nu is dat geldig genomen besluit onder druk van een rechter teruggenomen. Uiteindelijke sneuvelt de kerkorde in alle gevallen, dus aan wie is het om te bepalen welk stuk dan moet wijken?
huisman

Bericht door huisman »

BSH schreef: 16 okt 2025, 16:31

Denk dat je dit schrijft met lichte ironie.

1.Immers deze vermeende angst komt uit de pen van degene die gedreigd heeft met een kort geding en later bij een kort geding betrokken was. :bobo
2. Dat God een God van orde is en niet van wanorde komt uit de pen van degene die medeverantwoordelijk is binnen zijn eigen gemeente voor de bevestiging van vrouwen in het ambt. Over wanorde gesproken.
3. Deze man heeft een mening en dat mag, maar zijn mening is nogal populistisch. De werkelijke oorzaken van de crisis binnen de CGK worden niet benoemd. Alleen de gevolgen moeten weggemasseerd worden zonder dat de oorzaak wordt opgelost.
De oorzaak weten wij allemaal. G.S. besluiten over v&a en homoseksueel samenleven die vast en bondig zijn binnen de CGK en gegrond op de Schrift worden naast zich neergelegd. Classicale vermaningen worden genegeerd. Daarna jammeren dat de classis niet meer vergaderd is vrij verbijsterend.

Ik kan niet anders concluderen dat deze man aanstuurt op een harde breuk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dorcas

Bericht door Dorcas »

huisman schreef: 16 okt 2025, 16:57

1.Immers deze vermeende angst komt uit de pen van degene die gedreigd heeft met een kort geding en later bij een kort geding betrokken was. :bobo
2. Dat God een God van orde is en niet van wanorde komt uit de pen van degene die medeverantwoordelijk is binnen zijn eigen gemeente voor de bevestiging van vrouwen in het ambt. Over wanorde gesproken.
3. Deze man heeft een mening en dat mag, maar zijn mening is nogal populistisch. De werkelijke oorzaken van de crisis binnen de CGK worden niet benoemd. Alleen de gevolgen moeten weggemasseerd worden zonder dat de oorzaak wordt opgelost.
De oorzaak weten wij allemaal. G.S. besluiten over v&a en homoseksueel samenleven die vast en bondig zijn binnen de CGK en gegrond op de Schrift worden naast zich neergelegd. Classicale vermaningen worden genegeerd. Daarna jammeren dat de classis niet meer vergaderd is vrij verbijsterend.

Grotendeels met je eens, er zit weinig verbindends in zijn lange juridische epistel .

Hij zet het kamp ‘van Vulpen’ en ‘brügel’ nog verder op scherp door een enkele (ietwat ongelukkige ) uitspraak van Van Vulpen aan te dikken.
En voorbij te gaan aan de Bijbelse inhoud.
Middenrefo

Dat je hem verkeerd citeert zegt veel. Hij schrijft namelijk: "onze God is geen God van wanorde, maar van vrede". Dat is namelijk de Bijbeltekst waar naar verwezen wordt. Tegenover wanorde staat Bijbels gezien niet de orde, maar de vrede.

Je noemt de werkelijke oorzaken, maar die zijn er veel meer dan de paar die jij benoemt. Ik ga daar niet meer op in want dan krijgen we een herhaling van zetten.
Nog wel dit; de classes kunnen gewoon functioneren. Het probleem is dat een aantal gemeenten niet wil. Maar dat is iets anders. Wie niet wil hoeft niet te komen.
WDT

Bericht door WDT »

Hoe kunnen classes ‘normaal’ functioneren als jarenlang facultatief omgegaan wordt met synodebesluiten. En vermaan wordt genegeerd? Het vertrouwen is hierdoor totaal kwijt en het kerkelijk leven kapot.
Normaal functioneren is in sommige classes echt onmogelijk geworden.
In mijn ogen is de enige oplossing hiervoor dat ongehoorzame kerken terugkeren onder de welbekende vierslag. Dan is er een basis om verder te kijken.
Sol Justitia Illustra Nos
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

WDT schreef: 16 okt 2025, 19:10 In mijn ogen is de enige oplossing hiervoor dat ongehoorzame kerken terugkeren onder de welbekende vierslag. Dan is er een basis om verder te kijken.
De enige oplossing is opdeling. De kloof is inmiddels te wijd.
Middenrefo

WDT schreef: 16 okt 2025, 19:10 Hoe kunnen classes ‘normaal’ functioneren als jarenlang facultatief omgegaan wordt met synodebesluiten. En vermaan wordt genegeerd? Het vertrouwen is hierdoor totaal kwijt en het kerkelijk leven kapot.
In mijn ogen is de enige oplossing hiervoor dat ongehoorzame kerken terugkeren onder de welbekende vierslag. Dan is er een basis om verder te kijken.
Het is niet onmogelijk. Bepaalde gemeenten willen niet meer met andere gemeenten samenwerken. Ze willen niet, maar kerkordelijk is het wel mogelijk. Het is zelfs een verplichting op basis van de kerkorde. Ik begrijp het niet willen aan de ene kant wel, dat heb ik hier al vaker gezegd.

Er wordt niet facultatief omgegaan met synodebesluiten, dat is een karikatuur. Vermaan wordt niet genegeerd, dat is ook een karikatuur.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: 16 okt 2025, 18:55

Dat je hem verkeerd citeert zegt veel. Hij schrijft namelijk: "onze God is geen God van wanorde, maar van vrede". Dat is namelijk de Bijbeltekst waar naar verwezen wordt. Tegenover wanorde staat Bijbels gezien niet de orde, maar de vrede.

Je noemt de werkelijke oorzaken, maar die zijn er veel meer dan de paar die jij benoemt. Ik ga daar niet meer op in want dan krijgen we een herhaling van zetten.
Nog wel dit; de classes kunnen gewoon functioneren. Het probleem is dat een aantal gemeenten niet wil. Maar dat is iets anders. Wie niet wil hoeft niet te komen.
Je hebt gelijk ik citeerde verkeerd. Orde i.p.v. vrede. Het woord ‘orde’ komt pas aan het slot van 1 Korinthe 14 . Vers 33 is de tekst die aangehaald wordt. In de volgende verzen gaat dan over het zwijgen van de vrouw in de Gemeente. Vers 40 besluit Paulus met: Laat alle dingen eerlijk en met orde geschieden. Laat nu o.a. dit Schriftgedeelte en haar uitleg voor wanorde gezorgd hebben in de CGK.
Ik wilde dat de betreffende broeder dus het hele gedeelte had geciteerd en het daar ook mee eens zou zijn.
WDT

Bericht door WDT »

Middenrefo schreef: 16 okt 2025, 22:00
WDT schreef: 16 okt 2025, 19:10 Hoe kunnen classes ‘normaal’ functioneren als jarenlang facultatief omgegaan wordt met synodebesluiten. En vermaan wordt genegeerd? Het vertrouwen is hierdoor totaal kwijt en het kerkelijk leven kapot.
Het is niet onmogelijk. Bepaalde gemeenten willen niet meer met andere gemeenten samenwerken. Ze willen niet, maar kerkordelijk is het wel mogelijk. Het is zelfs een verplichting op basis van de kerkorde. Ik begrijp het niet willen aan de ene kant wel, dat heb ik hier al vaker gezegd.

Er wordt niet facultatief omgegaan met synodebesluiten, dat is een karikatuur. Vermaan wordt niet genegeerd, dat is ook een karikatuur.

Ik kan niet anders dan de conclusie trekken dat u en ik in een andere werkelijkheid leven.
Sol Justitia Illustra Nos
Plaats reactie